Recension: Blackview BV5000 Ara-recension

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Ara, 24 nov 2015.

1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Svar till Rospigg:

Jag har ingen aning, vännen. Det är trist och en aber. Jag har testat med surfzonsapp utan att få det att fungera. Jag tar gärna emot tips.

2. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Här är min recension av Blackview BV5000. Del 4: Kamera.

BV5000 har en bakre kamera på 8 megapixlar och precis som i fallet med DOOGEE F5 så bör man ställa in kameran på de äkta 8 Mp läget och inte på interpolerade siffror för att få bäst resultat. Kameran reagerar snabbt och autofokusen är snabb och pålitlig. Exponeringarna är mycket bra och jämna.

En "rolig" detalj är att Blackview BV5000 och DOOGEE F5 har identisk kameramjukvara. Vilket är utmärkt eftersom mjukvaran är mycket bra. Det finns det mesta vad gäller inställningsmöjligheter och allt är lätt att hitta. Mycket bra.

Det skiljer dock i upplösning mellan BV5000 och F5 och där vinner F5 ganska påtagligt. Jag skulle ändå säga att kamerorna är ganska likvärdiga, de har inga stora brister. Båda gör ett bra jobb och de flesta skulle säkert bli nöjda. F5:s kamera blir ändå vinnaren på grund av sin högre upplösning.

Jag testade frontkameran och den saknar autofokus och gör ett anständigt jobb. Inget för selfiefantasten direkt.

Bilderna kommer direkt ur kameran.

Bifogade filer:

Last edited: 3 dec 2015
    indika gillar detta.
  3. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Här är min recension av Blackview BV5000. Del 5: Prestanda.

BV5000 är långt ifrån något prestandamonster - om vi bortser från batteridelen - den har en fyrkärnig processor från MediaTek vid namn MTK6735 och det är ett 64-bitars system som körs i 1Ghz. Tanken med BV5000 är inte att vara ett prestandamonster, utan tanken är att ge en god användarupplevelse för vardagsgöremål som surfa, ringa, messsa, chatta och så vidare. Det lyckas den väl med.

Syftet med mobilen är också att vara strömsnål, så man har valt en enkel fyrakärnig processor med 64-bitars teknik. Man har också valt en relativt lågupplöst (men bra) skärm på 720p (HD-skärm). BV5000 är långt ifrån något spelmonster, men det går givetvis bra att spela med BV5000 så länge det inte är frågan om tunga 3D-grejer.

BV5000 kan inte på något sätt tävla mot DOOGEE F5 vad gäller prestanda, den hamnar tveklöst efter, men den gör fortfarande ett bra jobb och man störs inte av att den skulle vara långsam vid normala fall. Det är först när Blackview BV5000 pressas rejält som man på allvar märker att det fattas resurser. Vad gäller spel så är den långt efter F5:an, som inte heller den är något spelmonster.

Så köp inte BV5000 och tro att du får ett prestandamonster. Köp den för den fantastiska batteritiden och för att den tål nästan hur mycket stryk som helst. Där är styrkorna med BV5000.

Last edited: 3 dec 2015
  4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Här är min recension av Blackview BV5000. Del 6: Benchmark test.

Jag tänker inte visa en massa benchmarktester här eftersom det inte kommer att imponera på någon. Jag har redan förklarat att BV5000 inte är ett prestandamonster. Jag kommer bara att kort förklara resultaten.

Geekbeench 3 gav BV5000 1325 (F5 2823) poäng i Multi-Core vilket motsvarar prestandan för Samsung Galaxy S3(!).
    Vad gäller Singel-Core så fick den 477 (F5 620) poäng, vilket inte är mycket att rapportera hem om. Det är ungefär samma siffra som SONY Z (487) har och något bättre än Samsung Galaxy S3 (426).

Vad gäller AnTuTu Benchmark så bedöms BV5000 ha bättre prestanda än 60% av smartmobilerna som finns (95% vad gäller F5) och bättre spelprestanda än vad 40% av smartmobilerna har (60% vad gäller F5).

Man ska dock komma ihåg att Blackview BV5000 med sin MediaTek MTK6735 bara har en 720p skärm att driva och att den oftast gör ett tillfredställande jobb. Det är inte ofta som man upplever den som direkt långsam. Blackview BV5000 har ett väloptimerat system.

Last edited: 4 dec 2015
  5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Här är min recension av Blackview BV5000. Del 7: Mjukvaran.

Blackview BV5000 har en ganska ren version av Android (precis som DOOGEE F5). Launchern är dock bland det mest hemska jag sett och den har av någon obegriplig anledning samma namn som DOOGEE:s Launcher, nämligen Launcher3. Det är dock olika Launchers (!?).

Jag laddade tämligen omedelbart ned Nova Launcher Prime och BV5000 spann som en katt. Vilken skillnad! Det finns inte alls mycket skräp att ta bort, något stegräknarprogram, det är allt. Mycket bra.

Men det finns ett mycket märkligt aber! När man trycker på aktivitetsknappen för att få fram googlesök så får man fram "google" i en ram(!?) och så kan man skriva in det man söker. Men får man en googlesökning? Nope! Man länkas till "my search" och det hade ju varit nästan okej om man åtminstone fått upp sökningen!

Men, nej. Man måste skriva in sin sökning på nytt och söka med "my search", det ger ett ganska bra sökresultat, så okej då. Men vad 17! Om de (Blackview) nu vill att man söker med "my search" så lägg in det från start då och länka inte! Detta går inte att ändra på vad jag hittat!

Så istället får man trycka på hemknappen och då kan man få upp googlesök, det är dock ett extra steg och helt onödigt. Ingen stor grej kanske, men det är inte som man vill ha det och klart irriterande. Hoppas det fixas med en uppdatering.

I övrigt är mjukvaran mycket bra - inklusive den utmärkta kameraappen - allt flyter på fint och det finns i stort sätt inget skräp att ta bort. Inställningsmöjligheterna är dock få (till skillnad mot mjukvaran i DOOGEE F5).

indika gillar detta.
  6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

*** uppdaterad 12/12 2015 gällande byggkvalitet och prisvärdhet***

Här är min recension av Blackview BV5000. Del 8: Sammanfattning och slutsats.

Som vanligt vill jag säga att detta är ingen komplett recension, men jag tror faktiskt jag fått med det mesta! Jag har testat Blackview BV5000 under rätt många dagar nu och det mesta är nog med. Det är en på många sätt en grymt bra mobil (jag tycker mycket om den, personlig referens).

Jag kommer att använda BV5000 som en ren jobbmobil, den kan inte jämföra sig med DOOGEE F5 vad gäller många saker, men den har två områden där den är helt överlägsen. Den har en batteritid som är enastående och man klarar en full dag (16 timmar) med mycket högt användande utan problem. Det finns kräm över! Inga problem på den punkten.

Blackview BV5000 är dessutom helt regnsäker (jag har testat) och klarar även såpvatten (jag har testat), is, snö, te, kaffe, läsk, målarfärg, olja och så vidare. Den klarar slag, fall och repor. Den klarar köld och damm. En riktig hantverkarmobil/byggmobil med andra ord. Helt perfekt för långa arbetsdagar!

Nåväl, över till plus/minus delen:

Plus:

Tålig (riktigt tålig!)
    Bra flyt i menyer och så vidare
    Löjligt lågt pris
    Snabb och pålitlig autofokus (och pålitliga exponeringar)
    Powerbankfunktion (den kan ladda andra enheters batteri)
    Lollipop 5.1 med OTA
    Svenska finns som systemspråk
    Alla 4G banden
    Enastående(!) batteritid
    Väldigt lite skräpappar och dylikt
    Dubbla SIM
    Minneskortplats
    Mycket generöst med tillbehör (Blackview +++)
    Utbyttbart batteri

Minus:

Begränsad vad gäller inställningsmöjligheter (gäller dock inte kameran)
    Prestandan är rätt låg
    Spelprestandan är klart begränsad
    Konstruktionsfel vilket gjort att inte alla kontakter passar (som borde passa)
    Vissa tveksamheter vad gäller byggkvalitet (på/av knapp och gummilister, i övrigt grymt bra
    Tung! 256 gram (jag har vägt in den)

Betyg (max 10) :

Byggkvalitet: Inget betyg alls i dagsläget. För mycket frågetecken. Problem med SIM-kortsläsare och klen skärm har visat sig.
    Prestanda: 6,5
    Spelprestanda: 5,5
    Mjukvara: 8
    Skärm: 7,5
    Ljud: 6,5
    Kamera: 7,5
    Batteri: 10
    Prisvärd: Inget betyg alls i dagsläget. För mycket frågetecken. Problem med SIM-kortsläsare och klen skärm har visat sig.

Last edited: 12 dec 2015
    indika och svenix gillar detta.
  7. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Okej, min vän. Nu är jag nyfiken! Vad tycker du om min recension? Den är färdig. :cool:

Micke_A gillar detta.
  8. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tillägg:

Jag ska lägga till att skärmen är rejält tryckkänslig och kan hanteras med rätt tjocka handskar på händerna. Skärmen kan hanteras även när den är rejält blöt. Jag rekommenderar att man behåller skyddsplasten på skärmen eftersom skärmen är så pass tryckkänslig.

Jag ska också lägga till att blåtandsproblemen som jag skrev om i det första inlägget inte har kommit tillbaks. Så det verkar fungera bra nu.

9. geckotov

geckotov Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hej Ara (och Swedroid i allmänhet) och tack för recensionen. Jag fick min BV5000 i går och är som du ganska nöjd hittills men vill invända mot ett par av dina minus.

När jag läste om att du inte har hotspot blev jag förvånad för det hade jag sett i min, och jag testade nyss mot min dator och det gick alldeles utmärkt. Är du säker på att du inte missat den funktionen? Har inte heller sett röken av det du kallar my search, vilken är aktivitetsknappen? Jag installerade DuckDuckGo efter ett tag så det kan vara därför jag inte stött på det problemet. Jag upplever inte heller att av/på-knappen skulle vara sladdrig utan den känns lika gedigen som volymgungan.

Vad jag däremot kan hålla med om i din kritik är kabelanslutningarna! USB-kabeln är ok, så länge man inte tappar bort eller gör sönder den medföljande kabeln, tänker jag. Det kändes väldigt snopet att inte kunna få dit mina härliga lurar. Så snopet att jag tog min täljkniv och avlägsnade en liten bit av den tunna plastlisten. Det blev faktiskt bra och jag tror inte att det påverkar vattentåligheten då "hålet" fortfarande täpps av den gummipluggen.

Har du testat "powerbank"-funktionen? Jag kopplade ihop med en LG-telefon men fick det inte att fungera.

Och till er som funderar på att köpa en så vill jag uppmana er att tänka på vikten, 256 gram är ganska mycket att hålla i handen. Jag köpte min från Geekbuying för 150$ och fick den på 12 arbetsdagar med det segaste fraktalternativet(Singapore post).

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Hej!

Jag har testat powerbankfunktionen och det fungerar väl. Jag har testat på en rad olika enheter.

Aktivitetsknappen längst ned till vänster pratar jag om. Man håller in den som vanligt för att få fram googlesök.

Du har hotspot säger du, var hittar du den funktionen? Kan du lägga in en skärmdump? Edit! Ah, nu hittade jag hotspot! Tack. Det finns ju även på DOOGEE F5 på samma ställe.

Härligt! (pinsam miss, men sånt får man ta!).

Nu när man aktiverat surfzonen så dyker den även upp i aktivitetsfönstret som en funktion. Excellent.

Last edited: 5 dec 2015
  11. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Hej! Jag får be om ursäkt! Den har hotspot, det var bara jag som inte hittade funktionen.

Så nu kanske det kan bli ett alternativ.

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Här är två skärmdumpar för att illustrera vad jag pratar om. Först google i en ram och sen länkas man till "my search".

Bifogade filer:

13. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Då får jag gratulera, kanske bara jag som fått ett dåligt exemplar. På min så känns på/av knappen lös och man kan pressa ned knappen både upptill och nedtill utan att knappen aktiveras (samtidigt så aktiveras den väldigt lätt om man trycker på mitten av knappen). Så vill man inte ha det. Det verkar dock inte påverka funktionen, den är vattentät och så.

Jag har som jag skrev beställt en till (en orange), jag får se hur det är med den.

14. geckotov

Mottagna gillanden:
    2
    Min vänstra knapp är meny för appen jag är inne på, så jag vet inte hur man söker med den. Men när jag kollar in widgets så finns det en search och en Google apps search. Om du kan få igång den andra så slipper du mysearch. Nu har jag också fått igång omvänd laddning.

Bra att du också hittade din hotspot, något annat hade ju varit konstigt. Tar du screenshot med en app eller går det att göra utan?

15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag tar skärmdump som vanligt med androidmobiler. På/av knappen trycks in samtidigt som man trycker ned volumgungan (volym minus).

Man söker när man är i skrivbordsläge. Det är bara att hålla in den någon sekund.

Jag får fram googlesök när jag trycker på hemknappen (som jag skrev) så visst går det att googlesöka.
    Excellent!

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Okej, låter lite riskabelt tycker jag och inget jag kommer att göra. Hoppas det inte ger några framtida problem för din del.

17. geckotov

Mottagna gillanden:
    2
    Jag behövde inte ta så mycket. Jag har dåliga förutsättningar för att fotografera så nära men så här blev det:
    WP_003334.jpg

indika och Ara gillar detta.
  18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Okej! Tack för bilden. Hoppas som sagt att det håller för ett bad om det skulle behövas.

19. Bonuz

Bonuz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Min ramlade 30 cm och landade på ett armstöd när jag åkte tåg, spräckte glaset?????

20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jösses! Det låter riktigt illa. Har du bild? o_O