Batteritråden för Pixel 6a - rapportera din batteritid

Diskussion i 'Google Pixel 6a' startad av Swedroid, 11 maj 2022.

1. vandahl9

vandahl9 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    295
    Operatör:
    Halebop / 3
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop / 3
    Telefon:
    Pixel 9a
    Det är kul det där för när man väl använder en billigare och enklare telefon så upptäcker man ganska snabbt att det går rätt bra ändå :D Jag har använt en Pixel 2 XL sen i Lördags och det går alldeles utmärkt!

geobjork gillar detta.
  2. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag kör ett uppladdningsmönster på 30-80%, mao utnyttjar bara 50% av batteriets totala kapacitet. Även med den relativt höga batteriförbrukningen i standby, har jag inga problem att klara av två dagar ++, med en hel del annat i tillägg. Jag spelar inte, och har egentligen inga "heavy duty" aktiviteter.
    YouTube, läsa tidningar, kolla och skriva meddelande och lite Facebook några timmar per dag.
    Kan inte tro annat än det skulle vara en relativt "easy match" att klara av en rätt så aktiv dag med ett laddningsmönster 30-80%, och då har man ju fortfarande rätt så mycket att justera med på laddningen ifall behov.

Edit: Om jag skulle köpt en 6a med det jag vet om den i dagsläget, så skulle jag nog sätta en klar gräns på 2990:- Man måste väl gå ut från att den hamnar på det priset igen innan den är historia...!?

Last edited: 8 maj 2023
  3. apple95

apple95 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Använder på samma sätt som du ungefär så tror att ja skulle klarat mig med en 6a. Laddar min på morgonen från 50%-90% så ungefär lika där med.

4. apple95

apple95 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Ja men sen har jag dålig impulskontroll som gör att jag vill ha det bästa sen när jag har det så byter man igen till en billigare för de funkar lika bra.

Mats_B och vandahl9 gillar detta.
  5. vandahl9

vandahl9 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    295
    Operatör:
    Halebop / 3
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop / 3
    Telefon:
    Pixel 9a
    De tendenserna känns kusligt nog igen ;)

Mats_B och apple95 gillar detta.
  6. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag hadde två önskan med uppdateringen till Android 14... Att mobilsignalen skulle bli bättre och batteriförbrukningen i standby skulle gå ner.

Nu är det bara några timmar sen A14, så för kort tid att få något intryck av exakta ändringar, men jag kan nog konstantera att signalen är det samma, lika dåliga som förut. :ehm:

Men, batteriförbrukningen i standby ser ut att ha förbättrats markant. Sex timmars standby, och stolparna i grafiken för batteriförbrukningen har en helt annan form än jag någonsin har sett förut, mycket flatare. Normalt använder jag ett laddningsmöster på 40-80%, men nu kör jag till 100% och ska göra en exakt mätning på standbyförbrukningen. Den har varit 14-15% per 24 timmar när telefonen har legat helt oanvänt. Ska bli lite spännande att se om den har gått ner...:P

Edit: Översikten på batteriförbrukningen har förbättrats något. Lättara att få en mer nogran översikt av vad som är vad av förbrukningen på olika elementer. "Thumbs up" för det!

Last edited: 5 okt 2023
    poowntus, PEE, martin.j och 1 annan gillar detta.
  7. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 672
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Grym batteritid i standby nu på skarpa A14, tog min från laddaren vid sju i morse och nu 10 timmar senare har den tappat 1%, riktigt bra!

chraist och Ramboline gillar detta.
  8. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag kommer inte ens i närheten av det! För två dygn sedan tog jag min från laddaraen med 100%. Nu, exakt 48 timmar senare är den på 78%, mao 11% standbyförbrukning per 24 timmar, utan att användas alls. En marginell förbättring efter A14, från 14% till 11% per 24 timmar. Inget att slå klackarna i taket för.

Jag var dum nog att använda medföljande USB ledning och överförde allt från min Motorola Android 12, till Pixel 6a då den var ny. Gissar enda möjligheten är att göra en fabriksåterställning, om nu ens det hjälper.

9. msandstedt

Mottagna gillanden:
    5 672
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Kolla vad du har för appar installerade, det kan har följt med en del Motorola specifikt som du kan avinstallera. Hade det problemet med en Pixel 3a som har fört över på motsvarande sätt från en Huawei, tog sen bort allt som hade med Huawei att göra på min Pixel och den blev normal i förbrukning.

geobjork gillar detta.
  10. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag upptäckte precis att Speedtest-appen legat och dragit batteri i bakgrunden trots att jag inte aktiverat något eller tillåtit något särskilt, men nu fick jag gå in och ta bort alla behörigheter. Riktigt tråkigt när den typen av appar beter sig så. 112-appen är ju ok eftersom det tillför något. Speedtest. varför?

geobjork gillar detta.
  11. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag har kollat, har bara Android standardappar. Inga sociala media eller "onövändiga" appar utom Willys och Lidl. Har alt av notifications disabeled utom Gmail. Har också körd "Extreme Battery Saver" med alla appar disabeled från att köra i bakgrund, utan att det gör någon skillnad att tala om.
    Jag tycker heller inte att mobilsignalen blev något bättre efter A14, dock kan jag inte tro att mina dåliga signaler skulle utgöra så mycket.

Jag har noterat att på nätet är det en hel del som klagar just på dåliga mobilsignal och hög standby förbrukning på Pixel telefoner, utan att få rättat till det. Även fabriksåterställning har inte hjälpt.
    På YouTube ligger det "en hög" med instruktioner på att få ned standby förbrukningen, jag har provat många utan resultat.

Btw, de flesta användare märker nog inte så mycket till standby förbrukningen då luren används hela tiden, och laddas regelmessigt. Jag kan ha min liggande helt oanvänd på hyllan 3-4 dagar, och plötsligt har den slagits av sig själv pga batteriet har laddats ut.

112-appen och speedtest, är det något du själv har installerat, eller tillhör de Android? Jag kan inte hitta dom hos mig.

12. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    112 är SOS-appen, bra för rapporter om bränder mm, plus att den håller koll på ens position om man blir sjuk och inte klarar av att prata. Mycket bra när man blir gammal och bor i ödebygd.

Båda är installerade av mig.

Dålig mottagning på mobilnätet gör massiv skillnad i batteritid, iaf på P7.

13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 305
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    En telefon med dålig signalstyrka drar mycket mer ström än man tror.
    Telefonen själv kan ge sin platsinformation till SOS. Som standard är "Platstjänst för nödsituationer" aktiverad (Emergency Location Service ELS som Google kallar det) och den använder funktionen Advanced Mobile Location (AML). Så man behöver inte ha SOS Appen. Den drar bara mer på batteriet om man ger den tillåtelse att använda platsen hela tiden. Info om AML finns bland annat på Wikipedia Advanced Mobile Location - Wikipedia och SOS Alarm skriver att de stödjer AML "genom tekniken Advanced Mobile Location (AML) får SOS Alarm i de flesta fall automatiskt din position via mobiltelefonens GPS eller Wifi om du ringer 112 i Sverige." Källa: Vanliga frågor och svar under "Kan SOS Alarm se var jag befinner mig när jag ringer 112 från min mobiltelefon".

14. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Mina signaler ändrar sig stup i ett när jag fyttar lite på telefonen. Förut hadde jag telefonen på mig hela tiden när jag förflyttar mig i lägenheten, men när jag upptäckte signaländringen får den ligga still när den inte används. Det satt ner batteriförbrukningen några %, dock inte tillräckligt till att jag är nöjd.

Har du någon uppfattning om mina dåliga signal kan vara huvudorsaken till min relativt höga batteriförbrukning i standby?

Edit: Mina signal varierar mellan -100 dBm och -115 dBm.

Last edited: 7 okt 2023
  15. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Tack för informationen, men som jag skrev får jag brandnotiser och det brinner väl en gång i månaden ungefär, så det är inget jag vill vara utan.

16. msandstedt

Mottagna gillanden:
    5 672
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Är den kopplad till Wi-Fi? Min är det, annars har har relativt god mottagning hemma på mobilnätet.

17. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 305
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle absolut tippa på att det är iallafall en bidragande orsak. Jag gick ifrån att klara mig utan problem en hel dag, och ha kvar typ 20% med bra mottagning till att knappt klara av 12 timmar när jag var på ett ställe som hade väldigt dålig mottagning. Nu använde jag min om dagen, och inte standby men ger ett hum om att det är stor skillnad på hur mottagning är vs batteritid

18. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Varför använder du inte WiFi inomhus? Mobilnätet kommer störas av alla byggkonstruktioner, det är helt normalt, därför vill man köra WiFi inomhus om man kan, särskilt i hemmet. Hemma drar min telefon i princip ingenting från mobilnät och mycket lite pga WiFi med mitt mesh-system. Har haft som minimum 2 dygns batteritid på P7P, delvis pga det, och nu är det ännu bättre.

19. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ja kopplad till WiFi hela tiden när jag är hemma. Har mycket bra WiFi signaler, men
    mina mobilsignal varierar mellan -100 dBm och -115 dBm, och vad jag vet så är inte det något att hänga på julgranen...

20. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Är du ansluten till WiFi kommer väldigt lite skickas via mobilnätet, iaf på P7, och batteriet påverkas inte mycket. Har du VoWiFi påkopplat så hade jag helt sonika stängt av mobilnätet hemma om du har extrema problem med batteritiden. Det borde inte vara så om din WiFi är av bra kvalitet och kan väljas först.