Problem: Batteriförbrukning under viloläge

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av FedEx, 9 sept 2012.

1. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    -
    Ja min är klar-grön vid bäst mottagning. Inte din? Skumt.

2. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    682
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    är det halvkass signal mottagning så drar det också mera på batteriet.

3. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Batteriviloläge's buggen aka cell drain, kan vara en bugg i rapportering eller en faktisk bugg i OS'et, oavsett kan du flasha celldrainissuefix från xda-developers.

4. Mattofsweden

Mattofsweden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kör själv med en dir-655:a Rev A som funkar fint i bryggat läge, men mobilen fick tuppjuck när jag hade WiFi igång och det var mycket trafik.

I BetterBatteryStats dök det upp "wlan_rx_wake" som var boven.

Körde igång packet sniffing på luren för o se vad den reagerade på och spårade det multicast (kör redundant nätverk med load balance). Kernels med multicast filter löser biffen för min del.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

5. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Har samma problem med DIR-655 (verkar som att vissa funkar bra men vissa är kassa).
    Den drar batteri som fan på min S3a under stand-by, låter den inte "sova".

Luskade dock fram i något forum om att testa att sätta DTIM till 255 istället för 1 under "Advanced" - "Advanced wireless" och nu är det MYCKET bättre. wlan_rx_wake finns fortfarande i BetterBatteryStats men den använder inte i närheten så mycket tid som innan. Min S3 hade "deep sleep" på 70-80% innan, nu ligger den runt 95% (samma som med 3G här hemma).

Vet inte om det finns någon märkbar nackdel med att höja DTIM så högt. Har läst om att det sparar batteri på devicer, men att det sänker prestandan. Men jag får mer eller mindre samma hastigheter över Wifi även med det satt till 255. Vi får väl se hur det går.

Men det går att läsa mycket ont om DIR-655 överallt på nätet. Inte minst om detta gällande mobiler och batteriförbrukning. Ska dock tillägga att jag testat två andra platser med Wifi (och troligtvis andra routers än DIR-655) och S3an har haft svårt att sova då också. Detta verkar vara ett vanligt problem.

Vet inte om det kan lösas i Android-mjukvaran eller inte? Känns ju inte som det har med det att göra. Men jag har läst att vissa som testar Custom ROMs har mer problem med wlan_rx_wake än stock Android-versioner.

6. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    För högt DTIM-intervall ger dålig/sämre kvalitet på nätverkskrävande applikationer, ex tal (voiceIP), online spel... etc (inte sämre fart eller ping, utan sämre kvalitet). Värdet 255 är ren galenskap att köra....IMHO.

En kraftigt förneklad men förstålig beskrivning här ni här:
    http://www.enterprisenetworkingplan...666446/Optimize-Multicasting-on-Your-WLAN.htm

(kör min DIR655 med orginalinställning = DTIM 1, vilket ger en reel batt.förbrukning på ca 0,5-1% i total vila med: WiFi alltid på, push-mail på, väderwidg/1tim, + div annan synk (bla matlistor i push-form) aktiverad. Med lite löpande användning, koll av mailen, sms, nån snabb check i nån app/internet ligger jag ca 2%/tim. Duger fint anser jag alla fall. Full funktion på S3:an och riktigt fin kvalitet på nätverket).

Last edited: 26 sept 2012
    masze gillar detta.
  7. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Har inte märkt någon försämring överhuvudtaget med att köra 255. Får väl se hur Nhl över Xbox funkar. I värsta fall får jag väl kabla den om det märks nåt. Detta ska ju bara påverka WLAN.

Verkar som vissa dlink funkar bra. Vissa inte. För jävla dåligt ändå.

Slänger snart ut min sketna dir-655 för en Asus N56U (eller N66U) ändå. :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

8. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Nu har jag vart och köpt en Asus N56U. Spydde på min DIR-655. Och herregud vilken skillnad! Knappt en enda kernel wakelock under 5 minuter. Sanslös skillnad mot DIR-655. Inte ens med DTIM ändra till 255 går det att jämföra. NÖJD! Hoppas det inte är ett måndags-ex nu bara, och håller.

5 GHz är ju riktigt skönt också. Knappt några andra nät som trängs med en om kanalerna. Och det går ju ännu snabbare! Får ca 32 Mbps ner och 50 Mbps upp på 2,4 GHz och 60 Mpbs ner och 90 Mpbs upp på 5 GHz ut mot internet. Detta på ett par meters avstånd. Inte så stor skillnad 5 meter bort i samma rum. Men hastigheterna är inte det som gör mig gladast. Det är att slippa att routern gång på gång väcker telefonen i stand-by.

9. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    statistik och wake-locks hit och dit i all ära; men vad ger det för reell skillnad i batteriförbrukning under normla hemma-förhållanden?

Då menar jag inte med allt avstängt i nallen, utan med allt vanligt påslaget (push mail, div app sync, wifi alltid på etc). Vad har du för %-förbrukning i snitt då per timme i vila?

och vad var den siffrar med din 655:a?

(kör min DIR655 med orginalinställning = DTIM 1, vilket ger en reel batt.förbrukning på ca 0,5-1% i total vila med: WiFi alltid på, push-mail på, väderwidg/1tim, + div annan synk (bla matlistor i push-form) aktiverad. Med lite löpande användning, koll av mailen, sms, nån snabb check i nån app/internet ligger jag ca 2%/tim. Duger fint anser jag alla fall. Full funktion på S3:an och riktigt fin kvalitet på nätverket)..

Last edited: 26 sept 2012
  10. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jag har aldrig allt avstängt, då är det ingen smartphone.

Med Wifi med DIR-655 och telefonen i standby så gick telefonen aldrig över 80% i deep sleep. Detta gjorde att den i standby drog minst 2-3% per timma.

Med Wifi med N56U och telefonen i standby så ligger telefonen i 95%+ deep sleep. Detta gör att den i standby drar max ca 1% per timma.

Olika DIR-655:or är säkert olika bra/dåliga. Men jag har läst om extremt många som haft detta problem med just DIR-655.

Sen kan det säkert vara så att S3an i sig är mer avancerad och är känsligare med vissa routers. Med min HTC Desire t.ex. så får jag samma problem, men inte riktigt lika mycket.

11. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Sen ska det tilläggas att det inte bara är DIR-655 som har detta problem. På jobbet har vi Wifi. Har samma problem med kernel wakelocks här. Det kan dock delvis bero på att vi har sjukt hög säkerhet och kryptering på nätet här, allt är superhemligt.