Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Du har samma som jag. Dvs, när man har lite saker installerade, så dras det batteri helt enkelt. Vill man ha en telefon som ska räcka 3 dagar för att bara ringa och kunna surfa lite då och då, så får man skippa program som gör massa saker åt en i bakgrunden.

/Söder

2. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Har likadnande användningsmönster + lite facebook och twitter via friendsstream och vid lunch är den sällan över 75%.. På kvällen efter lite mer facebook och Twitter samt Universal Remote över Wifi så skriker den att den är under 15%..

Tvivlar på att den skulle klara ens 1½ dag utan att laddas.. .

3. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Vet ej om nån skrivit om detta, men skitsamma. Jag märkte faktiskt en lustig grej. När jag hade telefonen påslagen och började ladda, och när lampan började lysa grönt, stängde jag av telefonen och den lyste på orange. Så laddade det säkert i 20 min (eller om det va en halvtimma). Antar att man kan "fylla på" med mer ström när man har telefonen avstängd än påslagen. Testa det! :)

4. slaffe

slaffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ladda telefonen avstängd, sen hoppar du in i recovery och resetar batterystatus, så kommer du ej ha detta 'felet' igen.

5. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Var hittar man recovery?

6. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Måste ha root och custom recovery :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

7. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Aha...Ok tack för svaret :)

8. Rongden

Rongden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

precis fått min Desire och laddade den igår kväll, dock så fort jag drog ur den ur laddaren imorse gick den ner till 92%, laddade den påslagen då jag har larmet på, men om någon har en lösning på att kunna ladda den till 100%? laddaren satt ju i telefonen över 7-8 timmar så tiden kan det inte bero på?
    Plus undrar jag vad kan göra för att få bättre batteritid, jag har jobbat idag mellan 6-12.30 och nu vid ett, hade jag 15% kvar, då jag har haft på 3G större tiden och lyssnat på podradio ca 3 timmar sen vanlig musik 2 timmar sen inte mkt mer.. tycker det är sjukt ifall jag ska behöva lägga den på laddning de första jag gör när jag kommer hem. Det är ju inte heller säkert att man har tiden och möjligheten till det, så tips eller liknande skulle uppskattas. :)
    Min Ipod touch klarar ju en hel dag av musiklyssning utan problem och hade inte väntat mig så här pass dåliga tider från Desiren.. :/

9. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Touchen använder inte internet eller 3g. Ha den på flygplan läge och prova

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Till skolan vid ca 7-8. Har en tendens att ha dödat min innan klockan slår 16. Börjar bli lite av ett problem nu fan.
    Inge wifi gps eller bt :(

edit:
    eller, bt typ 15 min på väg till skolan + musik. Annars bara småpill.

11. rille77

rille77 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Batteristatus

Tänkte bara berätta mina erfarenheter.

Har läst massa tips och tricks om batteritid då jag vart lite besviken på DESIREs batteritid.
    Stängde av det mesta och uppdaterar automatiskt alla saker jag hittade.

Det som funkade för mig och som jag kör med nu är.
    Extended controls och via den har ljusstyrkan på relativt lågt, ca 35 % räcker i miljöerna jag vistas i.
    Bara uppdaterar mail och facebook mm manuellt, alltså när jag startar appen.

Störst inverkan var när jag lade in APNdroid / APN widget on/off.
    Stänger av 3G-anslutningen då jag inte behöver ha surf på hela tiden. Ett knapptryck och på ett par sekunder är man uppkopplad igen.

Idag med ca 15 min samtal, några sms och några minuter aftonbladet, lite spel när jag satt i biltvätten 3 gånger idag när jag tvättade firmabilarna, tagit 3 bilder med kameran och bläddrat i galleriet lite.

Nu klockan 14.45 har jag 77%. Tar telefonen av laddning kl 05.30 på morgonen.
    Annan dag hade jag mer aktivitet och viawifi kollade på podcast 30 min på kvällen innan läggdags, då var jag nere på 54%.

Så med detta så får jag nog lätt ut 2 dagars användning.

Störst inverkan alltså hade "stänga av 3G"

12. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Hade 15% när telefonen helt plötsligt varnade om att batteriet var slut och sedan stängde telefonen av sig... Har ni samma problem med otillförlitlig batterimätare?

13. Erlandsson23

Erlandsson23 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det låter som om du behöver calibera batteriet. När du har gjort det kommer det att fungera bättre;)

Jag har ca 3% drop på 5 timmar idle med den nya Radio versionen och den nya Ril filen till Modoco R9

Aldrig haft så bra batteri tid. Gps hittar satelieterna på 1 sec ca. Skit bra data överföring. Bra täckning jag har verkligen hittat rätt laddar min lur var 3 dag nu för tiden .. ;)

14. Erlandsson23

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

his is the procedure that works for me:

The following steps should significantly extend the battery life on your phone:

1. Let the battery drain close to empty (5% or less).

2. Connect the phone to the charger (AC or USB, USB is better) while powered on and allow the phone to charge until the notification LED is green, indicating the device is fully charged and untill the voltage is at least 4187mV. A higher voltage like 4192mV or more is even better. Use a tool like Overcharged or Battery Indicator to monitor this. Note that a green notification LED does not automatically mean that the voltage is good too.
    A higher voltage means in practice that it will take longer to discharge, a lower voltage means that the battery will discharge a lot quicker! The difference can be quite significant!

3. Disconnect the phone from the charger and power it off.

4. Reconnect the phone to the charger while powered off and allow the phone to charge until the notification LED is green. The notification LED may turn green immediately. Leave it on the charger for another hour.

5. Disconnect the phone from the charger and power it on.

6. Once the phone is powered on completely (has restarted fully) wait 2 minutes and power it off again.

7. Reconnect the phone to the charger while powered off and allow the phone to charge until the notification LED is green. The notification LED may turn green immediately. Leave it on the charger for another hour.

8. Leave the phone on the charger and reboot into the ClockWorkMod recovery menu and wipe the battery stats via -> Advanced -> Wipe battery stats.

9. Disconnect the phone from the charger, restart the phone and start using it as normal.

From then on always let the battery drain close to empty (5% or less) as often as possible and then charge untill the voltage is at least 4187mV. A higher voltage like 4192mV or more is even better.

Normally you will have to do this only once. However, on all Android ROMs, if you flash a ROM while charging or during the first boot screen on, first boot mucks up the levels Android thinks the phone is at, i.e. Android will think you’re at 100% when maybe you’re only 90% or whatever. So in theory you will need to repeat this every time you flash a ROM while charging!
    Better is to make sure the battery is charged before you flash a ROM and just remove the USB/charge cable before you flash a ROM. Put it back in (if you must) after the first boot screen (when the custom screen or whatever shows).
    Thanks!!! I am doing it right now, I left in to charge overnight it got to 4187 mV. Hope I'll see good improvments.

Om du missat hur man gör.

15. Erlandsson23

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har 4260 Mv när jag laddar nu ;)

16. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Tänk om 3G läget kunde kopplas ihop med "screen lock" - dvs när man inte använder sin Desire, så går den ned i 2G only, och när man "screen unlock" (dvs börjar använda Desire'n) så tillåts 3G igen. Förlusten i datahastighet är försumbar, man tittar ju inte på Desirn, så den kan lugnt tuffa på i 2G fart. Vinsten är uppenbar, batteritiden blir monumentalt mycket bättre...!

17. Travolta

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Tack Erlandsson, har gjort liknande detta ett par gånger men inte hållit koll på volten. Ska testa det.

18. Erlandsson23

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja gör det sen brukar det ta ca 5 laddningar innan man får ut full kraft.

19. Erlandsson23

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns apps som kan strypa data trafiken när den är idle men alla som har tex 3 kan inte göra det i och med 3 inte har 2g nät.

20. Travolta

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Låter grymt, har du några appförslag att rekommendera?