Billig och bra Android

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 11 aug 2016.

1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Här kan man se hur den ser ut monterad på en ulefone Power:

Bifogade filer:

• tele4.jpg
      tele4.jpg
      Filstorlek:
      45,1 KB
      Visningar:
      121
    bernard gillar detta.
  2. Droid55

Droid55 Guest

Kan inte sluta kolla på Note 7. Upptäckte att Samsungs tillbehör bland annat innehåller telefoto lins och vidvinkel lins. Många andra häftiga tillbehör också.

Fast Note 7 är ju raka motsatsen till en liten telefon. Fattar inte varför jag gång på gång fastnar för stora, dyra telefoner...

bernard och Ara gillar detta.
  3. Droid55

Droid55 Guest

Stort köpsug just nu. Saknar så mycket att ha en riktig smartphone (använder en Galaxy 5 som dumtelefon). Funderar på OnePlus 3, visserligen inte lika bra kamera som Galaxy S7/Note 7 men den kostar också under halva priset. Kameran står sig dock bra mot iPhone 6s Plus vilket är galet med tanke på prisskillnaden.

Vet inte om jag har lust att invänta Nexus. Även om det kommer en mindre Nexus med 64GB lagring och OIS så lär den knappast bli så billig som OnePlus 3? Nexus 5X 32GB kostade närmare 5K när den lanserades så jag har svårt att se hur nya Nexus kan bli billigare än OnePlus 3 inom rimlig framtid.

Vad säger ni? Om man bortser från mitt gamla krav om en mindre modell, vilken telefon ger mig idag mest valuta för pengarna? Med fokus på bra kamera (för sitt pris) och så ren Android som möjligt utan att vara en Nexus.

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

oneplus 3 verkar vara grejen... jag köpte mig en S7 och är nöjd men hade jag gjort om köpet idag hade jag nog köpt en oneplus 3 ist tror jag. jag är så trött på att behöva astronomiska summir för att få en duglig kamera men den tiden är nog snart förbi ;)

5. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 791
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    @Rebecka@Rebecka
    Nexus 6P kostar nu 3989:- på Netonnet vilket jag anser är ett jävligt bra pris. Bra mjukvara, bra skärm och en riktigt bra kamera. Garanterad snabba uppdateringar i flera år framåt också.

Annars är väl en OP3 närmsta konkurrent men där får du sämre kamera och sämre skärm. Fördel där är väl SD 820 och mängden ram, om man ens behöver 6gb? Annars lider ju mjukvaran fortfarande av diverse buggar om jag förstått det rätt.

Fler fördelar med Nexus 6P är framåtriktade högtalare medans OP3 har en brevid usb uttaget som lätt blockeras. Och om jag minns rätt så är skärmen en ganska viktig del för dig och då skulle jag undvika en 1080p oled med pentile, det har en tendens att se väldigt oskarpt ut tyvärr.

galaxy81 gillar detta.
  6. Droid55

Droid55 Guest

Jag vill ha minst 64GB lagring och det är väl Nexus 6P 32GB som kostar det på Netonnet? Nexus 6P 64GB kostar närmare 5K enligt Prisjakt (kollade nyss nämligen).

Jag förstår fördelarna med snabba och säkra uppdateringar med Nexus. Dock känns det som en "ok" risk att ta med tanke på priset för OnePlus 3. Jag menar, Samsung kostar mer än det dubbla och de är inte precis kända för snabba och säkra uppdateringar heller.

Hur mycket sämre kamera menar du när du skriver sämre kamera? Nexus 6P har ju inte OIS och även om den tar lite bättre mörkerbilder pga. lite större pixlar (om jag minns rätt?) så verkar den inte överlägsen. Vet inte om det är skillnad på 6P och 5X men 5X är väldigt skakig och för mig är video viktigare än mörkerbilder.

Sämre skärm? På vilket sätt är den sämre bortsett från upplösningen? Jag kommer från en iPhone 6s Plus så jag har inga problem med FHD upplösning på en smartphone. Inget fel med UHD upplösning men det drar väl mer batteri bland annat. Med tanke på att båda kör OLED-teknik så känns OnePlus 3 tvärtom bättre pga. kan välja bort virtuella knappar vilket kan ge inbränningar på en OLED-skärm.

Huruvida jag behöver 6GB RAM vågar jag inte svara på. Inte det som lockar med OnePlus 3 för mig personligen. Då lockar snarare möjligheten till dubbla SIM-kort även om det inte är något krav alls.

Framåtriktade högtalare är ingen deal breaker för mig heller.

Nu vill jag inte skriva illa om Nexus 6P. Jag har aldrig sett verken Nexus 6P eller OnePlus 3 i verkligheten, men priset är viktigt för mig. Så Nexus 6P måste ha fördelar som vägar upp prisskillnaden.

7. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag personligen tycker både skärm och kamera är bättre på OnePlus 3 och jag har haft båda enheterna.

8. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 791
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Missade att du ville ha 64gb.

Kameran i 6P har EIS vilket inte 5X har så den bör prestera bättre när man filmar. Jag filmar sällan så jag jämförde aldrig 6P mot 5X dock.

Angående 6P kamera vs OP 3 så är det nog marginell skillnad vid dagsljus, det är främst i mörkerbilder som 6P sticker ut men det spelade ju ingen roll för dig.

Det är ganska stor skillnad på en 1080p LCD vs en 1080p oled faktiskt och det har med hur skärmen är uppbyggd. Du kan läsa mer om pentile oled här
    http://www.digitaltrends.com/mobile/amoled-vs-lcd-which-screen-is-best-for-your-phone/
    Och det blir extra tydligt när det är en större skärm.

9. Droid55

Droid55 Guest

Vad tycker du om OnePlus 3 i övrigt? Om du bortser från det faktum att det inte är en iPhone. ;) Alltså hur är den i jämförelse med andra Androids som du har ägt?

Ja, 64GB är ett krav. Annars finns ju Nexus 5X med 32GB också.

Visste inte att det var skillnad på 6P och 5X (EIS).

Mörkerbilder spelar väl roll men OP3 är lika bra eller bättre än 6s Plus i mörker vilket är godkänt för mig. Bäst i mörker verkar S7 vara.

Konstigt att inga som recenserat OP3 klagar på upplösningen? Visst säger de att det inte är UHD men alla verkar säga att skärmen är bra ändå. Att FHD är mer än dugligt i en telefon.

10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 644
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan ju se om du kan få möta någon här på Swedroid som har en OnePlus 3 o känna hur OP3 känns o så. Det gjorde jag med @indika@indika och det var det som gjorde så att bägaren rann över o jag skaffade telefonen. Jag var väldigt osäker på om jag skulle gillar hur tunn den var, då jag testat på en S7 Edge, som också är väldigt tunn, och den gillade jag inte alls hur det kändes, men OnePlus 3 kändes mycket skönare i handen än S7 Edge :)

indika gillar detta.
  11. Droid55

Droid55 Guest

Du tycker inte den var för stor? Jag vill minnas att du också har svårt för större telefoner.

12. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 644
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det var också en av sakerna jag kollade. Den låg bättre i handel, o i fickan för den delen, än vad jag trodde. Jag har inte fått telefonen än, den är i en DHL lastbil just nu i Tyskland o beräknas komma på måndag :)

13. Droid55

Droid55 Guest

Spännande! Köpte du några tillbehör och vilka? Såg de hade massor av skal att välja mellan, och flip cover. Skärmskyddet har jag dock hört ska vara dåligt?

OnePlus 3 är intressant nog "bara" 4 mm bredare än pappas Moto G2. Min iPhone 6s Plus var i jämförelse 3,2 mm bredare än OnePlus 3 dvs. 7,2 mm bredare än pappas Moto G2. OnePlus 3 är även 5,5 mm kortare än iPhone 6s Plus. Väger mindre också (158 g vs. 192 g). Väger nästan lika mycket som Moto G2 (155 g). Komiskt. Moto G2 har ju bara en skärm på 5-tum.

http://www.phonearena.com/phones/si...3,Apple-iPhone-6s-Plus/phones/9155,10017,9502

14. Droid55

Droid55 Guest

Jag glömde fråga, varifrån skickas OnePlus? Åker man på moms och tull eller Postens avgifter?

15. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

OnePlus 3 var bästa androiden jag haft. :)

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har köpt flip cover, den håller hög kvalitet och så köpte jag extra dashladdare. Sen köpte jag en till OnePlus 3 med flip cover till min fru.

17. Droid55

Droid55 Guest

Oj, så pass. Vilka Androids har du hat?

18. Droid55

Droid55 Guest

Hur mycket zoom har det objektivet? Passar det OnePlus 3? Var har du köpt det? Kostar?

19. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Orkar inte lista alla hehe, men det har varit många "toppklass"

20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Den skickas ifrån Polen, allt är inkluderat i priset. Inga extra utgifter.

Droid55 gillar detta.