Batteritid

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av sfa, 17 apr 2010.

1. Jontatas

Jontatas Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ok, drar ut en logcat från min lur för att visa på en typisk applikation som kan ställa till det rent batterimässigt. Lägger det som en spoiler så man slipper se så lång post om man inte vill.
    Enklaste sättet att få ut en text logg är att köra
    Kod:
    adb logcat > log.txt
    då får man automatiskt en textfil med loggen i.

Så här ser en bit av min logg ut.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Man kan se tex ForcastProvider som kör oftare än den borde, dålig kod där.
    Sen juiceplottern är ett roligt kapitel, den måste logga ofta för att vara korrekt men varje loggning belastar ju även systemet (dock inte så mycket).
    Wifiservicen vete tusan varför den kollar så ofta om batteriet laddas eller inte, men jag antar att det är en systemservice så jag lägger inte så mycket energi på att fundera på den.
    I övrigt är det bara GCn som kör cykliskt precis som den ska, så jag är nöjd med hur min logg ser ut för tillfället.

/J

2. Jontatas

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nej, det har ingen betydelse.
    $ == normal prompt i *nix
    # == root prompt i *nix

Brukar vara så iaf. så jag antar att din lur är rootad.

/J

3. babydroid

babydroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    okej. jag får undersöka min logg lite närmare. har aldrig loggat förut som sagt. allt som händer när jag börjar är att en hel massa text skjuts ut. sen är den stilla ett tag. sen skjuter den ut lite mer. men jag hittar inget speciellt som kan tänkas dra batteri.l blior att sitta uppe hela natten och tyda och svära :P

och för att svara på din fråga, så är min telefon rootad :)

4. Jontatas

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Eller så loggar du till en textfil under någon/några timmar och kollar senare.
    :)

/J

5. babydroid

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Har logcat och förstår i princip ingenting.. men en annan sak. Jag har spare parts på telefon. När jag klickar på "tid utan viloläge" så står det 3 tim 59 min.

Sen under "tid med skärm på" så står det bara 2 tim 45 min. Är detta normalt? Att skärmen har varit på kortare tid än tiden utan viloläget?

Nu blev jag själv förrvirrad. Haha. Men hoppas ni förstår.

Sent from my GT-I5700 using Tapatalk

6. Jontatas

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Låter väl inte otänkbart. Telefonen behöver ju inte nödvändigtvis vara i viloläge bara för att skärmen inte är igång.

Ser du inget som ser konstigt ut i logcat:en?

/J

7. babydroid

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Nej det är klart. :-) men tyckte det skiljde Så mycket.

Alltså. Jag finner inte något speciellt som jag Kan tänka mig drar batteri.. det står liksom inga program. Utan Mest service och process. Men det står inte vilket program som loggas. Men då ska det ju tilläggas att jag har aldrig tidigare gjort en logcat och är i stort sett värdelös på datorer. Men jag kan dra en logcat imorgon när jag kommer hem. För att sen kolla igenom den igen. Får låta den ligga några timmar och se vad som händer. Det enda jag kan se för tillfället är Google friend finder som startat lite titt som tätt. Men som sagt. Jag drar en log imorgon och skriver efter det helt enkelt. Har tittat i loggen på system info Pro på telefonen också. En massa varningar som inte verkar vara kopplade till något specifikt program. Men igen. Jag kan ju ha fel.

Man skulle vara expert på detta och kunna lösa befintliga problem och sprida sin kunskap. Jag uppskattar verkligen din hjälp jontatas

8. babydroid

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Jag tror jag har hittat boven i dramat. Vänta i 5 min så att jag kan figurera ut hur man lägger upp bilder via tp

Edit: äger fan det gick inte. Blev jättesuddigt. Men iaf. I programmet system info Pro kan man se vilka processer som körs. Då är det två st som ligger på 100 % vardera. Processerna heter android.process.acore* och tillhör Com.fede.launcher. det ät alltså förmodligen. Launcherpro. Det är alltså två processer med samma namn och tillhör samma paket så att säga.

Jag har flashat min spica med samdroid kitchen och har tagit launcherpro som stock launcher.

I system info Pro så har man även två ikoner i notifieringsfältet. En för Cpu och en för minne. Cpuikonen står alltid på 100%.

Detta är tjuven. Frågan är om jag ska flasha om den och lägga. Någon annan launcher som stock och ladda hem LP separat.

9. babydroid

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    flashade om telefonen och valde helix som stock launcher ist. men det löste ju inte direkt problemet. nu står helix och drar 100% ist.

jag kan inte lägga upp några screenshots heller. för när jag lägger upp dom står det att jag måste ändra upplösningen.

10. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Drar den även 100% cpu i t ex OsMonitor?
    http://www.appbrain.com/app/os-monitor/com.eolwral.osmonitor

11. babydroid

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    jag skrev fel. jag valde helix som stock launcher. laddade sedan hem awd launcher och använde den som launcher. när jag inte använder adw så tillhör android.process.acore en massa android packs. men när jag använder adw så tillhör den adw.

och jag har testat lite olika program. system info pro. osmonitor ect. alla säger samma. just att adw tar 100 %

12. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

acore är en systemprocess, kan vara därför.

Men om den nu tar 100% cpu så borde din telefon vara otroligt laggig.

13. babydroid

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    grejen är att ibland så står acore på 0% och kan vara så ett tag. sen kan den gå upp på 100 och förbli där en hel dag. och då kan jag inte göra specielt mkt. att skrolla i menyerna tex är i stort sett omöjligt.

14. Jontatas

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag klarar inte av att köra ADW, den drar batteri som svamp för mig.
    Dock inga som helst problem med Launcher Pro.
    acore är ju Androids Activity Home process så den kommer väl köra så fort man gör något överhuvudtaget mer eller mindre?

Bara för att utesluta skräp, har du testat en wipe av dalvik-cachen?

/J

15. babydroid

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    jag har tagit bort adw nu och kör helix. vill egentligen köra launcher pro men eftersom det jävlas får jag lägga den åt sidan och vänta på att han har gjort om den. me det kommer väl ta ett tag efter som han skriver om från start så att säga.

för att besvara din fråga så har hag inte gjort rensat dalvik. gör jag det via recovery? tar det bort mina apps osv? eller vad gör den?

16. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Ja dalvik-cashen rensar du från recovery och nej den tar inte bort dina apps. Den byggs upp första gången du startar telefonen efter att du rensat den och varje gång du installerar en app. Säkert andra gånger också, men det är ofarligt att rensa den. Det går också att rensa den som bara heter cashe i recoveryn också vad du inte ska göra är att använda den som heter factory reset (data/cashe) då nollställer du telefonen till den romen som du installerade senast tex SamdroidMod.

Edit: Första omstarten efter att du rensat dalvik-cashen kommer ta längre tid än vanligt.