Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Ja, jag tycker WiFi är batteri effektivast.
    Såklart beroende på om du använder telefonen något.

Men det är jag, möjligt någon annan har andra erfarenheter.

2. jgnu

jgnu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För er som jagar batteritid och vill ha lite kött på benen istället för att gissa kan jag rekommenera den här utmärkta filmen: http://developer.android.com/videos/index.html#v=OUemfrKe65c

Det är altså en föreläsning från Google om hur man kodar applikationer som drar lite batteri. För den som inte är intresserad av programmering är ändå de första 5-10 minuterna väldigt intressanta. Där förklaras det vad som drar mycket batteri, samt hur det hänger ihop.

Angående wifi vs 3g så drar wifi lite mer ström, men det är oftast energieffektivare att använda wifi ändå på grund av att det är så mycket snabbare (behöver inte sända/ta emot lika länge för en viss nedladdning).

3. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Dag två sen HR och idag har jag kört med allt på, även BT. Ingen push mer än kalender och kontakter, allt annat på 1 gång i timmen.
    Tog ut telefonen ur laddaren som vanligt 07:00 och nu 22:51 har jag 30% kvar. Innan HR kunde jag omöjligt få den att räcka längre än 21:30-22:00 och då hade jag inte BT igång.

Och nu har jag också satt in en aktiv hållare i bilen (Brodit) så på väg hem kommer jag trycka i minst 20 min laddning varje vardag.
    Äntligen är det största problemet med Desiren ut världen. Och det hjälpte med en HR verkar det som. :)

4. hpatrik

hpatrik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Ser ut som om jag kanske får min desire i slutet av veckan. Ska man göra en hard reset på en gång då när man får den för att få bättre batteritid? Verkar lite skumt då den är helt fabriksåterställd när den kommer ju..

5. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

nej det ska du inte behöva. problemet ligger antagligen i att alla pillar och installerar appar och sen avinstallerar vilket gör att telefonen får fel direktiv från exempelvis juicedefender och taskkillers mm....

6. freddan83

freddan83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

helt utan vetenskapliga belägg kan jag säga att min batteritid fördubblades efter en reset.. har inga procent eller liknande men batteriet är fortfarande grönt efter en dags användande med surf, worldwar o sms'ande

7. brynte5

brynte5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    har kört me juicedefender å juiceplotter sen jag köpte desiren, eftersom jag läste så mycket bra om dom, men nu tänkte jag testa utan dom ett tag, för att se om batteritiden kanske ändå blir bättre utan!
    Har haft strul med minneskortet, så tänkte att det kanske kan lösa det på samma gång…

tänkte att den enklaste lösningen e väl att stänga av "disablea" dom 2 apparna!
    visade sej att det tyvärr inte va riktigt så enkelt:(

kunde inte längre komma ut på nätet, så ja fick lägga in info i apn inställningarna å efter kom ja ut på nätet igen!
    sen kom nästa problem!
    ja kan inte längre skicka sms:(
    finns de nån enkel inställning för de oxå, eller e de lika bra å hard resetta å börja ladda hem alla appar osv igen?

8. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Innan jag gjorde en hard reset använde jag ASTRO och gjorde en backup på mina apps. Väldigt smidigt att bara lägga in dina apps sen... ett litet tips :)

9. brynte5

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    de var ett mycket bra tips:)
    tackar för de!
    spar en himla massa tid å energi!

har nyss gjort en backup med astro, men funderar på kontakter, sms osv...
    kontakterna finns ju på mitt googlekonto, så dom importeras väl tillbaka till mobilen automatiskt!?

10. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

ställer du in telefonen att göra backup på sd-kortet så behåller du alla sms/mms, wlan-inställningar etc...

11. brynte5

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    ok, tack, men eftersom juicedefender har sabbat mina inställningar, så vill ja endast göra backup på kontakter, sms/ mms isåfall!
    går de att välja de?

EDIT: hittade hur man gör en backup på kontakterna iaf:)

Last edited: 5 maj 2010
  12. hoolmberg

hoolmberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har alltid haft otroligt dålig batteritid, varit missnöjd... Men helt plötsligt så är den klockren, har haft igång den i 12h nu och har 85% kvar. Då har jag lyssnat 15 min på musik, ringt 2 samtal a 2 min, surfat på wlan i 10 och sen typ lekt runt i menyer/random i >30min. Jag är verkligen förvånad och glad :)

Jag tror lösningen till min batteritid är pga att jag inte har 3g igång, ingen autosynk och inget wlan(förutom de 10 minuterna) . Sen har jag också gjort en hard reset 2 dagar sedan. Många säger även att batteritiden ska bli bättre efter ett antal laddningar...

13. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346

MINA ENHETER

Även jag, som nästan alla andra (känns det som iaf :)) har gjort en HR. Efter en 13,5h har jag ca 55% kvar. Då har jag haft WiFi på i ~ 3 timmar, synkar två e-postkonton varje halvtimma, facebook och twitter varje heltimma. Brukar även använda "Synkronisera alla"-widgeten några gånger.
    Jag är nöjd! :)

Edit: har ju naturligtvis slösurfat och lekt med mobilen! :)

14. brynte5

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    då va de klart:)

först formatterade ja om minneskortet!
    sen app- backup via astro å kontakt- backup till de formatterade minneskortet!
    sen hard reset å återinstallation av backup- apparna!
    kontakterna löste sej själv, eftersom ja har synkat dom me google!

så nu verkar allt funka som de ska igen:)

15. rille77

rille77 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tänkte testa HR på min lur nu också, dock så har jag massa kalenderposter och viktiga saker som jag gärna har kvar.

Kommer inte ihåg om det backas upp med backup to SD-funktionen.
    Någon som kan svara på det innan jag gör detta?

16. brynte5

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    rille77 - vet inte om de backas upp automatiskt, men annars ska de väl gå å göra en backup på kalendern på ditt googlekonto!?

17. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Bara man ser till att inte sätta touchFlo (heter så på min Hero iaf) & klockan på autokill så är det lugnt. Ser nu att jag även lagt in Touch input (?) på ignore men vet inte riktigt. Om man är osäker så kan man där lägga in det som ser ut att vara HTC-relaterat & sen testa att plocka bort dem en & en & se om nåt händer.

Är lite osäker på mail & sms så dom har jag ignorerat samt Bloo (fb) & nåt annat som jag vill ska ligga igång i bakgrunden (typ spotify, musikspelaren, RSS-läsaren). Man får testa sig fram lite men jag kan inte tänka mig att vara utan task panel just för batteritidens skull.

Frugans legend går efter att jag installerat det upp till 3 dygn nu jämfört med knappt ett innan. Min Hero går inte riktigt lika länge men då använder jag den mycket flitigare också. Jag har emellanåt testat att stänga ned TP men det går bara inte, luren dräneras skrämmande snabbt!

18. HeNcE

HeNcE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Drar 3g watchdog mycket batteri? Måste vara den klockrenaste appen jag hittat!

19. rille77

rille77 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har nu kört en reset på min desire.
    Körde backup på mina appar och kalender mm.

Kör nu enligt följande, endast 3G
    mailsync 2ggr / dag under arbetstid, ingen facebook eller friendstream eller nåt, ingen gps/plats-sak på.
    Väder på manuell uppdatering.

Appar installerade, nav launcher, maps brut, lite radio-apps, några spel samt taskpanel.

Har idag tagit den från laddning 05.30.

talat ett par samtal ¨å¨ett par minuter var, kollat ett par saker på nätet lite snabbt. skickat kanske 15 sms och 3 mms.
    hade den kopplat till stereon på gymmet och körde musik på den ca 25 min med mp3.

har nu kl 21.20 faktiskt 8/10 gröna pluppar på den interna batterimätaren.

Nu är jag NÖJD... men mycket vill ha mer. Men klar förbättring...

20. S1887

S1887 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Detta kanske kan vara intresse för någon:

You recently wrote us regarding your phone battery and back cover. We have no release date a more powerful battery and back case for HTC Desire at the moment. Please keep an eye on our website over the next 30 days for any new accessories in buy section.

Also please try this action to save baterry life in your device.

1. For the purpose to optimize the battery use, you may turn off the none-use application or software.

2. Here we list below function or application to lower power consumption

(1) WiFi - This feature consumes power so if you are not using it you can easily switch it off (and turn it on when you want)

(2) GPS takes up a lot of power - if you use GPS we suggest keep the device on charge (car charger and cradle available from HTC accessory store) and close the application when you have finished

(3) Data connection - data connection takes up a lot of power so if you are not using it you can easily switch it off

(4) Turn off BT connection if not in use Bluetooth - This feature consumes power so if you are not using it you can easily switch it off (and turn it on when you want)

(5) Push mail - scheduling the certain time for incoming Push mail

(6) Adjust backlight setting to auto detect (light sensor could adjust the brightness of the LCD)

(7) In standby mode, WCDMA uses least power than GSM mode, select network type to Auto and Device will auto detect.

(8) GSM uses less power than WCDMA mode in talk mode, select network type to Auto and Device will auto detect.

(9) Back running application takes up a lot of power so if you are not using it you can easily switch it off.

Hope this information answers your question.

If you have further questions please do not hesitate to contact us.

If the above steps do not resolve your issue, please contact with our Call Center at: +44 8458900079
    You can also go to: HTC, select your country and then click on the Support tab.

Best regards,

Emine E.C
    Europe customer support team
    HTC Corp. Global Service Division

http://androidforums.com/htc-desire/57454-desire-battery-consumption.html