Övrigt: Blåst på blocket?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Zitzo, 4 aug 2012.

1. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Köpa en vara värd 6000 kr för 1700...

Darwin award.

Svårt att tycka synd om sådant även om det är fel...

2. undegaard

undegaard Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Om det låter för bra så är det tyvärr ofta det.

Dock om han har använt sitt egna namn och kontonummer så lär ju en polisanmälan sitta rätt fint :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

3. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Bara för att det är ett korrekt namn och kontonummer så betyder det inte att det är den personen som lagt ut annonsen. Dessa pengar är borta och lurendrejaren kommer att lura fler människor snart igen. Så fungerar världen...

4. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Köp nya prylar från företag istället. problem solved!

5. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Finns ett bra ord för detta inte speciellt nya fenomen... Dumsnål.

6. tp_88

tp_88 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Det är väl inga konstigheter, har gjort hundratals affärer genom åren på internet med förskottsbetalning och inte blivit blåst hittils *ta i trä osv*. Däremot får man vara vaksam, jag har vid några tillfällen blåst av affärer/avstått från att lägga bud pga dålig magkänsla/information.

Påstår sig någon sälja en SGSIII för 1700kr sommaren 2012, ja, då betalar man inte i förskott...

7. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Lite skillnad i dagens läge än förr, då man faktiskt kunde lita på människor,
    men med dagens bedrägerier och blåsningar ska man vara försiktig, precis samma svar som du fick av Polisen, men det andra går ju att diskutera.

Samma princip, du ska köpa en bil och för över... låt oss säga 100.000kr.
    Sedan ska dom komma med bilen till dig dagen efter och du ser inte röken av den.

Nu vet jag att det är lite skillnader på valör gällande en telefon och en bil,
    men principen är samma, betala aldrig innan du har varan i handen.

Alternativt då att du använder internetgiro via blocket, det är allt för mycket bedrägerier.

8. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Köpa billigt är o köpa dyrt

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

9. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Jag har köpt och sålt rätt mycket. Här på Swedroid så sålde jag en gammal iphone 3. 300kronor fick jag i förskott. Telefonen dök aldrig upp, jag erbjöd mig att ersätta köparen då det känndes väldigt trist, men han ville inte ha dem. Så jag sa att ville han köpa något annat någon gång så kan vi räkna av det, eller om han ville ha ett tvspel eller nått. Shit happens liksom.

Men - jag har köpt en del och det har aldrig varit problem. Betalar alltid i förskott, anledningen är att man rätt enkelt kan kolla hur folk beter sig och historik av postandet - verkar de trovärdiga?

Internetgirot är skit. Förstå alla konfliktpengar de sitter inne på - bara räntan där kan betala ut anställdas löner.

Blocketpaketet är skit; Säljaren får BETALA för att bli av med något. Visst kan det räknas in i summan som man är överens om men det är ändå skitbökigt. Försöker sälja min motorola - en köpare har ändrat sig fram o tillbaka gällande BP som jag gått med på trotts att det är världens omväg för mig. Nu orkar jag inte utan skickar den bara åt honom så kanske han betalar mig - vem vet.

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

10. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Alla tycker olika såklart, men för min del blir det aldrig förskottsbetalning.

11. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Om du säljer något då, skickar du det i förskott med?

12. Von_Pulver

Von_Pulver Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Lite off topic här iochmed att jag blev blåst av en säljare på Tradera och inte Blocket. Men det var en etablerad säljare med högt betyg (eller vad man nu säger) och varan var tyvärr en något år gammal systemkamera, tror aktionen stannade på 2200:-.

Betalade och var glad, dagen efter kom ett mail från Tradera där dom berättade att säljaren blivit avstängd.
    Polisanmälde honom och gav polisen all info (kontonr, mailkonversationer m.m)! Tänkte ändå att det kanske skulle lösa sig, men dumfan hade tydligen varit väldigt aktiv och blev dömd för diverse andra saker till 10 månaders fängelse och rätten beslutade att inte åtala för att ha blåst mig...
    Så kan det gå!

13. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Vem minns inte kameraexperten eller vad dom hette... De va iaf ett litet företag i karlskrona eller nere i blekinge där några oseriösa köpte ett bolag som gick rätt dåligt iaf.. å så la dom ut massvis med prylar på nätet och postade ut allt på prisjakts register. Folk köpte som dårar eftersom butiken hade ju historiskt skött sig. Ingen jävel fick några prylar. De va massor med folk som va upprörda över att dom inte fick sin 500kr PS3:a (De va runt den tid då den va ny!)..

Ibland är folk bara för naiva och jag tycker som facit, dom får fan skylla sig själva. Nu finns det ju omständigheter där ute som man ibland har svårt att avgöra om motparten är seriös eller inte men om något är sjukt billig som i detta fallet så tja.. skyll dig själv. Betala ALDRIG i förskott.

Jag har ju lite tur att jag bor i en någorlunda stor stad så de är förhållandevis enkelt att möta upp folk i stan om jag nu ska köpa begagnat. Men vid minsta strul eller så så tackar jag för kaffet. Alla antenner får man hålla ute liksom.. de är mkt flummeri på begagnat marknaden. För mycket imo. Ibland är de fan bättre dra hammaren i sin gamla skit och köpa nytt. De är liksom inte värt besväret.

14. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Hettsen kring det hela når dock absurda nivåer med. Somm nu - Jag kan inte sälja min Razr för en struntsumma, den är ett repobjekt, för köparen mår så dåligt bara över chansen att bli blåst. Han har mina telefonnummer, adress, kontaktuppgifter till mitt arbete då han mailat min arbetsmail och allt annat. Jag säger att antingen betalar han i förskott eller så ordnar han med allt för ett blocketpaket så allt jag behöver göra är att printa lappen och lämna in - detta går såklart inte, av någon anledning.

Det är helt enkelt inte värt det, vilket är trist.

15. razer_d

razer_d Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har sålt massvis med prylar på trader och har som krav att köparen betalar i förskott. Jag tror att 90% av tradera säljarna gör likadant så ni som säger att man ALDRIG ska betala i förskott är bara paranoida. På blocket är det annorlunda förstås och där vill de flesta ändå träffas face-to-face ändå.

16. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Håller med. Det är lite väl mycket paranoia i denna tråd. Nån måste lita på nån och det måste bli den köpande parten, annars går inte världen framåt.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

17. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Om ni är i affären och köper mjölk, så är det ju en form av förskottsbetalning. Ni köper vad ni tror är ett paket mjölk, medan innehållet kan vara något helt annat.

Kräver ni då att få mjölken öppnad och kolla att innehållet stämmer?

18. Nagarebozhi

Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Allt är förbetalning, likaså när man köper från tradera, eBay och dylikt så det är bara fjantigt att säga att man aldrig ska betala innan. MEN man kan juh dra öronen till sig och höra varningsklockorna när en produkt är för 6000 kostar runt 1000 lappen då är det oftast något skumt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

19. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Precis, men lite tillit till sin medmänniska får man ha om allt ser ut att vara i sin ordning. Man ska inte dra alla över en kam bara för att man olyckligtvis blivit blåst.

Playstation gillar detta.
  20. Nagarebozhi

Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Det har jag redan påpekat i början av denna tråd :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2