Diskussion: Batteriförbrukning

Diskussion i 'Xperia V' startad av SpHenk, 13 apr 2013.

  1. Jorgen

    Jorgen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har något liknande problem. Efter att ha bytt SIM-kort hoppade batterimätaren upp 17 snäpp, så nu är batteriet helt urladdat när mätaren når 17%.

    Jag lägger nog in CyanogenMod snart, den har tjänat mig väl tidigare, och förhoppningsvis hjälper det mig med alla mina batteriproblem.


    Skickat från min Sony Xperia V
     
  2. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Roota, installera sen Battery Calibration: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nema.batterycalibration&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5uZW1hLmJhdHRlcnljYWxpYnJhdGlvbiJd

    :P
     
  3. Jorgen

    Jorgen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  4. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Tips för att få bättre batteritid:
    Byt ut stock launchern (avinstallera med Titanium) till Go Launcher EX v4.0 Beta (se bild ovan), installera Greenify (Beta versionen), stäng av Google Now och du har mycket bra batteritid. Jag är ingen novis som bara babblar (oftast), har testat olika möjligheter tidigare men med ovanstående får jag mycket bättre batteritid. :)

    Ps. gör back-up av stock launchern om du vill byta tillbaka, men som sagt den är ett batterimonster.
     
    Last edited: 27 jun 2013
  5. grubblare

    grubblare Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Kanske dum fråga, men varför måste du avinstallera stock? Räcker det inte med att installera en ny?

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
     
  6. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det gör det nog, men för att vara säker på att inte systemet åberopar stock-launchern i tid och otid (te.x med widgets) är det bättre att avinstallera den och Greenify kan inte hibernate system/app/, men om du flyttar vissa system-apps till data/app/ går det bra med hibernation. Eg. Google Maps-, Youtube, Facebook etc. Men Google apps är beroende av Google search/Now, så den måste också flyttas, annars ingen hibernation av Goggles grejer.

    Jag har avinstallerat stock-launchern och har en back-up (plus olika Xperia Z 4.2 launchers) om jag vill byta tillbaka. Men har ingen vetenskaplig undersökning med testgrupp (a), (b) eller (c) än att batteritiden är bättre nu.

    (a) med stock launcher
    (b) utan stock launcher
    (c) oberoende av test
     
    Last edited: 27 jun 2013
  7. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Om inte annat så tar väl den där launchern du inte använder upp en del minnesutrymme
     
  8. grubblare

    grubblare Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hur flyttar jag från system/app till data/app?
    Om jag gör det med Facebook och Google-apps. Får jag fortfarande notifieringar från dessa apps?

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
     
  9. grubblare

    grubblare Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Skullejag kunna få en kopia på din backup av stock launchern?
    Tig en kopia på min men har lyckats slarva bort den... :-(

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
     
  10. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Flasha .145 istället, betydligt bättre batteritid. Helt horisontell linje i batteriförbrukningsvisaren under flera timmar, medan tidigare gick den ner flera % per timme även utan användning. :D
     
  11. Ppettson

    Ppettson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har förstått att det ska vara ganska okej batteritid på denna luren om man läser på nätet och i de forumtrådar som finns! Jag upplever nå helt annat och vill kolla med er om det är nå fel på min lur?
    Den har slukat 23% på lite drygt fem timmar och jag har knappt rört telefon. Har varit där det är bra täckning, telefon inställd på batterisparfunktion, 4g avstängt. Kollar jag nu så har androidsystemet dragit 37% ,skärm 20%, mobilens viloläge 10 % och sen är det spridda skurar på vad som dragit resten.

    Jag har haft Samsung innan och upplevde det som att den hade bättre batteritid, men det kan kanske bara vara en inbillning !?

    Så finns det nå jag kan göra för att ha en fungerande telefon utan att behöva stänga ner massa funktioner för att ha ett ok batteri, eller ska jag lämna in den , då jag bara haft den ett par dagar ?
     
  12. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Den drar mer dom första 2 veckorna. Vänta d iaf å se va som händer
     
    Ppettson gillar detta.
  13. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Många menar att batteriet behöver en viss inkörningstid innan det uppnår full kapacitet, av viss kemiskt tekniska skäl, det är nånting om kristallbildningen runt polerna, och jag har också trott på detta, men forskar man vidare och googlar och annat så finns det inte någon sådan effekt, så jag tror att jag har fått ändra mig avseende den uppfattningen. Ändå så håller jag med om att batterikappaciteten upplevs bättre efter ett par veckor, och orsaken måste därför vara en annan än den tekniska förklaringen. Det kan dels handla om en rent upplevelsemässig känsla, men det kan även handla om ändrat beteende. När telefonen är sprillans nyuppackad ur lådan så är man naturligtvis mera intresserad av att testa alla nyheter och ställa in alla inställningar etc, och bland annat skärmen är tänd under längre tid än efter när man haft den ett tag. Sen, när man börjat upptäcka att batteritiden inte är tillfredsställande, så kanske man börjar ställa in olika batterispararprogram till att bli mera aggressiva, och även manuellt stänga av funktioner som man för tillfället inte har behov av, som Bluetooth, WiFi, GPS, 4G, etc, och stänga av bakgrundsuppdateringar som man inte tycker är så viktiga, som t.ex. Facebookstatusar och att man kanske nöjer sig att synka e-post, kalender och adressbok en gång i timmen i stället för en gång var femte minut.
     
  14. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Som en liten kommentar till detta så har ju även jag upplevt att batteriet behöver lite inkörning, vad det beror på vet jag inte, och säger inte emot om det nu påstås att det endast är upplevt.

    Men, jag lämnade in min V på reparation för en tid sen, och där blev den väl liggande ett tag, det tog drygt tre veckor innan jag fick tillbaka den.
    Vad batteriet tycker om att ligga oanvänt har ju också spekulerats i tidigare, men det kan ju vara tidigare batterityper...?
    Hur som helst så vet jag att när jag lämnade in den låg batteriet på ca 70-80%.
    När jag fick tillbaka den stod det i noteringen att batteriet var helt urladdat när dom skulle starta den, och att dom upplevt batteriet som svårt att ladda...? (minns inte exakt formulering)
    När jag skulle starta telefonen var det också urladdat, och det första 2-3 dagarna var det usel batteritid!
    Och här var det inget extra knappande, jag återställde telefonen via Googles backup och min egen via Sonys backup, sen var det inte många minuters knappande innan den var precis som innan!
    Men, efter 2-3 dagar blev det bättre, och är nu som innan.

    Förklaring?
     
  15. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    En förklaring skulle kunna vara att den hårdvara och programvara som bestämmer hur många procent ett batteri är uppladdat måste kalibreras, den vet inte från början hur mycket batteriet går att ladda utan gör ett antagande utifrån pessimistiska standardvärden, och därför visar den 100% innan batteriet egentligen är fullt uppladdat. Efter några upp- och urladdningar har elektroniken lärt sig, och så småningom har man laddat upp batteriet helt när det visar 100%, och då har man fått i några fler mAH än man fick från början. Det kan vara en förklaring till att en del mobiltelefontillverkare rekommenderar att man laddar upp telefonen under natten första gången/gångerna trots att den visar 100% redan efter några timmar.
    Sen finns det ju alltid en möjlighet att ett batteri eller en av cellerna i batteriet är defekt.
     
  16. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Som jag fattar det så är det en inkörningsperiod för mobilen att ställa in alla inställningar och då får den tänka mer = drar mer batteri.
    Ungefär som att du börjar ett nytt jobb, fast du har utbildningen och kan uppgiften så tar det 1-2 veckor att ställa in sig och komma upp till den effektivaste nivån ;)
     
  17. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är nog snarare användaren som tänker mera, medan skärmen är tänd och drar batteri. ;)
     
  18. cola

    cola Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Måste dela med mig av min batteri-upplevelse.
    Jag har haft helt okej batteri sen i våras (<3%/timme) men nu i höst så började den helt plötsligt suga 10%+ per timme. Det visade sig vara Fast Dormancy som inte gör det den skall längre, kanske Telenor har ändrat nåt i sitt nät. Fast Dormancy hade ca 5 wakeups per minut när telefonen var idle, på 8 timmar var batteriet slut och Fast Dormancy hade gjort över 2400 wakeups. Jag disablade helt enkelt fast dormancy och nu är batteritiden bra igen. Jag använde den här lösningen http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=44048496&postcount=1
     
  19. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Tittade på det där, men vet inte vad jag ska ändra till för siffror då det är olika för 2G och 3G...?
     
  20. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Har varit samma för mej med.
    Kan ha 64% när jag lägger mej eller 3% fast den har används lika under dagen.
    Är som att det körs nått program i bakgrunden vissa dagar å suger %.