Övrigt: Blåst på blocket?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Zitzo, 4 augusti 2012.

1. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Grejen är också att polisen skiter i det för det handlar om dom små summorna tyvärr.

2. Norpan111

Norpan111 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Går det att blåsa folk så även om man använder Internetgiro som blocket rekommenderar? Brukar köpa så och säljaren får inte sina pengar förrens du godkänt varan osv.. Vill bara veta om jag sitter relativt säker

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

3. hasek

hasek Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 128 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 128 GB
    ROM:
    iOS 18.5
    ja man ska aldrig föra över pengar till någon om man inte fått varan då ska man tänka väldigt noga först!!!!

4. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Grejen är att polisen måste göra en utredning. Den försvinner inte. Har killen åkt dit tidigare så lär han åka dit oavsett summan. Sedan så lär dom inte bara blåsa en person. Så oavsett vad du tror. Anmäl alltid. Så får polisen upp ögonen för svinet. Annars kommer vi leva i ett jäkla kaos.

5. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Ärligt, betalar man innan man fått varan får man skylla sig själv, end of story...

6. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Tycker att det där är helt fel faktiskt. Med den attityden så låter det som om du tycker det är ok att sno pengar av folk!
    Det är ett jävla moment 22 faktiskt. Rekommendationen jag fick av polisen när det händer mig var att betala aldrig innan du fått varan, alt. skicka aldrig varan innan du fått betalt... Hur fan går det ihop?

7. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Internetgirot har ett hyfsat stort fel som Blocket inte låtsas om:
    1. Du säljer din SIII:a för fyra tusen spänn och jag svarar på annonsen.
    2. Jag sätter in pengarna på Internetgirot och du får besked av dem att de fått in pengarna så du skickar iväg luren.
    3. När luren kommer så hämtar jag ut den på posten och hör sedan av mig till Internetgirot och berättar att paketet bara innehöll en näve grus och lite tidningspapper.
    4. Internetgirot betalar tillbaka mina fyra tusen till mig och du får ett helvete att bevisa att jag verkligen tog emot luren.
    :o

Träffas IRL eller gör bara affär om du har råd att bli av med köpesumman är det enda som funkar.

8. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Det stämmer. Man ska aldrig betala innan man fått varan, och i samma veva ska man aldrig skicka varan förrän man fått betalt. Det är en paradox, typ som den ostoppbara kraften som möter det oflyttbara objektet. :P

Träffas IRL är bäst!

9. jollelund

jollelund Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    De betalar väl inte tillbaka summan innan säljaren har fått tillbaka sin vara? Det kan jag aldrig tänka mig, då är ju hela grejen helt meningslös...

10. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Min polare startade ett litet företag i Borås som funkade så här:

1. Du vill sälja din S3 för 5000kr på blocket. Du sätter ut en annons och får napp.
    2. Du skickar din S3 till min polares företag. Han öppnar och kontrollerar att allt stämmer.
    3. Köparen skickar pengar till min polares företag. Min polare bekräftar att han fått pengarna och skickar nu vidare S3 till köparen och pengarna förs över till säljaren.
    4. Alla nöjda och glada. Min polare tar en peng för besväret.

Ingen kan bli blåst. Det finns i princip bara ett sätt att bli blåst på ovanstående modell och de funkar så här:

1. Jag är bad guy och vill blåsa dig på din S3.
    2. Jag postar en annons på blocket och vill sälja en Samsung LED 50" Tv för 5000kr. (Kostar mycket mer i butik) och skriver en "trovärdig annons".
    3. Jag får napp och säger till den som köper att skicka över pengarna till DITT konto (du som säljer S3:an) / min polares företag.
    4. Min polare / Du ser att du har fått 5000kr på ditt konto och ni skickar mig S3:an.
    5. Snubben som köpte "tv:n" av mig undrar var fan TV:n är och gör en polisanmällan.
    6. Polisen spårar kontot och ser att de går till min polares företag / ditt konto.
    7. Polisen kräver ut pengarna...

Och jag som bad guy kommer undan eftersom jag har inte lämnat ut något privat någonstans. Förutom leveransadressen för S3:an som jag har angivit till en Postbox eller på ett ställe där jag kan övervaka postlådan.

Angående min polares företag:
    Min polare har nu lagt sitt företag på is då han inte kunde få blocket att börja samarbeta ordentligt med honom. Han fick bara lite drygt 20 paket i veckan att kontrollera. De va svårt att leva på de plus att de tog en massa tid för de lilla betalt som man fick. Men affärsidén är ändå rätt klockren. Iaf betydligt bättre än de som Blocket erbjuder idag.

11. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    På grund av ovanstående osäkerhet (Triangelbedrägeri) så av princip köper jag aldrig dyrare prylar på distans. Mitt maxbelopp på blocket är vad jag är beredd att förlora, runt 500kr. Allt annat kräver jag sker fysiskt där jag finns. Annars får det vara.

Visst jag är cynisk men jag känner så jävla många som blivit blåsta på flera olika sätt. Typ de som jag postat ovanför GÅR INTE skydda sig emot till 100%. Hur grundlig du än är så är pengaröverförningar inte säkra. Du kan bli krävd på pengarna i efterhand av polisen.

12. rimion

rimion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Eftersom bedragaren sa att paketet bara innehöll grus så är det inte speciellt svårt för honom att skicka tillbaka lite grus från sandlådan ute.

13. Gnubaver

Gnubaver Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Efter att ha läst tråden så låter det som det faktiskt finns en marknad för detta!m (skämt åsido) Håller med föregående om att GER man pengar till någon utan ens ha träffat personen så vettefan hur man tänker alltså.

14. Norpan111

Norpan111 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Hahahahha fyfan
    Köpte en gamecube genom internetgirot för en 500 hundring.. Skiten va chippad o kunde inte spela upp hälften av spelen som skickades med.. Jag godkände skiten för att slippa krångel men mailade en bild tillbaka där jag fyllt den med jord och planterat en kaktus i den, tackade så mycket för det smärtfria köpet. Tror han blev snopen

Kherberos och Joiis gillar detta.
  15. Tråget

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Hur man tänker? Det kallas för tillit och tro på människor. Men alla ni som tycker det är konstigt behöver nog inte oroa er. Det är på väg att försvinna. Snart lever vi i en sluten värld där ingen litar på någon och alla går omkring med en varsin pistol och skjuter varandra så fort man tänkte hälsa?
    Eller, nä, det är nog kanske bättre om man kunde lita på att människor är ärliga istället. Så som det var förr, då behövde man inte ens låsa dörren om man inte skulle åka på semester. Ibland känns det som att det var bättre förr.

Kherberos, Pake och S-Droid gillar detta.
  16. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Jag är skitsur på att det inte längre går att lita på folk, i synnerhet HÄR!

Har alltid skickat förskott och har aldrig blivit blåst men sen man sett hur de ser ut på Swedroids köp och sälj så drar man öronen åt sig.

Inte blivit blåst på tradera ens

17. stefan78

stefan78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Jag har fortfarande hopp om människorna på detta forum iallafall har gjort affärer med flera medlemmar här och kan säga att jag ännu inte blivit lurad av någon..
    Köpte en Xperia s för några veckor sedan av en kille här och han till och med skickade luren till mig så jag fick kontrollera den först innan jag förde över pengarna!!
    Så jag vill gärna tro att dom flesta som hänger här är seriösa.

18. Tråget

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Precis det jag menar. Det är skittråkigt ärligt talat. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, man gör ju bara misstaget att lita på folk via nätet en gång! Om man inte är riktigt naiv förstås, då kanske det händer fler gånger? :innocent:
    Förr i tiden skickade jag mina gamla mobiler till folk via blocket och dom betalade snällt när dom fått varan levererad. Idag skulle det aldrig falla mig in att göra en sån affär, det är alltid ansikte mot ansikte nu för tiden.
    Tycker det är skittråkigt ärligt talat, det var en roligare värld när man inte ens behövde funder över om man skulle bli lurad eller bestulen. :ehm:

19. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Japp, det är den.

20. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Såklart de gör. Annars skulle du ju kunna skicka just en näve grus och sen hävda att du skickat en riktig mobil och få pengarna utbetalda.