Problem: Bilder tagna med digitalkameran är för stora, vad göra?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Eduardo.S, 9 jul 2023.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 405
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det ska det göra, det gör det för mig

Kristy gillar detta.
  2. Eduardo.S

Eduardo.S Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Ok, testade att skapa ett nytt album i telefonen utan att lägga till några bilder.
    Då skapas tydligen inte albumet alls?

Kan jag välja vart bilderna lagras i Google Foto som jag tar med mobilen?

3. beachboy

beachboy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

En nyfiken fråga - har du tänkt lagra bilderna på Google Photos som en långtidslagring dvs för flera månader eller år framöver eller är lagringen mer tänkt som en korttidslagring?
    Eftersom gratisutrymmet inkl email mm är satt till 15GB så förutsätter jag att du betalat för extrautrymma för att kunna tanka upp 20GB.
    Kolla upp så att du angett tvåstegsverifiering via två helt oberoende emailadresser eller andra alternativ, Mobilnummer fungerar bra så länge du inte slarvar bort mobilerna eller får någon stulen. Det viktigaste i så fall är att du kan få ut nytt SIM-kort från din operatör. Har hört (läst) om många som förlorat sin mobil och på det sättet inte fått tillgång till sitt Googlekonto. Google rekomenderar bara användaren att registrera ett nytt konto och acceptera att allt som ligger på Google Photos är borta för gott. Loggar man inte på 2 år så raderas väl allt i vilket fall som helst enl nya Google TOC. :(

Själv skulle jag göra några backups på USB-minnen och hdd om det är bilder & videos som är värdefulla för mig. Alt lägga allt på några M-Disk.

Lagringen är väl idag största problemet när det gäller foto och i synnerhet högupplöst 4K video.

Last edited: 13 okt 2024
  4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 405
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du är medveten om att tråden är över 1 år gammal och sista inlägget innan ditt är också över 1 år sedan?

5. beachboy

beachboy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hoppsan, jag har ju ett bestämt minne av att TS startade tråden juli -24 men bevisligen var jag att år före min tid. ;)

Tyckte att ämnet var klart intressant vad beträffar just filstorlekar på både foto, video men även på musik. Kvalitetshöjningen tycker jag är fantastisk! Men det trista är väl just långtidslagring av många TB och kanske framöver PB (perabyte). Just vad beträffar långtidslagring är det väl inget som slår M-Disk även om det känns lite oldschool att börja bränna "skivor" igen. Men det kanske bara är skaparen Millenniata som ville ha rubriker när de garanterade 1000 års livslängd på de "brända" skivorna när M-Disk introducerades för 15 år sedan. o_O