Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. Mr Zorro

Mr Zorro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vet inte om det har behandlats i tråden tidigare men jag vill ändå dela med mig av min upptäckt. Laddade telefonen (påslagen), fick grönt sken. Efter detta slog jag av telefonen och fortsatte ladda (orange sken ca 1,5 Tim). Visade sig att den faktiskt laddade i mer efter att den visat full laddning. Konstigt, men så var det. Betyder detta att det sitter någon spärr vid laddning med telefonen påslagen?

2. Falkz

Falkz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har nu 47% kvar efter 2d 10H

3. ENDOSKELLETONT800

ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Tror att det skiljer sig lite när den är på resp avslagen.
    Enlgit HTC support så bör man fortsätta ladda telefonen ca 2 timmar efter det att grön lampa lyser.

Vid grön lampa är batteriet enligt htc laddat till ca 80% och fullt tillräckligt för användning.

4. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Nu har jag även jag gjort en hard reset, men inte pga batteri utan för att se om
    jag kunde få igång spotify wifi när skärmen är släckt. Hjälpte tyvärr inte.
    Men till er som inte har gjort hard reset än kan jag berätta att det är lätt och bra med
    återställningen, men se bara till att ni har era kontakter på simkortet eller google först.
    För har du som jag kopierat över kontakterna till mobilen så kommer de försvinna i hard reset.

5. hossebo

hossebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Gjorde en hard reset för att få bättre batteri och det fungerade.
    Nu efter 5timmar med MSN över 3g så har jag 80% av batteriet kvar.
    Och då har jag chattat väldigt mycket under den tiden.

6. hossebo

hossebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Gjorde en hard reset för att få bättre batteri och det fungerade.
    Nu efter 5timmar med MSN över 3g så har jag 80% av batteriet kvar.
    Och då har jag chattat väldigt mycket under den tiden.

7. Mr Zorro

Mr Zorro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Menar du att det påverkade batteritiden positivt, i såll är det kännbart eller mätbart?

8. Rasti

Rasti Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är Taskiller som är boven i ditt drama. Fanns en mycket bra text om detta någonstans på forumet för några dagar sedan. Avinstallera programmet omedelbart.

9. willexmen

willexmen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så jag ska istället ha på en massa program i bakgrunden?

Iallafall så gjorde jag en "hard reset" som går att göra under inställningar, batteritiden blev bättre men inte så bra som många på forumet har t.ex. 2dagar med aktivt 3Gnät och spel.

Funderar på att eventuellt göra en till och tweaka "ultimate" och se hur mycket jag sparar. Just nu har jag tagit av all automatiskt synking på gmail och väder.

Så att göra en hard reset dubblade min batteritid, men då tweakade jag också. Så från 6-10 timmar har jag nu istället 15-24timmar. Men långt ifrån 2dagar som andra har. Riktigt konstigt att det kan vara en så stor skillnad.

Installerade taskmanager igen, man ska ta bort den också. Installerade också en batteriwidget som jag tror drar en massa.

10. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Jag förstår inte heller varför Taskkiller skulle försämra batteritiden..Om man inte använder taskkiller blir den inte väldigt seg efter ett tag?

11. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Att program ligger cachade i minnet kostar varken prestanda eller batteritid. De ligger kvar i minnet ifall du vill använda programmet igen. Om minnet behövs till något annat så kastas program du inte använder ut.

Sen så finns det program som med mening eller pga buggar aktivt gör saker i bakgrunden, kanske har de en service igång trots att det inte behövs, de kanske håller kvar wake locks när de inte borde eller läcker/använder onödiga broadcast receivers av en eller annan anledning. Batteri widgets, task killers och program från HTC (iaf på Heron) är experter på att slöa ner och slösa batteri på detta sätt.

Vill man ha bra battertid så måste man se till att inte installera skräpprogram. Annars får man använda taskkillers och leva med taskig batteritid och en slöare användarupplevelse.

Läste nyss ett bra och lärorikt blog-inlägg av Dianne Hackborn om hur Android hanterar flera program samtidigt som känns lite relevant.

http://android-developers.blogspot.com/2010/04/multitasking-android-way.html

12. jmkhenka

jmkhenka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Det som tar ström är som sagt 3G, ni kan under restore-menyn rensa batteri-minnet (den lagrar statestik där), hur man gör får ni googla själva då jag inte vill råka få er o göra nå galet. En hard-reset rensar inte batteri-minnet.

Jag får lätt ut 2 dagar om jag inte kör telefonen med auto-sync. Jag kör APNDroid o stänger ner mobil data när jag surfat klart och detta sparar en hel del batteri när jag känner mig behöva. Över natten med 3g avslaget så tappar jag ca 3-5% per 12 timmar med min Legend, dock tappar jag mer (20% kanske, inte provat hela natten) när jag låter data vara aktiv o synkning.

13. fleischer444

fleischer444 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder taskiller och jag har både bra batteri och telefonen flyter klockrent. Man slipper att telefonen "hackar" till när den rensar minnet. Dom programmen jag använder dagligen ligger på ignore listan och dom andra apparna som jag bara använder ibland dödar jag dagligen.

Så att säga att telefonen blir slö och får dåligt batteri stämmer inte eller så är det individuellt per telefon/användare. Själv använder jag inte Juicedefender eller liknande och med flitig användning har jag nu 15h och 85% kvar.

14. dimaZ

dimaZ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
    Hur vet man om man vinner något på hard reset?
    Någon viss program version eller likn.
    Kan man använda "MyBackup" eller liknande program för att behålla inställningar?

15. test1fy

test1fy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fattar inte vad du menar med "Någon viss program version eller likn.", men efter jag körde hard reset så fick jag mycket bättre batteritid. Nästan alla inställningar sparas, dock ryker alla apps.

16. roban09

roban09 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det allmänt känt att det drar oerhört mycket batteri att surfa på luren via 3G? Min håller batteriet väldigt bra rent generellt, tycker jag. Drog bara 5 % under en natt (9 timmar), men om jag surfar aktivt via min 3G-uppkoppling drar det ur batteriet oerhört snabbt. Utan att ha gjort några egentliga undersökningar så skulle jag gissa på att det försvinner ca 20-25 % av batteriet på en timmes 3G-surf. Men det kanske inte är något konstigt?

Vad drar mest batteri, surfa via 3G eller WiFi? Hemma kan jag välja eftersom jag har fri surf på mitt abonnemang och det inte går jättemycket långsammare. Men drar WiFi mindre ström så är det ju bättre att surfa på det när man har tillgång...

17. test1fy

test1fy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

WiFi drar mindre ström. Varför orkar jag inte förklara :)

Har också gjort ett litet test. Jag hade från början usel batteritid, installerade en batteriwidget som jag trodde skulle underlätta, men den drog bara ström trots att den var bra. Efter en "hard reset" så installerade jag bara apps jag använde samt inga batteriwidgets eller juicedefender/nått liknande.
    Laddade den under natten och hade då 100%. Under dagen har jag varit uppkopplad mot WiFi approx 8 timmar, haft automatiska uppdateringar PÅ, surfat 10 minuter, laddat hem 2 apps (totalt 22mb) och smsat samt 10-15 minuter samtal. Har även spelat spel i ungefär 1 timma.
    Har endast haft på 3G i 3-4 minuter då jag har WiFi både på skolan och hemma. Ungefär det jag gör en vanlig dag.

Telefonen har 40% batteri kvar och den har varit utan laddning i 13 timmar. Efter en sån här pass intensiv användning tycker jag 40% är helt klart en okej batteritid.

18. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

har också gjort en hard reset nu. grymt smidigt med htc's backup på sd-kortet, brukar ju alltid vara så jobbigt, iaf på symbian som man haft innan.
    har fått mycket bättre batteritid och tillgängligt minne i telefonen ökade med ca 40 mb.

har skrotat allt som heter taskkillers och sådant, funkar toppen!!! :)

19. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

jag har samma typ av användandemönster och uppnår samma resultat, riktigt nöjd med batteriet nu faktiskt! :P

20. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Kul att se så många börjar få kläm på att utöka batteritiden.
    Ja, WiFi tar helt klart mindre batterti än 3G.