Batteritider och vad som "drar ström"

Discussion in 'Optimus 2X - Allmänt' started by PatrikS, Mar 20, 2011.

1. scenemaster

scenemaster Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är faktiskt mer imponerad än vad jag trodde ang batteritiden.
    Rootade och sen satte den direkt på laddning.
    22.00 Tog jag ur telefonen från laddaren och började leka lite.
    Surfade, la in lite musik, tog bort f-secure och lekte runt lite i market. Ca 1.5h
    "Killade" alla apps och gick sen och la mig.
    Nu vaknade jag 08.00 och knäppte ett par kort, lyssnade lite på musik ca 15 min. Nu har jag 70% kvar. Helt ok för att vara första laddningen.
    /sm

2. scenemaster

MINA ENHETER

Oj, men du har mycket program igång som drar ström ?
    WLAN blåtand os.v ?

3. scenemaster

MINA ENHETER

ca 22.00 - 23.00 Lite lek. [1h]
    23.00 - 08.00 Stand-by - 3g på - wifi/bt av. [9h]
    08.00 - 09.00 Ett par kort tagna samt lite musik [1h]
    09.00 - 09.40 Två telefonsamtal 11+14minuter [0,5h]
    10.00 - 10.30 Market - ladda apps via 3g [0,5h]
    10.30 - 15.00 Sms in 15 sms ut. samt stand-by [1h]

Nu återstår 33% av batteritiden. Helt ok? :)

4. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det jag testade med den nya telefonen var att killa alla onödiga apps, eller snarare "Tvinga Stopp".
    Gjorde det främst på F-Secure, sedan stängde jag av sync och bakgrundssync och closade lite andra apps som inte behövs ha på.

Telefonen har inte heller stängt av sig någon gång och batteriet är riktigt bra nu! :innocent:

Edit: Kör inte med GPS, WIfi eller BT på om jag inte absolut måste, är nog en riktigt batterisaver bara där :)

5. Över

Över Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Något som är vettigt att testa efter en reset är att låta den vara som den är, med de inställningar som bara måste göras direkt, använd telefonen en viss tid, ändra EN inställning, prova igen samma tid osv. och jämför sen batteriförbrukningen så kommer ni nog på vilken app eller inställning som drar mest.
    Testa olika tills ni har bra batteritid och de funktioner som just du vill ha igång.
    mvh

6. Cerebral

Cerebral Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu verkar mitt batteri blivit riktigt bra. Använt den sen kl 9 imorse och jag har 63% kvar. Har lyssnat på musik, surfat, pratat i tele, använt kameran mm. STOR skillnad från i början :-)

scenemaster likes this.
  7. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Mitt batteri har ochså blivit riktigt bra, i början var den helt röd fram emot 21-22 snåret, då hade jag haft den utan laddaren i sedan 06:45 och surfat lite smsat pratat lite telefon under dagen. Men nu efter några laddningar och en hard reset har jag mer än halva kvar as i speak. Så det är riktigt bra :)

8. nire431

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Förresten varför tar viloläge så mycket eller standby här kommer en bild!

9. Över

Över Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Detta har säkert komenterats men jag hittar inget nu, under batteriförbrukning, högst upp står det LG, vad är det som drar mycket i viloläge?
    Såg det inte förräns efter återställningen.

mvh
    Edit: jag har bra med ström kvar än men det är det som drar mest just nu, efter en hel dag med normalt användande har jag 35% kvar, nöjd med tanke på det jag använt telefonen.

Last edited: Mar 31, 2011
  10. nire431

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:

Jo självklart, sen finns det ju laddare och man är oftast inte utan vägguttag en hel dag, och är man det så får man använda telefonen som enbart en telefon. Och då klarar man lätt 2 dagar. Tar max 1 timma och ladda den fullt.

11. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kan efter en hel del labbande komma fram till följande rapport:

* Att roota och ta bort exv F-secure, car-home etc hjälper INTE med batteritiden

* Inte heller "blir den bättre med tiden", jag har prövat att dra telefonen i bott, dvs den har självdött, och även prövat att ladda från 60-80 och upp ett par gånger, ingen skillnad.

* Stänga av Wifi, gå enbart till 2G ger bara mindre skillnader

* Våra telefoner (iaf inte min) visar INTE något annat än BARA Mobil i viloläge som den absolut tyngsta posten på vad som drar ström, jämför med min frus magic där den kanske ligger på plats 3 efter en hel dags användande med lite telefonsamtal & spelande.

* Därmed visas INGA andra poster, spelar ingen roll om jag sitter med ett spel i en hel timme, den syns inte ö.h taget i listan av vad som dragit ström.

Min analys är att Radiodelen / någonting i samband med radiodelen är kass, eller rättare sagt riktigt kass, och drar en j*vla massa ström.

Kan någon som har 15-20h+ varje gång från 100-5 posta samma bild som Nire Gjort för att jag ska se vad som syns där.

12. craig_karr

craig_karr Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jippi! Äntligen har jag vettig batteritid på min med. Svårt att säga vad som har gjort det, om det är att batteriet har fått laddas ur ett par ggr nu, eller ändringen som jag gjorde igår när jag plockade bort mitt exchange-konto från Maildroid och det inbyggda mail-appen (sopm jag aldrig fick att funka helt) och nu bara har kvar i Touchdown. Har dessutom satt om från push till 5-min på alla mailkonton.

nästan 40 procent kvar sent på kvällen efter en hel dags normalt användande är absolut godkänt. Får se om jag orkar mig på en hard reset i helgen ändå...ska det göras så ska det göras nu innan det blir för jobbigt.

Tack till er som tipsade om appar för att ställa om till 2G (vilket jag dock inte har gjort, blir för jobbigt att växla tillbaka så fort man ska göra nåt)

Gambit2K likes this.
  13. Cerebral

Cerebral Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Testat att stänga av den automatiska sökningen efter Wlan? Jag avaktiverade det och jag vet inte hur mycket det bidrog, men min batteritid är tom bättre än jag trodde den skulle kunna va nu.

För några dagar sen tog jag ut batteriet ur mobilen och satte in det igen, och det var även då som jag märkte att batteritiden blev mycket bättre (efteråt). Verkar dock märkligt att det skulle kunnat påverka, men vad vet jag....

Oavsett vilket, jag tror att de flesta kommer uppleva att batteritiden blir bättre med tiden, för jag känner två andra som hade exakt samma dilemma som mig (kass batteritid i början, bra efter ca två veckor)...

14. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Jag läste någonstans att LG rekomenderade en total återställning och att man sedan laddade telefonen i minst 12 timmar innan man startar upp den.

15. Över

Över Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur infogar jag bilder??
    Kan bara välja infoga länk.

mvh

16. Över

Över Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nuså, här kommer min skärmdump:
    28% kvar i batteriet
    LP Pro
    Data aktiverad
    Roaming på
    GSM/WCDMA vald
    GPS Av
    Nätverksmeddelande av
    WiFi i viloläge: Aldrig när den är inkopplad
    Bluetoth av
    Ljusstyrka ca 25%
    Bakgrundsdata På
    Auto synk. På

Men vad är det "LG" som drar ström?
    Ursäkta för den lilla bilden, orkade inte mer nu på morgonen!

Mvh

Attached Files:

• lg.png
      lg.png
      File size:
      15,5 KB
      Views:
      99
    Last edited: Apr 1, 2011
  17. Oliviro

Oliviro Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej, har ni låtit mobilen ligga med skärmen avstängd i lite dryga 8,5 timme. Resultatet är såhär

http://img217.imageshack.us/img217/1228/20110401083112.png

Det mobilen gjorde var att synca över 250 låter ifrån spotify över 3g nätet på den tiden, annars var den helt stilla och när bilden var tagen hade jag 37% batteri kvar.

En fråga bara, drar det mycket batteri när den söker efter 3g nät? För att jag har väldigt dålig täckning i min lägenhet så oftast kör den på 2g nätet.

18. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

oliviro, något med nätet / telefonstacken är det.

över, LG är din telefons hemskärmsapp, jag hade ungefär liknande vy tills jag bytte till 2.3-hemskärmsappen istället.

Till er andra, det spelar ingen större roll med BT/WIFI/GPS på av, jag har testat de flest och de gör marginella skillnader.
    Telefonidelen suger otroliga mängder batteri helt enkelt.

Oliviro likes this.
  19. Oliviro

Oliviro Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan man fixa till det så att den söker efter 3g mer sällan så att det drar mindre batteri? :)

20. Över

Över Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, tack!
    Håller helt med dig om BT/WIFI/GPS på av, jag har startat dom en efter en och kollat batteriförbrukningen men den ändras inte mycket.

mvh