Batteritider och vad som "drar ström"

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av PatrikS, 20 mars 2011.

1. Babochska

Babochska Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Händer samma för mig, när batteriet har ungefär 30 till 20% kvar så går det ruskigt fort ner och efter någon timma är det slut. Idag var det ännu värre och gick från cirka 60% till helt slut på en kvart. Börjar bli riktigt jävla trött på alla felen jag verkar ha och skulle skickat in den direkt om jag inte varit så dum och tappat den i marken så den nu har massa repor.

2. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

hopsan! Tack för info.

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

Last edited: 10 maj 2011
  3. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Men allvarligt, efter att jag berättat att de finns en egen tråd för JuiceDefender och dess inställningar så handlar fyra av fem inlägg om JuiceDefender.
    Posta hellre här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=41763
    Där finns folk som suktar JD-information och erfarenheter.

4. sepipe-l0

sepipe-l0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Istället för att prata om JD kan vi väl vara lite kreativa och få LG's uppmärksamhet då det är något allvarligt fel då batteriet drar så pass mycket. Har varit i kontakt med LG flertalet gånger men ingen respons.

5. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

men lol, att batterier töms :snabbt: när det gäller smart-phones, är ett välkänt problem, besök valfritt forum så kan du se att man knappast klagar på för lång batteri tid.
    Dom flesta smart-telefon köpare * vet* detta redan, därför finns ex. Program som JD för att det finns ett behov: smartphones drar batteri!
    Men det finns ju dumb-phones, eftersom batteri tiden är ett problem för dig menar jag.

6. sepipe-l0

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Men skojar du med mig, Jag hade ju inte skrivit det om det inte faktiskt var ett "problem" har haft många smartphones men detta är inte normalt.

ett exempel: laddar mobilen, 100%, stock programvara, inget installerat, 3g av, wifi av och allt annat. vaknar sex timmar senare för att ha batteriet slut. I batteristatus står det mobil i vilogläge, mobilinaktivt 50% på respektive. Upplever du det som ett vanligt problem bland smart-telefon-användare?

-Nej precis, och jag är inte ensam, det är många med just Optimus 2x som har det, därför jag frågade om dem åtgärdat det.

7. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Detta enl mig är helt normalt kolla så inte wifi står och smyg drar, eller gpsen.

8. sepipe-l0

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Är du full? Inget är på. wifi, gps osv. INGET. vad har du haft för telefoner som anser att sex timmar mobilen ligger i flygplansläge med fabriksinställningar, är normalt?

Jag har haft, htc magic, htc legend, samsung galaxy, se x10, och har nu optimus 2x. Ingen av de tidigare mobilerna har ens varit i närheten av den sk. "normala" batteritiden. Ex. min magic har nu legat med bara gms och 3g på och den har 1.5 vecka and going.

9. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

du föreslog 'något konstruktivt' det mest konstruktiva du kan göra är att kolla inställningar själv, istället för och maila saker som kommer sparas under 'saker vi inte kan eller kommer åtgärda'

Man visste ju detta i och med att det stod ju batteri: 1500.
    Varför hetsa upp sig över saker som inte kommer fixas, så vida du inte fixar själv.

Last edited: 11 maj 2011
  10. SweCrown

SweCrown Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du verkar inte riktigt ha snappat upp vad det handlar om.

Ja, smarta telefoner drar mycket batterier. MEN LG Optimus 2x lider av oproportionerligt batteritapp - och problemet ligger i att den i viloläge drar oerhörda mängder batterier jämfört med vilken annan androidenhet som helst.

Detta får anses som väldokumenterat då forumtrådarna i ämnet är många och långa (kika hos XDA t.ex.). LG har levererat en undermålig produkt, vilket förhoppningsvis går att rätta till med mjukvaru-uppdateringar.

Det finns ingen anledning att ta det personligt och sura över att du har köpt fel telefon. Det är bara att konstatera att så är fallet.

11. rollet

rollet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Alla o2x lider dock inte av dålig batteritid.

Efter att ha läst inläggen i slutet av denna tråd får man lätt uppfattningen att alla, exakt alla, o2x har kass batteritid. Vilket dock inte är fallet.

Jag klarar mig en dag med flera timmars surf och spel med ungefär 30-40% kvar, fyi.

12. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag har ingen dålig battertid, men du har bättre än mig. Jag ser att du har rottat, har du gjort nåt mer, exemplvis fryst appar?

13. Gorgeous

Gorgeous Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S9
    Har inte heller imo, dålig batteritid.
    Under en natt, 6-7 timmar drar den kanske 5-7%.
    Brukar oftast klara mig två arbetsdagar på en laddning, om inte så laddar jag på jobbet.
    Vanliga aktiviteter är, musiklyssning, facebookande, twittrande och lite surf. Knappt några spel.
    Ingen taskmanager. Ingen root. Stänger alltid efter start av mobilen LG.s CarHome och ibland stänger jag manuellt ner program som jag inte använder.
    Thats it.

14. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

word!

Och precis som andra ovan har sagt, ger allt detta starkt obefogade gnäll LG ett oförtjänt dåligt rykte, Glöm inte heller bort: dual core, 480x800, lcd-ips(eller vad det heter) 512 Mb ram, allt detta drar batteri. Med tanke på allt det, kan man inte direkt säga 'dålig batteri tid', inte heller kan man säga 'wow! Über batteri tid!'.

Jag önskar nästan att någon kunde göra något liknande och skicka ett mail till mobil där man samman fattar oss som är nöjda (mer eller mindre). Men det skulle lätt kunna avfärdas som en PR-kupp.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

15. Exile82

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Nu har jag rootat telefonen och avinstallerat "Startsida för bil" samt F-Secure. Men jag har nog inte märkt någon större skillnad i batteritid än. Finns det fler "Stock-appar" som är kända för att dra mycket kräm som jag bör frysa/avinstallera?!

16. Crapitano

Crapitano Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

För er med problem att mobilen drar mycket i vänteläge kan jag rekomendera att roota och dra in Setcpu. Sen göra profiler som tvingar ner processorn i låga hastigheter vid t.ex. "Screen off".

Har en profil som tvingar ner processorn till 216 mHz mellan 2-7 på natten/morgonen. Testade inatt för skojs skull att se hur mycket batteri som skulle försvinna över en natt, Batteriet var fulladdat vid 2 och när jag vaknade vid 10 så hade jag fortfarande 97% kvar. Självklart var wifi avstängd under den här tiden.

(Jag har även EternityProject Kernel 1.4, men är inte säker på att man verkligen behöver den för att leka med Setcpu. Tror dock att man får hålla sig inom stocks frekvenser då. Någon med mer kunskap kan säkert svara på den frågan)

17. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9.239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Rekommenderar samma sak. Min telefon (som dock inte är en LG) drar ca. 5% batteri på 12 timmar stand-by pga screen-off profil i setcpu.

18. Exile82

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    När jag kollar batteriförbrukningen i inställningar så finns numer en LG-app som heter just "LG", är det någon som vet vad det är? Är det något man kan frysa?

Den står för rätt stor del av batteriförbrukningen...
    Jag har försökt tvinga den till stopp men den brukar kunna komma igång på egen hand igen!

19. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Nej, det är hemskärmen som bara heter LG.

Jag tror tyvärr det är så att det mer ser ut som den tar massa batteri och alla appar du startat från den lägger skulden på den om man säger så :D

"vad som drar batteri" ska man ta med en nypa salt då många appar inte ens dyker upp ... t.ex angry birds.

20. Exile82

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Ah, check på den.
    Fram tills nu har jag gjort en hard reset, provat "12-timmars tricket", rootat och fryst "Startsida för bil" och F-Secure, installerat JuiceDefender (som jag aldrig egentligen har gillat) samt lättat på diverse uppdateringsintervall. Trots det så har jag endast 40% kvar av batteriet efter 6,5 timme. Och då kan jag säga att det är ingen tung användning. 59 sekunder samtal, ca 3 minuter surf och några minuters Whatsappande. Ingen BT, WIFI eller GPS på.
    Skärmens belysning är neddragen till ca 20%

Vad fan är problemet?

Last edited: 18 maj 2011