Nu är det antagligen "för sent"/redan fixat, men det "beror (lite) på" som
@jnsson sa. I mitt fall installerade jag bankens lilla app på den "gamla" mobilen, loggade in med hjälp av existerande Bank-ID på den äldre mobilen, och tog det därifrån. Dvs nytt på annan enhet. Ett litet initialt problem, i mitt fall, var "graden av noggrannhet"/exakthet i plats, då jag 1. normalt inte har plats aktiverat, och 2. inte heller har utökad exakthet aktiverad (en del av detta löses ofta i andra sammanhang med en befogenhet som adderades för ett antal Androidversioner sedan, möjligheten att med Bluetooth upptäcka "enheter i närheten" (dvs som alternativ till exakt position, och lite mindre integritetskänsligt), men (i fallet Bank-ID, som vi vill ska ha hög säkerhet) tvingades alltså hoppa in i inställningar och, tillfälligt, dra upp precisionen (exaktheten). Detta är förstås en säkerhetsfunktion för att säkerställa att gamla (med Bank-ID) och nya mobilen (utan Bank-ID) är i närheten av varandra.
Som
@jnsson säger beror både procedur och ev. krav på tillgång till pass eller nationellt ID-kort på banken. Det ligger i sakens natur att det inte är Bank-ID som "kräver" något, det är endast ett verktyg. I mitt fall med Skandia, som är en av bankerna jag har, gick det således utan pass eller nationellt ID-kort, med proceduren ovan. Som du beskrev verkar det samma hos SEB, dvs kör app på gamla, där du redan har ett BID (hemsida i webbläsare på separat dator blir däremot avsevärt stökigare), dock utan garanti för det där med pass/ID i fallet SEB, eftersom ej testat där.
Click to expand...