Fråga: Batteritid

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av bigbandit, 3 maj 2014.

1. sulle

sulle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Är bara hos mig elr är det någon annan som oxå märkt att batteritiden blev en aning sämre efter senaste uppdateringen?

2. X10-Sthlm

X10-Sthlm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Ja det hänger ju på hur man vill använda den såklart. Tack för förslagen. Använder Google now en hel del, inte minst med tanke på att jag är i en stad som är rätt ny för mig, där jag får en del bra tips. Ska se om jag kan finjustera lite med location och så.

3. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Köpt den 7.5.2014. Uppdaterade till .402 genast då den kom ut den 22:a. Har ej gjort fabriksåterställning emellan.
    Jag har aldrig varit någon storförbrukare, men nu har det blivit lite mer pga att kameran e såpass hyfsad. Så jag plåtar lite mer bilder än jag gjort med mina förra lurar. Nu och då läser jag vid läggdags några sidor av någon bok (Aldiko book reader). Spelar gör jag inte. Musik lyssnar jag hellre på mitt soundsystem hemma.
    Man kan säga att skärmdumpens 3 1/2 dygn / 44% ganska bra representerar mitt normala bruk. Alltså ger luren i teorin en vecka på en laddning. En återgång till 90-talet då jag med min Nokia 6110 hade laddningsdag varje lördag :)

4. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Nej. Tvärtom.
    Du kan kolla om det kommit några nya ibockade rutor nånstans. Iaf hade jag något kryss i nån ruta bland appar som autosyncas. Det bockade jag genast bort.

5. knut_jr

knut_jr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag hade Z'an förut, den blev man ofta tvungen att ladda när man kom hem efter jobbet. (dagtid). Z2'an har jag ofta 80% kvar. Har allt som går att ha på på tror jag. Vill görna kunna googla svar, läsa tidningen, lägga en patiens när jag sitter på skithuset osv.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

6. noworries

noworries Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Samma här,drar ur batteriet fortare nu. Tycker också kameran överhettas snabbare. Autoläge ok men vid manuella inställningar orkar den inte mycket.

7. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Återigen: Uppdaterinen har gått och bockat i några rutor ni kanske haft avbockade. Bäst att gå igenom alla Google+ och övriga inställningar och se att inga överlopps funktioner blivit aktiverade.
    Själv har jag som vana att vara lite paranoid och avaktivera allt som Google och Sony med våld vill ha oss att vara inloggade i.

EDIT: Och så kan det ju vara att luren helt enkelt bara behöver några dagar och omstarter att "jämna ut sig" efter uppdateringen. Den behöver bygga upp Dalvik pånytt och det kan ta lite tid.

8. noworries

noworries Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Du menar gå in under appar och avaktivera de man ej använder? Aktiveras de igen först när de används då och inte tex vid omstart av telefon?

9. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Man kan avaktivera dem man inte använder. De "försvinner" från luren (ikonen försvinner) och aktiveras först sen då man går tillbaka och aktiverar dem.

Jag menade närmast att man kan gå in i de appar man inte använder sig av och se till att man inte är inloggad i onödan. T.ex. har jag gått in i Google+ och där i inställningarna sett till att jag är utloggad.
    Sen kan man gå in under sitt Googlekonto (och eventuella andra konton) i Settingsmenyn och kolla att där inte finns några onödiga kryss i rutor för automatiska synkroniseringar. Den brukar kryssa i alla rutorna där och man får själv gå och bocka av dem man inte behöver.

På andra forum har jag läst om en möjlig KitKat-bugg som har med Location att göra. Man bör också se till att inte ha Location påkopplat, eller så väljer man GPS only.
    EDIT: Detta är alltså en Androidbugg och inte Sonys fel. Vi får vänta på 4.4.3.

Last edited: 28 maj 2014
  10. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

En liten fråga, hur lång tid tar det att ladda den?

11. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Från noll till hundra procent ska det i teorin ta dryga 2 timmar med medföljande 1.5A laddare. Men i praktiken lite längre för att laddningsströmmen avtar mot slutet. Skulle tippa på knappa 3 timmar.

Har ej läst ifall laddare med högre kapacitet (mer Ampere) ger någon nytta, men Broadcom-chipet lär ska stöda QuickCharge med högre ström. Återstår att se om detta funkar på riktigt.

Man kan med gott samvete koppla laddare med högre ström (mer Ampere). Telefonen tar inte skada av det. Den tar den mängd den behöver (må det vara 1.5A eller 2.5A eller något annat) och struntar i resten.

Fille84 gillar detta.
  12. Bettanboop

Bettanboop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Laddar varannan dag ;-)

13. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Börjar tröttna på att testa batteritid, för varje test efter fulladdning tar så himla länge. T.ex. idag har testet tagit 99 timmar och jag har mer än hälften kvar av batteriet. Visserligen endast 2h skärmtid under 4 dagar, men ändå ganska imponerande standbytid.

Och ja: Data är påkopplat. Jag syncar automatiskt hela tiden. Epost, kalendrar, kontakter, etc. Stamina är på.
    Platsbestämning är INTE på. Inte heller Google Now. Och jag har deaktiverat G+.

Har plåtat några bilder och tagit några minuter Timeshift Video. Plus googlat och läst på webbforum. Och givetvis talat i telefon och SMS:at.

Bifogade filer:

Last edited: 4 jun 2014
    knut_jr gillar detta.
  14. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Nä jävlar. Snart för jag nog luren tillbaka. Inte får man ju använda sin laddningsdocka heller oftare än en gång i veckan. Och jag som trodde jag skulle få ha luren i den fina dockan mycket oftare än så.
    Det är nog något fel på den här skiten.

;)

(I verkligheten har jag bara testat batterit den gångna veckan och har således endast 2,5h skärmtid på den. Men syncningar har varit påslagna hela tiden och jag har nog använt luren till att ringa, läsa mail och SMS, kollat kalendern, samt tagit bilder. Trots det är jag ganska impad av >7 dygns batteritid.)

Bifogade filer:

knut_jr och davidian gillar detta.
  15. X10-Sthlm

X10-Sthlm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Mitt batteri fungerar fortfarande uselt. Nu har jag börjat med Stamina mode. Idag var det nere på 60 % efter 8 timmar. Batteriet är inte ett dugg bättre än min gamla Xperia S :( Vet inte om det anses som skäl för att lämna in den.

16. AmbientTime

AmbientTime Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 VI Scarlet

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    Sony Xperia™ XZ Premium
    Jag har ungefär samma mönster, men använt kanske lite mer.
    Efter drygt 6 dygn är den nere i 20%.

Batteritid 6 dygn.jpg

17. Ferniss

Ferniss Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har alltid mobildata, platsdata och BT aktiverat samt WiFi när jag är i hemmet, har smartband med lifelog aktiverat. Brukar komma upp i ca 3 h skärmtid och totalt nästan 2 dygn innan jag måste ladda.

Hur i hel*ete (!!!) får ni så lång batteritid?
    Använder ni telefonen väldigt lite eller har jag fått ett riktigt dåligt batteri?
    Stänger ni av WiFi, mobildata, platsdata och liknande? Använder ni Stamina mode? Använder ni Lifelog och smartband? Har ni något bluetooth tillbehör anslutet?

HUR GÖR NI???????

18. AmbientTime

AmbientTime Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    Sony Xperia™ XZ Premium
    Stamina Mode - ja
    WiFi - på
    Mobildata - på
    Lifelog/Smartband - nej
    Inga BT tillbehör
    Push mail (5 konton) - ja
    Push kalender - ja

För mig var det efter att jag stängde av plats, som batteritiden brakade iväg.

19. Ferniss

Ferniss Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack! Ska testa och inte använda smartband/lifelog samt stänga av plats få se hur det går.

20. DLarsson22

DLarsson22 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Huawei p20 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei p20 PRO
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A3
    Telefon 3: