Bibliotek för meny

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av noname.olsson, 3 jul 2012.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ska se om jag hinner göra något till helgen, men jag tror en enkel lösning är en specialversion av ViewPager. Går nog att göra den relativt simpel om man kräver att implementeringen max är 2 fragments.

Jag förstår det negativa att begränsa det till två fragments men det kan ses som en start :P. Fast om vi är flera som testar det från olika anfallsvinklar så kan det bli intressant att se de olika resultaten och även tillvägagångsätten.

2. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Men ja! Nu förstod jag vad du skrev i PM:et, hahahaha. Man borde ju bara kunna ändra lite hur ViewPagern visas så att man får kanten av innehållssidan synlig. Sedan är det väl bara att lägga till menyn som man vill ha det, eller är jag fel ute? :D

3. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Tänker ni er att huvudlayouten av appen kommer bestå av två fragment, ett som innehåller de valbara alternativen och ett som kommer innehålla resultatet av valet man gör? Och att man placerar dessa två fragment i en viewpager, där det andra fragmentet kan knuffas åt sidan till en max sträcka (så den fortfarande är synlig) för att visa fragment ett? Vill bara se om jag förstår era resonemang.

4. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag är fan game på att peta runt. Kanske en styck git-repo på github hade varit något "bra att ha" [tm]?

5. noname.olsson

noname.olsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kul grabbar! Jag ska läsa på lite mer och försöka komma med jag också. Rasten är slutet på jobbet nu, kollar mer om ett par timmar när jag är hemma.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det var mitt förslag och första idé för ett litet proof of concept. Det jag själv gör, nu när ändringar inte ger något värde, är på min egna gitlab-server. Men målet är för mig kod på github under apache eller något liknande.

7. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Visuellt är det så jag föreställt det. Zoo kom på idén med ViewPager (vilket än så länge verkar vara den bästa lösningen) medan den som Prixing använder är onödigt krånglig.

8. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

irc://irc.freenode.net #swedroid nick:drlaban

9. noname.olsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Last edited: 7 jul 2012
  10. noname.olsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Som någon tidigare sa, har jag för mig, så togs detta ämne upp på Google I/O. Det ska komma stöd för detta enligt Matias Duarte.
    Källa: http://www.youtube.com/watch?v=2NL_83EG0no. Hoppa till 57:14.

Frågan är bara när..

11. GriZzm0

GriZzm0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Ah, detta är ett annat klipp än det jag såg live där en i publiken frågade samma fråga. Gött med ett trevligare svar än det jag hörde. ;)

Edit:
    Till er som tänkte leka lite med detta. Det hade varit trevlig att kunna välja om actionbaren ska slida med eller inte. I G+ appen t.ex så följer actionbaren med medans i youtube appen så är menyn nedanför actionbaren.

Last edited: 7 jul 2012
  12. noname.olsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

13. GriZzm0

GriZzm0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Intresant läsning. Vet dock inte riktigt om jag håller med honom helt. Det känns ju som fly-in navigation egentligen är "home activity". Det är bara det att man visar den lite snyggare iställer för att gå tillbaks till en "dedicated navigation activity".

Hade man haft navigation som home activity så hade det ju varit rätt att använda pilen och ikonen som en "up" knapp. Hade nog kunnat tänka mig att använda Juhani-ikonen för att indikera att nästa i stacken är navigation. Men om man är djupare i stacken så tycker jag även swipe right borde fungera.

14. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag är kluven till specifikt detta pattern, för jag tycker det känns en aning ointuitivt att det, när man trycker på en ikon som har tre streck på sig, får skärmen du tittar på att glida iväg åt sidan. Men många nya saker kräver en viss invänjningsperiod, fast jag får lite Meny-knapps-vibbar från tidigare versioner av Android med detta. Alltså att det är lite klurigt att förvänta sig/luska ut vad som kommer hända. Kan ju helt enkelt vara så att jag inte gillar själva ikonen och vad den representerar. Kanske en vänsterpil (i de exempelbilder som finns) hade gjort mig mer vänligt inställd.
    Och ska man ha gest-baserad fly-in så måste man ändå/fortfarande ha en ikon/något som tydligt visar att det finns mer grejer i sidan som man kan komma åt, vilket det ser ut att finnas i Juhani-exemplet. Hinten där är helt okej i min bok.

Bortsett från det är jag fortfarande nyfiken på att diskutera hur man ger sig på att implementera detta, men det är själve fasen vad tiden går åt till att pyssla med annat.

Last edited: 10 jul 2012
  15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ingen aning hur det går för folk och om någon har försökt. Har suttit lite med det då jag behöver det själv.
    Nu har jag kört på en custom viewgroup så Actionbaren ligger utanför. Exemplet som jag har testat med är två textviews och nu även två listfragments.

Den fungerar likt youtube-appen dvs man kan swipea åt sidan var man vill och inte bara på en liten handler (som pixing eller vad den hetter har).
    Swipen tillbaka fungerar lite sisådär just nu, den har en tendens att animera upp sig så man måste stänga menyn snabbt.

Lite screenshots:
    Stängd meny, dubbelsträcken är för att båda listviewsen är genomskinliga.

Öppen meny: [​IMG]

Swipe åt sidan: http://blog.davido.me/wp-content/uploads/2012/07/menu3.png
    Skrollning fungerar bra: http://blog.davido.me/wp-content/uploads/2012/07/menu4.png

16. noname.olsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kul att se! Bra gjort! Skulle du vilja dela en apk så man kan få testa det du gjort hittills? :)
    Jag har suttit och testat lite men inte fått till något bra, har dock inte haft den tid jag velat ha =/ ska fortsätta!

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Kan göra det när jag kommer hem och då finns jag även på ircen. Nu är det bara bouncern. Tänkte rensa lite innan jag släpper källkoden och vill justera på animering när man släpper contentvyn.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

18. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

För den som vill testa: http://goo.gl/7rXnk

För att stänga menyn när den väl är öppnad behöver man flinga ganska snabbt, annars bouncar den lätt tillbaka. Får se om jag hinner pilla något mer idag, antagligen imorgon.

19. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Bra jobbat Zoo!

Givetvis har man inte själv pillat med något, kom upp lite annat istället. :innocent:

20. noname.olsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Bra jobbat! Det fungerar ju riktigt bra. Med undantag av bouncen(som i och för sig var lite rolig att leka med).

Jag har inte kommit i närheten av ditt resultat, så det ska bli intressant att få se koden sedan! :)