Verkar som många(?) missat att det är känd batterianvändnings-bugg på alla dual core i 2.3.2 och 2.3.3, löst i 2.3.4.
Se tex
http://mobile.twitter.com/eldarmurtazin/status/72930533776175104
Några andra saker jag noterat och tex jämfört med min nexus one är att:
* Wifi-delning kan löpa amok och ta en hel del cpu konstant. Eventuellt beror det på om man försöker starta det genom switch pro widget vilket bara blir fel? Intressant att veta om någon mer har sett detta.
*Kolla loggarna för Android OS processen. De ger diverse loggar på Error-nivå på i varje fall min Sgs2. Det lär inte hjälpa till i varje fall. En av de mest frekventa error-loggarna rör den automatiska ljusstyrkan. Okänt om slump ännu men det verkar ha sänkt cpu-användningen rejält, dock ej helt, att byta ifrån auto brightness för mig. Felloggarna försvinner då också. Logiskt dock om det skulle vara delorsak eftersom batteriproblemet bara verkar hända om man har skärmen igång tex surfar vilket verkar vara mångas problem. Se bild för logg-exempel. Finns dock kvar några andra fel i loggarna ändå men de är inte lika frekventa. Jämfört med tex Nexus One där loggarna är rätt tysta vad gäller fel.
Visa bifogad bild 2375
*vid tex uppstart synkar AP daily summary widget en massa och tar en hel del cpu under lite väl lång tid ÄVEN om man inte använder widget.
* även jag kör dir-655 router men ej testat med annan. Dock ser man att wlanet inte alltid funkar perfekt eller lägger av stundtals eller ej kommer igång utan att slå av/på. Skumt. Undra även om guest wlan kan påverka. Borde inte. Men man ser tex i loggarna att den scannar efter nätverk ibland trots redan ansluten. Men kan ju vara positioneringen...
Någon som kan bekräfta något av dessa saker på sina telefoner?
Låt oss hoppas på att vi får 2.3.4 snart helt enkelt och det då förutom batteri-dualcore buggen löser de problem som indikeras i loggarna. Känns som någon av dem tex inte märks (skrivrättigheter tex) om man kör rootat vilket säkert utvecklarna själva gör. Har inte provat det själv ännu.
/Mattias, Tapatalk on Galaxy SII
Click to expand...