Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. barspin

barspin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Batteritiden verkar variera. Jag har stängt av allt utom uppdatering av mailen. Lite surf, lite samtal (absolut inte mycket) Ändå räcker batteriet knappt en halv dag. Jag förväntade mig att få ladda en gång per dygn eftersom det blir mycket internetaccess med en sån här telefon. Men det går inte alltid att ladda två gånger per dag och dessutom kan man ju inte utnyttja telefonen fullt ut... Kan det vara nåt knas med mitt batteri tro?

2. Susanna

Susanna Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Om jag går in och kollar batteri-förbrukning står det som följande:
    Android-system 26%
    Väntläge 24%
    Telefonen är inaktiv 19%
    Skärm 8%
    etc.

Batteritjuven är alltså själva systemet (vilket inte är så konstigt), väntläge och "telefonen är inaktiv". Vad är det som gör att väntläge och "telefonen är inaktiv" drar så mycket batteri? Går det att fixa på nåt sätt så batteriet räcker längre?

3. draca

draca Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag ska kolla på min telefon och se vad man kan göra för att optimera en "factory setting" desire så snart jag får min :)

oftast är det bakgrundsnedladdningar av datat som e boven, det kan va nån app du har som är igång och laddar ner data även när du inte använder telefonen typ friendstream eller dylikt, pröva att gå in och ställa om uppdateringarna av apparna.

pröva även att disabla "roaming" alltså att telefonen switchar mellan 2g/3g (det orsakar nämligen att båda är aktiva).. Enligt techradar ska det tydligen fördubbla batteritiden :)
    speciellt om man är i ett område som kan ha av och till lite bristfällig 3g (vilket gör att den kanske steppar ner till 2g i 5-30 sekunder och sen in på 3g igen..

Last edited: 16 apr 2010
  4. Elfson

Elfson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Okunskapen är enormt stor i alla branscher som använder LI-on batterier, och att släppa hur de gamla typerna av batterier fungerar verkar vara omöjlig. det draca skriver är sant, sprid det vidare till alla så folk lär sig.

Men jag måste hålla med om att batteriet dras ut jäkligt fort, hade full laddning 06:00 vid ca 10:00 var den nere på 50%. Men jag misstänker att det är så i början när man typ pillar på den så fort man får en sekund över :)

5. Susanna

Susanna Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Smart, ska ändra uppdateringsintervallerna

6. draca

draca Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja så är det också :P

fan när jag får min på måndag lär batteriet hålla typ 20 minuter eller nått så mycket jag kommer hålla på med den :P

7. Me.B

Me.B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ett tips om ni lider av extremt dålig batteritid.
    1. ladda hem spare parts från market
    2. efter ni haft telefonen ur laddaren ca 1h starta spare parts
    3. gå in på battery history
    4. välj other usage och since last unplugged
    5. kolla om ni har extremt hög running % (förutsätter att telefonen inte använts konstant under tiden). Om ni ser 100% där så har ni något program som ligger och förhindrar telefonen att gå ner i "viloläge" vilket gör att batteriet dras ur fort. Normalt brukar detta vara boven när folk beklagar sig över att batteriet inte räcker en dag ens. (om man bortser från överanvändning efter man precis köpt den) :)

8. draca

draca Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

tänkte jag har inte svarat på denna fråga.

att ladda den samtidigt som man använder den gör ingenting, förutom att batteriet blir varmt! oftast varmare än om man bara använder det och bara laddar det.
    ett varmt litiumbatteri är ett olyckligt litiumbatteri och kortar ner livslängden på den mycket fortare än om man försöker hålla den sval/tempererad.
    det i sin tur kan innebära att om du gör så väldigt ofta, att den tappar mer kapacitet på ett år än vad den annars skulle göra. (dvs 30-40% på ett år istället för 20%)

sen vet jag inte om htc har nån elektronikfiness som gör att den bypassar batteriet om telefonen är intryck i laddaren, kan ju vara så att telefonen tar separat ström till elektroniken och till batteriet, då borde den må mycket bättre vid användning under laddning. (men det vet jag inte för jag har inte min än)

9. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Jag kör med wifi på hela tiden, saknar dock funktionen att det stängs av när jag släcker skärmen. Att ha wifi på även i standby drar oförskämt mycket batteri. Hittar ingen inställning där man kan ändra detta. Finns det inget man kan göra så att wifi stängs av då man släcker skärmen?

10. Quist

Quist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag djupladdade inte min telefon vid första laddning utan laddade den i kanske 3 timmar. Sedan dess har jag laddat den lite varje gång den gick under 50%. Efter några dagar har det blivit mycket bättre och efter ca 6 timmar brukar jag nu ha 40-50% kvar.

Har nu också köpt ett extra Batteri i fall att.

11. Quist

Quist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Dubbelpost - skriver från min Desire :-)

Last edited: 17 apr 2010
  12. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter 19 timmar, varav 5 var "aktiva" med en del nedladdningar från market och ett 35 minuters samtal så hade jag 20% kvar.
    Ingen wi-fi eller annat igång.
    Har väldigt kort uppdateringsfrekvens på "friends" samt 15 minuter på hotmail.

13. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Finns inte Wi-Fi settings -> menu -> Advanced -> Wi-Fi sleep policy inställningen på Desire menar du?

14. Kaveh

Kaveh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det bättre batterier att köpa till?

Min håller kanske 12h med kanske en halvtimmes surf, lika mycket facebook och twitter. Friendstream är avstängd, uppdateringsintervaller för Peep och Facebook är 30 min och jag har kanske fem timmars kontant w-lan igång och då är den ansluten konstant, då är dock inte 3g igång. motsatt när jag är ute, då är 3g på men inte w-lan.

Lite utav en besvikelse. Min iPhone hade bättre batteritid.

15. aeqvist

aeqvist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    S9+
    Jag kör inte med friendstream och sådant, försöker den uppdatera ändå? Om så är fallet skulle någon vänlig själ vilja tala om hur jag stänger av så att den inte uppdaterar hela tiden.

16. tomle

tomle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Ett litiumbatteri ska inte förvaras fulladdat utan ska ha ungefär 40% laddning när man förvarar det

• # Avoid frequent full discharges because this puts additional strain on the battery. Several partial discharges with frequent recharges are better for lithium-ion than one deep one. Recharging a partially charged lithium-ion does not cause harm because there is no memory. (In this respect, lithium-ion differs from nickel-based batteries.) Short battery life in a laptop is mainly cause by heat rather than charge / discharge patterns.

• # Batteries with fuel gauge (laptops) should be calibrated by applying a deliberate full discharge once every 30 charges. Running the pack down in the equipment does this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate and in some cases cut off the device prematurely.

• # Keep the lithium-ion battery cool. Avoid a hot car. For prolonged storage, keep the battery at a 40% charge level.

• # Avoid purchasing spare lithium-ion batteries for later use. Observe manufacturing dates. Do not buy old stock, even if sold at clearance prices.

• # If you have a spare lithium-ion battery, use one to the fullest and keep the other cool by placing it in the refrigerator. Do not freeze the battery. For best results, store the battery at 40% state-of-charge.
    http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

17. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hur tar man bort roaming?

18. peakbogen

peakbogen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Meny - Inställningar - Trådlöst och nätverk - Mobila nätverk - Nätverksläge. GSM är 2g och WCDMA 3g

19. JockeLi

JockeLi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker jag har helt galet bra batteritid. Håller jag å fibblar med den aktivt så får jag ca 6-7 timmar ur den. Låg och sov inatt utan att ha den ikopplad till en laddare då drog den bara 4%! på 7 timmar Helt galet. Dvs med normalt användande så borde det med enkelhet gå att få ur ca 1.5-2 dagars batteritid

20. wormuska

wormuska Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Använder jag den flitigt så håller batteriet knappt 6 timmar och det är skandalöst dåligt, hoppas det kommer en uppdatering som fixar batteritiden