Billaddare och gps

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av MrBlom, 25 apr 2010.

1. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag blir så jävla impad nu när man använder USB-sladdar som standard :).

Älskar att ha 1 sladd för allt, i mitt fall dator och adapter då...

Men man kan ju nu mer ha sin ladd-sladd till allt, adapter, dator, bilen, .. Allt man behöver är en adapter.

3. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Då var det testat, "hemligheten" verkar ligga i hur ciggpluggen är byggd för det
    var inte i sladden det kunde jag lugnt konstatera. Kan någon som har htc's egna
    laddare (travolta eller madeli) kolla vad telefonen säger när ni laddar med den.
    Står det usb eller Ac? (meny, inställningar, om teleonen, batteri)

För jag skulle tippa på att det står AC hos er och där i ligger hemligheten, av någon
    anledningen måste pluggen vara byggd på någon speciellt sätt för att mobilen
    skall anse att det är ren AC och inte usbladdning och det är endast ren AC som
    verkar duga när man skall ha gps/spotify ect i bilen(snabbare laddning).

Ser även att min bordsladdare (cradle) ger usbladdning, trots att den är kopplad
    direkt till vägguttaget via microusb i dockan, men detta gör inte så mycket eftersom mobilen laddar över natten. Sätter jag dock i htc's egna vägguttag->usb och ansluter
    den till dockan med en mini-usb sladd så kör den AC.

Slutsats: Det krävs något extra i laddaren för att mobilen skall ladda AC.
    Därför behöver man antingen hitta en universal som har detta (leta och gissa)
    eller köpa en HTC original direkt. Jag kommer nog besöka netonnet inom kort :)

4. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Eller så kollar adaptern eller mobilen hur mycket ström som genomförs till enheten och därav "räknar ut" om det är USB elelr AC. Och därefter printar ut AC eller USB. :S

5. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Det står AC, med min gamla miniUSB-laddare stod det USB.

6. andreas.trygg

andreas.trygg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Last edited: 6 jul 2010
  7. Wolfy

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

@andreas.trygg
    Sätt mobilen i laddaren och gå in under "meny, inställningar, om telefonen, batteri"
    och berätta om där står AC eller USB på "status". Om du kopplar bort laddaren kommer
    det att stå "laddar inte"

@Dreamhawk
    Möjligt, men jag tror inte det fungerar så, men som sagt det är tro och inte veta. :)
    Anledningen är att om jag kopplar in original pluggen (som följer med telefonen) och
    sedan kopplar in usbkabel till min docka så säger mobilen AC, men om jag istället
    kopplar in pluggen som följde med dockan så säger den Usb. (med plugg menar jag
    alltså den svarta transformatorn som du pluggar in i vägguttaget och sedan kan ansluta
    usbkabel till). Och enligt pluggarna så är original 5V och 1A, medan dockans plugg ligger på 5V och 1,5A.
    Så den har alltså högre än original, men får ända Usb.

Det skulle i så fall vara om den har ett gränsvärde max och min.
    T.ex. Under 1A = usb
    Över 1A = usb
    Exakt 1A = AC
    Kanske? :)

Last edited: 5 jul 2010
  8. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 865
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Denna ständigt återkommande diskussionen.. inte bara här utan även på engelskspråkiga forum. Jag blir lika galen varje gång och försöker förklara. ;)

Jag är för trött för att leta fram mitt tidigare inlägg där jag har förklarat samma sak så jag försöker igen. ;)

Dataledarna måste vara korsade/ihopsatta/kortslutna/anslutna till varandra om ni vill att er mobil ska fatta att den kan ta mer än 500mA. USB-standarden tillåter som bekant bara 500mA och därför kan inte mobilen ta mer om den tror att den är ansluten till en dator (alltså, ledarna är INTE korsade då). Det räcker gott och väl med en ciggplugg på 1A. Det viktiga är att dataledarna är korsade INUTI ciggpluggen ELLER i kabeln. Det bästa är att göra det i ciggpluggen. Då kan ni använda vilken kabel som helst senare. Vill ni inte göra det så skala er kabel lite. Löd eller tvinna ihop grön och vit som går upp till telefonen och sen är det klart. Tänk på att kabeln inte går att använda för dataöverföring och anslut den bara till en ciggpluggsadapter med minst 1A output. Anslut INTE den modifierade kabeln till datorn.

I HTCs original så är ledarna korsade i BÅDE adaptern och kabeln som man får med.
    Det står förstås "AC" om man kör med deras.
    Jag har den själv. Jag har även Brodits aktiva hållare i bilen. Den är på 2A och ledarna slutna så där får jag också AC.

Ni kan ha 1000A i er ciggplugg men är inte dataledarna korsade så kommer inte mobilen ta mer än 500mA. Ni stirrar er blinda på A. ;)
    Det kommer alltså innebära att ni kan förlora laddning om ni kör GPS och annat tungt med en billaddare som är "felkopplad".

Någon här i forumet har öppnat sin ciggplugg och gjort ändringen där. Finns en tråd med bilder (orkar inte leta nu). Kort sagt: Öppna upp, koppla ihop mittenpinnarna i usb-kontakten på passande sätt, stäng igen. Klart!

Tack o hej.

Edit:
    Ett exempel på lösning:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=12355

Last edited: 20 jul 2010
  9. Sebbe

Sebbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Watch: Samsung Gear S3 Classic
    Telefon 3:
    Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Tab S6
    Där säger du imot dig själv, skulle dom vara korsade i kabeln skulle man bränna usbporten rätt snabbt :P

Dvs, dom är bara kortslutna i laddaren.

10. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag har eldat upp ett antal 12V-laddare den senaste tiden så jag tröttnade på billig Ebayskrot och åkte till en fysisk firma. Det blev en sådan här: http://www.misco.se/?sku=988435 Jag missade att kolla vad det stod att den identifierade sig som men när jag kopplade in den i bilen lyckades den faktiskt ladda telefonen trots att jag satte igång gps, bt (visserligen ingen kopplat till telefonen), maps och lite datatrafik. Har inte testat 220V-laddaren ännu.

Liknande diskussion finns här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=10543

11. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 865
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Då ska vi se. Hur säger jag emot mig själv i min text?
    Jag pratar BARA om billaddare i den här tråden. ;)

I HTCs billaddare, original alltså, så är ledarna korsade i både kabeln och ciggpluggen.
    Trust me, jag har kollat. Andra kan själv testa. Jag har HTC CC C200.
    Ha inte igång något tungt på telefonen. Anslut kabeln till datorn så kommer ni att se att det står AC. Alltså, ledarna är korsade i kabeln också. Om telefonen får för sig att slita åt sig mer än 500mA så kan ni skada datorn så ni får väl tro på mig om ni inte vill ta risken själva. Den kabeln kan man alltså INTE använda för dataöverföring. Jag har också anslutit en vanlig kabel till ciggpluggsadaptern och den meddelar AC även då så då drar jag slutsatsen att dataledarna även är korsade i adaptern.

Hur som helst så är detta i enlighet med standarden för laddning via USB. Vissa tillverkare kör med en annan lösning.

12. Wolfy

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

@NiklasO

Låter vettigt. Synd att de inte tvistade kablarna i en medföljande kabel med så hade
    det räckt att använda sig av den. :) Nåväl, det blir att skruva isär min plugg och testa.
    I sämsta fall går den sönder, men då blir det att köpa en htc original och få det
    fabriksgjort. Case closed :)

~~~~~~<20 minuter senare>~~~~~~
    Där satt den!
    Öppnade upp och slängde i lite lödtenn mellan ben 2 och 3, monterade ihop pluggen
    igen och testade först med ett usbminne för att se att inget sa PPPSSCHHHT.
    Sedan fick min gamla mp3-spelare som Jens Of Sweden offra sig och den började ladda
    utan problem. Satte då i min Desire och väntade med stor förväntan...oså stod det FULLT. :)

Fick köra igång lite gps, spotify och sånt för att få ner den till 99% först och sedan
    testade jag igen och nu stod det AC! och sekunderna senare var den 100% igen trots
    navigation, gps, BT, Wifi, Mobile network, spotify så visst laddar den. :)

Tack NiklasO, du har precis besparat mig 199kr och en resa till netonnet :)