Batteritiden

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av jorgeng, 19 apr 2010.

  1. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Näe, det trodde inte jag heller, men jag installerade det innan jobbet den dagen batteritiden var så jävla kass, så då var de ganska enkelt att fatta att den ställer till med sattyg :)
     
  2. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Har gjort ett litet icke vetenskapligt test ang batteritid. Har försökt använda telefonen ganska lika varje dag. Typ nåt kort samtal, nåt sms, ca 30- 45 min surf varav ungefär 15 min via Wifi och lite pill med appar i en 15 min, FB Gowalla mm (2 tim synk intervall). BT på till mina Peltor i 8 timmar. Max 30 min musik via BT.

    Har mätt tiden från jag går upp kl 05:30 till kl 21:00. Har bootat om telefonen efter laddning utom en gång.

    Låter jag telefonen sköta allt själv så har jag ca 35 - 40 % kvar. (wifi körs manuellt)

    Använder jag Juice Defender så blir det 55 - 60 % kvar. (APN på 1 min per 15 min. APN avstängd mellan 00:00 - 05:30, wifi styr jag manuellt vid behov)

    Kör jag enbart med APNdroid så blir det ungefär samma som med JD. Då sätter jag på APN när jag behöver och har den helt stängd mellan det.

    En gång bootade jag inte om efter laddning. Körde med JD enl ovan och fick då ungefär samma som när telefonen styr allt själv... ca 40 % kvar.
    Telefonen har vers .21
     
  3. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Helt sjukt satt telefonen i laddaren i natt kl:2 nu kl 12 drog jag den ur laddaren och batteriet var bara 89% laddat?

    Skade ta så länge eller har man nått knas? batteriet kommer ju knappast räcka hela dagen nu. skit telefon måste jag nog säga !
     
  4. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Låter ju inte rätt. Laddade du via usb (dator) eller väggkontakt?
     
  5. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    väggen!!
     
  6. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Den gör så. Den laddar upp till 100% sedan stängs laddningen av och telefonen använder batteriet till ungeför 88-89%.Ssedan börjar den ladda igen och så håller det på. Så man får ha lite flyt när man tar telefonen. Gäller att "synka" vid rätt tid hehe.

    Alla mina andra SE telefoner har gjort på samma sätt. Dock drar de inte lika mycket batteri som X10.

    Står nog mer om det längre upp i denna tråd.
     
    Last edited: 15 maj 2010
  7. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    aha haha, ja de var ju en smart Feature :)

    Vet någon hur man rensar "sökningarna" på market !?
     
  8. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Laddade min telefon full igår kl. 02.00 gick och la mig... när jag vaknar kl. 11 är telefonen död... WTF? jag glömde boota om telefonen efter laddningen... :(
     
  9. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
     
  10. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Låt den ladda under natten också så har du ju fullt batteri när du vaknar. Dumt och slösa batteri när du sover.
     
  11. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ja, tyvärr är man nog tvungen... samtidigt är det sinnes att dessa synktjänster slukar upp batteriet under natten... dvs. exchange, gmail, market... misstänker at det var någon app som inte lät telefonen sova :(
     
  12. Gleenquagmire

    Gleenquagmire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Anledningen att X10'an suger ut batteriet så förbannat fort är för att den håller 3G uppkopplingen uppe 100% av tiden. Den drar mer än 15kW värmefläkt för 17.

    Den enda möjligheten jag hittat för att få upp batteritiden är att köra APNdroid, annars blir det till att ladda telefonen efter halva dagen.

    Det här är extremt dåligt av SE och gör telefonen halv oanvändbar. Känner att jag slängt 5000kr åt helvete på den här tegelstenen. Men med APNdroid så går det att uthärda.

    edit: glöm alla fantasiuttalande ifrån en viss SE-mytoman om dubblerade batteritider. Det kommer inte hända.
     
  13. TLink

    TLink Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur vet DU att det inte kommer hända?

    Tråkigt med din batteritid. Jag upplever det inte alls sådär. Innan jag ens började använda APNdroid så hade jag mycket bra batteritider, uppåt 3-4 dagar men vanligast 2 dagar. Nu efter uppdatering och med APNdroid så ligger den på 3 dagar vid normal användning och iaf 2 dagar med extra användning.
     
  14. Gleenquagmire

    Gleenquagmire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    SE fokuserar på X10 mini nu så räkna inte med några större resurser på X10 som kommer gå ur produktion framöver, Q4 kanske? Sedan kommer ju något annat, så funkar det jämt med SE. Kräng fort som fan och hoppas sedan att kunderna glömmer och köper nytt. Kundvård är inte SE's starka sida.

    Med APNdroid så fixar jag 2 dagar vilket jag anser vara rätt OK, utan så är det bara att glömma att använda telefonen normalt.
     
  15. TLink

    TLink Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Herregud vilken bitter människa du är :P

    SE har ju iofs officiellt gått ut och sagt att de kommer satsa på deras gränssnitt (UXP) som finns till X10 och även telefonerna som kommer. Är VÄLDIGT skeptisk till att de skulle efter att ha lagt ner en del jobb på att uppgradera till 2.x i Q4 för att sen skrota den. X10 kommer vara en telefon som hänger med ett tag till och jag är säker på att de kommer vara mycket mer populära än X10 mini/pro.

    Jag personligen har aldrig haft några problem med SE eller deras telefonerna bortsett ifrån deras efterblivna kontakt på deras tidigare telefoner. Synd att inte alla delar mina erfarenheter. Jag har enbart haft Ericsson/SE-telefoner :)
     
  16. Gleenquagmire

    Gleenquagmire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag är inte bitter, jag är sur och gnällig :).

    Ja men med den utvecklingstakten som råder nu så känns det väldigt korkat att lägga support på något som är 1 år gammalt när det nya redan har kommit. Som mobilköpare är man väldigt kräsen nu för tiden och många byter flera gånger per år. Varför hålla liv i något som inte längre säljer? X10'an kommer vara het i några månader, sedan går stafettpinnen vidare och i samma takt så sjunker supporten.

    Har haft andra märken men det är en "branschsjuka" som går igenom över hela linjen. Fast SE verkar verkligen springa ifrån sina problem tycker jag. P1i någon? Katastrof.
     
  17. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Har haft min X10 i en vecka nu och ligger på ca 2 dagar batteritid med mitt användande utan juicedefender, apndroid, starta om efter laddning(jag kommer aldrig ihåg denna enkla gärning) etc...och det är dubbelt så bra mot vad jag hade för förväntningar innan köpet efter allt jag läst. Även om SE inte lyckas dubbla min batteritid så tror jag nog att de kan finslipa den med lite finjustering av "3G-idle", i vilket fall så är jag nöjd och hoppas att jag får fortsätta vara det och som jag upplever det så verkar de flesta vara mer än nöjda med sitt köp. Kommer 2.1 i Q4 och kommer man att märka någon drastisk skillnad då så är det ju spännande, nästan som att få en ny telefon...

    Jag är fortfarande imponerad över den snubben som låg på 5 dagar+. Vad gäller standby så körde jag med 2G ett tag första dygnet och då drog den c:a 1% var 3:e timme...sjuuuuukt bra.
     
  18. IngoTheMan

    IngoTheMan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har haft sådär rutten batteritid (laddat på kvällen, haft 84% kvar på morgonen och behövt ladda på kvällen igen då telefonen dött.) och jag har en låst Telia telefon så 1.0.21 kan jag inte uppdatera den med än. MEN jag följde tipset om att reparera/installera om mjukvaran. Via SEUS, och jag kan bekräfta att det funkar. Iaf på min telefon. Laddade den vid 20 tiden igår och nu kl. 10.38 har jag 95% kvar. Detta är helt utan task killers och APNdroid. Det är en ganska klar förbättring, så ni med super-ruttna batteritider och utan möjlighet att uppdatera till 1.0.21, prova detta.
     
  19. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag köpte X10 i veckan och har laddad mobilen fullt innan jag ska sova och sen på morgonen är det ca 65 procent kvar. Har basbandsversion 1.0.16.

    Ska prova med JuiceDefender nu och starta om telefonen efter jag laddat.
     
  20. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    För mig har helt klart en omstart efter fullladdning störst effekt... och det är troligtvis pga. någon app som aldrig låter telefonen sova ordentligt :(
    Hoppas verkligen SE's uppdatering fixar bättre batteritid kommer snart!!!