Batteritid

Discussion in 'X10 Mini/Mini Pro' started by Dirk Diggler, Jun 30, 2010.

1. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Batteritiden på min Mini Pro varierar oerhört, och jag är helt övertygad om att det är en eller flera appar som ställer till det för mig när jag har dålig batteritid en dag.

Jag har 3G Watchdog installerat, men endast manuella uppdateringar. Har Snowstorm men även endast manuella uppdateringar där. Har avinstallerat Facebook helt och hållet, stängt av alla automatiska uppdateringar och annat förutom bakgrundsdata (som måste vara igång för att Market ska fungera, varför vet jag inte).

Soccer Liverscore vet jag drar mycket batteri.

2. Alphashooter

Alphashooter Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är också rätt skeptisk till batteritiden. Känns som man knappt vågar röra den för man ser nästan hur batteriindikatorn faller.
    Jag har stängt av allt och inte laddat hem några appar än. Nattetid när telefonen bara ligger helt orörd drar den 1% per timme vilket teoretiskt ger ca 100h driftstid i standby.
    Sony Ericsson uppger 300h i specen. Undrar hur f*n man ska bära sig åt för att uppnå den driftstiden.
    Känns som den här mobilen inte blir gammal i min ägo. Gillar den för övrigt men batteritiden suger.

3. twintin

twintin Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tillverkarnas uppgivna tal/standbytider kommer du givetvis alldrig kunna komma upp i oavsett tillverkare. De är ju uppmätta i en kontrollerad labmiljö. Brukar själv alltid dela tiderna med 2, för att få något mer realistiska förväntningar.

Min drar ca 0.5% per timme när den är orörd. Nu senast hade jag den igång ca 5 dagar på en laddning med ca 15m tal, 50m WiFi surf samt lite andra aktiviteter. Lägger jag till 1h radio + 1h GPS per dag till mixen, klarar jag mig kanske 2 dagar eller så. Det lilla batteriet kanske inte är bäst i klassen, men tycker ändå det gör ett OK jobb jämfört med många andra dyrare smartmobiler.

Vilken smartmobil du än väljer, så kommer du stöta på exakt samma problem. Välj en godtycklig smartmobil och sök på batteri i något godtyckligt forum för telefoner och du kommer med hög sannolikhet hitta trådar med rubriker i stil med denna tråd. Sök t.ex. på IPhone 4 eller Galaxy S, så får du se.

Last edited: Sep 3, 2010
  4. Alphashooter

MINA ENHETER

Isåfall stämmer inte det du skriver i inlägg #14.

Har du haft den igång 5 dygn = 120tim.
    120x0,5=60%
    Du skriver i inlägg 14 att du har 42% kvar trots att du dessutom använt den ett antal timmar?

5. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Gör en sökning på batteri och du kommer se att det gäller alla
    Smartphones. Hade själv en Legend innan min nuvarande pro och den
    hade sämre battertid trots bättre spec. Körde en iphone som jag hade lånat
    innan jag köpte Legenden och även den hade sämre batteritid med min användning
    Batteritekniken har inte riktigt följt telefonutvecklingen dom sista åren.

6. Alphashooter

MINA ENHETER

Jo, jag vet att det är samma för alla smartphones men att utlova upp till 360h timmars stdby (såg det nyss inne på Phonehouse) är ju nästan bedrägligt. Det skulle innebära ca 0,27% per timme när det i verkligenheten ligger runt 1% med alla features avstängda.

7. twintin

MINA ENHETER

Siffran 0.5 är ett ungefärligt värde och förutsätter att telefonen ligger stationärt på samma ställe. Rör jag mig under dagen typ fram och tillbaka till jobbet osv. så kommer givetvis standby förbrukningen gå upp något (typ 0.8 kanske, vad vet jag) pga. mastbyten, variation i signalstyrka mm.

Sen skrev jag att jag var inne på min 5:te dag (typ 4d + 1h eller så), inte att det hade gått 5 dagar. Så räknar du på 96x0.5 = 48%, så kanske matten stämmer bättre.

Just nu visar telefonen så här:

Driftstid: 1d 6h 36m
    Aktiv : 3h 51m
    Skärm : 1h 6m
    Samtal : 27m
    WiFi : 13m
    Batteri : 55%

Med det här kommer jag inte ha problem att påbörja min 3:dje dag imorgon (bara 42h kvar) om jag inte drar igång någon energislukare.

Till dags dato kan jag inte minnas att jag någonsin behövt ladda oftare än var annan dag (möjligtvis när telefonen var ny) med min typ av användning.

EDIT: Pratade precis i ca 10 min och batteriet droppade ca 4%.

Last edited: Sep 3, 2010
  8. jlodin

jlodin Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

för mig har batteriet blivit lite bättre efter ett antal laddningar. 15timmar sen laddning nu & ligger på 55%. har dock använt skärmen i knappt 3 timmar..

så länge den håller en lång dag samt natten ut är jag nöjd.. känner inget problem med att ladda den medans man sover

9. Alphashooter

MINA ENHETER

Jag har de fyra senaste nätterna haft datatrafik avvaktiverad för att se hur det påverkar stdby-tiden. Mellan kl 22:00 och 07:00 har den då dragit 3-4% vilket är helt ok.

Igårkväll slog jag på datatrafik och de enda synkningar jag har aktiverade är, mig veterligen, Google kontakter och kalender. Man måste tydligen även aktivera bakgrundsdata. Inatt hade den dragit 32% (???) under samma period (22:00-07:00)

Batteriförbrukning enligt:
    Tel inaktiv: 56%
    Mob viloläge:34%
    Skärm:8%
    Android:2%

Frågan är då vad den sysslat med? Vad är bakgrundsdata?

10. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ser att många här anmärker på att det gäller alla smartphones. Kan dock direkt skjuta det argumentet i sank - det gäller alla Android-mobiler, inte alla smartphones. Standby-tid på valfri av mina Android-mobiler har aldrig varit mer än 48 timmar som max. På min iPhone var det mellan 1 och 2 veckor, så det där är (och förblir) en orättvis jämförelse. Sen kan man tillägga att BlackBerry, som också gör "smartphones", har på sina dyrare modeller uppemot 3 veckors stand-by tid.

Vad gäller X10 Mini så är det i kortaste laget tycker jag, definitivt kortare än min HTC Legend eller HTC Tattoo. Märker ingen skillnad mellan Mini och Mini Pro dock, och det är ju iaf skönt.

Har provat att stänga av allt (widgetar, processer, autosynk, uppdateringar) och den drar ändå exakt lika snabbt ur batteriet tyvärr. Men förhoppningsvis blir det bättre i Oktober...

11. twintin

MINA ENHETER

Även utan sync och bakgrundsdata så drar 3G+Data märkbart mer än enbart 3G. Men det kan vara så att stänger man av data så går den automatiskt över till GSM och drar därmed mindre ström för jag upplever att batteriförbrukningen för 3G-Data är ungefär som GSM+Data.

Den enda app jag annars känner till är beroende av bakgrundsdata är Market.

Jag tror nog Fredrik har rätt i sak. Googla t.ex. på IPhone 4 och battery och det är inte svårt att hitta folk som inte ens kommer upp i 24 timmar på en laddning "standby" (har dock inte hittat någon som ens kommer i närheten av dina värden varken med 4 eller 3GS). Det finns en stor variation bland alla smartphones. Själv och vissa andra har inget problem att komma upp i kanske 5 dagar på en laddning trots lite användning (rekordet är 8 dagar på Esato), vilket för en så här liten telefon är helt OK.

Last edited: Sep 10, 2010
  12. Droid130

Droid130 Guest

Vi har två Mini Pro.
    Jag använder min en hel del,.. lyssnar på musik via BT,har pillat en del med prog. ftp å dyl.
    Den andra används också flitigt,för samtal,"chatt"fotografering å dyl.
    Och tjejen kan ha sin i ca:3,5 dygn utan problem.(original batt).

Jag är inte van vid denna typer av mobiler,ang. batteritid.
    Men är nöjd.
    Men det finns ju batterier med fler mAh,(då mitt originalbatteri har 970mAh).
    Dock ej original,men alla kommer ifrån Kina,ändå.

Kanske återkommer med den "testen".
    Men hittills har första laddningen med icke originalbatteri(fler mAh)hållit längre än det orig.batt jag laddat till och från i ca: 4 veckor nu.

Last edited by a moderator: Sep 11, 2010
  13. teddyjohan

MINA ENHETER

Jag noterade inte den långa stand-by tiden på min iPhone förrän jag skulle sälja den, eftersom jag slutade använda den samma dag som jag la upp den på Tradera, för att undvika olyckor. En vecka in på auktionstiden var den fortfarande laddad. Innan dess upplevde jag nästan ingen större dränering av batteriet heller och det gäller alla mina bekanta med iPhone (vi brukar jämföra sånt givetvis). Nu ska jag dock tillägga att detta var iOS 3, dvs utan multitasking, och inte iPhone 4. Skillnaden i batteritid, till stor del, mellan åtminstone äldre iPhone och andra telefoner beror förmodligen på att iPhone har lite eller ingen datatrafik i bakgrunden. Kör man den därtill på 2G istället för 3G så kommer man väldigt långt på en laddning. Jag noterar dock att batteriet tar slut lika fort på min Mini om jag kör Spotify som på min gamla iPhone, så stand-by tiden är kanske inte så relevant egentligen.

14. twintin

MINA ENHETER

Visst är det så. Låter jag min mini bara ligga helt orörd kan den tugga på upp till 8 dagar vilket är i paritet med din IPhone, men börjar man använda den, så visst, då går det åt batteri.

15. teddyjohan

MINA ENHETER

Är inne på min fjärde Android nu och har inte märkt av någon standby-tid att prata om även om den är orörd, och då har jag provat det mesta. Idag har jag dock haft min Mini Pro igång sen i morse och den har "bara" gått ner dryga 15%. Då är autosynk avstängd, men datatrafik är på, och jag kör på 2G istället för 3G!

16. Alphashooter

MINA ENHETER

Man måste nog stänga av datatrafik, med den igång tickar batteriet iväg oavsett om man stängt av synk eller inte.

17. Swindiana

Swindiana Kid Droid Medlem

Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Upptäcker markant skillnad på GSM/Edge (2g) nät jämfört med 3g, men det har mycket att göra med täckning och var jag har telefonen. Använder jag den i Stockholm där den har full 3g-täckning hela tiden drar den mindre batteri. På jobbet har jag knappt 3g-teckning och spar massor av batteri om jag går över till GSM under dagen.

Hälsningar,
    Swindiana

18. teddyjohan

MINA ENHETER

Kan bekräfta det senare. Har kört på 2G (EDGE) sen förra inlägget och telefonen klarar nu av tre dygn på standby utan större problem. Med allt annat lika fast 3G klarade den aldrig ett dygn i sträck, knappt en dag. Där jag bott tidigare har jag dock upptäckt motsatt problematik med mina HTC mobiler - där gick det mycket mindre batteri på 3G än 2G! Min iPhone fick flera gånger längre livstid på 2G än på 3G dessutom.

Jag håller för bra koll för att tro att det är rena inbillningar, så min slutsats är som följer, givetvis helt ovetenskaplig!

1) 3G drar mindre batteri än 2G överlag. Detta tror jag eftersom överföringen går snabbare. Bakgrundsdata kan bli klar flera hundra procent snabbare med 3G.

2) Om man inte har riktigt bra täckning växlar telefonen mellan 2G och 3G, och det drar mycket ström. 2G har bättre täckning än 3G, särskilt hos Telia/Halebop, som jag använder. Om man därför kör på konstant 2G så sker det aldrig några växlingar, och det minskar batteriförbrukningen.

= Om man har bra täckning för 3G och mycket bakgrundsdata överförs, tror jag man sparar ström på att ha det på (funkade bra där jag bodde tidigare). Om man har dålig eller blandad täckning alternativt överför väldigt lite data är 2G bättre, främst för att den inte skiftar emellan.

Så tror jag.

19. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Så här ser min batteriförbrukning ut för idag :

Telefonen varit igång 14 tim 48 min
    Ca 1 tim Spotify
    2 tim samtal
    Bluetooth 14 tim 48 min
    Kanske läst 10-15 mail
    Svarat på ca 2-3 st via telefonen
    Surfat ca 10 min