Övrigt: Blåst på blocket?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Zitzo, 4 aug 2012.

1. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Det jag syftar på är Blocket, det är allt för många oseriösa säljare där, vilket man bör vara vaksam på, det jag försökt säga hela tiden.

Givetvis om man säljer någonting så vill man väl ha betalt i förväg, men lite sunt förnuft och undersökningar lär ju göras innan man skickar iväg pengar till en främmande människa, så mycket förstår väl även du?

2. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Det var inte vad du skrev, vad du skrev var att du aldrig betalar i förskott, men senare så skriver du att du "kräver" att få betalt i förskott. Jag vet inte, men det hela är ett stort moment 22 som aldrig kommer få ett slut. Jag jämförde lite vad folk skriver här med deras egna köp o säljtrådar - Och de är på samma linje som dig.

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

3. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Jag gör likadant, jag betalar aldrig i förskott men kräver förskottsbetalning ifall jag säljer och köparen absolut vill att skickar paketet istället för att mötas upp.

Dubbelmoral? Absolut, men jag litar bara på mig själv.

4. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Med andra ord, så kommer du snart sluta handla prylar via Inet från privatpersoner?

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

5. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Nä, jag köper bara från personer som bor i Stockholm som jag möter upp inne i stan och gör affär med face 2 face. Så jag kommer nog fortsätta handla begagnat på internet ett bra tag till.

6. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Om du köper varor från ett företag då? Då betalar du ju i förskott, såvida du inte väljer faktura.

7. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Från välkända företag så betalar jag i förskott (givetvis finns risken för ev konkurser o.s.v). De flesta företagen jag handlat från har haft butik i Stockholm och då har jag bokat varan på nätet och sedan betalt i butik, t.ex Webhallen, Elgiganten o.s.v.

Men mindre kända företag håller jag mig undan från, alternativt så väljer jag fakturabetalning, det stämmer.

8. Lunatico

Lunatico Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111

MINA ENHETER

åandra sidan...bara att den kostade 1700 BORDE varit en varningsklocka att inte göra ett köp.

9. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Fördelen med tjänster som Internetgirot och Payson-garanti är att bara genom att begära att en sådan tjänst används, så kan man sålla ut många oseriösa säljare (och antagligen dito köpare). Om de inte är villiga att genomföra transaktionen med Internetgirot, ja då är det antagligen skumt = ingen affär.
    Har avbrutit mången köp av den anledningen. (Kan faktiskt inte ens minnas om jag någonsin slutfört en Internetgiro-affär, eller om det alltid skett IRL.)

Nackdelen med sådana tjänster är att vid en tvist så håller de inne med pengarna. Har båda rent mjöl i påsen är det ingen fara - och är motparten oärlig ser jag hellre att Internetgirot får pengarna än att skurken får dem.

Men som sagt, de oseriösa brukar enligt min erfarenhet vägra använda Internetgirot öht.
    "Betala i förskott annars får det vara". Och då får det minsann vara.

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag brukar vilja ha förskottsbetalning eller att man möts IRL av anledningen att det blir smidigare så. Dock använder jag gärna Internetgirot eller Blocketpaketet om det skulle föreslås.

Bäst av allt, dock, är att man möts ansikte mot ansikte, så man får en chans att testa varan innan man köper den.

11. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Man kan enkelt bli blåst på internetgirot som säljare, så de köpare som föreslår det struntar jag i.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

12. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag har faktiskt bara använt Internetgirot en gång och det var rätt knepigt, plus att det finns en scamsida som i stort sett ser likadan ut. Blocketpaketet använde jag senast häromdagen när jag sålde min Gnex.

Förskottsbetalning är faktiskt det jag tycker är lättast, även om det är lätt att bli lurad.