Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. slotrat

slotrat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    På moderna telefoner, bärbara datorer etc är det samma typ av batteri (LiIon). Denna batterityp saknar i princip minnes effekt (som äldre batterityper hade) och det spelar ingen roll när du laddar. Oavsett om det är vid 95% eller 5%. Det finns heller ingen risk för överladdning, det finns laddningsregulator i telefonen som sköter detta. Däremot når inte batteriet full kapacitet förrän det gått igenom 5-10 laddcykler, så i början (i en vecka typ) kan man ju ladda ur det rätt långt och sedan ladda fullt igen, så får du snabbt full kapacitet på batteriet. :cool:

2. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Du menar alltså att trots att man har avaktiverat lattitude så kommer den regelbundet gå in och uppdatera positionen? Låter som en bugg isåfall.

3. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Nej, det menar jag inte. Om man aktiverat tjänsten så kommer den regelbundet uppdatera positionen tills man går in i settings för lattitude och stänger av den. När man väl stängt av tjänsten så slutar den uppdatera.

Som jag skrev, för att stänga av så gör följande i maps programmet: menu -> lattitude -> menu -> privacy -> turn off lattitude

4. ondjultomte

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

En fråga angående Desiren.
    Jag installerade en taskkill bara för att se vilka processer som är igång och till min förvåning så rullar följande processer:

peep
    aktier
    footprint
    friend stream

Dessa använder jag aldrig och jag vill absolut inte ha dem rullandes i bakgrunden.
    Hur kommer det sig att dessa ens är igång??

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

I Android så kan program registrera sig så att de blir notifierade när saker händer, tex att mobilen startats, när en wlan anslutning upprättats, du kopplar in ett headset mm mm. Dessa program lyssnar säkert på något sånt och blir därför startade. Om det är vid boot så är det ingen fara för då kommer de avslutas automatiskt när minnet behövs till något annat, och om HTC gjort rätt så bör de inte påverka varken prestanda eller batteritid. Om de trots att du inte använder dem lyssnar på andra saker, som att en wlan anslutning upprättats eller så, vilket gör att de startas med jämna mellanrum eller hålls vid liv så har HTC helt enkelt gjort fel. Har ingen Desire så jag kan inte kolla hur det ligger till.

6. ondjultomte

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

T.ex. aktier är igång hela tiden och trots att jag dödar programmet så startar det omigen.

7. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aktier stänger du ju av under konton och synkronisering

8. ondjultomte

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Naturligtvis har jag redan avmarkerat aktier från att uppdatera sig själv, det är ju därför jag uppmärksammar detta.

Annars vore det inget konstigt med det.

9. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var minst sagt märkligt.

10. ondjultomte

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag vet! :) Samma sak med peep, va sjutton gör den där i bakgrunden.

11. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag använder Titanium Backup (har rootat).
    Där har jag frysit aktier-programmet. Det är som att man har tagit bort det (finns inte under program). Det försvann även under inställningar/synk. Rätt smidigt.

Innan så tog jag bort det helt från rommen men det blev inte så bra. ;)

12. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Vad jag upplevt på min Desire och på min tidigare Spica också är att om man har haft taskkillers, Juicedefenders, netcounter m.m. installerat. Vilket jag kommit underfund med är skit och bara batteridödare, är att det räcker oftast inte att avinstallera dom.

Man måste göra en hardreset för att få bort dom helt, annars ligger en del kvar och stör telefonens egna programhantering, som jag upplevt det iallafall.

Har numera inget sådant installerat och gjort en hardreset, med mycket bra batteritid som följd.
    Har även tagit bort autocynkningar och gör detta manuellt. Stänger även ner mobilt nätverk, mobil data när jag inte använder det.

13. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag har haft igång telefonen i 15 timmar och batteriindikatorn har rört sig kanske en millimeter. Bra!

Edit/ snart 24 timmar och batterindikatorn är fortfarande på någon "millimeter" förbrukad.

Bra!

Last edited: 12 jun 2010
  14. percyo

percyo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jisses imponerande hur lyckas du med det? Vad har du vad här du tagit bort? Jag kan inte få min att hålla en dag (16 timmar) innan den lägger ner :-(

15. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Kolla mitt nya fristående inlägg här i forumet.

16. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Någon som vet varför jag med alla froyo roms jag testat har exakt samma aktiveringstid som tid sedan systemstart? Alltså den går inte ner i viloläge. Jag har kört wipe på allt som går att wipa, formaterat sd kortet you name it. Det finns alltså inga program som ska kunna ligga och hålla mobilen vaken. Märkligt nog funkar den hur bra som helst med 2.1 roms som exempelvis pays där den går ner i viloläge. Någon som kan komma med några vettiga förslag på åtgärder?

17. blot

blot Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har tyvärr inga tips men ville bara tillägga att jag har haft väldigt konstig batteritid. Ibland kör man 2-3 dagar utan att ladda (när man inte fipplar/fotograferar för mycket) men två nätter de senaste veckorna har jag märkt att den fullkomligt ätit upp batteriet på enbart 7-8 timmar.

Från 7-90% till 12~20% på ovanstående timmar alltså.
    Irritationen gror!

18. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Förstår inte problemet. Möjligen att jag har skrivit om detta i forumets längsta (?) tråd, men jag skriver det igen:

Stäng av onödiga widgets (om du har FB behövs kanske inte Peep exempelvis), välj att synca med bara Gmail och FB, spela inte för länge, surfa inte för länge. Stäng av bildskärmen genom en enkel touch på "On/Off"-knappen. Gör man allt detta så kan man, som jag utan att göra en hardreset, ha den i 1,5 dagar med engångs laddning.

19. honoka

honoka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Telefonen är till för att användas. Du, jag, vi, nästan alla här har köpt en produkt för flera tusen. Att göra det och sedan begränsa sig till att använda alla funktioner så lite som möjligt förstår jag inte. Man ska bara köra på, om batteriet tar slut så laddar man. Ha en 0,5 m micro usb i fickan om det så behövs. Men använd telefonen tills det blöder i fingrarna

20. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Sync är avstängt helt och hållet, så har inget med det och göra.

Hur som helst så har aktiveringstiden avstannat. Jag hade gett upp, men när jag kollade en timme senare så hade den gått i viloläge. Konstigt, kanske att den efter en ny inlagd ROM behövde köra igenom ett antal processer innan den kan gå i vila..