BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

1. 4x4

4x4 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211
    Telefon:
    iPhone 17

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 17
    SEB har jag.
    Men jag har ju redan bank-id på den gamla, då behöver jag väl inte pass etter nationellt id-kort?

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 145
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a
    Telefon 2:
    iPhone 11
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det beror helt på banken. Kontakta din bank om du vill kolla innan du beställer. Länsförsäkringar kräver pass eller bank-id oavsett, även om man har ett gammalt bank-id. Har man inte pass eller nationellt id kort behöver man besöka ett Länsförsäkringar kontor.

lenamarsan gillar detta.
  3. 4x4

4x4 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211
    Telefon:
    iPhone 17

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 17
    Hittade nog svaret:
    För att flytta BankID till en ny telefon med SEB, använd
    SEB-appen på den gamla telefonen för att aktivera ett nytt BankID till den nya enheten, följ instruktionerna i appen (det kan kräva Bluetooth® och platsinfo). Du kan inte kopiera BankID, utan måste skaffa ett nytt, vilket fungerar smidigt via appen och ditt gamla BankID på den gamla mobilen, eller via internetbanken med en QR-kod om du loggar in på en annan dator.

Kristy gillar detta.
  4. ksss

ksss Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Tror du behöver ha pass eller nationellt id-kort.
    Det är så bankerna bestämt det ska vara för att skapa nytt. Läst det är standardförfarande idag.
    Det går inte att flytta, då id:t är kopplat till hårdvaran i telefonen så det är att skapa nytt.
    Jag har satt upp på Swedbank, Handelsbanken och Nordea, och det har behövts pass eller nationellt id.

5. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 869
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 17 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 17 Pro
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    För min del som har Swedbank så räckte det med att skapa nytt bank-id via min gamla mobil, behövde ej använda pass, detta var för en månad sedan. Hjälpte även min mamma som bytte telefon vid ungefär samma tillfälle, gick även där bra utan pass.

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    21 145
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a
    Telefon 2:
    iPhone 11
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Hos vissa banker går det att ta bort det kravet temporärt om man ringer till deras kundtjänst har jag läst att medlemmar i denna tråd skrivit. Det är dock helt upp till banken om det går eller inte.

7. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    573
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Nu är det antagligen "för sent"/redan fixat, men det "beror (lite) på" som @jnsson@jnsson sa. I mitt fall installerade jag bankens lilla app på den "gamla" mobilen, loggade in med hjälp av existerande Bank-ID på den äldre mobilen, och tog det därifrån. Dvs nytt på annan enhet. Ett litet initialt problem, i mitt fall, var "graden av noggrannhet"/exakthet i plats, då jag 1. normalt inte har plats aktiverat, och 2. inte heller har utökad exakthet aktiverad (en del av detta löses ofta i andra sammanhang med en befogenhet som adderades för ett antal Androidversioner sedan, möjligheten att med Bluetooth upptäcka "enheter i närheten" (dvs som alternativ till exakt position, och lite mindre integritetskänsligt), men (i fallet Bank-ID, som vi vill ska ha hög säkerhet) tvingades alltså hoppa in i inställningar och, tillfälligt, dra upp precisionen (exaktheten). Detta är förstås en säkerhetsfunktion för att säkerställa att gamla (med Bank-ID) och nya mobilen (utan Bank-ID) är i närheten av varandra.

Som @jnsson@jnsson säger beror både procedur och ev. krav på tillgång till pass eller nationellt ID-kort på banken. Det ligger i sakens natur att det inte är Bank-ID som "kräver" något, det är endast ett verktyg. I mitt fall med Skandia, som är en av bankerna jag har, gick det således utan pass eller nationellt ID-kort, med proceduren ovan. Som du beskrev verkar det samma hos SEB, dvs kör app på gamla, där du redan har ett BID (hemsida i webbläsare på separat dator blir däremot avsevärt stökigare), dock utan garanti för det där med pass/ID i fallet SEB, eftersom ej testat där.

8. 4x4

4x4 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211
    Telefon:
    iPhone 17

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 17
    Tack för svar, SEB säger följande:

Du kan flytta mobilt BankID från din gamla enhet, till exempel en mobil eller surfplatta, till en ny. Tänk på att mobilt BankID inte kommer att finnas kvar på den enhet du flyttar ifrån. Om du vill behålla BankID på den gamla enheten behöver du skaffa ett nytt.

När du ska flytta mobilt BankID behöver du aktivera bluetooth på båda dina enheter.

1. Öppna vår app på mobilen du vill flytta ditt mobila BankID från. Klicka på pilarna till höger om knappen för att logga in och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.
    2. Välj att skaffa mobilt BankID till dig själv och med befintligt mobilt BankID, identifiera dig med din säkerhetskod.
    3. Klicka på det BankID du är inloggad med, välj Flytta och följ sen instruktionerna

9. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Känns lite meningslöst att flytta om giltighetstiden inte blir utökat till tre nya år, bättre skapa nytt och ta bort gamla?

Kristy gillar detta.
  10. 4x4

4x4 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211
    Telefon:
    iPhone 17

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 17
    Den gamla slutar att fungera efter att det nya skapats.

11. jnsson

Mottagna gillanden:
    21 145
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a
    Telefon 2:
    iPhone 11
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Jo, men får den en helt ny giltighetstid? Eller är det samma utgångsdatum som det var innan man flyttade?

12. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 100

MINA ENHETER

Samma här, jag kan inte minnas att BankID strulat för mig.
    Men för Sverige som land är det ju inte tillfredsställande att alla ska vara beroende av en enda tjänst, oavsett om den tjänsten i nuläget är duktiga med sin upptid.

Håller med, alltid bra att ha flera inloggningsmetoder. Har nämnt det tidigare, jag har stört mig på flera företag som de senaste åren tagit bort "gamla osäkra" inloggningsmetoder och därefter bara hänvisar till BankID. Det finns ju folk som inte ens kan skaffa BankID, eller blivit blockerade från tjänsten på godtycklig grund. Bättre att erbjuda fler alternativ än bara ett.

På temat kan jag berätta en historia om vad som hände när min telefon gick sönder oväntat för ca ett år sedan när jag tappade den i marken. Jag hade en ny oöppnad telefon liggande hemma som tur var, plus att jag hemma hade en gammal telefon med BankID inlagt. Samt digipass hemma. Jag kör e-sim, alltså är BankID avgörande för att kunna hämta ett nytt e-sim hos mobiloperatören.

Jag tänkte att jag är safe, att jag hade garderat mig med flera metoder för att kunna komma åt BankID och hämta ett nytt e-sim. Men till min fasa märker jag att BankID:t på gamla telefonen har gått ut bara månaden före, och jag märker att digipassen (14 år gammal) varnar för kritisk batterinivå. Plötsligt har alla livlinorna nästan försvunnit. Hinner digipassen dö, då hade jag behövt vara utan telefonnummer och mobilabonnemang i flera dagar.
    Det var några nervösa minuter när jag med noggranna knapptryckningar försöker använda digipassen för att utfärda ett nytt BankID innan den får slut på batteri. SEB:s digipasser kräver att man trycker in nummerserier ett antal gånger, så ganska många knapptryck som behövs, under viss tidspress. Jag lyckades fixa det, men det var verkligen precis, vill minnas att den stängde av sig en kort stund efteråt.
    Så lärdomen är väl att ibland säkerställa så att alternativa inloggningsmetoder faktiskt funkar och inte har åldrats för mycket.

lenamarsan gillar detta.
  13. 4x4

4x4 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211
    Telefon:
    iPhone 17

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 17
    Det blev. Inte ny giltighetstid utan det är den gamla som gäller. Menyn i bank-appen såg inte ut som instruktionerna på bankens hemsida men det gick smidigt att flytta till den nya luren.

14. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Ok, verkar inte funka att flytta med LF.

15. jnsson

Mottagna gillanden:
    21 145
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a
    Telefon 2:
    iPhone 11
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Nej. LF har inte det.

16. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    573
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Även det tror jag att både MSB (numera MCF) och Internetstiftelsens Anne-Marie Eklund Löwinder har nämnt. (Ungefär som att ibland bekräfta att säkerhetskopior är just det, kopior, och inget annat som inte fungerar.)