Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

  1. Opto Prime

    Opto Prime Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    @ Fractalogic - mycket läsvärt och tänkvärt. Då jag är "ny med Android" och har en Legend vet jag ej om jag "får" posta här men jag upplever samma .. tja, problem med batteritiden. Verkar vara att stänga all datatrafik samt WiFi och 3G för att få batteritid enligt "gamla dagar". Det känns surt men vad ska man göra? Annonserade batteritiderna verkar som en utopi men det gäller det flesta batteridrivna apparaterna idag. Laptopen som inköptes för ett halvår sedan - 4-5h utlovades men i verkligheten var den 2-2.5h. Ringde supporten och klagade ordentligt - "Använder du trådlöst nätverk?" - Ja. -"Jamen då får du inte mer av batteriet, specen gäller i princip med allt avstängt och titta på ett Word-dokument". Det är bara att gilla läget och ladda varje natt eller anpassa apparaten till en längre batteritid.....det går även om det känns lite surt på så schyssta mobiler.
     
  2. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    @Radikaal

    Har du jämfört batteriförbrukningen vid film med t.ex standardspelaren? Kan kanske påverka??
    Det var ett tag sedan nu, men i somras körde jag alltid några timmar med Farscape avsnitt på kvällen utan att Desiren dog. Brukade oftast se 4 stycken 50 minuters avsnitt.


    Angående batteriförbrukningen i övrigt så har det hänt vid ett tillfälle att telefonen tömdes på ström på bara 2 h 45 min ungefär och då var jag i Sandhammaren och badade. Det var ingen täckning alls där nere på Telias nät och telefonen jobbade så hårt för att hitta nät att den var glödhet. Jag märker även skillnad på om jag är här i stan eller hos mina föräldrar på en mindre ort. Hos dem ser det värre ut vid sängdags än här. MEN det har blivit mycket bättre efter 2.2.
     
  3. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Där ser man! Då har den nuvarande Desire revisionen en ännu kortare batteritid än den tidigare. Det hade jag inte förväntat mig, då man i de flesta fall ser på motiv som i regel täcker hela skärmen och då bör SLCD vinna över AMOLED. Det är vad jag har läst tidigare i alla fall, innan SLCD kom. Men det kanske gäller endast i labbförhållanden med t.ex. helt vitt motiv som täcker hela skärmen, men inte i verkliga förhållanden som när man ser på rörliga bilder och skiftande ljusstyrka i en film.

    Jag ville ju egentligen ha den Desire med AMOLED men de hade redan bytt till SLCD så jag fick nöja mig med det. Jag ville ha den med AMOLED främst pga. de bättre kontrasterna och livliga färgerna, men först nu får jag alltså veta att den även ger längre batteritid. Det hade jag inte trott. Hade jag vetat det så hade jag letat upp en sån i någon annan butik.

    Det är såna här saker jag pratar om. Bortser man från skillnaderna i kontrast och färg mellan AMOLED och SLCD och tittar enbart på energiförbrukningen så är det alltså AMOLED som vinner. Då är det ju själklart att man som tillverkare bör se till att använda AMOLED. Man får inte nöja sig med något som drar mer energi. Får man dessutom både bättre kontrast och färg med AMOLED än med SLCD så är ju det ännu en anledning att välja AMOLED före SLCD.

    Ett av HTC's ledord är att inte göra några kompromisser, då tycker jag att de ska leva upp till det också och visa det. Bildskärmen är i regel den komponent som drar mest energi av alla andra komponenter. Då kan man inte kompormissa vid valet av skärm och välja något som kommer i andra elle tredje hand.

    Ja, 2,5 timmar är inte imponerande. Jag håller också med om att dagens mobiltelefoner tagit över flera uppgifter från bärbara datorer, samtidigt som de har längre batteritider än bärbara datorer. Det kan man tycka är imponerande. Men jag tycker inte att det är en helt rättvis jämförelse. En bärbar dator har ju en tre till fyra gånger större bildskärm, för att inte tala om processor och grafik. Men det är i första hand bildskärmen som är den största skillnaden och det är också den som drar mest ström i båda. Det är en HTC Desire jag baserar jämförelsen på då.

    En mobiltelefon har man med sig överallt och den ska vara mycket mer mobil än en bärbar dator. Det är också därför som jag tycker att det är en dålig jämförelse.

    Vad är det som man kan använda en Android baserad Desire telefon till, som man inte kan använda en Symbian baserad Nokia N8, E5 eller C7 telefon till?

    Nokia N8 har bäst taltid vid 3G. Nokia E5 har bäst passningstid vid 3G men saknar pekskärm, men till det har man C7. I fråga om batteritid så klår de alla de HTC telefoner som jag har listat ovan. Men inte ens deras batteritider är bra nog eftersom det går att göra batteritiderna ännu längre om man ställer krav på att komponenterna ska dra mindre energi.

    Det här är ju en ständig balansgång mellan att tillfredsställa användarnas gapande munnar som kräver att kunna göra mer med sina telefoner och att få batteriet att räcka längre. Det är en svår utmaning. Ett batteri som har 100 eller 1000 gånger större kapacitet skulle förlänga batteritiden enormt mycket. Om passningstiden var 360 timmar innan så skulle den vara 3600 till 36000 timmar med ett batteri baserat på nanoteknik. Men jag tror fortfarande att den långsiktiga lösningen ligger i att göra komponenterna mer strömsnåla.

    Jag tycker att det är bra mycket konstigt att Desire har längre taltid vid 3G än Desire HD, samtidigt som Desire HD har längre taltid vid 2G och längre passningstid vid både 2G och 3G.

    Själv har jag oftast varken WiFi eller 3G surf eller Bluetooth igång och jag tycker ändå att min Desire drar mycket mer energi på tomgång än jag hade önskat.

    De annonserade batteritiderna brukar sällan stämma överens med verkligheten. Det är mycket riktigt. Sedan så brukar man ena gången ange batteritiden i timmar och andra gången i minuter. Jag vet inte om ni märkte det i listan över HTC telefoner jag jämförde. De var hämtade direkt från HTC's webbplats. En passningstid på 360 timmar vid 3G är detsamma som 15 dagar. Det kan jag inte säga att jag har märkt av hos min Desire, inte ens de gånger jag knappt har använt den och har haft alla onödiga och batterislukande funktioner avstängda så som Bluetooth. Det där är väl snarere 360 minuter, eller 6 timmar, inte 360 timmar.

    En annan sak är att man inte anger under vilka förhållanden man har testat batteriet. Att bara ange batteritiden vid 2G eller 3G säger inte mycket egentligen, speciellt inte när dagens mobiltelefoner är mer som datorer än telefoner. Istället för att t.ex. ange taltiden vid 2G så tycker jag att man borde ange hur många program man kan ha igång under hur lång tid, eller hur många webbsidor man kan öppna vid 3G. Det ger i alla fall lite mer rättvis bild av batteriförbrukningen.

    @Radikaal
    Du menar nog att den har dragit 30% av batteriet! ;)

    @Opto Prime
    Legend har längre batteritid än både Desire och Desire HD, och även snäppet bättre batteritid än Hero. Du ska vara glad att du inte har en Desire! :) Tror jag!

    @Etienne
    Har du också en Desire med SLCD skärm, eller?
     
    Last edited: 16 sept 2010
  4. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Intressant diskussion, så jag kollade lite mera.
    Ringde till Sony Ericsson och frågade ut dem lite hur det går till.

    Det finns standarder för hur stand-by tiden testas (vilket även nämns på HTC’s sida) och de kanske används av alla tillverkare men det kunde han inte svära på, han kunde inte namnet på standarden heller tyvärr. Han kunde bara kort redogöra för hur SE testar sina telefoner.

    De tar en helt ny telefon med ett nytt och fulladdat batteri. Telefonen läggs sedan i ett skärmat rum och startas. Där får den sedan koppla upp sig mot EN basstation med optimal signalkvalitet och sedan ligga där orörd tills den dör. Detta testas flera gånger och man tar då den bästa tid man lyckas få fram och anger som stand-by tid.
    Han påpekade flera gånger just det här med EN basstation, för i verkliga livet är det aldrig så att det är just en och ytterst sällan eller aldrig att man har optimal signalkvalitet.

    De startar eller stoppar inga funktioner i telefonen för att den skall prestera bättre, utan den startas endast upp i sin originalkonfiguration.

    För att få fram samtalstider gör man exakt likadant som ovan, man låter telefonen koppla upp ett samtal och sen får den ligga där tills den dör.

    Det har nämnts nanobatterier, är dessa en verklighet idag? En snabb Googling gav bara ett par omnämnanden från 2007 och 2008 och då var det i en testfas i USA. Vet du mer om dessa?

    Angående att HTC valt annat än den optimala skärmen, syftar du då på att AMOLED skärmen bytts mot en SLCD? Detta gjorde man ju för att Samsung inte kunde tillhandahålla tillräckligt med skärmar för den ordinarie konfigurationen. Om de sen är bättre eller sämre, det vet jag inte. Har jämfört min med syrrans som har den nya SLCD skärmen och det är väldigt liten skillnad rent prestandamässigt. Huruvida hennes batteriförbrukning är annorlunda än min är svårt att jämföra då jag använder min Desire på ett helt annat sätt än vad hon gör. Återigen, skall saker jämföras och testas på ett trovärdigt sätt måste det ske under identiska förhållanden och samma tester måste utföras. Men jag kanske kan få låna den en heldag och köra lite på den för att se.

    Precis som du säger hade det varit betydligt bättre att ange batteritid vid t.ex surfande eller liknande men detta är ju omöjligt att utföra som ett standardiserat test då telefonerna befinner sig på olika plattformar och har olika appar/program. Men det hade sagt oss som användare mycket mer om den faktiska tiden som telefonen är brukbar. Då får vi förlita oss till olika mobilinriktade sajter på nätet att utföra sådana tester så vi kan få en verklig jämförelse.

    Kollar man på jämförelsen mellan Nokia och Desire så har man ca 16 dagar stand-by på Nokia N8 och 15 dagar för Desire och ser man till samtalstiden så vinner Nokian med 2,2 timmar så skillnaderna är inte stora under optimala förhållanden i labbmiljö och säger inte mycket om hur telefonerna presterar i verkliga livet. Jag har bara ägt en Nokia och den hade en grym stand-by tid, men tålde inte att man använde den. Låg den stilla i fickan så höll den en hel vecka, men tog jag upp den och skickade ett par SMS så var den död på kvällen. Men det var länge sedan och är den sämsta telefon jag någonsin haft och har gjort att jag aldrig ens tittat åt Finland igen efter en lur.

    Jag köpte min Desire för att den kunde göra en massa roliga saker. Så jag ser inte nyttan med att ha en så avancerad telefon om man inte vill använda den fullt ut genom att stänga ner diverse funktioner enbart för att få ut en extra dag i stand-by tid. Hellre då ha en grym telefon som får laddas varje eller varannan natt. Den ligger ju ändå bara där på bordet när jag sover.
     
  5. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    VM i långa inlägg. :)

    /Söder
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Detta KAN bara inte vara sant. Du skulle aldrig kunna ha 78% batteri på min Nexus One efter en hel dag.

    Inte med sync igång för gmail och sånt, och även Gtalk, som det skrivs på sedan i gmail på en dator. (detta verkar syncas på något sätt också).

    GPS "igång" säger du. Det är skillnad på att den är ikryssad och FÅR LOV och KAN användas, och faktiskt används. Samma sak med WIFI. Den kopplar ju oftast ner när den ej används.

    Används normalt. Är det 2 timmar samtal och 2 timmar "pillande" var 5e minut ut över det. Eller är det 2 min samtal och kollade vädret vid kl 15?

    /Söder
     
  7. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Det är sant att GPS igång innebär att den är ikryssad, så den aktiveras ju egentligen bara då någon app ber om det.
    Jag har synkning av 2 egna mailkonton var 15:e minut mellan 08-20 och övrig tid var 60:e minut. Samt ett 3:e som är push.
    Har även Gmail, FB och Väder som synkar (var 60:e minut för de där jag kan ställa in detta).
    Skärmen står på justera automatiskt.
    Jag har bra signal på både 3G och WiFi här hemma och var hemma större delen av dagen.


    Jag hade 4h 36min aktiveringstid på skärmen vid det tillfället igår.
    Satt och konfade LauncherPro en del, fick sammanlagt 64 SMS från 2 användare och svarade på de flesta, hade 3 korta samtal, kanske läste ett 10-mail, kollade av Market och körde uppdatering av Lookout samt laddade ned ikoner till LauncherPro med hjälp av BARcode Scanner. Utöver detta lite pillande med Rabble (GPS aktiv) läste nyheter i HD.se samt att jag försökte komma på ett sätt att tvinga igång Car Panel (BT igång).

    Jag har kanske bara tur som fått ett bra batteri, jag vet inte, men har absolut inga problem med att använda den en hel dag på detta vis utan att det lyser orange i batteristatusen.
     
  8. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    På FB har jag bara synk av kontakter, ej realtidsflöde.
    Har inga "aktiva" widgets igång på startskärmarna mer än klockan och väder. FB synkar ju när man öppnar appen.
     
  9. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Bra jobbat i så fall. Jag tog min Nexus One själv i morse. Kanske pratat i 10-15 min i totalt 2 samtal. Lite snack i gtalk, och kollat något mail.

    Var ute och kasta lite Discgolf innan och förde protokol i Easy Scorecard i ca 1-1.5 timma. Skriver saker då och då i det.

    Ingen musiklyssning, och laddade kanske hem en podradio på ca 50 mb idag via Wifi. Annars mest legat på 3G.

    Jag har nu, när jag tog telefonen vid 0630 70% batteri kvar.

    BTW, det var för jävligt att HIF förlorade igår. :( :)

    EDIT: Jag har ett konto syncat på gmail-appen.

    Facebook var 4:e timma eller nått. Använder den dock inte, och har heller inte sync:at det till kontakter. Har Snowstorm för vädret var 60 min gissar jag. Några andra widgets, men inget som syncar och uppdaterar sig.

    EDIT2. Jag har 20 min igång på min skärm. 29% står det på nått sätt.
    Voicecalls 40%, 17m34s.
    Cell Standby 12%, 8h40m

    EDIT3. Bara jag suttit nu och kollat batteristats, är jag nere på 68% i batteriet.

    EDIT4. Snart 2 timmar senare, med kanske 1h-1h20m lyssning med podcasts via Listen, är jag nere i 57%.

    /Söder
     
    Last edited: 16 sept 2010
  10. Erlandsson23

    Erlandsson23 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Heja malmö ;)
     
  11. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Med risk för en spark på smalbenet - fotboll e inget för mig. De är bara ett elände att parkera här hemma då det e match på Olympia :) Nej, mer hockey åt folket!

    Ja idag ser det lite annorlunda ut, har nu endast 42% kvar.
    Stora skillnaden är att jag inte enbart arbetat hemma idag och haft bra täckning samt att jag utöver det vanliga användandet lyssnat ca 2 timmar på musik (standardspelaren) och pratat 49 minuter i telefon. Dock endast 2 SMS.

    Så vad säger det mig, tja täckningen spelar stor roll och att även samtalsdelen drar mycket.
     
  12. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Heja Rögle! :)

    /Söder
     
  13. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag tycker batteritiden är "ok".
    Kör allt ifrån om jag inte använder grejerna just för tillfället.
    Jag tänker såhär... Detta är en dator med telefonfunktion.
    Förr var det en telefon med datorfunktion =o)
     
  14. Erpatjoff

    Erpatjoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Håller bra mycket bättre än min gamla Iphone 3g som inte ens klarade en dag. Kan nog klämma två hela dygn ur den, men jag känner mig naken utan kräm på luren så jag tänker inte pröva.
     
  15. Radikaal

    Radikaal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har sedan sist jag skrev rootat telefonen, ändrade på plats till att trådlösa nätverk ej får användas (väder widgeten har jag satt plats manuellt på ändå), samt så körde jag på flygplansläge när jag såg serie (vilket dem flesta bör kunna göra sent på kväll/natt) och skillnaden mot mitt förra inlägg var enorm. Jobbade natt igår natt och på mitt 10 timmars pass räckte batteriet till: 1 avsnitt Dexter 51min i Rockplayer, ca 30min youtube tittande, 30min donkey kong supernintendo, 20-30min super mario 3 på nes (alla banor fram till första fortet, var lite ovan med kontrollerna :D 5st fulla synkroniseringar (gör det manuellt, facebook,email,väder,nyheter) en halvtimme pokemon yellow på gameboy color, 30min market bläddrande med installation av 5appar, 4 omstarter, några banor angrybirds, resten surfande. Totalt var skärmen på 5timmar och två minuter på en bekväm ljusstyrka på ca 1/4.

    Hade sedan 37% batteri kvar när jag kom hem efter 10timmar och 30minuter och satte telefonen i laddaren. Avsnittet Dexter tog endast 16% batteri på 51minuters spelande väl belyst till skillnad mot för ~30% batteri sist jag testade, sätta på flygplansläge kan göra underverk för battertiden, och då hade jag endast flygplansläget på dessa 51min.

    Tidigare nätter jag arbetat har batteriet varnat för att jag ska sätta i laddaren nästan alltid klockan 5-6 (efter 8-9timmar, då batteriet >10%) med ungefär samma användning / ibland lite mindre. Nu var det alltså 37% klockan 7.30.
     
    Last edited: 18 sept 2010
  16. Falkz

    Falkz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    min telefon är nu uppe i 3d 1h och har 39% kvar.
    det jag har märkt är att om man är på något ställe med dålig täckning eller ingen täckning alls så suger det enormt mkt batteri :(
     
  17. majic

    majic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Är uppe i 2d 2h 39m med 55% kvar, kör setcpu+opendesire4.0.20+inga taskkillers. Stänger alltid av APN när jag inte använder telefonen.
     
  18. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Vad fan gör ni med era telefoner? Låter de ligga högst uppe på en byrå eller med supermottagning?

    Kör ni program som Locale (+pluggins), WaveSecure, Gtalk, PingChat, SMS-backup (som skickar mina sms via imap till gmail) och true caller i bakgrunden?

    Jag ligger på 79% nu efter 6 timmars användande, där jag suttit och chattet lite i gmail. (Dvs hindrat den från att sova ett tag). Inte på wifi, och med skärmen på automatiskt.

    Detta är inget onormalt att ligga på 75-80% vid 12-13-tiden, och sedan vid 22-tiden är jag nere på 20-30%. Dvs det räcker en dag, men jag skulle ju aldrig chansa och INTE laddade den över natten.

    Jag tror ni bara har er telefon och har inga saker installerade på den utan låter bara den ligga utan några automatiska processer.

    /Söder
     
  19. four911

    four911 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag undrar också vad ni gör. Min mobil håller alltid max 1,5 dygn vid lite användande.

    På 3g och Wi-fi när jag är hemma, stänger av wi-fi när jag är på språng. Syncar väder och lite småtjafs en gång var fjärde timme och två gmail-konton som är push hoppas jag. På startskrärmarna har jag några widgets (powercontroll, batterivisare, tredjepartskalendervisare, en till klocka, checklist, tredjepartsväder, samt aktier och anteckningar.

    Jag tycker ändå inte jag använder telefoner överdrivet mycket. Det skickas en del sms, och ibland blir det samtal på 10-15 min, kanske 2-3 per dag. Varannan dag har jag spotify på en timme eller två, jag surfar runt lite då och då och syncar lite nyheter från newsrob. Samt att man kollar market någon gång ibland för att hålla sig uppdaterad. På natten har jag mobilen på flygplansläge.

    Borde jag kunna få bättre batteritid? Känns alltid som procenten bara rinner iväg. Alltid 70 %+ som dragits på en dag.
     
  20. SubEtha

    SubEtha Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Senaste uppdateringen (2.10.405.2 OTA) har gjort underverk med batteritiden på min lur