Bara jag som ser enorm skillnad mellan Desire amoled och lcd?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Defeat, 13 okt 2010.

1. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Märker inga nackdelar med amoled, fullgod syn (även färgseendet) och upplever inget om att vitt ska bli rosa och annan skit. Dock nöjd att slippa "bleeding"/"clouding" som man är van vid från alla lcd/led- skärmar (samsung led-tvs tex)

2. HoBb3

HoBb3 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skillnad ;)

3. kettle

kettle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

tycker amoled e snyggare lol!

4. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

SLCD ser ju helt klart skarpare ut på de där bilderna. Men färgen är lite mattare... som sagt så är det nog för och nackdelar med båda.

Men inte är det något ögat ser vid normal upplösning... eller så är jag en av de andra blinda :P

5. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Nej men vi har nog synfel. Så ett tips: Nästa gång du köper en ny lur så ska du ta med en vass lupp så du kan kolla vilken lur har snyggast pixlar hos El-Giganten/Siba. ;)

6. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    senast igår sa en Desire-ägare med amoled att han var avis på min skärm

var ju bara tvungen :)

7. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Min är större än din...lalalalala :)
    Så vissa har amoled och vissa har slcd, fördelar, nackdelar, ditt och datt.
    Spela roll, men visst finns det skillnader om man nu går runt med mobilen 3 cm
    från ögat och stirrar på pixlar.

Skulle påstå att det är som en Monet, ser jävligt bra ut på "rätt" avstånd, men
    sisådär om man ställer sig för nära. Närsynta, ta på era glasögon och håll mobilen
    på en armlängd avstånd så slipper vi problemet.

:)

8. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Exakt de kornen som syns i den blåa färgen på amoled-skärmen var vad jag uppfattade! Ljusa och mörka färger blandade, på slcdn var färgen mer jämn.

Amoled har ju finare färger. Men det enda jag märkte när jag först tittade på min, och sedan amoleden (utan att jämföra sida vid sida) var amoledens "kornighet". Skillnaden i färger och ljusstarket märkte man bara sida vid sida.

Jag föredrar jämn upplösning jämfört med något finare färger. Men alla är ju olika. Har man lite sämre syn så är väl amoled att föredra.

Men amoled HAR sämre upplösning. Den upplevda upplösningen är ju 33% mindre

9. owziee

owziee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 10.4
    Platta 2:
    Nexus 9
    Det stämmer inte heller eftersom pixeldensiteten är densamma, alltså fortfarande 480x800 pixlar på 3.7"

Men visst gör pentile matrix att vissa bilder kan upplevas mer lågupplösta (beror på bildens färguppsättning) om man står och jämför med lupp... Men som sagt var det ju nån kille på anandtech eller var det nu var (minns inte) som kom fram till den lägre upplösningen pga. pentile matrix men det beror ju helt på hur man ser på saken. Öppnar man tex en helt grön bild som bakgrund & räknar pixlarna (med lupp då :) ) vertikalt & horisontalt bör man komma fram till att båda visar 480 pixlar horisontelt & 800 vertikalt.

Suck, för trött för att skriva egentligen men kände att jag var tvungen att göra ett inlägg för jag tycker ditt påstående är lite missvisande.

10. HoBb3

HoBb3 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Från ett jämförelse av AMOLED och SLCD här på swedroid

Om vi börjar med skärpan så är det lite av en utklassningsseger för SLCD-skärmen, beroende på att AMOLED-skärmen har fått en så kallad “PenTile Matrix” vilket innebär att de 480×800 pixlarna som telefonen uppges ha snarare är 392×653. Vidare är dessa pixlar arrangerade i ett sådant mönster att främst kontrastrika vertikala linjer framstår som oskarpa, något som kanske främst märks av vid textrendering.

11. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    För att vara supernörd kan jag kontra med hela visan:

https://swedroid.se/brist-pa-amoled-skarmar-desire-far-en-slcd-skarm-vad-foredrar-du-jamforelse/

All in all är det just Amoled-skärmen som vann, om än med en liten marginal. Eller som det stod: "1,5 vs. 1".

Finns en anledning varför dessa skärmar blev en såpass stor bristvara att man gick över till det som fanns tillgängligt. Självklart sätter jag inte punkt för denna nörddebatt vilket är egentligen en praktisk omöjlighet med tanke på att någon lär svara på detta inlägg. :)

12. HoBb3

HoBb3 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

AMOLED kanske är lite bättre bryr mig igentligen inte. Det jag ville säga är att det ÄR lägra upplösning på amoled än SLCD skärmen enligt swedroid. ;)

13. owziee

owziee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 10.4
    Platta 2:
    Nexus 9
    Från Arstechnica artikeln: "One other way of counting pixels on the Nexus One's display is to simply say it has 480x800 pixels but that no pixel contains every color channel."

Alltså det beror helt på färgerna i bilden enligt mig som läst en massa om Pentile Matrix, att rent säga att den har en upplösning på 369x616 stämmer inte i alla fall, dess upplösning är fortfarande 480x800 pixlar, att den visar mindre färger "per pixel" kan i vissa fall leda till en upplevd upplösning av 369x616 i allra sämsta fall...

14. Raketostkostym

Raketostkostym Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Pentile-matrix är i vilket fall som helst inget som någon föredrar. Är det tekniken som inte gått tillräckligt långt fram undrar man? Inte ens samsung som gör displayerna kom ju undan det med WVGA.. I HTC Legends AMOLED används ju inte Pentile i och för sig, men där är ju förvisso upplösningen inte lika hög. :)

15. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

(AM)OLED skärmar är väldigt dyra att tillverka och högre upplösning ökar givetvis kostnaderna ännu mera. Det krävs 1/3 mindre pixlar för att ge samma upplösning med pentile och skillnaderna märks endast i vissa lägen. Även fast jag kan se skillnad på det så tror jag inte att någon som inte letar efter det märker det direkt.