Fråga: Batteriet dör vid 54 % när jag cyklar

Diskussion i 'Galaxy S4 Mini' startad av Oldhead, 13 sept 2014.

  1. Oldhead

    Oldhead Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Batteriet 100 % vid 8:30. Vid 15:30 är batteriet 0-10 %. Från 100 % till 92 % kan det gå bara 30 minuter.

    All program avstängda för det mesta, har aldrig bluetooth eller wifi påslaget.

    Vid flera tillfällen när jag cyklat eller åkt buss dör batteriet utan varning - vid den magiska batterinivån 54%! Från 54 % till en helt avstängd telefon, utan varning. Då har jag antingen pratat i samtal eller lyssnat på Sveriges Radio-appen. Det går knappt en eftermiddag från 100 % till 54 %.

    Mobilen 5 månader gammal. Phonehouse-killen gjorde inställningar av skärmen så att den inte slukade så mkt energi. Märkte ingen skillnad. Har köpt ersättningsbatteri. Ingen skillnad.

    Vad sjutton gör jag för fel?
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Så den går direkt från 54% till 0%?
    Om du försöker starta den igen dör den då direkt?

    Kolla vilka program som kör. Det finns alltid program som kör även om aktivitetslistan är tom.
     
    Oldhead gillar detta.
  3. Oldhead

    Oldhead Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack. Ja den dör. Det går inte att starta telefonen då. Får åka hem och ladda den. Hur stänger man av dolda program i aktivitetslistan då?
     
  4. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Har du provat med en fabriksåterställning? Sen loggas ju batterianvändningen, iofs lite grovhugget.. hur ser det ut där?
    Det borde finnas nån mer avancerad app för att mer i detalj logga batterianvändningen?
     
  5. Walkir

    Walkir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett tips är att köra BatteryGuru från Snapdragon.

    Funkar riktigt bra och jag får 3 dagars standby utan problem. Vid normal använding har jag ca 34 timmars batteritid.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.xiam.snapdragon.app

    Eftersom ditt batteri tömts så fort, så kan det vara värt att installera något antivirus. Där rekommenderar jag 360 Security Antivirus (eller annat som ligger högt hos av-test.org)
     
    Last edited: 20 sept 2014
  6. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Vill påstå att båda dina råd är kontraproduktiva kopplat batteritid. Antivirus på Android behövs inte och ökar latencyn tydligt (segare mobil), äter ram, processorkraft & batteri.

    Appar för att spara batteri är ofta även dem kontraproduktiva. I princip alla taskkillers har motsatt effekt. Läs in dig på hur Androids minneshantering ser ut så kommer du förstå detta själv.

    Greenify är väl ett undantag skulle jag säga. Fungerar på ett hela annat sätt än taskkillers & sparar faktiskt mängder med kräm. Testa själv!
     
  7. Walkir

    Walkir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    BatteryGuru är ingen "appkiller", utan begränsar främst hur ofta program uppdateras i bakgrunden. Det känner även av när wifi och mobilt bredband kan stängas av och har ett powersave-läge.

    Ang. antivirus, så var tanken att kontrollera så att inget skadligt körs på telefonen. Har man koll på vad som installeras, så behövs inget antivirus. Däremot påverkas inte batteritiden nämnvärt med rätt program. Har man ett batterislukande antivirus, så är det nog malware i sig. Det var därför jag tipsade om apparna på www.av-test.org, där bland annat batteritiden testas.

    Ska testa Greenify då det verkar mer avancerat än BatteryGuru. Det verkar dock kräva root för att fungera fullt ut, vilket jag tvivlar på att trådskaparen använder. Då hade man inte gått till PhoneHouse med sin mobil ;)
     
    Last edited: 21 sept 2014