BankID

Diskussion i 'Allmänt' startad av GmbH, 14 okt 2014.

1. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194

MINA ENHETER

Hej alla, skulle vilja flika in en fråga.
    För oss som flashar nya rommar då och då. Då måste man ju ordna ett nytt bankid varje gång. (iaf för mig)
    Går det att restora det förra Android-ID:t så man slipper logga in på banken från datorn och ordna ett nytt bankid? Förstår nån vad jag menar?

Skickat från min Xperia Z2 Tablet Wifi via Tapatalk 2

2. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Backa upp ditt mobila bank-ID med Titanium Backup och sen återställ på din andra ROM. (kräver root givetvis)

Det har funkat för mig de gånger jag gjort så.

kalleboston gillar detta.
  3. anders.ostling

anders.ostling Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    Platta:
    iPad Pro 2019
    Det är väl samma sak som att klaga på att bankid inte går att installera på min Windows 98SE hemma, trots att min dator funkar finfint till andra saker.

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Ja, visst finns det en likhet, men det finns också ett par skillnader. I ena fallet (Android) rör det sig om att inte stödja OS äldre än 4.5 år. I fallet med Windows 98SE rör det sig om ett OS som som inte stöds därför att det är ungefär tre gånger så gammalt. I fallet med Linux rör det sig om ett OS som inte stöds alls oberoende av hur ny eller gammal version man kör.

Jag har full förståelse för att utvecklare inte alltid är så pigga på att stödja vad som helst när det finns trevliga genvägar som kan tas genom att snöa in på en endaste plattform och slippa testa alla möjliga och omöjliga plattformar. Dock är jag förvånad över att BankIDs beställare accepterar den låga ambitionsnivån som BankIDs utvecklare har när det gäller plattformsstöd. Särskilt som det är fullt tekniskt möjligt att få fram portabla lösningar.

Jag kan t ex gå till en webbutik som Dustin och där välja att betala med mitt bankkonto, då skickar Dustin mig vidare till SEB där jag loggar in med en dosa som jag fått av SEB, sedan inser Dustins webserver att de har fått betalt.

Men jag kan inte gå in på ppm för att byta mina pensionsfonder, ppm kör numera på lösningen från BankID. Hur kan någon välja en lösning från BankID när det finns så många bra lösningar?

m v h Henrik

5. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Det låter som du vill använda sin bankdosa överallt!?
    Eller?
    Vilka lösningar finns det som är så bra då?
    Du påstår att det skulle vara ca 1% som använder sig av 1.6, det är i själva verket mindre än 0.1 procent.
    Skulle tro att när man bestämde vilka versioner som skulle stödjas så vart det något man räknade med. Att äldre versioner snabbt skulle tappa i användarantal.
    Att gå på bara åldern i detta fallet och jämföra med ex Windows 98 fungerar ju inte.
    Personligen tycker jag att BankIDs lösning är bra. Den ger mig tillgång till allt jag behöver, banken, myndigheter, diverse företag och kommuner jag behöver logga in på i jobbet och så vidare. Det bästa är ju att jag slipper att ha någon dosa eller kort med koder och skit.
    Jag säger inte att det är helt optimalt, men det fungerar ju.
    Men som sagt, visa gärna vilja andra lösningar som finns.

6. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 208
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Dosor är pest att hållas med. Sånt släpar man ju aldrig med sig. Tacka vet jag smidigheten med BankID. Sen att förvänta sig att det ska fungera på 1.6 tycker jag är lite naivt faktiskt. Det är klart att stödet måste sluta någonstans. Det kan inte vara många som sitter på 1.6 idag. Köp en ny telefon vetja.

7. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Mindre än 0,1%. Alltså mindre än väldigt få, nästan på gränsen till inga alls.
    Nu kan man ju säga att det finns hur många Androidanvändare som helst. Men i Sverige så är vi inte riktigt så många. Och då blir antalet som använder 1.6 i princip ytterst få, på gränsen till inga.
    Nästan.

8. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag håller inte riktigt med dig att det är en låg ambitionsnivå eller att man "snävar in sig mot en så pass begränsad användarskara". Hur procentsatsen av hur många som använder 1.6 ser ut har jag ingen aning om, men jag kan med stor säkerhet säga att jag inte har noterat någon i min omgivning under det senaste året som använder 1.6.

Om vi nu antar att det är 0,1% som använder 1.6 (skulle gissa på att det är ännu färre) så innebär det ändå inte samma sak som 0,1% av dem som använder BankID. För det första så är det bara 0,1% av de som använder Android. Sedan tror jag det är ganska osannolikt att samtliga som använder 1.6 också använder BankID.

Så enligt min åsikt så är det ändå fullt rimligt att man väljer en gräns för hur bakåtkompatibel en mobilapp skall vara.

9. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Ja, jag vänder inte upp och ned på världen därför att BankID inte längre stödjer Android 1.6. Naturligtvis blev jag lite besviken den dag BankID slutade uppdateras till min telefon och jag tror även att några av er som idag är väldigt nöjda kommer bli lite besvikna när BankID efter något år slutar stödja er Android-version. Kanske kommer ni bara att rycka på axlarna och köpa en ny telefon för att kunna fortsätta köra just den appen, kanske kommer ni sluta köra den appen.

Det som upprör mig mest med BankID och dess kunder är dock det usla stödet för skrivbordsdatorer. Jag kan på rak arm inte komma på en enda svensk bank som man inte kan logga in på från webbläsaren i en Linux-dator. När det gäller svenska myndigheter kan jag dock direkt räkna upp tre olika myndigheter som majoriteten av alla svenskar är beroende av och som inte funkar att logga in på från Linux, BSD, Solaris eller andra ovanligare miljöer därför att de valde BankID som inloggningsförfarande.

m v h Henrik