Batteritider och vad som "drar ström"

Discussion in 'Optimus 2X - Allmänt' started by PatrikS, Mar 20, 2011.

1. Gambit2K

Gambit2K Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack! Tog ditt tips för jag hade själv slut på förslag på vad det kunde vara som drog batteri (trodde jag fixat det tidigare men såg att jag bara kört GSM/2G i en vecka utan att märka det).

Freezade den gamla e-post klienten med titanium backup Pro och laddade ned Touch Down klienten från market, och vips så ligger jag på 22+ timmars innan jag behöver ladda igen (trots att jag syncar 3 e-postkonton var 30 min).

2. Snytbaggen

Snytbaggen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Är typ inne på andra laddningen (första gången lät jag den sjunka till ca 70% innan jag laddade den) och har 64% kvar efter 22h 30min. Kör med Launcher Pro och har fryst F-Secure och Car Port Home. Har lyssnat på kanske 40 min musik och surfat och laddat ner/kört apps sammanlagt kanske 1-1,5h, blandat på 3G och WiFi. Jag är helnöjd :D

3. PawnshopGhost

PawnshopGhost Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Nere på 15% efter 48 timmar. Riktigt bra.
    Har surfat, streamat video, ringt osv.

Tog några laddningar att få den så bra.

4. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

helt värdelös information,

vad har du för leverantör, vad står det för något som förbrukat ditt batteri i telefonen, vad har du för radioversion etc.
    Sen har jag oerhört svårt att tro på 48h livslängd, speciellt då jag aldrig kommit över 30h med någon androidtelefon någonsin.

Laddningar ger fortfarande ingenting, jag har laddat min över 20X (med hjälp av den löjliga förbrukningen) sedan jag köpte den och det har inte hjälpt ett skit.

5. Snytbaggen

Snytbaggen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tog denna precis efter jag skrev mitt förra inlägg. Då låg batterinivån på 64%.

Jag har Tre som operatör och baseband 1035.21_20110223, har ej uppdaterat sen jag fick telefonen. Det enda jag gjort är att installera Launcher Pro, fryst F-Secure och Car Port samt kör inga widgets.

6. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur kommer det sig att batteritiden skiljer sig så mycket från telefon till telefon?? Jag klarar mig ungefär 12-14 timmar på en laddning, men då har jag iofs på det mesta, plus att jag har en del widgets och chatprogrammet Whatsapp... Men jag spelar inte så mycket, utan skickar mest meddelanden och är inne på forum och kikar... Hur kan vissa få ut upp till 48 timmar på en laddning och andra 14 timmar på ungefär samma användning...?

Sent from my O2X using Tapatalk

7. Cerebral

Cerebral Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Som nämnts i tråden så tar vissa funktioner väldigt mycket batteri. Exempelvis att den söker Wlan automatiskt. Kan också handla om hur länge du haft den. Jag har nästan tredubbla kapacitet nu från när den var ny. Nu räcker den ca 24-28 timmar, när den var ny räckte den kanske 11 timmar.

8. d3eniz

d3eniz Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade också problem med min batteritid i början, har nu rootat telefonen och avinstallerat blandannat f-secure, startsida för bil m.m. har även installerat watchdog för att hålla koll på hur mkt cpu kraft apparna drar. Har nu kört spotify sen kl 7 imorse, kollat på ett how i met your mother avsnitt, ett simpsons, ringt 5 samtal, skickat 10 sms samt surfat surfat ca 30 minuter. har ca 50÷ batteritid kvar enligt en batteriwidget.

9. PatrikS

MINA ENHETER

snytbaggen, ändå ligger din telefonidel och drar alldeles för mycket ström 57% är åt h-e för mycket även om du lyckats få ut så många timmar.
    Är det någon av er andra som ö.h taget sett en app i den vyn, t.ex angry birds eller liknande?
    Jag ser ENBART skärm, mobil i viloläge, samt telefonen är inaktiv... kanske ibland även maps om jag använt den mycket.
    Något är rejält fel hursomhelst...

10. Oliviro

Oliviro Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med, wifi och blåtand visas dock, men inga appar.

11. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har inte en LG (se signatur) men tror att Patrick har rätt. Min har nu varat igång +8 timmer (med 70 % kvar på batteriet) och jag ser

Display = 69 %
    Cell standby = 8 %
    Phone idle = 7 %

och sedan kommer Media server, Android system, Android OS med 3-4 % och därnäst

Tapatalk = 3 %
    Internet = 2 %
    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.

Last edited: Apr 1, 2011
  12. Alto

Alto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

whoa o.0 vilken skillnad

vafaan lg vad i helvete har ni gjort med android!?
    cyanogen mod kan fan inte komma fort nog :S

13. PatrikS

MINA ENHETER

Bra fråga Alto, jag kan inte se något annat än att det är en kass anpassning efter europeiska förhållanden.
    Jag har testat olika inställningar i hidden menu också utan direkt framgång.
    Dessutom så har LG lämnat en hel del debugrelaterad info i att se i logcat också, hela tiden varje sekund så spottar en klass som hanterar anslutningen till radion ur sig info om anslutningskvalitén.
    Dock vet jag inte om den faktiskt tar wake-lock för att göra detta.
    Men tjejen magic blir rejält tyst när den är släckt, enda som "pratar" sedan är möjligtvis när någon alarm blir triggad eller liknande.

14. Alto

Alto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

ÄNTLIGEN!

nu har jag äntligen en bra batteritid med min telefon. faaan vilken tid det tog, blev helt nervös att jag hade gjort fel i att inte DOA den pga dålig batteritid.

jag tog ur den ur laddaren 20 min över 7 i morse. nu har jag 50% kvar. jag har surfat pyttelite, inte spelat något, sökt 2 nummer på eniro. lyssnat på musik via bluetooth med mitt MW600 bluetooth headset i 3 timmar och 50 min (!). laddat ner lite på market. använt tesla LED som ficklampa i 10 min.

3g på hela dagen, ingen wifi, ingen gps. bluetooth avstängt förutom när jag lyssnade på musik. ingen live wallpaper och bara LGs väderwidget och LGs kalenderwidget på homescreen :), Launcher pro plus. rom i profilen, skärmstyrka på 20% (tycker det är behagligt), ingen sync :)

Mobil i viloläge = 50%
    Telefonen är inaktiv = 44%
    Skärm 8%

tidigare så har jag haft typ 30% kvar vid detta laget, om inte mindre

telefonen blev inköpt på fredagen den 18 mars, 15 dagar sen.

15. nobad

nobad Youth Droid Medlem

Telefon:
    Op5

MINA ENHETER

Telefon:
    Op5
    Jag var lite orolig över batteritiden i början även efter jag rootat o fryst vissa LG saker, jag lekte väl kanske väl mycket med den, men sen jag slutade använda live wallpaper + några laddningar till kan jag inte påstå att den drar mer än annan smartphone.

Har 3g alltid igång, synk fejjan var 3 timme, pratat några samtal, spelat några spel typ 30 min, vissa jobbar ;) surfat lite på lunchen kört kanske 30 min spotify.

Från 10.00 i morse till nu har jag 54% kvar, typ samma jag hade på gamla Hero med custom rom.

OBS! jag har inte gjort någon återställning som en del användare märker stor skillnad av, kanske bara vissa behöver det? Jag är i dagsläget fullt nöjd även om det alltid kan bli bättre :)

16. craig_karr

craig_karr Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu jäklar börjar batteritiden bli fantastisk, över ett dygn med normalt användare och 20 procent kvar! Funkar!

17. ezone

ezone Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag med är imponerad av batteritiden har bara laddat min 4 ggr sedan jag fick den och den klarar sig lätt från 0520 till 23 .. då surfar jag ca 1 1/2 timme och spelar kanske en halvtimme.. kör allt som det kom ..har dock stängt av sökningen för W-lan .. kör på 3g -

Så något borde vara fel på som inte får sina att hålla en heldag ..

18. koobs

koobs Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Min batteritid är riktigt kass ännu men nu är jag van att ladda den två gånger per dag iaf :P den har dragit från 100 till 89% på 3 timmar mestadels i viloläge. hade dock gps och wifi igång nu men men:)

19. PatrikS

MINA ENHETER

Jag är i begrepp att tro att mottagningen har en stor inverkan på batterlängden, samt antal synk etc kan ha inverkan.

Jag var i danmark i helgen och slog av all data-trafik, all synk samt positionering via master.
    Då kunde jag lätt få 11h och ändå ca 75% batteri kvar.
    Men då har man också i princip slutat använda telefonen, hoppas man kan se sådana här siffror MED synk osv, man ska inte behöva hålla på med all skit och pilla, det ska vara +12h oavsett.

20. Cerebral

Cerebral Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är +12 oavsett, i alla fall om du har ett batteri som inte är defekt. Dock så tar det lite tid innan du uppnår den batteritiden.

Mitt batteri räcker i ca 22-24 timmar med sync och normalt användande.