Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade synka bakgrundsdata automatiskt ikryssat.

Kör juicedefender och ultimatejuice nu tillsammans med att wifi är på hela tiden för att kolla om jag vinner nått.

Men kolla du om det ger bättre tider, annars hade jag nog kört en hard reset.

Kan tipsa om appbrain, där kan du synka dina appar som du har installerat så slipper du skrivs upp på en lapp vad du har installerat, och om jag förstått det hela rätt så kan man installera sin appar från appbrains hemsida också.
    Gör ju en hard reset ganska mycket enklare.

Nån kan säkert rätta mig om jag har fel.

2. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Ska egentligen inte klaga på batteritiden, räcker i ca 2 dagar. Men över en natt, dvs ungefär 7-8 timmar, så drar det 8-9 procent. Alltså 1% i timmen med bara 3g aktiverat. Är inte det ändå ganska mycket? Wifi tycker jag beter sig väldigt konstigt, med det aktiverat över en natt så försvinner 30-40%.

3. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ja du, kan ju vara någon annan app som använder kart api:et kanske. Men du har alltså aldrig tryckt på "join lattitude" i google maps?

Att du dödar processer med task-killer betyder bara att nästa gång de behövs så slösar du mer batteri eftersom det tar längre tid att starta om en process från början än att återanvända en befintlig som redan är cachad i minnet. :) Men om man vill få den effekten så är det helt okej att använda en task killer. ;)

4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jo, men detta spelar ingen roll för denna exemplifiering, då jag inte använt någon app alls. Stängde av allt innan jag startade testen. Inklusive task-killer

5. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om du någon gång tryckt på "join lattitude" i maps så kommer maps startas med jämna mellanrum för att rapportera din position till lattitude. Om du inte gjort en faktory reset efteråt.

För att stänga av så öppna maps -> menu -> lattitude -> menu -> privacy -> turn off lattitude. Om det står join lattitude istället för lattitude så har du inte slagit på lattitude och då behöver du inte göra nått. ;)

6. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Föresten, vad är vitsen med en task-killer?

7. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Oftast bara ett sätt att se till att det tar lite extra tid att starta apps för att man tycker att mobilen är för snabb eller nått. :)

På HTC Hero med original rom var det också ett sätt att döda alla buggiga HTC system processer som läckte minne och allt annat som går att läcka för att försämra prestanda. Vet inte HTC bättrat sig med programvaran i Desire.

8. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Alltså, finns det tester som påvisar att task-killer defacto funkar och sparar på batteriet, eller är det bara en stor hoax?

9. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om du har en app som tex väcker telefonen ofta eller håller den vaken under lång tid så hjälper en task killer, men vad som hjälper ännu mer är att ställa in appen att inte väcka telefonens så ofta eller om det inte går avinstallera den.

10. Orio

Orio Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Iphone 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 8
    Fråga angående laddning av Desire. Man har ju hört lite olika huruvida det är bra att tömma batteriet innan laddning, alternativt ladda när det är 10% kvar..Vad är det som "gäller"?

11. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Ladda så ofta du vill och undvik att dra ur det helt.

12. majic

majic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Finns den nån app som stänger av 3G när man vill?

13. Orio

Orio Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Iphone 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 8
    Jag har lagt till en genväg till att stänga av 3G med ett knapptryck. Kommer inte riktigt ihåg vart jag gick in (telefonen laddas just nu,avstängd) men lägg till genväg sen inställningar eller mobila nät..Går iaf :)

14. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Lägg till widget, inställningar. Där finns knappar för 3G, wifi, gps, bluetooth. Använder 3g och wifi knapparna rätt ofta.

Ska själv testa en hard reset till helgen. Vad försvinner förutom apparna? Försvinner kontakter man har i telefonen osv? Och vart hittar man hr:en? Har kollat lite snabbt nu men hittar den inte.

15. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Njäe, inte i original. Jag har i den widgeten bara WIFI, Bluetooth, Sattelit (GPS), synkronisera och skärmljusstyrka. Inte 3G.

16. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

På min telefon (oxå orginal) så är det du syftar på strömkontroll widgeten. Högre upp under "Lägg till Widget på startsida" ska det finnas inställningar med en pil ner. Trycker man på den kommer man till en undermeny. Där kan man lägga till knappar för Flygplan, Bluetooth, GPS, Mobilt nätverk (3g) och wifi.

17. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Nu har jag laddat fyra gånger.

Tog ur laddaren för 10 min sen och gick till T-banan. Det enda jag gjort på 10 min är att slå på displayen en gång för att kolla klockan. Nu är batteriet nere på 95%. Inte direkt imponerande!

Kör advanced taskmanager som är inställt på att "soft" döda apps som ej används så mycket var 30e minut. Såvitt jag vet synkar jag inte saker så ofta.

Ooops. Kollade batteriet nu ytterligare 10 min senare och när jag surfat i några minuter skrivit detta inlägg och samtidigt lyssnat på Spotify: 90% kvar...

18. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Batteriet på Desiren är inte ett superbatteri. Det har nog konstaterats för länge sen... en laddning varje natt är ett måste med "normal" användning.

Sen... avinstallera taskmanagern!! Att döda apps drar många gånger mer batteri!! Android har en egen minneshantering och sköter detta själv! Att ständigt döda apps gör att android startar dessa apps igen när android anser det nödvändigt. Om dessa program redan ligger i minnet så drar det inget batteri. Androids minneshantering fungerar så att mycket ligger i minnet just för att det snabbare ska gå att få tillgång till det. Det som ligger i minnet drar inget! (Om det inte är någon skräpapp som är felkodad). Det som händer när du använder en appkiller är att den stänger ner appen, android startar upp den... om och om igen! DET drar batteri!

19. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ok, avinstallerar den. Advanced task killer hette den visst.

Men hjälper det att köpa ett annat batteri som vissa gjort?

Sen undrar jag: Har ställt in så att mer eller mindre inget synkar automatiskt. Jag kör en "sync all" då och då. Kryssade även ur background data. De saker som ska synka verkar göra det när jag trycker att det ska. Vad är background data till för egentligen? Fattade aldrig riktigt det med min Hero heller... :P

20. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

"Background data" är data som behövs för vissa program.... vid synkning, väder, Market osv.... stänger du av det så sparar det lite batteri med, men vissa saker kommer att köras ändå eftersom det krävs. Ska du in på Market så måste du aktivera background data. Du kan ju alltid stänga av det igen efteråt för att spara mer batteri.

Jag har background data på, men ingen autosync. Mitt batteri håller en hel dag och då använder jag min mobil rätt mycket!