BlackBerry 10

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av Ariozo, 12 apr 2013.

  1. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Funderar lite på att skaffa en Z10 som nästa mobil, jag gillar att testa nya (för mig) operativsystem och jag är inte så beroende av appar. Men känns ändå lite osäker var Blackberry ska ta vägen.
     
  2. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Visst kan man undra hur det ska gå, men om företaget BlackBerry lever vidare då har nog Z10:an en bättre framtid än t.ex. HTC One. Jag köpte en BlackBerry Playbook som ursprungligen släpptes 2011 och den fick en uppdatering för bara en vecka sedan (troligtvis den sista någonsin, men vi får väl se). De är inte jättedåliga på att hålla sina mobiler "up to date".

    På applikationsfronten är det väl inte lika lätt, men i värsta fall så går det att köra Android 4.2.2-applikationer (eller äldre) med BlackBerry OS 10.2 som kommer nu under hösten.

    Är du en sådan som verkligen vill testa på olika saker, ja då tycker jag du ska testa på en BlackBerry Z10. De är rätt billiga nu om man köper dem från t.ex. Tyskland.

    Förutom min N9:a så har BlackBerry Z10 varit (och är) den trevligaste mobil jag har använt. Byggkvalitén kunde vara bättre, men styrkan sitter i OS:et. :)
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    BlackBerry Z10 är idag den lur som ligger närmast den trevliga N9'an ja :)
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
  5. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

  6. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
  7. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag var på Qt Developer Days in Berlin häromveckan och kikade på den hos BlackBerrys bås. Den var förvånadsvärt trevlig för att vara en sådan stor mobil. Jag skulle aldrig köpa den själv men för de som gillar stora mobiler så var den faktiskt inte så pjåkig. :) Att den sedan levereras med BlackBerry 10.2 gör det inte sämre. :P
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Settings appen blir väl äntligen native kodad istället för Adobe Air i 10.2?


    Sent from my iFåne
     
  9. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jopp. :) Den hade mörkt tema för Z30-ians oled-skärm och så flöt de på riktigt bra. Så som det ska vara. :)
     
    dannejanne gillar detta.
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Härligt. Men efter att ha haft en Note 2 så kommer jag inte skaffa någon mer "phablet". Blir helt enkelt för klumpigt och oergonomiskt. 4" - 4,5" är lagom för mig.

    BB10 flyter på väldigt bra ja förstår dock inte varför de hade settings appen annorlunda kodad först för där flöt den ju verkligen inte bra innan.

    Det jag tycker är så himla intressant dock är att trots fläskigaste hårdvaran med hästlängder så är Android även det system med sämst flyt överlag. Det påvisar bara hur relativt onödigt det är med så pass bra hårdvara och det är mjukvaruoptimeringar som gör den stora skillnaden. Något som Google tydligen inte har kläm på. Fast det har kanske ändå lite att göra med att det är så pass öppet. Det har nog sitt pris det med. Men det är ett pris jag personligen inte tycker om och klarar mig utan.

    Tycker bara det är tråkigt att inte Spotify hittar fram till BB10. Använder det så mycket. Flashwebspelaren är inget alternativ för mig på BB det är oerhört träligt att använda sig av på luren.


    Sent from my iFåne
     
    Last edited: 14 okt 2013
  11. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Skulle du kunna precisera dig lite mer där? På vilket sätt upplever du det, och var/hur artar det sig då?

    Håller med.

    Ja, det kanske är det som är baksidan med det.

    Jag med.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Rent allmänt bara. Menyer känns trögdrivna, oresponsivt vid beröring (laggar gärna efter lite vid första beröringen), småhackar mer än de andra. Inget skönt flow när man flickar iväg nån meny med fingret. Den allmäna upplevelsen alltså. Tycker den är sämst på Android.

    Provade på morsans nya Xperia Z häromdagen t.ex. Helt ok hårdvara, quad-core and all that. Men flytet fanns inte där. Det småhackar och upplevs trögt

    Sent from my iFåne
     
    Last edited: 15 okt 2013
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Felpost




    Sent from my iFåne
     
  14. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det är väl egentligen inte öppenheten som är problemet, det är väl den där dalvik-grejen eller vad den heter som är kass?

    För övrigt borde du ta steget tillbaka till WP, GDR3 åtgärdar i princip allt jag hade att klaga på (filhantering är det enda kvar) så nu har jag hoppat ifrån Android igen. Då slipper du ju hemska ios :-)
     
  15. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Ok, tack, då är jag med.
    Jag tänkte också på det, Meego är ju öppet, men har flytet, och Meego och Android härstammar väl båda ifrån Linux, men båda är inte identiska i grunduppbyggnaden? Jag tror mig ha läst att Meego är 'mer' Linux än Android.

    Detta kan säkert dj reda ut :)
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja MeGoo är "mer" Linux än Android men de tekniska detaljerna är jag inte insatt i. Men det är mer rent Linux ja. Det märks speciellt när man moddar och får sitta i terminalen mest och köra kommandon.

    Sen så går det att installera desktop Debian på N9 om man vill. Så man kan rentav köra en del desktop Linux applikationer på en N9 i Linux Debian.

    http://www.youtube.com/watch?v=unGRZBBwwSk

    Så ja. Den känns jävligt mycket mer Linux än Android. Den har bättre flyt/mer responsivt vid beröring än Android när det är välkodat och fungerar. Den har ju lite flaskhalsar dock men med mera optimering så hade det nog kunnat bli mycket bättre. Men flowet är skönare än i Android när det rullar på som det ska dock är många appar hackiga. Den börjar ju dock visa sin ålder och är inte rättvist att jämföra dagens Androider med den.
     
    Last edited: 15 okt 2013
  17. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Att Meego dels känns bättre, har svep som bas, och dessutom är mer Linux i grunden, får mig att tro att det hade kunnat bli hur bra som helst. För Android kan väl inte ändra grunduppbyggnaden nu, och få in mer Linux, utan det är väl för utvecklat för att ändras i grunden?

    Iom att Meego blev så älskat, så tror jag vi kommer få se mer därifrån. Ska bli spännande att se hur lika Sailfish kommer, Nokia 501 (nytt OS skapat av grundaren till Meego) är det närmaste jag sett hittills.
     
  18. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag ska träta lite på Spotify och se om de har något intresse av att utveckla en klient för BlackBerry 10, annars får vi väl helt enkelt hoppas på att QSpot-utvecklaren tar sig i kragen och portar projektet till BB10. Han har ju redan uttalat planer om det, frågan är bara hur det ligger till just nu?
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Finns det något vettigt alternativ till Tapatalk än? Det fungerar så klockrent på iOS med pushmeddelanden när nån quotar en osv.

    För övrigt så verkar Tapatalk ha övergett BB10 helt och hållet. Deras app var ju dock skräp på BB10 då det var en fulport av en Android version.


    Sent from my iFåne
     
    Last edited: 15 okt 2013
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kör hårt. Kände inte till att Qspot utvecklaren hade planer. Tack för info. Går väl att sideloada Spotify även men tycker inte om det.


    Sent from my iFåne