Diskussion: Bidra för att utvecka vettig root till Z1C?

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Koenig, 30 jan 2014.

  1. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    I webbläsaren.
     
  2. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Får ju även bort en hel del reklam som finns i appar.

    Ta t.ex Aftonbladets app, finns bara en gratisversion med reklam. Med en rootad lur slipper du skrolla förbi reklamen och kan läsa "nyheterna" direkt.
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Stämmer, och som jag skrev i inlägg #19 så funkar Adblock utmärkt utan att behöva roota. :)

    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1475274&postcount=19
     
  4. brize

    brize Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Alright - har antagligen blivit skadad av alla års slösurfande, lägger knappt märke till reklam längre så ser inte behovet av adblock osv. Förstår det på aftonbladet och dylika sidor, men man ska komma ihåg att många mindre sidor lever på att reklamen syns. Nåja, tillräckligt OT, hoppas det kommer nån smidig lösning för root för alla er som ser det som en nödvändighet :)
     
  5. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  6. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Händer lite borta på XDA, nån har tydligen lyckats flasha in en gammal Z1 firmware och fått telefonen att boota.

    Tyvärr så var den firmwaren låst av operatören så det gick inte att låsa upp bootloadern när den väl var inflashad.
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Står i appen, man ställer in det i telefonens settings bara.

    localhost på port 2020, sen är det klart.
     
  8. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ahh, då är jag med på hur det fungerar.
    Drar lite mer resuser från telefonen än "vanlig" blockering, men tar det bort reklamen så kan jag definitivt leva med att ladda luren lite oftare, kan vara marginellt oftare i verkligheten till och med.

    Tackar och bockar för upplysning!!
     
  9. xhizors

    xhizors Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tråd ?
     
  10. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    xhizors gillar detta.
  11. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Har haft min nya Compact nu i två timmar. En timme fick den ligga på laddning, nästa timme spenderade jag åt att låsa upp bootloadern och installera DooMLoRDs root. Tycker allt verkar funka bra så här långt. Även kameran. Så nu är det väl bara att börja plocka in allt ifrån gamla telefonen med TB :P

    Första intrycken annars ifrån mig är att telefonen känns väldigt bra. Groteskt stor bredvid min gamla Ray, men man vänjer sig väl. Känns dock som ett steg tillbaka i tiden att behöva köra Jelly Bean...

    /Daniel
     
  12. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hoppas du läste alla varningar och insåg att du förlorar både funktionalitet och DRM-nycklar för alltid när du låser upp bootloadern, utan att först ta en backup på TA.
     
  13. thebratts

    thebratts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Funkar dina ljudinställningar fortfarande? Ex clearaudio, equalizern. Dvs hörs Det någon skillnad, man kan ju fortfarande justera.. Mycket intressant att veta om du fick samma problem efter root.

    Sent from my D5503 using Tapatalk
     
  14. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Mobilen verkar ju ha släppts i Norden först. Skulle tro att root börjar komma när fler personer har fått tag på mobilen. Tufft att vara early adopter vettni ;)
     
  15. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Ja, det gjorde jag. Kom fram till att det inte var någonting jag tyckte kändes relevant i mitt liv som jag blir av med :P

    Ja, jag kan bekräfta. Har testat lite nu och det hörs ingen ljudskillnad när jag drar i reglagen.

    Vad jag även upptäckte (fast det inte har just med rooten att göra) är att telefonen vägrar godkänna mina hörlurar. De är inte godkända säger den. Vad är det för idioti? Sony ska väl tusan skita i vad jag använder för lurar! Har hittills övervägt om man kanske skulle köra på original-rom, men det är sån här skit som gör att jag vill ha in CM på den snarast möjligt...

    /Daniel
     
  16. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    OK, så jag installerade detta och hoppades för det bästa, visar sig att du måste ställa in proxy för varje nätverk du är inne på.
    Det räcker alltså inte med att göra denna inställning EN gång, utan för varje nytt WIFI du ansluter till måste du göra denna proxy-inställning manuellt.

    Jobbigt om man rör sig mellan många nätverk....

    EDIT: Denna app gör absolut ingenting för "in app"-reklam, det klargör den tydligt i inställningarna.
    Så för den som faktiskt vill bli av med all reklam i Android i orootad läge så är detta inte ett alternativ.
    Kudos för att den tar bort reklam i webbläsarna dock, om man ställer in för alla nätverk man rör sig mellan.
     
    Last edited: 1 feb 2014
  17. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER



    Ja, en gång / nätverk. Tar väl 10 sekunder att göra.

    Sent from my Z1 Compact
     
  18. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Säger definitivt inte imot dig, men med root så handlar det bara om att ställa in EN gång och aldrig mer....

    Dessutom som det verkar så kommer man ju ändå inte ifrån reklam när man kör mobilt, utan det handlar bara om WIFI's, med denna appen.
     
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ja, det stämmer angående root & Adblock. Batteripåverkan är densamma.

    Fel, du har en proxy-inställning även för mobil data.

    Sent from my Z1 Compact
     
    Last edited: 1 feb 2014
  20. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    True, uppletat, intälld, omstartad, konfirmerad fungerande. Hur som helst kommer det alternativet inte upp som det självklara i appen, utan är ngt man "måste hitta själv".
    Och fortfarande: Med detta kommer du inte ifrån "in app"-reklam
    + att du kan inte få bort ikonen från notifieringsfältet öht, åtminstone inte så länge den används, "trolla" bort den via en transparant icon är inte vad jag anser borta.


    Fortsatt:

    Som trådskapare och gnällare över avsaknad av "riktig" root så måste jag ändå nämna att efter några timmars letande och "meckande" lyckades flytta över de flesta inställningarna till appar som jag velat tidigare via Helium, de "flesta" säger jag för det täckte inte riktigt allt jag ville, men resten tog jag hand om manuellt.

    Så nu måste jag faktiskt erkänna att jag för första gången står väldigt ostadigt på mina fötter när det gäller android, orootad och allt...
     
    Last edited: 1 feb 2014