Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. Rongden

Rongden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag använder mig bara av Desirens egna, bara hålla in powerknappen och välja att stänga av datatrfiken, sen stryper den all trafik. Och jag har inga problem att strypa 3Gn trots att jag har tre så det där du säger vet jag inte om jag tror på då jag inte upplevt några problem.

2. Erlandsson23

Erlandsson23 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det jag menar om man stänger av 3g nätet och går bara på 2g så funkar det inte stänga data trafiken är en del av de.t

3. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Kan berätta att jag idag fick slut på mitt batteri tidigt också.

Tog telefonen ca kl 7. Har lyssnat på ca 3 timmar podcasts i Listen.
    En gång startade jag om och flashade in en ROM.

Jag satt och mailade och chattade i gtalk en den, och höll då på med den ganska mycket.

Nästan hela dagen har jag suttit på 2g, och någon gång hade jag på wifi när jag stream:ade 3 låtar på spotify.

kl 15:20 varnade telefonen att jag hade 15% batteri, och 16:45, efter att inte ha används något, dog telefonen.

Telefonen har alltså INTE gjort något processorkrävande idag, utan det har bara varit att "den används" och blivit klickad på ganska ofta. (chatt- och mailkonversationer).

/Söder

4. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Men vadå lyssnar du på podcasts använder du väl nätet. 3 timmar där och batteriet drar iväg ganska mycket.

5. Ezetrol

Ezetrol Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag får i princip ladda min Desire varenda dag så jag hade tänkt att följa guiden som finns på föregående sida någon dag.

Men det är en punkt jag inte riktigt fattar: "8. Leave the phone on the charger and reboot into the ClockWorkMod recovery menu and wipe the battery stats via -> Advanced -> Wipe battery stats."
    Någon vänlig själ som kan förklara vad som menas med detta? :innocent:

6. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Nej, hemladdade redan. I Listen.

/Söder

7. Erlandsson23

Erlandsson23 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håll nere volym DOWN och tryck på power därefter navigera volym ner till recovery tryck power. sen är du inne ;)

8. Ezetrol

Ezetrol Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej tack! Det var alltså inte svårare än så :cool:

Last edited: 30 sept 2010
  9. berg35

berg35 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hur funkar det sedan då?
    Jag ahr provat detta två gånger och båda gångerna har jag fått fram startmenyn, jag har stegat ner med hjälp av vol.down knappen och valt "Recovery" mha Powerknappen. Därefter har jag sett den vita HTC-splashen. Sedan har jag fått fram en mörkbakgrund med en bild på en Desire och tvärs över Desiren har det varit en knallröd varningsliknande triangel. Sedan har jag inte kunnat göra något mer. Enda sättet att komma därifrån har varit att rycka ur batteriet. Sedan har jag kunnat starta om som vanligt igen.

Min desire är helt standar 2.2 utan root. Måste man ha rootat för att detta ska funka? Eller vad gör jag för fel?

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Brukar uppdatera min ganska ofta med ROMsen jag kör. Brukar wipea allt. Lite tråkigt att bli av med saker men bättre batteritid iaf :P. Sparar de viktigaste sakerna med Titanium backup

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

11. henkees

henkees Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Förbättra batteritid

Har ni testat HTC's egna förslag?

Turn your phone ON and charge the device for 8 hours or more.
    Unplug the device and turn the phone OFF and charge for 1 hour.
    Unplug the device turn ON wait 2 minutes and turn OFF and charge for another hour.

Your battery life should almost double!

Jag håller på att testa det nu, HTC säger att det har funkat på deras telefoner och andra tycker batteritiden blivit mycket bättre.

12. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Vore ju underbart om det fanns en sådan app!
    Någon som provat köpa ett ersättingsbatteri med mer effekt på till Desire?

13. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Brukar numera slå på flygplansläge över natten, om man nu använder telefonen som väckarklocka och inte vill stänga av den. Laddar bättre ju mindre som är igång, så bäst laddning får man när den är av, näst bäst med flygplansläge och sämst när den bara idlar med t.ex. screen on when charging...det är iaf mina erfarenheter.
    Jag laddar t.ex. min telefon på kvällen och drar ur den kring 22-23 och går å lägger mig, kör jag normalt läge, utan wifi, så drar den ca 5-10% tills ja går upp vid 6, kör jag flygplansläge drar den 1-3% under samma tid.

Drar även igång flygplansläget när jag vet att jag är på ett ställe med minimal eller ingen täckning alls (har några såna luckor på jobbet som jag är en tid), minskar ju rejält batteriförbrukningen så klart när dne inte måste kämpa för att söka nät.

Det är väl de som ja märkt gjort en del...

14. henkees

henkees Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gör den där guiden som jag skrev innan, jag har gjort den nu och det är märkbar skillnad!

15. edlunn

edlunn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fungerar inte "data on demand" så? När man "släcker skärmen" så slår den av 3g. Om man har den inställd på "auto"?

16. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Varför skulle man vilja att telefonen byter till 2G när den är i standby? Enligt htc.com så drar ju telefonen mindre ström i standby med 3G än 2G + att det säkert drar lite till när telefonen byter från 3G -> 2G -> 3G

17. Radikaal

Radikaal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Drar den verkligen mindre i 3g än i 2g vid standby? Även om 3g mottagningen verkligen kämpar och 2g inte gör det ?

Mina bästa tips är iaf roota, custom rom med undervolt kernel (Opendesire och Defrost har bäst batteri tid av dem "stora" för mig genom noggrant mätande av skärmtid och hur många sekunder varje % dog ut på med exakt samma sync skärm etc inställningar, med Opendesire ca 20% bättre batteritid vid lätt användande (scrollande i menyer, start av launcherpro ikoner), stäng av wifis "sök auto efter nätverk", stäng av googles plats om ni inte behöver det, synka själva, och självklara saker som bluetooth/gps/skärmljus , att sänka skärmljuset från 30% till 20% bara det gör väldigt stor skillnad samtidigt som man ser skärmen hur bra som helst. och skaffa en widget(följer i många custom roms) som med ett knapptryck stänger av datatrafik och alla andra strömsparande lägen, utan datatrafik i standby drar min telefon max runt 0.4%/timme (med 2g i standby, ej testat med 3g) med skärmen avstängd och med ett knapptryck är det på igen när man behöver det. Sedan (speciellt om man flashat in custom rom med usbn i telefonen) är det en god ide att kalibrera telefonen så att 100% är 100% och inte 90% vilket nog är rätt vanligt.

Last edited: 16 okt 2010
  18. Bergkuist

Bergkuist Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har Overcharged och trodde först att jag att mitt batteri var sunk sen gjorde jag batteri tipset o från att aldrig ha mer än 4000 har jag 4196 nu o jävla vilken skillnad

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

19. htc3htc

htc3htc Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vilket batteri tips ????

20. Yuso

Yuso Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Gjorde "batteritricket" igår, och har märkt av stor skillnad!
    Har nu 70% kvar, efter två timmars musiklyssnande, en timmes 3g-surfande och några sms, samt ett tiominuterssamtal.

Riktigt nöjd! :D