Blade. Laddning utav batteri första gången?

Diskussion i 'Blade' startad av BOT, 1 jul 2011.

1. BOT

BOT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

köpte ju en zte igen, den har nu varit igång den har nu varit igång 37timmar sedan första laddningen och har 28% batteri kvar! Väldigt bra! hoppas den inte separ ur vid andra ladningen nu bara som första bladen gjorde, men denna batteri tid är jag imponerad utav

2. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Jag har inga problem med min batteri tid och då flashar jag in en ny rom om dagen... Så antingen fick du ett måndagsex eller så var det fel på användaren... :/

~Larss00n80~

3. philemon

philemon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tar och bumpar den här tråden då jag har en nyköpt Blade och undrar lite hur jag ska göra med batteriet...

Efter att jag köpt telefonen (igår) satte jag ihop telefonen, satte den på laddning och slog på den ganska omgående. Jag väntade alltså inte tills den var fulladdad (det kanske var dumt, men men). Det jag undrar nu är hur jag ska göra vid nästa laddning, ska jag låta telefonen laddas ur helt innan jag laddar den igen? Jag har både läst att det är bra att göra det de första gångerna, och att det är dåligt att göra så. Spelar det någon roll över huvud taget? Jag är sugen på att kalibrera batteriet, men det ska man ju tydligen göra när telefonen är fulladdad, så därför undrar jag om jag bör låta telefonen ladda ur helt innan jag laddar upp och kalibrerar...

4. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Min gissning är att det spelar mindre roll. Även om det är så att ladda ur helt (ladda ur absolut helt skadar batteriet, men de har säkerhetsspärrar och slår av i förtid för att det ska försvåras) inte är helt optimalt för batteriet så bör enstaka tillfällen inte ha någon märkbar påverkan.

5. philemon

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar, och jag tror som du ungefär. Men kan det finnas några fördelar, att det är positivt för batteriet, med att ladda ur batteriet de första laddningarna? Alltså, kan det finnas något som gör att det är bättre att ladda ur helt, jämfört med att ladda upp när det fortfarande återstår exvis 50% av batteriet?

6. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Kan? Kanske.

Verkar vara väldigt mycket motsägande info angående det här. Men av allt olika man läst har jag fått för mig att det generellt sett spelar mindre roll, det tillsammans med bekvämlighetsfaktorn gör att jag laddar lite hur jag vill. Vill ogärna starta dagen med 30% batteri, men ser också mindre mening att ladda när den bara tappat till 90%.

Råkade bara för någon dag sedan snubbla över någon sida (kommer tyvärr inte ihåg var, tror det var via något mp3-spelare forum inte för att det hjälper mkt, tror det var baserad på tester av en sansa clip+ batteri) som hade gjort väldigt utförliga tester, hade inte tid att läsa igenom den noggrant men såg en intressant tabell (kommer tyvärr inte ihåg all data från den, men kanske det viktigaste). När de fick ut 70% eller mindre (kanske var 75%, var iaf där omkring) av den kapacitet batteriet hade från början klassade de det som "förbrukat".

De hade fått ut följande resultat:

Urladdning Livscykler
    100% 500
    50% 1500
    10% 4700

Gör man bara matten lite som hastigast skulle 50% ge motsvarande 750 full cykler, medan om man satte den på laddning redan vid 90% (10% urladdning) så skulle man få ut 470 cykler som inte är allt för mycket sämre än fulla urladdningar. Det fanns ett par till värden också som jag ej kommer ihåg, men omkring 50% var det optimala enligt deras test om jag tolkade tabellen rätt. Det kanske skiljer sig från batteri till batteri, och kanske blir mindre/större skillnader beroende på andra faktorer, så ta det med en nypa salt.

Hursomhelst, när jag skaffade min blade tror jag jag körde ur batteriet hyfsat några gånger, inte direkt för att jag tror det gör någon skillnad, utan mer för att det är gammal vana för att man hört det så många gånger. Som sagt, även om det inte är det optimala, så bör inte ett fåtal gånger inte göra någon märkbar skillnad. För det mesta laddas väl mitt batteri ur ganska långt innan laddning igen av naturliga skäl då dess kapacitet är lite av en akilleshäl, men det funkar fortfarande bra, snart ett år efter inköp. Sen vill jag också nämna att om du tycker batteriet är lite halvtaskigt till en början så blir det markant förbättring under de första veckornas användning.

Ber om ursäkt för att det blev lite långrandigt.

EDIT: artikel: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Last edited: 18 aug 2011
  7. philemon

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för länken, intressant!

Ja, det enda jag ville komma åt egentligen var om man på något sätt kan fucka upp batteriet genom att urladda för lite/mycket just de första laddningarna. Man har ju som sagt hört att man ska ladda ur de första gångerna, men jag undrar om inte det är ganska förlegat...

8. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Ladda hur du vill!

Det är tyvärr många gamla myter som lever kvar från tiden med NiMH-ackar som har en minneseffekt vilket gjorde att dom tappade effekt om man inte skötte dom noggrant....

I dagens telefoner så sitter det antingen LiPo eller LiIo batterier vilka inte är så kinkiga med hur man laddar dom så länge dom inte blir tömda helt, eller överladdade.....
    Telens laddkrets sköter det så bra så vi behöver inte bry oss...

Så töm/ladda hur du vill! :D

Det finns ett längre och noggrannare svar, men orkar inte just nu...:cool:

9. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nja, jag har upptäckt med Blade att den tar längre tid att ladda med mobilen av. Det blir bättre om man kör några laddningar när den är avstängd.