Blåsning på 5000 kr.

Diskussion i 'Off Topic' startad av ViLANDER, 22 jun 2012.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag skulle mer än gärna vilja veta mer innegående hur Polisen har det, så man vet vad skattepengarna betalar.

Jag tror inte de är stillasittande och lata, snarare tvärtom. De får nog genomlida en hel del skit på alla möjliga håll, mer än vad gemene man skulle vilja genomlida. Speciellt i områden som Rosengård eller Malmö i övrigt där kravaller härjar mest.

2. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Tycker du ska fortsätta kämpa. Kontakta polisen och fråga på vilka exakta grunder dom lägger ner den. Sen även om dom har kollat upp alla uppgifter du lämnat in.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

3. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag är helt med dig, det verkar inte vara särskilt svårt eller ansträngande, men det ligger säkert (läs: förhoppningsvis) något legitimt bakom som gör att de lägger ner förundersökningen. Jag vet dock för lite om polisens struktur och arbetssätt för att kunna kritisera det.

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Enligt artikeln i DN:

Även om det är många fall per dag kan man nog anta att det är en ganska liten klick människor som begår dessa brott. Nu bjussade Vilander på en möjlighet att haffa en av dessa individer. I fall de helt sumpade den möjligheten innebär det att boven sitter kvar i lugn och ro och lurar flera personer i veckan med flera anmälningar på polisens skrivbord som följd.

m v h Henrik

5. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det är en bra poäng, det blir liksom som en ond cirkel. Om det begås många småbrott, som de inte kan eller struntar i att lösa, så blir det bara fler och fler. Svår situation hur som helst.

6. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag ska ringa både handläggaren och åklagarmyndigheten imorgon. För som jag verkar förstå det så har de en misstänkt som har gjort bedrägeriet mot mig, men han är åtalad för ett grövre brott. Men vad jag behöver veta är om jag kan sätta kronofogden på honom, eller om jag inte kan göra det för att det inte längre utreds.

7. Droid113

Droid113 Guest

Nu ligger ju Rosengård precis som du säger i Malmö och inte i Uppsala så man kan kanske anta att Uppsalapolisen har det något lättare än Malmöpolisen(framförallt eftersom swandenswanden bor där :neutral:). Men jag vill påpeka att jag inte alls är insatt i Uppsalas områden och kvarter så jag kan mycket väl ha fel. :scared:

Lycka till!

8. shieldfire

shieldfire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har för mig, men du måste kolla, att du kan driva enskilt åtal. Det lär dock inte vara värt det för 5 papp. Fogden tror jag inte på, han lär inte ha något att pröjsa med. "Värre" kan vara av samma slag men större belopp, då släpper åklagaren "småzummor" som inte spelar någon roll i påföljden.

Tapatalked, might contain weird text :-)

Last edited: 16 aug 2012
  9. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Han är fast för något grövre brott! Vad han har gjort vet jag inte, men det jag vet är att han i alla fall är åtalad och ska upp i domstol. Jag skulle ringa om någon vecka eller månad då de har satt ett datum då han döms, och därifrån kan jag få handlingar för att se vad han har gjort.

Jag kunde också kräva pengar av honom, oberoende från en åklagare när domen är fastställd så vi får se hur det löper ut. Men det viktigaste är att han är fast, men det hade även varit roligt att få veta hur han åkte dit, om man var till någon hjälp det vill säga.

10. Myrmeldjyr

Myrmeldjyr Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tråkigt att polisen skall agera slapptask och skita i det.
    Så bara för att han begått ett grövre brott så skall detta inte läggas till? Svenskt rättssystem.. Ska nog skattefuska några år och dra in stora pengar, sen göra något värre, säga att jag är psykiskt sjuk, får rättspsykiatri i 6 månader och sen blir förtidspensionär på en ö i Stilla Havet. Är väl så det funkar?

Nu är detta visserligen några år sen, och kanske inte i samma genre, men fick min moped bestulen då man skulle åka runt på en sån, men jag hittade mopeden + förövare och tog dom på bar gärning efter 30-40 minuter, tillkallade polis och dem blev gripna.
    Upp i rättegång och dom blev ersättningsskyldiga till mig. På pappret.
    Pengarna hade dom 30 dagar på sig att betala in, gjorde dom inte detta så fick vi ta tag i det själva. Inga rättsliga påföljder om dom inte betalar in pengarna för den vandaliserade mopeden, utan vi får BETALA 900kr till Kronofogden för att sätta dom på Inkasso (eller liknande). Pinsamt.

11. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Jag håller verkligen med om att det är tråkigt att polisen inte agerar, men du verkar ju inte riktigt förstå VARFÖR dom inte gör något.
    Ifall de väljer att inte ta personen ifråga för att hen begått ett grövre brott så är det för att man vill sätta fast personen för just det grövre brottet! De kan inte arrestera hen för en sak och sedan ändra anledning i ett senare skede. Sen vill de väl samla ihop tyngre bevisning för det grövre brottet.
    Jag säger inte huruvida jag tycker det är rätt eller fel, förklarar bara hur det ligger till. Det är inget med just det "svenska rättsystemet" utan det är såhär det fungerar rent generellt.

12. adde34

adde34 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag har blivit uppringd av min handläggare på polisen och hon bad mig om att göra målsägandeförhör. sen berättade hon att de vet vem killen är och att han bor i samma stad som jag. Nu är det väl att vänta på ett sånt brev som Vilander fick.
    Med tanke att de vet vem han är och var han bor så tror man att de tar honom men än så länge har de inte gjort det. Jag har t o m laggt till min anmälan att han stulit någon annans identitet

13. brutus

brutus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu tar vi det lilla lugna med hatandet till höger och vänster, speciellt när du inte riktigt har koll på hur det fungerar. Det är inte polisen som agerar "slapptask" som du så häftigt formulerar det.

Om den misstänkte åtalas för ett grövre brott så är förundersökningen inte polisledd utan åklagarledd. Således är det åklagaren som avgör vilka brott som ska upp till åtal och inte. Det finns en mängd regler för åklagare att använda sig av när det gäller kriminella som är väldigt brottsbelastade. Exempelvis kommer en åklagare inte ta upp en (rent hypotetiskt) missbrukares samtliga brott, säg 25 snatterier, 10 ringa narkotikabrott och 5 ofredanden då det svenska rättssystemet är så pass generöst (beror på vilket perspektiv man har naturligtvis) när det gäller straffbedömning. Det är inte som i USA (beroende på delstat, vet inte om det är likadant i samtliga)att man lägger ihop samtliga brott och adderar ihop straffvärdet (med resultat att vissa kanske får 187 år i fängelse.

Att gärningsmännen som tillgrep din moped åkte fast tyder ju på ett bra polisarbete, sen var det ju synd att de inte hade några pengar att betala med. Naturligtvis tar Kronofogden betalt för sina tjänster men har inte gärningsmännen några pengar kan ju Kronofogden inte driva in några pengar åt dig, enkel matematik.

Polisen ska naturligtvis granskas och kritiseras och naturligtvis finns det bra poliser likväl som sämre. Ibland sätter dock rättssystemet stopp för vad polisen kan göra då det bland annat finns juridiska grunder att exempelvis lägga ner ett ärende på samhällsekonomiska grunder. Istället för att sitta och hata polisen, vilket bara blir pinsamt när det uppenbarligen beror på okunskap, får du väl försöka ändra lagarna eller liknande.

Att skattefuska låter för övrigt som en ganska dålig idé och det verkar som att du har en ganska förenklad bild över hur det fungerar i verkligheten.

14. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

15. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Kommer inte riktigt ihåg om jag har berättat det för er, men bedragaren är fast och han ska upp i domstol för andra brott också. :)