Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Intressant att dom föreslår att man skall ha WCDMA/GSM på auto ?!

2. larreva

larreva Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter att alla här rekommenderat att köra HR så fick jag för mig att göra det här om dagen också. Jag har inte haft några Taskmanagers eller något sånt innan, men har ändå inte varit nöjd med batteritiden.

Syncar mail, kalender, kontakter mot Exchange 2 ggr/timmen. Wifi på ~30 min /dag. BT ~10min /dag. Pratar typ en timme per dag, 20 SMS om dagen. Surfar 30 min typ. Telefonen klarar knappt en dag. Jävligt kasst alltså.

Imorse vid 09.30 satte jag på Wifi, började surfa, spana FB, spela spel, installerade några apps. 2.5timmar senare var batteriet under 50%. Ska man inte kunna använda mobilen till det den är gjord för?

3. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Pröva att ladda ur den helt och hållet, dvs använd den tills den dör. Låt den sedan ladda över natten, avstängd. Har funkat för mig.

4. larreva

larreva Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gjorde jag senast igår :D Lät den dock inte vara avstängd över natten. Kanske skulle bli nattens mission.

5. Keisu

Keisu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Att ladda ur helt och hållet är iofs inte bra för lithium-batterier. Att ladda ur sliter på batteriet. Den skall laddas ofta för att batteriet skall må bra. Att lämna den urladdad är det sämsta man kan göra, det försämrar livslängden och kapaciteten.

6. SaberBlade

SaberBlade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Är det verkligen så? Har ingen som helst uppfattning av batterier men alltid trott att det skadar ett batteri att ladda för mycket. ;) Var lite besviken av batteriet från start men läste sen att de kan ta några laddningar innan den börjar funka ordentligt, kanske till och med en reset kan behövas...ska kanske göra en nån gång. Hur som helst har jag nu efter att ha laddat till 100% för första gången haft mobilen igång i 60 timmar och har kvar 58%.

Har skickat/tagit emot några SMS, gjort några samtal, uppdaterat RSS 2-3 ggr/dag och likaså Twitter. WiFi igång totalt max 1h/dag i övrigt bara GSM nätet då jag inte har något surf abonnemang ännu. Lagt in saker i kalendern och tagit emot några mail men inte spelat något. Tagit några bilder och alarmet går varje vardagsmorgon. :) Idag har dock WiFi vart igång lite för mycket av misstag, så misstänker att de dragit någon extra % av batteriet i onödan men annars är det helt okej faktiskt och då har jag bara laddat den till 100% en gång och småladdat vid ett par tillfällen i övrigt.

Hur långt bör man låta batteriet gå innan man laddar fullt igen? Hur som helst så verkar det onekligen vara widgets som drar. Första natten drog mobilen 16% av batteriet! Då var både RSS nyheters wideten framme och Twitter. Tog bort de och lade in genvägar och uppdaterar 100% manuellt nu och då drog den 0% på natten, men nu när den börjat tappa styrka så går det åt ca 2%. Enda som är kvar är standard klocka/väder som finns från start.

7. Fille84

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Kanske det. Nu är det ju inte så jag går tillväga varje gång jag laddar den utan har bara gjort det en gång. Det förbättrade min batteritid avsevärt iaf. Det ska ju fungera som en kalibrering av batteriet när det är helt nytt.

8. HeNcE

HeNcE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Använder den ganska ofta och laddar den var 3:e dag. :) Inga problem för mig..

9. idgforum

idgforum Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag ska byta från Nokia N5800 till en Desire och undrar om denna telefon slår Nokia i detta?

GPS - 30 minuter
    Spotyfi till externa datorhögtalare 1,5 timmar
    En påringning
    Batteriet slut.

Fungerar det lyssna på 7 minuter Ekosändning, medan det laddas, från denna sida, i bilen och med tre mastbyten utan att behöva starta om webbläsaren?

10. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag "böt" (har Nokia 5800 kvar eftersom den är mycket bättre som MP3-spelare) från 5800 till Desire och Nokian har enligt mig bättre batteritid.

11. Jens040

Jens040 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Samma här, gick från Nokia 5800 och batteriet var betydligt bättre på Nokian, trots att det var välanvänt under något års tid. En sak till, som just telefon tycker jag att ljudkvaliteten i 5800 är MYCKET bättre än vad den är i Desire.

Å andra sidan så är Desire bättre på så mycket annat!:)

12. idgforum

idgforum Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Är batteritiden sämre på Desire än Nokia 5800 är det fruktansvärt dåligt. Mer en leksak med massa godis än en pryl man kan använda allt man tycker sig behöva.

Lustigt att ni använder 5800 som mp3 spelare då jag har kvar min SE P1i bara för att musikspelaren är mycket bättre. Kopplat till hörlurar eller datorhögtalare rockar den skiten ur Nokian :)

Last edited: 16 maj 2010
  13. charliebigpot

charliebigpot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, i fall någon undrar.. jag köpte ett 1600 mAh batteri från mobilefun.co.uk.
    Här är jamförelsen mellan originalbatteriet och det nya efter femte fullladdningen:
    Idle Time 346:30 vs 455:23
    Talk Time 5:58 vs 9:02
    Video Playback 3:24 vs 5:10
    Audio Playback 6:29 vs 9:49
    Web Surfing 3:51 vs 5:50

source: batterytime lite ;)

Last edited: 16 maj 2010
  14. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    den för 27 pund eller? verkar ju prisvärt ju för det lilla extra man får.

15. ravenshield

ravenshield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    223
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    Kan du inte länka till det batteriet? Låter ju kanon... :)

16. charliebigpot

charliebigpot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

17. Fille84

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Är det någon här som kör med wifi påslaget över natten, isf hur mycket batteri drar det? Har alltid kört med wifi aktiverat hela tiden och inte tyckt att det dragit allt för mycket ström. Men helt plötsligt drar det hur mycket som helst. Över en natt kan det försvinna typ 30% av batteriet. Kan ju inte vara normalt, eller?

18. andreas81

andreas81 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste fråga, fungerar det att MMS'a för dig när du har network mode satt till "GSM only"? Jag har nämligen inget surfabonnemang heller och skulle föredrar att inte använda AUTO mellan GSM/WCDMA, men har för mig att om jag sätter den till bara GSM så funkar inte MMS :/

// Andreas

19. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Min användning har antagligen börjat gå mot normalhållet nu, även om jag fortfarande leker en hel del med den.
    Skulle säga att en normal dag innebär ~2h musikspelning (mp3), några telefonsamtal, några sms, lite mailandes, jobba lite i kalendern. Blivit lite mer att kolla på foton den senare tiden också. Leka runt lite grann med inställningar. Kanske någon halvtimmes spelande också.
    Laddar numera varannan natt och har då kräm kvar när jag lägger den på laddning.

De dagar då jag aktivt sitter på kvällen och leker med nallen, typ testar nya appar eller spelar spel, så tar batteriet givetvis slut och måste laddas över natten.

20. SaberBlade

SaberBlade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Hade inte testat innan men provade nyss när jag läste detta. :) Det gick faktiskt, tog sin tid men MMS:et gick iväg och kom fram fint till den andra mobilen. Dubbelkollade att de verkligen var "GSM only" och det var så i inställningarna.