Batteritiden x10 är skit........

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av mcmc, 11 jun 2010.

1. Grotesco

Grotesco Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Batterisugande appar:

- Battery Time Lite
    - 3G Watchdog

Batteriförbättrande appar:
    - Juice Defender
    - Sweet Dreams (stäng t.ex. av data under nattetid)

2. kallemero

kallemero Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då kanske du redan hade den senaste versionen i telefonen när du köpte den.
    När jag köpte min telefon sa försäljaren(som själv hade en x10 som jag fick "pilla" på innan köp), att det första jag skulle göra var att ta hem den senaste programvaran(menar inte androidversion tex. 1.6) och uppdatera telefonen via datorn och Sonyericsson's program.

Hjälpte mej i alla fall och telefonen "håller sig" bra i några dagar innan jag behöver ladda(ej via USB i datorn) telefonen igen.

Finns många olika tips här inne om hur man ökar batterilängden och alla verkar ha gjort olika, antar att man får testa sig fram till vad som hjälper en själv bäst.

Känner några personer som oxå köpt nya android-lurar, som upplever samma problem, så det gäller inte bara x10:an.

Jämfört med en "vanlig" lur så är andoiderna :teeth: törstigare på ström.

Jag gillar verkligen min X10, väntar nu bara på nya androidversionen (vilken det nu blir).

3. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Min X10:a har när jag startar den 162,5 mb tillgängligt minne. ju längre den är på desdå mindre minne finns kvar. Jag kör advanced task cleaner pro och dödar allt. efter en halv dags användade får jag tillbaka ca 122 mb några timmar senare är jag nere i 92 mb tillgängligt minne. Då när jag är nere mot 100 eller lägre så käkar den batteri med förfärande fart. Startar jag om den så får jag tillbaka minne igen och telefonen drar mycket mindre batteri. Så en omstart någon gång fram emot eftermiddagen gör underverk för batteritiden. jag fattar inte vad det är som snor minnet. Jag har ju inga tasks igång alls enligt task cleaner pro. någon ting är det som inte stämmer...

4. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Mängden ledigt minne och batteriåtgång är två separata saker.

Vad som drar mer eller mindre batteri beroende på använding är skärm, cpu, 3g, wifi, bluetooth osv. Något som också påverkar är hur bra mottagning du har där du är. För mig när jag är hemma så går batteriet på min hero i princip inte ner alls när jag inte använder den, men på jobbet där jag har sämre mottagning så tickar procenten stadigt neråt med kanske en procent i timman.

Minnet drar exakt lika mycket ström oavsett hur mycket av det som är använt. Att en task killer kan verka lösa något är för att om något program beter sig illa så avslutas det tillfälligt, men nästa gång du startar det dåliga programmet så återkommer problemet. Dessutom försämrar du för alla andra program i din mobil eftersom de måste startas om från början nästa gång du vill använda dem, vilket ger sämre upplevd prestanda och sämre batteritid.

Går det åt mycket batteri så är det antagligen så att något program håller mobilen vaken, väcker mobilen ofta, kommunicerar mycket över 3g/wifi, belastar cpu:n eller något annat i den stilen. Lösningen är inte en task killer, lösningen är att hitta det trasiga programmet och be tillverkaren fixa det eller om det inte går avinstallera det. Hur man hittar dåliga program finns det många trådar om i det här forumet.

5. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jo visst, jag förstår hur du menar. Det är väl så det borde vara. Men när någonting i systemet lägger beslag på minnet utan att jag kan se att något är igång så borde det väl tyda på att telefonen gör någonting som är dolt för mig. Den processen kan jU dra ström. När jag inte kan se vad som pågår och mängden tillgängligt minne minskar så börjar man undra.... startar jag om telefonen när den är nyladdad så drar den ca 20% av batteriet fram till lunch vid normal användning, Kör jag sedan vidare utan åtgärd så är jag nere på ca 20% batteri kvar vid 18-tiden på kvällen. Gör jag en omstart vid lunch så har jag mellan 50 och 60% av batteriet vid 18-tiden. Det är klart att det kan var någon app som löper amok men hur f-n ser man vem det är som syndar när inga appar är igång som jag kan se.
    Jag vill bara uppnå att jag skall kunna köra en hel dag från morgon till sovdags utan at fundera på om batteriet räcker. Allt annat med den här telefonen fungerar ju hur bra som helst och jag är jätte nöjd.(utom med bildstabiliseringen till kameran som framgått på annan plats i forumet)

6. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Först så kollar man settings -> about -> battery use. Om du inte använt mobilen sen du kopplade loss den från laddaren så bör du endast se cell standby och phone idle där.

Ger det inget så kan man använda sig av testing appen (som man kommer åt genom att slå *#*#4636#*#* (4636 = info) i dialern, om det inte fungerar så finns spare parts på market). Under battery history -> Other usage så bör running ligga ganska nära screen on, och om du inte använt mobilen mycket så bör inget av de vara nära 100%. Är running 100% så är det något som håller mobilen vaken.

Sen kan man titta under partial wake usage, där bör Android System ligga överst och allt annat ha minimala staplar.

Ger inget av detta något så är det bara att börja avinstallera program. Du kanske kan skriva en lista av program du installerat här ifall någon känner igen någon bov. 3g watchdog och liknande program tex är ökända när det gäller att dra ner batteritiden.

7. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tack! Nu har jag något att jobba med. Utomordentligt klargörande. Det blir till att pilla med detta i afton.

8. Magnus K

Magnus K Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rädda batteriet

Det finns tydligen en rätt välkänd bugg i X10, eller om det nu är 1.6 som har att göra med återlämnadet av systemresurser dvs minne. Appel dina kommentarer om minnet stämmer, ju mer minne desto mer ström komsumseras. Jag hade liknande problem med batterikomsumption, det gich 5% per timme. Efter en del labbande har jag kommit fram till: nyttja advanced task killer och starta om telefonen efter laddning. Har nu testat det i ett dygn och har konsumerat ca 8% av batteriet, i och för sig i 2G mode med allt trådlöst avstängt. Akta dej bara för advanced task killer den kan under vissa förutsättningar även få telefonen i flight mode om inställningar stängs av.
    Hittils för mej är det en stor skillnad.

:)

Magnus K

9. Rattatosk

Rattatosk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Bästa tipset jag har som förbättrade min batteritid var faktiskt att när jag har mobilen i fickan vända skärmen ut från låret. Dubblade nästan min batteritid på det. Värt och testa:)

10. Magnus K

Magnus K Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma uppfattning som du, frågan är om det är en Android grej eller om det ligger i SE hårdvara, dessa j-vla handtag och avallokering av minne...

11. Plujer

Plujer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hittat vad som drar så förbannat mycke ström.. gå in i ALLA appar som har nån sorts autouppdatering tex Gmail moxier timescape msn facebook osv och stäng av ALLA även om du har 1gång per timme gör den så att telefonen fastnar i nått körläge (kolla även appar du nästan alldrig använder eftersom dom också kan ha liknande funktioner) eller ännu värre att du har dålig mottagning min batteritid gick från 7-8timmar till ca 2dar + med exact samma användning.. mitt rekord nu när jag inte använt den super mycket är 3dar 10h

ladda hem Spare Parts från butiken och kolla under normal använding ska inte "kör" ligga mycke högre än 1-2% över "skärm på" gör den det har du nån uppdatering eller program som inte bör vara igång. Jag har ingen appkiller överhuvutaget som jag använder och ligger sällan över den 1-2% gränsen.

och för guds skull använder ni timescape får ni skylla er skälva för den är den stora boven

12. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag blir inte klok på det här men nu har jag i två dagar med min normala användning plötsligt bara förbrukat mindre än 50% av batteriet. Jag har inte ändrat någonting i telefonen och jag har inte kört någon task killer. Nu är klockan halv tolv på kvällen och jag tog telefonen från laddningen kl 8 i morse. Kvar finns 64% batteri! Märkligt - fast på ett bra sätt. Behövde batteriet köras in för att uppnå full kapacitet? Fast nästan två månaders inkörningstid verkar väl lite överdrivet...

13. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

En del blir man klok på när man är lite observant: telefonen drar väldigt mycket mer ström när man har lite halvdåliga mottagningsförhållanden. När man har maximalt bra mottagning på 3g och på wifi så drar telefonen inte så farligt mycket ström. Min drar nästan ingenting när den finns i den delen av huset som inte är i radioskugga från 3g nätet. Där i radioskuggan har jag lite halvdålig wifi mottagning också. Nu väntar jag bara att alla vi som inte har telenor skall få tillgång till uppdateringen.....

14. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Vid dålig mottagning så måste ju telefonen kommunicera med nätet oftare och även så ökar den ju sändningseffekten. Inte så konstigt att det då drar mer batteri. Märker det ju själv då jag bor på landet med tveksam 3G-mottagning och lite halvkass Edge ibland.

15. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Nya uppdateringen som kom OTA löste hela batteritidsproblemet för mig, nu räcker batteriet ledigt en lång dag med intensivt användande som alla andra liknande smartphones, ifånes och dylikt. :)

16. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Min batteritid har nästan fördubblats sedan jag bytte launcher från Zeam till ADW och tog bort battery widget.

Jag kör endast 3G, uppdaterar facebook och hotmail 1ggr/h, har Snowstorm med fast plats, använder inte BT eller WiFi och har SW 1.0.21, på det klarar jag mig nu med laddning varannan natt med min måttliga användning (någon timme surf och market/dag, c:a 5 samtal om totalt 5-10minuter och lite fipplande i olika appar, kolla mail, kalender, yatzy, tasks, Supernytt samt FB).

om någon är intresserad...jag är iaf nöjd med det och skulle jag få lite bättre med kommande uppdatering så att jag ledigt klarar två dagar så skulle jag vara sjukt nöjd. Innan jag köpte telefonen så fick jag intrycket att man måste ladda alla smarta lurar varje natt...

17. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag tycker att man ska ställa in sig på att en sk. smartphone behöver laddas 1 gång/dag vid "normal" användning. Om man är missnöjd med att batteriet bara håller 1 dag så är det bättre att man skaffar en enklare Nokia/SE telefon istället. Däremot så förstår jag att det känns konstigt när batteriet bara håller 5-6 tim. och oftast finns det förklaringar till det som t.ex. dåliga mottagningsförhållanden eller nerladdade applikationer från Market som drar onödigt mycket ström (låter inte telefonen sova) osv. Jag hade innan en iPhone 3G och sen 3Gs och där höll batteriet som bäst 1 dag vid måttligt användande och t.ex. Nokias E71 (bussiness telefon) så håller oftast batteriet runt 1 dag där också iaf. om man använder activesync och ringer med den. Jag vet inte riktigt var det kommer ifrån att folk tror att smartphones (X10, Desire, N1, iPhone osv.) ska klara dagar av standby om man använder telefonen som det är tänkt, synka, spela, ringa, gps, musik osv.

mina 2 öre.

18. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det är väl sant att en smartphone är tänkt att fungera i urban miljö med nära till el för laddning. Men jag tycker att det är skit att man måste ha en telefon extra till de tillfällen när man går i fjällen eller är ut och seglar. Till sånt har jag min gamla t39:a men skulle gärna ha X10:an med i stället om det gick....gps är ju bra att ha med sig t.ex.
    Jag är egentligen helnöjd med X10 men skulle inte ha några invändningar mot en bättre batteritid

19. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag håller fullständigt med dig ,men det måste ske någon radikal förändring i batteriteknologi innan vi kan dra o vandra i fjällen 1 vecka med vora smartphones. Det är naturligtvis en chock om man innan haft en enkel gsm telefon (Nokia 6300 t.ex.) och sedan skaffar en smartphone gällande batteritid. Kanske lyckas de stora tillverkarna av batterier att ta fram ett effektivt bränslecells batteri som kan fyllas på med vatten eller dylikt.

20. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Solcell i kepsskärmen?