Batteritråden för Pixel 6a - rapportera din batteritid

Diskussion i 'Google Pixel 6a' startad av Swedroid, 11 maj 2022.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag använder min Pixel 6a i all huvudsak till att ta imot och ringa samtal, inget annat. Aldrig något på nätet via mobildata, något via WiFi.
    Den batteriförbrukningen det i mitt fall är tal om är när telefonen ligger helt oanvänt på hyllan och väntar på samtal. Den är då helt oberoenda av WiFi. Har även låtit den ligga på hyllan utan att den är kopplat till WiFi, utan att det gör någon stor skillnad.
    Vad jag förstår så söker telefonen efter bästa mobilnätet med jämna intervaller, och ju sämre mobilsignal man har, ju mer söker den, med följd högre batteriförbrukning.

Stämmer det?

2. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Som sagt, stäng av mobilnätet, se till att VoWiFi är påslaget och se vilken skillnad det gör.

WiFi har jag aldrig sagt är ett batteriproblem, inget jag märkt av iaf ens med dåligt nät, så det ska du inte stänga av.

Edit: Stängde precis av mobilnätet och märkte absolut ingen skillnad på samtalskvaliteten in eller ut.

Det stämmer att telefonen kontaktar mobilmasten regelbundet. Exakt hur ofta eller mycket vet jag inte, men P7P gillar att dra batteri oavsett samtal vid dåliga nät, och extra mycket med 5G (med reservation för A14, för tidigt att säga).

Last edited: 7 okt 2023
  3. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag är inte alls någon expert på det här, så jag låter nog det vara som det är än så länge. Jag vet dock en ting med säkerhet, min mycket billiga Motorola hadde helt andra egenskaper än Pixel 6a i den här frågan.

4. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Varför vågar du inte prova att ringa över WiFi?

Motorola hade inget Samsungmodem och inte heller 5G. Modemet avgör allt med mobilnätet, vilket vi kunde se på t ex Apple när de inte ville betala Qualcomm för deras modem utan skulle bygga eget ihop med Intel = gick åt skogen.

5. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Men varför skulle jag det? Har det någon inverkan på batteriförbrukningen i standby?
    För det första så vet jag inte hur man ringer över WiFi, och för det andra så ringer jag ut rätt så sällan med Pixel 6a.

6. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 671
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    För att du på det sättet alltid kan ha mobildata (som drar mycket ström för dig) avstängt när du är hemma.

MultiMan och jnsson gillar detta.
  7. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Enda gången jag har mobildata påslagen är när jag är på Lidl och handlar, aldrig annars.
    Jag är medveten om att "Mobile data allways active" som standard är påslagen i Developers options, har stängd av den.

8. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Du gör ingenting med moderna telefoner. Så länge Voice Over WiFi är påslaget som kommer telefonen använda tillgängliga nätverk. Stänger man av mobilnätet ringer den över WiFi, utan problem. Om du missade det så testade jag specifikt för att hjälpa dig och med P7P så märker man ingenting med avstängt mobilnätverk, givetvis förutsatt att WiFi-nätet är bra, men det har du ju redan sagt att det är.

Jag trodde du var intresserad av att förbättra batteritiden? Då måste man felsöka.

Du är och meckar i Developer options men vågar inte ringa över WiFi? Jag förstår faktiskt inte, så jag släpper detta nu. Hoppas du finner en lösning du är nöjd med.

9. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jo visst är jag intresserad av att förbättra batteritiden, i standby, när telefonen ligger oanväd på hyllan några dagar så jag inte riskerar att batteriet laddas ut.

Som jag skrivit i tidigare inlägg så är jag ingen expert på det här alls. Jag vet inte hur man slår på Voice over WiFi, ej heller hur man stänger av av mobilnätet. Var inte ens medveten om att det finns något som heter "Voice over WiFi". Så dum är jag. Ej heller vet jag vad som händer om jag är på stan och inte har tillgång till WiFi, då riskerar jag väl att missa inkommande samtal?

Jo det stämmer att jag har meckat, desperat, sen jag köpte Pixel 6a för ett år sedan, för att få ned batteriförbrukningen i standby. Annars är batteritiden mycket bra på Pixel 6a.
    Beträffande meckningen i t.ex Developer options, så ligger det rätt så utförliga videos om det på YouTube. Har spenderat mycket tid där! Mycket mer än jag tycker om!

Jag släpper också frågan, och inser som många på nätet påstår, att Pixel lurar har dåligt modem som medför högre batteriförbrukning i standby. That's life...!

10. Mats_B

Mats_B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone A1778 (7) mattsvart
    Info:
    originalskärm , vackert slitage
    Telefon 3:
    Sony Xperia X
    Screenshot_20231024-060652.png Android 14 förbättrar batteritiden oväntat mycket :) , första gången jag kommer över 100 timmar , med typ 6 timmars skärmtid och 1,5 timmar samtal. Screenshot_20231024-060652.png

Last edited: 24 okt 2023
    poowntus och milky81 gillar detta.