Diskussion: Batteriförbrukning

Diskussion i 'Xperia V' startad av SpHenk, 13 apr 2013.

  1. rollemolle

    rollemolle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kraftigare batteri?

    Batteritiden tycks vara ett bekymmer för ganska många...

    Jag har sett att det finns kraftigare ersättningsbatterier att köpa på nätet...

    Där infinner sig två frågor som jag undrar om man ev. kunde få hjälp med.

    1. Funkar det att sätta dit ett kraftigare batteri, givet att det har samma fysiska storlek?

    2. Behöver man isf en större/kraftigare laddare som motsvarar batteriets kapacitet?

    Jag har sett batterier med 2680 mAh, märkt BA800 och telefonens laddare är på 1500 mAh. Originalbatteriet är på 1700 mAh.


    Tacksam för lite input på frågorna.


    Det går inte att ändra i användaruppgifter, vilken lur jag har och inte heller vilken operatör jag har...
    Det ska i alla händelser stå att jag har en Xperia V och Felia som operatör.
    Det gick heller inte att starta ny tråd för det gick inte att ange ett efterfrågat prefix.
     
    Last edited: 8 feb 2014
  2. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Laddaren är inte på 1500 mAh, möjligtvis 1500 mA.
    Det går utmärkt att ladda ett större batteri med samma laddare, möjligen att det var lite längre tid.

    Visst har det att sätta i ett batteri med mer Ah, om du hittar ett som får plats. De större jag har sett får man med ett annat bakstycke för att det större batteriet ska få plats, men det finns säkert batterier jag inte sett.
     
  3. rollemolle

    rollemolle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    BA800

    Tusen tack för svaret!!! Jo, så är det, 1500 mA på laddaren.

    Här några exempel på kraftigare batterier som jag hittat:
    http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=ba800+battery&catId=&initiative_id=AS_20140203073510

    Den jag nu beställt är "Guld batteriet på 2680 mAh... Återkommer med intryck, när jag fått hem den... Nackdelen med köp från Kina, är ju den långa handläggning- och frakttiden.

    Kom på en fråga till som jag inte hittat nåt svar på, om du eller någon annan kan svara...

    Om jag slår på WiFi på mobilen hemma, har den då prio över datatrafiken och surfen?
    Jag har begränsad surf/mobiltrafik på mitt mobilabonnemang, men däremot obegränsad surf på mitt mobila bredbandsabonnemang.
     
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Kom på en fråga till som jag inte hittat nåt svar på, om du eller någon annan kan svara...

    Om jag slår på WiFi på mobilen hemma, har den då prio över datatrafiken och surfen?
    Jag har begränsad surf/mobiltrafik på mitt mobilabonnemang, men däremot obegränsad surf på mitt mobila bredbandsabonnemang.[/QUOTE]

    Japp, surfa på bara.
     
  5. rollemolle

    rollemolle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanon! Tusen tack för svaret!!!

    Som ni förstår har jag ytterst begränsade kunskaper om sånt här...

    Jag har av Sony fått svaret att 4.3 är i antågande och av nån anledning ska landa vilken dag som helst, men i omgångar på olika ställen... Vet nån om man med 4.3 får samma förbättrade energispar funktioner som på Zäta?

    Sen har jag sett att en del har använt sin mobil som ficklampa, men jag har inte lyckats hitta nån sån funktion/app... Är det bara jag som har otur när jag tänker???
     
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det har väl kanske inte riktigt med tråden att göra, mera än att en sådan användning definitivt påverkar batteriförbrukningen negativt.
    Enklaste sättet är att man har nån bild med mestadels ljust innehåll som man visar i telefonen, och displayen lyser upp ganska bra då, men vill man i stället använda kamerans lampa (eller LED om man ska var noga) så finns det massvis av appar på Google Play som fixar det. Sök på "Flashlight" eller "Torch"
     
  7. rollemolle

    rollemolle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tusen tack för råden och sorry för OT!!!
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Vi får vad jag sett liknande batterisparafunktion i 4.3. Men vet inte om den är bra ännu. Har inte haft den igång så länge ännu. :)
     
  9. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    30 min länge än förut för mig med Stamina.

    Edit: jag menar förstås skärmtid.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
     
    Last edited: 15 feb 2014
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Måste säga att Stamina verkligen verka fungerar. Den drar väldigt lite ström överlag. 13 timmar och har dragit 49%.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
     
  11. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jo, WiFi har prioritet. Detta kan tyvärr ställa till problem ifall man stöter på ett sånt där öppet WiFi-nät i ett köpcentrum eller liknande där man kommer till en webbsida där man måste klicka i en checkbox och sen klicka på OK för att acceptera nån slags villkor för användandet innan man kan börja surfa. Appar som använder internet kanske inte fungerar så bra då eftersom de inte kan visa upp den där webbsidan. I såna lägen kan man antingen först gå in på nån sida med webbläsaren eller så kan man prova med att stänga av WiFi.
    Det är i största allmänhet bra för batteriförbrukningen att inte ha WiFi på när man inte använder det. Visserligen drar WiFi mindre ström än 3/4G när man använder det, men ska WiFi:n hela tiden hålla på att söka efter och försöka ansluta till alla WiFi-nät den hittar, vilket den försöker med även när man inte använder internet, så drar det ström. Så WiFi på hemma och på kontoret, annars av.
     
  12. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platsbaserad wifi ftw

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, måste undra. Mitt batteritid har varit helt suveränt tills igår. Då uppkom då volymbuggen och nu drar den otroligt mycket mer batteri. Luren håller typ som förut runt 5 timmar. Och man ser hur batteriet rinner neråt typ. Någon annan som märkt något försämring i dagarna. Undrar därför om det är någon uppdatering som kom igår på någon app som kanske fördärvar detta?

    Utöka beskrivning till det jag skrev i ett annat forum.
    Edit: "visst mobilen min funkar bra, men jag förstår inte hur Stamina plötslig (som jag har igång) kunde gå ifrån 1 dag till nu 17 timmar på en laddning 100% (Inom parantes står det 3 dagar ca). Innan volymbuggen infann sig, var detta uppe på ca 1 dag. Stänger jag av Stamina, så går standbytiden ner till ca 11 timmar?? Jag menar, har en app uppdaterats som stör någonstans. SOm dra onödigt mycket batteri som den inte gjorde tidigare, eller är det en allvarlig bugg i systemet? FÖr 5 timmar och att man knappt rör luren är inte bra alls (så länge höll mitt batteri idag), och då hade jag kört lite musik, ringt 2 samtal och surfat ca 20 minuter. Det är något som inte stämmer här? Skall testa å rensa Stamina-appen å se om det fixar till sig."
     
    Last edited: 19 feb 2014
  14. rollemolle

    rollemolle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nu fått hem batteriet på 2680 mAh från Kina som jag skrev om tidigare. Det tog lite drygt 3 veckor. Har laddat upp det, men efter snart 2 dagar är jag nere på 57%... Alltså inte mkt bättre än originalbatteriet på 1700 mAh...

    Hur är det med batterier... har för mig jag läst nånstans att batterier behöver några laddcykler innan de är optimala... Ligger det nåt i det?

    Om det inte gör det, har jag funderingar kring märkningen av batterier... Kan det vara så att man bluffar med kapaciteten? Isf skulle jag gärna vilja mäta batteriets kapacitet... Nån som vet om det låter sig göras på nåt enkelt smidigt sätt?

    Tacksam för varje tips och förslag.
     
  15. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Kan det vara så att det rörde sig om kinesiska milliamperetimmar? Man kan eventuellt inte alltid riktigt lita på sådana angivelser.

    Att batteriet ska köras in var något som jag också trodde länge, men jag har på senare tid blivit övertygad av andra att så inte är fallet, åtminstone inte med de nyaste batterityperna. Däremot så kan det eventuellt ta lite längre tid än normalt att ladda upp batteriet fullt de första gångerna eftersom det kanske är väldigt urladdat, och dessutom så måste den kretslogik som ska visa batteriets laddningsgrad kalibreras, och det kräver minst en laddningscykel med full uppladdning, full urladdning och sedan full uppladdning. Gäller det en ny telefon så är det ju också naturligt att man håller på med att pilla med den mera än när det gått ett tag, och därmed är displayen tänd längre, wifi och andra radiofunktioner och annat som drar ström utnyttjade mera, och så vidare. Nån gång när jag trott att batteriet varit utslitet på någon av de telefoner jag haft och jag har bytt ut batteriet mot ett likadant originalbatteri så har jag till min förvåning upptäckt att livslängden på en laddning inte ändrats nämnvärt åt något håll. I själva verket har det varit så att det gamla batteriet inte alls är utslitet, och det är i stället mitt beteende i användningen av telefonen som sakta förändrats till något som innebär större strömförbrukning, t.ex. att jag börjat lyssna mer intensivt på musik, eller på grund av mitt arbete börjat röra mig mera i ett område med sämre mobiltäckning eller att jag installerat någon ny app som visar sig dra mycket ström.

    Hur man verkligen mäter laddkapaciteten på ett exakt sätt vet jag inte. Det är knepigt att försöka koppla in en mätinstrument nånstans för att mäta laddströmmen och polspänningen, och att bara multiplicera laddströmmen som går in i batteriet med tiden hur länge det laddas ger inte rätt resultat eftersom en del av strömmen inte blir sparad laddning i batteriet utan blir värme eller andra förluster. Eventuellt kan det finnas nån app som kan hjälpa till.

    Men att du endast gjort av med 43% på två dagar är väl inte så dåligt? Många iPhone-ägare erkänner att de måste ladda sin ögonsten minst 2 gånger per dag.
     
    rollemolle gillar detta.
  16. rollemolle

    rollemolle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tusen tack för det utförliga svaret!!! Jag ska hålla utkik efter lämplig app.
    När jag skrev inlägget igår, var det några timmar kvar till 2 dygn... När jag kollade på kvällen upptäckte jag att batteriet sjunkit till 27%!!! Till saken hör att mobilen inte användes nåt under dessa 4 timmar... Mobilen är dessutom tvångsmatad med GSM på inrådan av Felia, eftersom jag har halvdålig täckning och flera inkommande samtal inte kopplats fram den senaste tiden.

    Hur är det med att låta batteriet dra ut helt? Vissa påstår att batteriet tar skada av att bli helt tomt??? Själv brukar jag ladda runt 20 25%... Eller gäller det bara bilbatterier som jag vet har svårt att återhämta sig om de blivit helt tömda...
     
  17. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är aldrig bra att dra ut ett batteri helt. Just Lithiumbatterier är extra känsliga, men förhoppningsvis ska styrelektroniken stänga av telefonen innan det är för sent.
     
    rollemolle gillar detta.
  18. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Som jag fattar det så var det den gamla tekniken man skulle låta dra ur och den som är nu ska helst aldrig dra ur, utan att det ska till och med vara hälsosamt att ladda flera gånger
     
    rollemolle gillar detta.
  19. rollemolle

    rollemolle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har det hänt igen att Kinabatteriet minskat till ungefär 50 % efter 2 dygn och sen på bara några timmar rasat till 17 %. Skickade ett meddelande till Ali Express i Kina, men har ännu inte fått nåt svar på mina klagomål.

    Man kan väl misstänka att kvalitén inte är den bästa... Det är ju ett lotteri, om man får hem en "dud" eller inte, nästan oavsett vad man köper...
     
  20. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Tycker att 50% efter två dagar inte borde vara nåt att klaga på, beroende på användning förstås.
    men det där raset är ju mer konstigt.