Kan? Kanske.
Verkar vara väldigt mycket motsägande info angående det här. Men av allt olika man läst har jag fått för mig att det generellt sett spelar mindre roll, det tillsammans med bekvämlighetsfaktorn gör att jag laddar lite hur jag vill. Vill ogärna starta dagen med 30% batteri, men ser också mindre mening att ladda när den bara tappat till 90%.
Råkade bara för någon dag sedan snubbla över någon sida (kommer tyvärr inte ihåg var, tror det var via något mp3-spelare forum inte för att det hjälper mkt, tror det var baserad på tester av en sansa clip+ batteri) som hade gjort väldigt utförliga tester, hade inte tid att läsa igenom den noggrant men såg en intressant tabell (kommer tyvärr inte ihåg all data från den, men kanske det viktigaste). När de fick ut 70% eller mindre (kanske var 75%, var iaf där omkring) av den kapacitet batteriet hade från början klassade de det som "förbrukat".
De hade fått ut följande resultat:
Urladdning Livscykler
100% 500
50% 1500
10% 4700
Gör man bara matten lite som hastigast skulle 50% ge motsvarande 750 full cykler, medan om man satte den på laddning redan vid 90% (10% urladdning) så skulle man få ut 470 cykler som inte är allt för mycket sämre än fulla urladdningar. Det fanns ett par till värden också som jag ej kommer ihåg, men omkring 50% var det optimala enligt deras test om jag tolkade tabellen rätt. Det kanske skiljer sig från batteri till batteri, och kanske blir mindre/större skillnader beroende på andra faktorer, så ta det med en nypa salt.
Hursomhelst, när jag skaffade min blade tror jag jag körde ur batteriet hyfsat några gånger, inte direkt för att jag tror det gör någon skillnad, utan mer för att det är gammal vana för att man hört det så många gånger. Som sagt, även om det inte är det optimala, så bör inte ett fåtal gånger inte göra någon märkbar skillnad. För det mesta laddas väl mitt batteri ur ganska långt innan laddning igen av naturliga skäl då dess kapacitet är lite av en akilleshäl, men det funkar fortfarande bra, snart ett år efter inköp. Sen vill jag också nämna att om du tycker batteriet är lite halvtaskigt till en början så blir det markant förbättring under de första veckornas användning.
Ber om ursäkt för att det blev lite långrandigt.
EDIT: artikel:
How to Prolong Lithium-based Batteries - Battery UniversityClick to expand...