Betala TV-avgift för dator och surfplatta

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sorid, 22 jan 2013.

1. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Jag betalar lincensen då någon jävla kärring ringde mig på fyllan en lördagskväll, fattade inte ens vem det var tills räkningen kom, aja. Men skulle inte radio/tvtjänsten läggas på skatten nu 2013? Isåfall när?

Sitter på jobbet och lyssnar på radion, när vet jag inte men i P3 kommer någon radiohagga att vara med och svara på frågor angående hysterin över mobil/surfplattor.

ont: det börjas nu

Last edited: 5 mar 2013
  2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Nä, det var bara snack om det. Nu blir det dock inte så

3. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Fan då >< Är väl bara att betala räkningen som ligger hemma då.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Inte för att jag förespråkar att ljuga men du KAN ringa upp dem och säga att du sålt allt ;-)

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

5. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

"Jobbar du på hm? Du ser så billig ut".

Fast inte bokstavligt talat hm då. Där är damerna fina.

6. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det där resonemanget förs fram lite då och då, men det håller inte. Då skulle t.ex. domstolsväsendet göra att politiker inte kunde dömas? Dagstidningar (som via presstödet får stor del av sitt levebröd från staten) inte kunna granska politiker? Politiker har förtur till operationskön på sjukhuset? Vi skulle ha egna vägar och järnvägar till politiker?

Jag kan fortsätta med alla utgifter som samhället har och på punkt efter punkt såga resonemanget att politiker skulle stoppa saker och detaljstyra för att det är skattefinansierat.

Den stora poängen med nuvarande system är att det uppmuntrar folk att ljuga och fuska. Samtidigt drabbar det folk som har det kärvt ekonomiskt, folk som skulle vilja kunna välja bort en avgift de inte har råd med för att få mat på bordet.

Så antingen ser man till att det är frivilligt, eller så ser man samhällsnyttan det ger och lägger det på skattsedeln där man betalar efter förmåga och förbrukar efter behov som allt annat i samhället. Ingen, jag säger INGEN, gagnas av ett godtyckligt system.

7. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Det är ingen mänsklig rättighet att ha oberoende media.

Det är inte en fråga om demokrati, om nu demokrati inte gått över till att slå folk på käften och tala om vad de vill ha.

Det är inte en fråga om SVT gör bra program, det är en fråga om jag ska få välja de program som passar mig.

Och lösningen är mycket enkel, låt folk som vill finansiera statlig TV och radio göra det, så kan vi andra som vill välja annat göra det. Jag förstår verkligen inte varför ni ska tala om för icke-betalare varför jag ska tvingas betala för tjänster jag inte beställt för att ni vill ha "oberoende" radio- och TV-sändningar. Ni kan också förklara varför jag ska betala licensavgift för min surfplatta, som jag endast läser PDF:s och spelar lite spel på. Eller varför jag ska tvingas betala p.g.a. min mobiltelefon, som jag använder för att skicka SMS eller ringa. Eller min dator, som jag använder för allt annat än att kolla på TV. Oavsett dessa nya tillägg om surfplattor och mobiltelefoner så är avgiften moralisk tvivelaktig.

Men ni kanske kan förklara det bättre än jag kan, ni verkar vara rätt bra på att förstå vad andra vill ha...

Last edited: 5 mar 2013
  8. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ja vilander, jag håller med. Jag har inte beställt något bibliotek, varför ska jag betala för det? Eller reservat som jag skrev några poster tidigare. Alla borde få välja exakt vad man vill betala skatt för. Presstöd till expressen... Man ba DOH, jävla borgarblaska

... . -. - ...- .. .- - .- .--. .- - .- .-.. -.-

9. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Alla tänker på sig själva så har man tänkt på alla.

10. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Det verkar ha blivit ett missförstånd. Jag är varken för borgarna, kapitalet eller någon annan lekstuga...

Så, med det borta, kan ni bemöta kritiken en gång till?

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det kanske beror på att ingen förutom du tror att din modell kommer fungera :P

"Jag behöver ingen motorväg, jag skiter i att betala vägnät."
    "Jag behöver flyga till Spanien, let's bygga en flygplats med likasinnade!"

Det blir nog lätt att det halkar över dit och halkar ifrån tråden.

12. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag förstår inte vad alla har emot TV avgiften, i Sverige har Vi grymt bra public service och jag kollar alla gånger hellre på SVT än någon reklam/betalkanal som inte är oberoende. Samt att jag hatar reklam :)

13. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Den stora grejen är ju att vi har röstat fram/valt att ha en public service så som den ser i dag, att bara strunta i att betala är ju fel utan man får lov att påverka det hela politiskt annars kommer alla att bara vilja betala för det man utnyttjar ....

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

När röstade jag för den public service vi har idag?

15. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Om du har rösträtt och valt att rösta i riksdagsvalet har du valt parti/er utifrån deras valmanifest osv. Du väljer vilken politik du vill ska regera och med den följer partiets ståndpunkter i alla frågor som rör Sverige. Kanske röstade du på den vinnande sidan och ser nu frukten av den politik partiet står för

Jag trodde du förstod att han menade indirekt men nu blev jag osäker :ehm:

16. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Om du röstade i senaste valet och inte den frågan var med i det partiets valmanifest så har du ju tagit ställning och godkänt så som det ser ut idag, annars står det dig helt fritt att starta "bort med public service"-partiet och försöka få gehör för din åsikt.

17. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag förstår inte. Du säger att du vill välja program själv och att samhällsfunktionen sr/svt får de betala för som vill ha den.

Om vi ska få välja själva, varför inte för de andra samhällsfunktionerna jag nämnde tidigare? Motivera det i så fall. Är det ok att inte betala för äldreomsorg för att man själv inte tillhör den kategorin? Jag kanske dör innan jag hamnar där

Det är inte demokrati att alla bestämmer allt själva.

Alla som jobbar har fått en månadslön mer om året av högerregeringen. Det borde ju kunna räcka till att göra rätt för sig i kollektivet Sverige

18. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag håller med dig om att svt är suveränt, och jag har inget emot att betala licensavgiften, vilket jag alltså är noga med att göra.

Problemet är att vi har ett system där det i teorin ska gå att välja bort tv, men i praktiken inte går. Jag har tagit flera exemepl tidigare i tråden såsom studenter som har datorer för att sköta sin läxor, men inte vill titta på tv för att spara pengar. Eller ensamstående med barn som behöver dator för att kunna betala räkningar på banken, men som inte har råd till tv men ändå tvingas. Samtidigt som vi har dessa som får betala fast de inte vill ha, så har vi andra som smiter undan alltför lätt. Vi har alltså ett i grunden väldigt orättvist system.

Mot ovanstående resonemang så tycker jag att man antingen inför kryptering och tar betalt av de som är kunder så att de som vill ha betalar och andra inte kan fuska så lätt. Eller så kommer vi överens om att det är en samhällstjänst och behandlas så som andra tjänster, via skattsedeln.

Det system vi har idag blir alltmer uselt. Speciellt där man nu börjat jobba mot lagstiftarens intentioner (läs förarbetena där tanken är att beskatta mediedatorer och annan utrustning avsedd för tv tittande. Där avsedd inte är samma sak som möjlig) och dessutom inte förstår skillnaden mellan utsändning (push) och möjliggöra att hämta (pull) från webbsida (läs gärna KTH professorns analys om hur man bryter mot aktuell lag).

Vad tråden egentligen handlar om var huruvida vi ska tillatigande acceptera snedvridningen eller inte. Sedan har det tyvärr skett en ämnesglidning där smitarna försöker vinkla att svt är kass, vilket således är en icke-fråga.

19. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Precis! Skillnaden med aktuell tolkning enligt Radiotjänst (som är helt befängd) är att det numera i praktiken är omöjligt att välja bort "TV" (aka "Internet" numera) och samtidigt inte handikappa sig från samhället i övrigt.

Tyvärr är drivs en stor del av debatten på ett högst omoget sätt, där personer som faktiskt valt att ha en "riktig" TV, också vill slippa betala för den. Avgiftsskolkare helt enkelt. Detta har å andra sidan ingenting med det som uppmärksammas just nu.

Den intressanta frågan just nu, i ljuset av senaste tidens händelser, är ju att Radiotjänst väljer att hårt driva på tolkningen "avsedd = kan". Den tolkningen är helt absurd och skulle leda till massor av konstigheter i andra lagar om man tolkade ordets betydelse på det sättet.

20. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Grejen med inloggning till SVT är dock den att det blir så mycket krångligare. Jag älskar att jag på vilken dator/mobil som helst kan gå in och kolla utan krångel. Sedan är ju poängen med SVT att det skall vara tillgängligt för alla svenskar, inklusive studenter och ensamma mammor. Dessa kanske borde få via bidraget en summa till TV avgiften?