Behövs en dator längre?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Elmeri, 28 dec 2019.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Visserligen nu syftade jag snarare på mer för Windows :D lite halv seg.
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Här håller jag ändå med svenix:
    Titta på film är verkligen inte huvudsysslan för min dator även om det händer att jag kollar ibland när vanliga TV-skärmen är upptagen. Har man en TV så behövs verken surfplatta eller laptop för att kolla på film.

    Jag ser inte vad en surfplatta kan göra som en telefon inte kan göra. Däremot vet jag flera saker som en laptop kan göra men som en telefon inte kan göra.

    Dokumentation skulle jag inte kalla för avancerat men kanske unikt för en viss målgrupp. De flesta gör säkert bara små anteckningar i telefonen och det räcker. För andra som skriver flera sidor, kanske något arbete, så är en laptop/dator ovärderlig.

    Enklare bild- och videoredigering går ju att utföra på en telefon, men givetvis inte på samma sätt som på en dator. Bättre kontroller och funktioner samt hantering. Provat videoredigera i en telefon och även om det gick och kan finnas roliga funktioner, så kändes det extremt begränsat. Då jämför jag inte ens med något dyrt videoredigeringsprogram utan jag snackar om iMovie.
     
  3. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    När spelen och dess grafik/prestanda överträffar en stationär gamingdator kommer nog datorn blir överflödig. Inte en minut innan.
    Enklare grejer går fint på mobila enheter, men då kompromissar jag rejält. Mina DSLR-filmer 4:4:2 och RAW-bilder är omöjligt att jobba med i en bärbar dator till och med.
     
  4. Ollie79

    Ollie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag har köpt en Stadia och gillar konceptet. Och vad jag förstått så skall man kunna koppla in en mus och tangentbord i framtiden.
    Men det som gör att en dator ännu vinner stort är att dom har Steam bland annat.
    Smidigare att kunna köpa spelen vart man vill och sen kunna lägga in dem i sitt bibliotek.
    Så i spel synpunkt tar det nog lång tid innan datorn dör ut.
    Men i övrigt gör jag allt på mobilen. Men vissa saker går inte som tex en skit sak, men ändå en sak jag vill göra. Det är att lägga in en eget album omslag på mina spellistor i Spotify.
    Det går inte att göra varken på mobilen eller webben.
     
  5. Elmeri

    Elmeri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Intressant, själv lämnade jag spelandet på dator för ett decennium sen. Kör bara på ps4 nu, mest för att jag bara spelar tredjepersonsspel och gillar det bäst på konsol.

    Intressant att majoriteten ändå är för att dator är ett "måste" iofs förväntar jag mig det på ett teknikforum. I mina ögon är de flesta här i tråden powerusers.

    Jag tänker dock att ipadOS kommer skapa det mesta ni behöver för foto och film eller?
     
  6. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Körde pc fram till en 10 år sedan då jag växlade över till MacBook, men för ca 3-4 år sedan bytte jag till chromebook har ej ångrat de en sekund.
     
  7. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Håller helt med dig där, jag skulle inte vilja vara utan vare sig min lilla laptop, min stora laptop, min chromebook, min lilla iPad, min stora iPad eller min androidplatta. Det finns saker var och en av dem gör så mycket bättre än alla de andra att jag retar mig lite om jag försöker göra det med något annat än den exakt rätta enheten.
    • Ibland är det maximal portabilitet man söker (min iPad mini 5)
    • ibland en kombo av att arbeta så effektivt som möjligt med flera program bredvid varandra på skärmen (min 15.6” 2in1)
    • ibland en kombo av att arbeta effektivt och på resande/flängande fot (min 14” 2in1)
    • ibland den absolut mest fantastiska skärmen för en film (min galaxy tab s6 - skärmens kvalitet är mycket viktigare för mig än storleken, samt kvinnor och barn äger hursomhelst inte rätt att förfoga över fjärrkontrollen i min familj)
    • ibland den allra bästa spelupplevelsen samt varvat med diverse surf, mail etc och ev nån tv-serie (min iPad pro 12.9” - jag spelar inte PC-spel utan typiska surfplattespel)
    • och när jag verkligen vill surfa seriöst som i att söka info mm på smidigast möjliga vis - men även ha möjligheten att sticka emellan med nåt av allt det andra - tar jag min superlättviktiga asus flip chromebook.

    Det där begriper jag däremot inte - varför i all fridens dar sitter du och håller i den o_O? Det skulle aldrig nånsin falla mig in - man använder väl ett fodral som har ställfunktion/stöd? Dvs precis likadant som med surface pro?

    Håller i och för sig absolut med er om tangentborden, så jag skaffar alltid tangentbordsfodral till mina surfplattor om det finns vettiga med bakgrundsbelysning att få tag i, och annars använder jag mitt gamla kära logitech K810 när jag ska skriva. Kortare meddelanden går givetvis bra att knacka ner på skärmtangentbordet, men det här inlägget har jag till exempel skrivit på min iPad pro med logitech slim folio tangentbordsfodral - det hade varit lite drygt att knacka på skärmen eller swipe-skriva på telefonen. Däremot tror jag inte just det hade kunnat fungera mycket bättre på någon av laptoparna.

    Faktum är att det jag personligen och privat skulle klara mig klart lättast utan är windows-laptoparna. Dem har jag egentligen bara för jobbets skull. Egentligen skulle jag ju inte behöva ha en egen kan man tycka utan klara mig med jobbets laptop, men saken är den att jag kan inte alls med den typen av laptop som jobbet anser att jag behöver, dvs ett drygt åbäke som är mer släpbar än bärbar (och vi får inte lämna kvar dem på skrivbordet, samt att jag behöver jobba hemifrån massor tidvis för att lösa deadlines) och saknar dessutom touchskärm - så jag har gjort tvärtom och själv köpt de laptopar jag vill ha och använder dem i tjänsten för min sinnesfrids skull. (Dottern använder för närvarande min ursprungliga jobbdator och hon älskar den, så man måste verkligen ha respekt för att folk har olika behov och olika tycke och smak :D)

    Slutligen ligger det ju förstås löjeväckande pengar i en maskinpark som min, och jag har givetvis all förståelse för att alla inte kan och/eller vill lägga så mycket på sånt utan att det får sannerligen räcka med en enhet (plus mobilen) som täcker så stor del som möjligt av vad man vill göra. Min gubbe till exempel var väldigt misstänksam mot surfplattor i många år, men så fick vi ett tidningsbud som jämt försov sig så han hann inte få papperstidningen med sig till jobbet - då började han fundera på att läsa e-tidning och fick på prov låna den iPad air 2 jag då hade, och den fick jag aldrig tillbaka. Sen dess har han inte tittat åt sin laptop, men iPaden har han med sig vart han än går, och den och telefonen är det enda han behöver :). Men jag är sjukt petig på det där viset, jag måste ha det bästa möjliga för varje ändamål annars retar jag sönder mig :ehm:
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Tycker personligen ingen ställfunktion/stöd är i närheten av så stabilt som en laptop. Det är skönt att kunna ha laptopen i sitt knä och skriva stabilt.

    Det viktiga för mig är att allt kommer till användning vilket en surfplatta inte gör hos mig.

    Min pappa fick en surfplatta av tjejen och den blir knappt använd. Han använder precis som jag bara en telefon och laptopen. Allt annat är överflödigt för oss. Vi har aldrig haft vare sig pappers- eller e-tidningar, men pappa läser mycket nyheter på telefonen. Sagt till pappa att han typ inte behöver en laptop men han gillar också det fysiska tangentbordet.
     
  9. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Du har inte provat något av de jag har, det hör jag det :)! De jag använder till mina iPads är till exempel i stort sett av clamshellmodell, och det jag använder till min galaxy tab s6 är typ som surface pro - blir inte mycket stabilare än så.

    Sen jag gick på julledigheten i fredags har jag inte rört laptoparna, har däremot använt alla tre surfplattorna flitigt :). Men som sagt, det bygger förvisso på att jag har stadiga fodral samt bra tangentbord till dem
     
  10. lago

    lago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy A5 (2017)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy A5 (2017)
    Skaffade iPad 3 när de kom, jätte bra då med högupplöst skärm men ganska begränsad för att använda till foto från DSLR. Nu har jag en Huawei Matebook med pekskärm, hyggligt bra prestanda och tangentbord, klart överlägsen surfplatta, fungerar ganska OK med Office och Adobe, Photoshop, Illustrator ...
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Förstår faktiskt inte hur du menar. Surface Pro står inte lika stadigt i ens knä som valfri laptop. Tangentbordet är liksom som ett tunt fodral. En laptop kan bäras i tangentbordet.

    Nu har du och jag troligen olika behov/intressen. Behöver dator OS för att exempelvis skapa hemsidor lokalt och videoredigera enklare. Kan faktiskt inte föreställa mig att vara utan en dator.

    Däremot har jag inte haft en stationär dator sedan tjockskärmarnas tid. Laptop duger gott och är enligt mig mer användbart format än surfplatta. Gillar mindre laptops på 13 tum.

    Med det sagt får du gärna tycka annorlunda. Har en släkting som inte förstår hur man kan välja laptop framför stationär trots att den sällan lämnar bostaden.
     
  12. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    För mig så behövs det, skulle aldrig stå ut med att göra allt på en tablet eller mobil.

    Men visst, om du inte har något speciellt jobb/behov så klarar du dig.
     
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Ok, jag medger att den plattan som har ett fodral à la surface pro inte kan bäras i tangentbordet (inte helt säkert i alla fall - eventuellt är magneterna tillräckligt starka och eventuellt lossnar de) dock var det att använda dem i knät och inte att bära dem på ett specifikt vis som var på tal, så det var inte en aspekt som ens slog mig, och än mindre har någon som helst betydelse för mig personligen. De som jag också nämnde som är mer som clamshell laptops i sina fodral skulle dock mycket väl kunna bäras i tangentbordet exakt som en laptop om man så ville. Hursomhelst så använder jag alla tre just som du säger i knät och helt utan några som helst stabilitetsproblem, så jag måste väl säga att jag förstår tyvärr inte heller vad du menar
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Det händer ofta att jag bär/förflyttar laptopen utan att stänga den och håller i tangentbordet. Dock var syftet med det jag skrev att det blir extra stabilt då tyngden ligger i tangentbordet och inte skärmen. Då jämför jag med t.ex. Surface Pro. Vad är det för clamshell du skriver om?

    Behöver fortfarande dator OS och skulle aldrig byta ut det + föredrar Apples trackpad framför touch skärm.
     
  15. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Fast det blir ju verkligen extra stabilt med ett typ surface pro-stöd när den står still.

    Typ denna: Logitech Slim Folio for iPad Pro 12.9" (3rd Generation) (Nordisk) (Tangentbord) eller till föregående generation denna: Logitech Create Backlit Keyboard Case for iPad Pro 12.9 (Nordisk) (Tangentbord). Plattan dockar med svinstarka magneter mot tangentbordet, så det sitter som berget. Nackdelen är förstås i alla fall teoretiskt att man kan inte justera vinkeln - lyckligtvis tycker jag vinkeln är precis som jag vill ha den

    Apples trackpad är extremt bra, nästan så bra att det kan ersätta funktionen av en touchskärm men inte riktigt för mig
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag är nog mer oaktsam, kan rätt som det är slänga mig fram eller röra benen. Så länge jag håller i tangentbordet vilket jag automatiskt gör, så händer inget.

    Men nog om detta, vi tycker olika helt enkelt. [emoji854]
     
  17. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Som det ska vara :). Jag uppfattade det som att TS efterfrågade olika personliga uppfattningar och upplevelser, och jag gav min och du gav din :-*
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    [emoji106]
     
  19. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jag körde med iPad Pro och blåtandstangentbord i ett år. Sedan blev det 27" 4k skärm och Mac mini igen. Klarade inte av att vara utan dator :)