Blåst av Coop forum (Självscanningskassa) har du råkat ut för samma?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Zooklubba, 6 aug 2011.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Ta det lite lugnt och läs trådens första inlägg. Du kan ockdå försöka läsa mina inlägg, som sagt kan det vara mycket större summor det handlar om men du tycks inte läsa något av det jag skriver. Alternativt sluta bry dig. Varför ska du alltid hacka på mig? Nu kommer jag ihåg varför jag haft dig på ignorelistan.

    Sent from my GT-P7510 using Tapatalk
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jo klart jag märkte det. Jag påpekade det och till slut korrigerades det av butikspersonalen, som jag redan skrivit. Men hade jag handlat fler varor än mina 4 skulle jag haft mycket svårare att se felet, kan inte komma ihåg att jag någonsin kontrollräknat siffran.

    Kassan jag pratar om är inte som icakortet att samla ihop varor i kassen utan när man scannar allt man har i korgen när man är på väg ut och alla varor vägs.

    Sent from my GT-P7510 using Tapatalk
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vad är det här för påhopp? Jag säger bara som det är. Jag har faktiskt läst det du skrivit, men du beter dig riktigt dåligt för att vara så gammal som du är. Du gnäller också på att "systemet inte fungerar och borde inte användas". Fel förekommer, som sagt.

    Jag hackar inte på dig personligen, jag säger som sagt sanningen. Visst, det kan röra sig om tusen kronor, men vet man med sig att det inte kan gå på en tusenlapp mer så tar man upp det med affären i fråga.

    Du får gärna ha mig på din ignorelista, jag personligen bryr mig inte. Det bevisar dock hur pass mogen du är och att du bevisligen är rädd för konfrontation. Innerst inne vet du att det jag säger här stämmer, du vill bara inte erkänna.

    Sen så är det inte heller svårt att kolla kvittot efter man handlat. Vem hade trott att en Chalmers-elev beter sig som om han gick i en lågstadieklass? Väx upp, snälla.

    Jag kan sluta bry mig, men varför ska jag det? jag försöker bara bevisa för dig hur patetiskt det är att tjafsa om något du kan lösa lugnt och sansat i en affär.
     
    Last edited: 6 aug 2011
    kent_ och papinho gillar detta.
  4. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Det är inte summan i sig det handlar om, det är principen.
     
    Dockland och DreamHawk gillar detta.
  5. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Men det handlar inte om att kolla kvitto eller något...
    Det finns massor med folk som handlar på Coop, Ica och andra butiker (City Gross kommer börja med scanning snart med).

    Man använder självscanning för att det ska göra handlingen smidigare och snabbare. Affärerna ska få betalt av kunden för sina varor snabbare, och snabbare bli av med kunden för att göra plats åt andra.

    Om alla människor hela tiden lägger 100kr extra på sina inköp, så slösar man ju bort sina pengar. Eller hur? Om du storhandlar varor för en sammanlagd summa på 1500:-, och kassan säger 2000:-, så har ju du blivit blåst på 500kr right? Men du har handlat mycket varor, du vill därifrån, osv. Vi litar ju på att kassorna säger rätt. Men om kassorna inte säger rätt då? Tänk om de slumpmässigt plussar 200kr på slutsumman, ingen som märker det . Kaching säger matbutikerna.

    Och sluta med pajkastningen, de som är duktiga och kollar sina kvitton och som aldrig gör några fel, kan ju sköta sig själva och vara duktiga då.
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Herregud, ta det det lilla lugna och läs om trådstarten.

    Sent from my GT-P7510 using Tapatalk
     
  7. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Men ge er, är man så lat så man inte orkar plussa ihop några summor för att vara på den säkra sidan ska man fan inte gnälla på systemet. INGEN har garanterat dess pålitlighet. Varför är det okej att datorer som ni köpt för PENGAR ofta kraschar och beter sig annorlunda, men inte att datorer som tar betalt av er gör det? Litar ni inte på systemet, använd inte systemet.

    Personligen satsar jag hellre på ett system som gör ett fel per år och som aldrig tröttnar än en kassör/kassörska som sitter och scannar varor hela dagen varje dag(har inget emot dom, jag påpekar ett mänskligt fel).

    Sent from my HTC Desire HD
     
  8. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Precis. Och även om inte en hundring är mycket för en person så kan det göra en enorm skillnad för en annan person. Har man 100 mille så är 100k inte så mycket men för en normal svensson är det oftast enormt mycket pengar.

    Och om nu TS råkade ut för detta och hade tur nog att upptäcka det, så finns det ju inget som säger att 100 pers tidigare råkat ut för samma sak utan att upptäcka det.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Du är så vis. Huvudet på spiken!

    Sent from my GT-P7510 using Tapatalk
     
  10. Elfson

    Elfson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    571
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Jag fick betala mindre när jag fick avstämning en gång, jag hade scannat dubbelt på nån vara, ärligt system tycker jag.
     
  11. kent_

    kent_ Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    507
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    varför skickar du in det här lilla till aftonhoran?
     
  12. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    +1

    Inte bara aftonhoran utan GP också.
    Shit looks riddiculus, imho.
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Ja du, säg det. Tänk dig artikeln om de tar med den.

    Man i Göteborg blev nästan blåst på hela 120 kr

    "En ung man i Göteborg igår blev nästan blåst på ofattbara 120 kr när han handlade fyra varor på Coops självskanning. Maskinen hade registrerat en summa på 120 kr mer än vad summan egentligen var. Han han dock upptäcka detta bedrövliga misstag innan han blev 120 kr fattigare. Vi har ännu inte lyckats nå denne ungdom för en kommentar."

    Lol.
     
    Facemeat och kent_ gillar detta.
  14. kent_

    kent_ Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    507
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    HAHAHA

    fyfan vad vad jag skratta åt det där!:D
     
  15. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Den här tråden tycks vara påväg att spåra ur. Meningen var ju inte att diskutera huruvida 100 kr är mycket pengar. Den intressanta frågan är ju hur vanligt det är att våra forumdeltagare upptäckt att systemet gjort fel.

    Själv har jag aldrig upptäckt något fel, jag använder inte självscanning. Därmed inte sagt att jag tror att kassörskorna är felfria de heller, men jag tror faktiskt att det går fortare att snabbt lassa ner varorna i korgen och sedan gå genom en vanlig kassa. De flinka kassörskorna brukar slå in (eller snarare scanna in) varorna lika snabbt som jag plockar upp dem ur korgen.

    m v h Henrik
     
  16. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Flera butiker har satt i system att "glömma" någon rabatt eller prissänkning i systemet. Oftast missar kunden sånt och köper en vara de inte kanske skulle köpt om det inte var nedsatt till ordinariepris. Påtalar man det säger de bara "hoppsan, här har du din rabatt tillbaka". Man ska alltid kolla sitt kvitto.

    Kan inte påstå att det är troligt att någon tidning tar upp TS problem som isolerad händelse, inte ens AB. Men händer det ofta är det en annan visa. Därför är det ju bra att de får reda på att sånt händer av någon, så det till slut kanske kan bli en artikel om det är ett utbrett problem.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  17. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Man i Göteborg blev blåst av Coop på en summa pengar!

    En ung man i Göteborg var som vanligt iväg och handlade några varor med hjälp av Coops självskanning. Fast det var inte till någon hjälp, utan denne man upptäckte på vägen ut att något var fel, inte ett litet fel, utan ett tekniskt fel på överbelopp. Självskanningen hade plussat på ett pris över det han hade handlat.
    Vi har sådan tur att vi lyckats nå mannen för en kort intervju om det tragiska:
    "Åh, jag handlade lite skinka, ägg och två godisbitar och det fick jag betala dyra pengar för, 172 kronor gick hela kalaset på"
    Okej, det var sorgligt att höra.
    "Jaa, det var verkligen ett brutalt fel utav Coop och jag tycker att de inte borde tillåta sina affärer att använda ett system med ett så allvarligt fel."
    Aha, och du är säker på att det hänt flera, eller tror du detta bara var en engångsföreteelse?
    "Jo men det är ett tekniskt fel, det har säkerligen hänt flera. Detta är väldigt ignorant av Coop att använda sådant system. Det borde inte användas, då det tar betalt för fler varor. Att de ändå gör det är själva anledningen till varför de lurar sina kunder"
    Tack för denna intervju!


    Hör du inte hur löjligt det skulle låta?!
     
    kent_ gillar detta.
  18. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Appropå struntsummor: Apotekets kunder betalar för mycket

    Coop Forum där jag bor verkar ha satt i system att "glömma" att lägga in rea/nedsatta varor och ungefär hälften av ggrna man handlar måste man gå till kundservice.
    Tycker faktiskt att det är ganska allvarligt fel på system om man kan bli debiterat så pass mycket mera. (om man ställer det i jämförelse till hur mkt det skulle ha kostat).
    Men det är väl inte summan i själv som är intressant utan att hur felet uppstod och hur vanligt det är.

    Här är Coop forum ett riktigt pensionärstillhåll, där kan nog faktiskt 120kr vara ganska mycket.
     
  19. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Om nu 120 kr inte är mycket för er kan ni få sätta in dem på mitt paypal konto, hellre det än att coop får dem ;)

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Håll er till topic. Inlägg som inte rör frågeställningen kommer att tas bort.

    Till er som missat det söker alltså trådskaparen svar på följande fråga: