Batteritiden på X10 mini

Discussion in 'X10 Mini/Mini Pro' started by Wellness, May 28, 2010.

1. Fredrik J

Fredrik J Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Satt i telefonkonferens i två timmar idag med min och hade 84% innan och 54% efter. Nu har jag 24%. Fullt i morse. Håller mobilen över dagen är jag nöjd. Laddar varje natt. USB-laddning är ju smidigt om man behöver ladda på jobbet.

2. Wellness

Wellness Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Laddade min telefon i natt och har messat ringt spelat och surfat, har även lyssnat på musik ca 1,5h i dag och har nu 73% kvar på min batteritid :) jag är kanon nöjd :)

3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    sambon verkar helnöjd med batteritiden.

men bäst av allt; Nu förstår hon varför jag pillar på min mobil dygnet runt plötsligt, för hon gör samma sak

4. nilserik84

nilserik84 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Den funkar, jag måste ändå alltid ladda mitt på dagen, långa dar och mycket prat. Hade gärna sett nån timme till på taltid. Men, visst ska android 2.1 va mer batteri effektiv?

5. twintin

twintin Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, fast det verkar ju vara mer regel än undantag att folk som pratar mycket får finna sig i att ladda typ 2 ggr per dag oavsett telefon och specad taltid att dömma av kommentarer på olika forum.

6. Hampan

Hampan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det ÄR för mig grym batteritid om jag jämför med min Hero, N1 eller X10.
    Låt dig inte luras av formatet, det är en fullfjädrad smartphone.

7. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Min sambo har problem med att något hindrar den från att gå ner i inaktivt läge. Hon har telia. Någon som vet vilken app eller service som kan vara boven i dramat?

8. tomishu

tomishu Adult Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Jag har varit tvungen att ladda varje natt, förutom en gång. Lyssnat på spotify ett par timmar om dagen i snitt. Hade förväntat mej lite bättre batteritid, men är dock van efter att ha använt desire i två månader.

9. Oxygen

Oxygen Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har nu haft min X10 mini ett par veckor. Har alltid datatrafik på, synkar kontakter, Gmail och kalender mot google, kollar 2 mailkonton varannan timme, lite surfande och ett par samtal om dagen, wlan när jag är hemma, annars avstängt. Har efter 38 timmar ca. 40-50% kvar av batteriet. Räcker alltså 3 dagar utan problem, något min tidigare HTC Touch Diamond 2 inte gjorde...

10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Om listar vilka program som är installerade så är det kanske lättare att svara. Använd t.ex. aTrackDog eller Astro för att göra listan.

11. Vipan

Vipan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Funderar påatt överge X10 storebror för en mini. Nu har jag fått inde appar jag vill ha och det innebär äver Storytel som ju just lanserades för Android. X10 ligger ju och synkar mot nätet hela tiden och går inte att styra över när Storytel är igång. Storytel funkar inte som Spotify och går inte att minimera på något sätt. Min fråga är om X 10 mini har funktionen att jag kan styra hur ofta den går ut och synkar. Att lyssna på Storytel är hopplöst batterimässigt. Min gamla W 995 gick ut och hämtade ljudfilerna när det var dags dvs ungefär en gång i halvtimmen. Storytel är enbart en streamad tjänst.

12. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Om Storytel appen är dåligt designad så spelar det ju ingen roll vilken mobil du har, kommer ju fungera lika kasst oavsett. Enda du kan göra är att kontakta Storytel och be dem fixa appen, och tills dess avinstallera den och sätta ett långt betyg med en kommentar som förklarar varför.

13. JollyJumper

JollyJumper Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Storytel e det sämsta jag någonsinn haft på en telefon

14. Byllo

Byllo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Angående batteritid: väntar man sig för mycket om man vill lyssna på fm-radio 3-4 timmar, Spotify nån timme eller så, synka sin mail varje timme samt surfa, ringa lite och kanske använda lite gps-funktioner? Det var ju för detta jag skaffade en ny trivsam telefon, annars kunde jag ju kört med min gamla till den gav upp andan helt. Smartphones utan sitt lull-lull ter sig ju annars rätt meningslösa. Kanske det bättrar sig om jag motionerar batteriet ett tag, har bara haft min Mini Pro i en halv vecka än, men lite bekymrad är jag allt! Kan man vänta sig förbättringar när Minin får Android 2.1?

15. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Sedan kan vi upplysa om mycket bättre batteritider om du uppdaterar till senaste programvaran. Min mobil fick nästan triplad kapacitet. :-)

16. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Till X10 Mini har det väl inte kommit nåt nytt?
    Vilken lur tänker du på?

17. Byllo

Byllo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

OK. Testade detta nu igen, men den säger att jag har den senaste versionen redan.

18. twintin

twintin Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, så är det ju. Batterierna håller helt enkelt inte måttet. Men det var jag medveten om innan jag köpte min mini efter att ha läst en hel del kommentarer av användare av mobiler från HTC, Samsung, SE mfl tillverkare.

Efter ca en månad nu drar min mini ca 10% per dygn i vilolägen (när den var helt ny gick det åt kanske lite över det dubbla per dygn med samma konfiguration dvs. endast 3G påslaget).

Skärmen är den enhet som drar överlägset mest ström, så sitter du t.ex. och surfar mycket, så tömms batteriet ganska fort. FM radion drar dock inte så mycket, inte heller BT eller WIFI (vid surf är WIFI att föredra framför mobilnätet).

19. jsnake

jsnake Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker batteritiden är ganska ojämn: oftast är den ok, men ibland försvinner laddningen jättesnabbt neråt utan att man gör nånting. Om det är kris (dvs man börjar få ont om batteri och man vet att det är långt till man kan ladda igen) gör jag så här:

1. Stänger av datatrafik (appar kan då inte längre synka och dra ström på så sätt)
    2. Sätter telefonen på "Nätverksläge: endast gsm" (3g drar mer ström tex vid röstsamtal)
    3. Bootar om telefonen (ifall något program hängt sig i en oändlig loop som drar ström)
    4. Dödar alla appar jag inte behöver med appkillern.

Jag vet inte vilka av ovanstående åtgärder som hjälper mest (vissa kanske är helt verkningslösa) men gör man alla fyra räcker den resterande laddningen otroligt mycket längre, tycker jag mig ha upplevt.

I största allmänhet försöker jag se till att apparna inte står på autouppdatering utan på manuell.

Hoppas det hjälper!

20. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag märkte en brutal skillnad när jag gick tillbaka till original "home screen", kört med både adw.launcher och zeam samt tog bort väderwidgeten snowstorm. Installerade appkillern taskmanager också. (segheten är bortblåst!)

Jag har haft luren i minst 1 mån nu, gjorde ändringarna ovan och från att luren har räckt ca 1,5 dag så är det nu 3d, 13h, 25m sedan jag laddade den senast och har 38% kräm kvar i batteriet!!

Jag har använt den lika mycket (likadant), dvs några samtal, filmat och fotat nu på semestern. Kör dock ingen datatrafik, lite wifi korta stunder bara.

Im impressed!

/elpapo