Problem: Besviken med kameran

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Tonkow, 5 sept 2012.

1. hattori hanzo

hattori hanzo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    Men kom igen. Skulle kameran vara sååå bra så hade det fått luren att vara större ala n8 o pureview!

Jag hade lätt tagit att mobilen varit större runt kameradelen om den vore bättre! Men idag vill alla ha en pepperstunn mobil med 100 dagar standby, kamera som slår en dslr!

2. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Alltså jag förstår inte var alla förskräckliga pixlar är nånstans, det är ju inget som inte är jättetydligt om man inte sitter med näsan mot skärmen. Men det är klart, zoomar man i den bild som du har lagt upp här så är det ju klart att det blir pixligt eftersom det inte är full upplösning på den.

Så bara för att frågar jag om du har lagt upp original-bilden, eller om du själv har skalat ned den innan du laddade upp? Ifall det är original kan jag förstå varför du tycker det är pixligt...

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om det är bilden i full upplösning så är det ju en inställning som någon gjort, det är ju som standard inställt på 8Mpix :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

4. drinside

drinside Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Jag hoppas att du inte gått och skaffat dig en telefon för runda femtusingen i tron att kameran ska vara the shit och sedan inte testat kameran innan köp? Om du gått på vad folk säger så får du tyvärr skylla dig själv lite också då kameran är en av de saker som är väldigt lätt att testa innan köp. Alternativt kan man ju alltid kolla in bilderna Swedroid själva tagit i sin recension av telefonen.

tcntad gillar detta.
  5. Tonkow

Tonkow Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    Xposed
    Info:
    Google Launcher
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Cyanogenmod 12
    Info:
    Google Launcher
    Platta:
    HTC Nexus 9
    ROM:
    Cyanogenmod 12
    Info:
    Google Launcher
    Men herrejävla gud vad folk tror att jag är dum i huvudet?
    Guys, jag pluggade media och har frilansat som fotograf. Vill jag ha en kamera, köper jag en kamera.
    Vill jag ha en mobil, köper jag en mobil.
    Nu ville jag ha den senaste och bästa mobilen (imo) och jag har antagligen högre förväntningar av en kamera för att kalla den bra.

6. hattori hanzo

hattori hanzo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    Köp nokia pureview så har du en bra kamera + ngt att ringa sms:a med.
    Läs rewies på olika sidor så får du se hur bra den är! Eller så bär med din dslr o fotta med den. Du har ju läst media, då förstår du säkert att med den optik, storlek på alllt med kameran i s3:an inte kan göra under, utan den är bra för vad den är, men det finns bättre.

Det är dock en mobil, men med bra (inte bäst) kamera.

7. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

oh, the irony! :D

Vamox, tcntad och darkly gillar detta.
  8. sunemangs

sunemangs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228

MINA ENHETER

Om du verkligen tycker bilden är dålig och inte som vissa tror att du tycker tvärtom och trollar lite så kan man tycka om du verkligen är fotograf osv iaf kunnat ladda upp bilden okomprimerad? Eller tar din s3:a bilder i 912x684? Isf kan du ställa in detta i inställingar i kameran.

Jag kan ta världens snyggaste bild och krympa ner den och spara den som en värdelös .jpg så kommer den också se förjävlig ut.

Så har du bedömt bilden då den är i 912x684? Eller bedömde du att den inte så så bra ut i 3264x2448 eller vad nu s3:an tar i och sedan laddar du upp den bilden och komprimerar/skalar ner den och ber om ett utlåtande från andra? Märkligt är bara förnamnet.

Upp med originalbilden, sedan kan man diskutera vare sig ryggen på flygplanet ser pixlig och äcklig ut. Som det är nu skulle du lika gärna kunnat länka till en bild du ritat i paint.

Last edited: 7 sept 2012
    darkly gillar detta.
  9. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Kör bilden i tex lightroom. Inga bilder blir perfekta från början hehe

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

10. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Kan ju vara bra att poängtera att om man använder zoomen (digital zoom) så är det dömt till att bilden blir rätt kass :)

11. Stekflott

Stekflott Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Problemet är löst då? Köp en kamera om du vill ha en bra kamera, du kan väl inte räkna med att en mobiltelefon ska ge dig superbilder, eller hur? Oavsett vad folk säger. Säger jag att en sten är en svinbra kudde, går du då och köper en sten för att ha den som kudde eftersom att jag har sagt att det är en svinbra kudde?

12. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Lustigt... här diskuteras det dålig (eller inte dålig) kamera, när jag trodde det var allmänt vedertaget i "fotokretsar" att en bra fotograf har större betydelse för slutresultatet än vad själva kameran har... Och då har vi inte ens nämnt efterbehandling.

Med det sagt - när det stod klart för mig att jag behövde en ny telefon (den gamla råkade följa med mig ner i poolen) så sökte jag efter några få, men ack så viktiga kriterier - mer eller mindre rankade i följande ordning:

Android - väldigt brett
    Toppsegmentet - HOX, S3, Xperia S och ett par andra
    Bra Kamera - HOX, S3, Xperia S
    Minneskortsplats - S3

Alltså blev det en S3, och med kameran som sitter i den känner jag att jag använder min systemkamera allt mer sällan. Har bränt av runt 1000 bilder med min S3'a sedan köpet - mestdels på dottern som just blev ett år, men också när jag varit uppe och vandrat i bergen (Los Picos de Europa - ett område som starkt rekommenderas om man har vägarna förbi norra Spanien) eller så har jag tagit bilder just "bara för att".

Det är alltid svårt att sätta referensramar eftersom alla har sitt bestämda perspektiv att se saker ur, men jag har då sällan eller aldrig varit missnöjd med resultatet, och då jag varit det har det oftast handlat om situationer där jag redan innan visste att kameran skulle få det svårt. Däremot skulla jag aldrig få för mig att tro att denna kamera på något vis skulle kunna göra ett lika bra jobb som min systemkamera. Dessutom har ju S3'an den lilla "bristen" - jämfört med en "riktig" kamera - att resultatet alltid blir sparat som jpg, vilket gör att det inte är alltför mycket man kan göra ytterligare i datorn efteråt. Hade det inte varit "mumma" med RAW-filer direkt ur telefonen?

Men ändå - jag skulle tro att en stark majoritet av de som äger en S3 nog kan skriva under på att kameran i denna telefon är mycket bra, och gott och väl duger till och ibland också överträffar det mesta som en "normal" (med betoning på normal) kompaktkamera kan göra. Visst - den knäpper "bara" 8 Mpix, men den typen av kuk-mäteri som megapixelracet har startat har jag för länge sedan lämnat bakom mig.
    Själv är jag redigt nöjd med hur min mobilkamera presterar, och det blir på något vis en extra bonus när fotolabbet jag nyligen "framkallade" (skrev ut) några av mina bilder i inte ville tro mig när jag sa att de kom från en mobiltelefon.

Avslutningsvis - det finns folk som dedikerar en hel livstid av utbildningar och professionellt arbete åt vad det än må vara, men det betyder tyvärr ingenting för om de verkligen är bra på det man gör eller inte. Och i det här fallet - köper man en mobiltelefon för de pengarna som S3'an är värd utan att först ta reda på vad man faktiskt får för pengarna (som någon nämnde finns det en uppsjö av tester och exempelbilder att se på) så känner jag nog att det blir att skjuta sig själv lite i foten att sedan få utbrott och raljera om utbildning/jobberfarenheter bara för att man inte får medhåll i det man säger.

Tack för ordet, ber om ursäkt för att det blev lite långt. Har en tendens att - utan att för den skull säga att jag gör det bra - dra iväg lite när jag skriver om sådant som intresserar mig...

/gosa

Last edited: 7 sept 2012
    Vamox, vulfgar, Klashosh och 1 annan gillar detta.
  13. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

För att ens kunna bedöma om bilden är bra eller dålig är det rimligt att vi får se den i full upplösning. Vidare: Med tanke på hur liten bildsensorn är i en mobiltelefon (alltså den yta som fångar ljuset som sedan omvandlas till en bild i mobiltelefonen) har bilderna aldrig potential att bli lika "bra" som bilderna från ens en kompaktkamera - för att inte tala om en digital systemkamera.

14. Migge89

Migge89 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kollade igenom bilder från min gamla S2a och jag märkte att dom hade betydligt bättre skärpa än vad min s3a, har överlag kändes bilderna mer smooth och som om dom vore tagna i högre kvalitet.

vad kan detta bero på?

15. Stekflott

Stekflott Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Är det bara jag som tycker att det är ganska kul att TS försöker framstå som en erfaren fotograf och sedan klagar över kvalitén på kameran i SG3 haha.

16. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Ts behöver självbekräftelse.

17. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    "Har pluggat media och jobbat som frilansfotograf" kan vara världens tunnaste självhävdelse...

Kan vi slut posta i den här tråden nu? TS är uppenbarligen inte intresserad av en saklig diskussion eftersom han kommer med ett fåtal argument och undviker att besvara de relevanta frågor som massor av folk postar. Vidare har han trots sin "gedigna erfarenhet" ingen koll på upplösning och vägrar ladda upp sin bild i originalstorlek trots upprepade förfrågningar.

gosa gillar detta.
  18. Eizo

Eizo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är inte heller nöjd med kameran. Jag fattar att det inte är en systemkamera men jag hade förväntat mig bättre bilder än jag lyckats med hittills.

Jag har testat samma motiv med iPhone 4S, Xperia S, Galaxy S II och Galaxy S III. Det blev tyvärr sämst resultat från S III. Väldigt lika resultat mellan S II och S III men S II tog aningen bättre bilder. Ingen annan som märkt att S III levererar sämre bilder än andra telefoner?

Ni som är nöjda och tycker S III tar bra bilder. Vad har ni för inställningar? Kanske har jag missat någon inställning som kan ge mig bättre resultat.

19. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

jag har en systemkamera för 30 lax och är trots det riktigt nöjd med kameran i s3:an, givetvis med hänsyn till vad det är för typ av kamera.

visa gärna exempel på dina jämförelser, inklusive inställningar i de olika telefonerna.

20. Eizo

Eizo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har inte bilderna kvar eller koll på de olika inställningarna. Har tagit en del bilder och fått känslan att det borde gå att få bättre bilder. När man sedan jämför med andra telefoner och ens egen tar de sämsta bilderna så blir man lite besviken.