Blir galen på batteriet!!!

Diskussion i 'Galaxy S' startad av ducken, 23 jul 2010.

1. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ber om ursäkt om ja öppnar en ny tråd för detta men blir inte klok...

Vid åtta i morse var min SGS fulladad. Nu 2,5 timmar senare är batteriet nere i 82 % och det jag har gjort är att pratat två samtal på kanske 3 minuter styck och två sms. Den beter sig ofta såhär. Jag har inte wifi, blåtand på, skärmen är inställd på automatisk.

vad fasen kan det vara för nåt som gör att den drar så hiskeligt med batteri?

2. fekke

fekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det är samma för mig. Det står samma sak jämt i Batterianvändning, och den informationen hjälper inte så mycket

3. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är precis samma för mig. Jag kan bara hoppas att det kommer bli bättre efter några fler laddningar (inne på min tredje). Igår innan jag lade mig hade jag laddat den fullt. Jag höll på med den i en halvtimme typ (lite spel, lite internet osv) och det drog ner batteriet till 95%. När jag vaknade efter 9h och kollade batteriet så var det nere på 86% :((. Jag har satt skärmbelysningen på det lägsta. I övrigt har jag bara på att facebook ska synka en gång om dagen. Jag kör med firmwaren som kom med. Vet inte vad som är intressant mer att veta. Vet inte vad det beror på att batteriet dras ur så lätt. Vissa personer verkar ju ha mycket bättre batteritid.

För övrigt finns det redan en tråd i ämnet... https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=14507

4. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Finns otaliga trådar här på forumet om hur man reder ut vad det är som drar batteri. Har du tittat på något av dem?

Hur mycket av de 2,5h har du aktivt använt mobilen, tex musik i bakgrunden eller skärmen på?

Har du kollat på Settings -> About -> Battery use? Den visar totala batteri åtgången sedan du senast kopplade loss mobilen från laddaren.

Har du kollat med Spare parts appen från market om mobilen går ner i viloläge som den ska? Om inte så kan man med den se om någon app aktivt håller mobilen vaken.

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Från 95% till 86% på 9h är inte dåligt. Visst kan man få bättre batteritid om man stänger av allt i mobilen eller sätter den i flygplansläge. Men då kan man ju lika gärna köpa sig någon 100kr mobil istället om man inte är intresserad av 3g, stor skärm och automatisk synk av gmail, kalender mm.

6. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Försök ladda helt ur och ladda upp några gånger (3-4ggr) så att batteriet hinner omkalibrera sig till sin full styrka och testa igen.

Avinstallera appar som du har installerat och som använder nätet ofta eller konfigurera dessa att dem gör det med längre tidsintervall eller synca dem manuellt.

Sist, om inget hjälper, då gör en fabriksåterställning och upprepa mitt första råd.

7. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja jag vet att det finns många sådana här trådar och jag har även tittat i dem. Blir så avis på alla som säger att de får ut typ 40 timmar på en laddning och då att de pillar med mobilen ett tag...

Jag har inte använt mobilen aktivt i mer än typ sju minuter. två treminuters samtal och två mess. Ingen musik eller synkning eller liknande.

Batterianvändningen står det att 34% har gått åt till röstsamtal och den tiden är då 6 min och 37 sek. sedan är det inaktiv skärm, android etc som använts me det är bara små %-enheter...

8. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Frågade på samsung support hur jag kan få batteriet att räcka längre. Svaret:

Lars:
    Det du skulle kunna göra är att ladda hem en applikation som heter Taskiller ifrån butiken och med ett tryck på den så avslutas alla aktiva program som ligger och drar batteri i bakgrunden, då många program inte avslutas genom att bara backa ur dom.

Mattias:
    Hmm ok. Samtidigt så har jag hört att det inte ska vara bra att använda taskiller för mycket.

Lars:
    Jag använder den dagligen i den Galaxy S jag använder och mitt batteri räcker 3-4 dagar i alla fall vid normalt användande och det anser jag som helt okej, det är det bästa tipset jag har för att lösa detta.

9. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Du har inte nyligen laddat hem någon ny app? När började problemet? kan vara någon skit app som ligger och drar.

10. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja jag ska prova det men jag tror jag nästan ska gå på fabriksåterställningen direkt faktiskt. En del säger ju att det här med GPS:en funkar felfritt hos dem med fw som fanns med på telefonen vid köp. Kanske kan bli något bättre hos mig oxå trots mitt 3G och Tele2-problem.

Har även ställt in appar som använder nätet, är nog iofs bara väderappen tror jag, att inte synka så ofta...

11. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

batterier blir lite bättre efter ett par laddningar men förvänta er inte underverk som vissa verkar tro att det ska bli, troligtvis ligger nått och drar i bakgrunden eller som andra sagt att den inte lägger sig i vilo läge helt. orginal FW är lite möggig, men en ny ska väll släppas snart om man inte vågar köra inofficiella...

12. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Börjar man använda taskiller och börjar "döda" apps kommer batteritiden bli ännu sämre då den måste starta upp alla om och om igen

13. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Tog hem "Compass" och "Navigon" igår. Har dock inte använt navigon än. Men jag vet inte, får väl ge det lite mera tid tror jag än att tjuta som jag gör just nu;)

14. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Har haft min i någon månad nu så tror att batteriet borde ha kommit upp i kapacitet iaf men det kan ju vara nåt jox som ligger och drar i bakgrunden. Måste kolla upp det lite närmre först.

Och jag är en av dem som inte riktigt vågat roota eller flasha min än så jag väntar på första uppdateringen från samsung iaf.

15. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    HTC tillämpar (enligt CaptainC här på forumet, alla creds till honom) denna metod:

1. Ladda upp telefonen medan den är igång.
    2. Dra ur laddaren. Stäng av telefonen.
    3. Peta in laddaren. Låt ladda till max.
    4. Dra ur laddaren. Peta in laddaren. Låt ladda till max.
    5. Upprepa punkt 4 nio gånger.
    6. Sätt igång telefonen och njut av god batteritid.

Själv hade jag nog kört en "manuell kalibrering av batteriet efter detta också:

1. Använd telefonen tills batteriet tar slut.
    2. Sätt igång telefonen igen (utan att ladda).
    3. Upprepa punkt 2 tills telefonen inte startar. (Ibland kan man inte ens starta telefonen en gång efter att batteriet tagit slut, beror lite på temperaturen, batteriets hälsa och sånt)
    4. Ladda fullt med telefonen avstängd.
    5. Använd normalt.

Om man rootat sin telefon kan man även radera batteristatistiken i telefonen på något vänster, men min telefon är orootad för tillfället så det är inget jag lagt på minnet hur man gör.

16. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fortsättning på supportchatten:

Mattias:
    Men du tycker också att det låter som att mitt batteri dras ut för fort eller? ...din telefon skulle inte ha dragit ur lika mycket i det läget?

Lars:
    Nej det tror jag inte så jag tycker du ska ge Taskiller en chans, annars om det inte blir någon förbättring kan du testa att köra telefonen med ett annat simkort eller utan för att se om det blir någon skillnad. Blir det inte bättre då så är det något som är fel på telefonen/batteriet och då vänder du dig till din återförsäljare för service.

Mattias:
    Har simkortet med åtgången av batteri att göra?

Mattias:
    Mitt simkort är inte så gammalt för övrigt, det är väll ett halvår gammalt eller så.

Mattias:
    Tele2 kompis student.

Lars:
    Det kan vara att simkortet ligger konstant och söker efter bättre mottagning och då dras det extra batteri och detta kan inte påverkas av en inställning i telefonen eller dyl.

Mattias:
    Man kan inte kolla detta på nått sätt eller?

Lars:
    Via operatören kan du nog kolla det, men det går inte direkt i telefonen.

Mattias:
    hmm ok. Jag ser ju att min telefon byter väldigt ofta i mellan 3G och H, men kan det vara problemet?

Lars:
    Nej det ska inte vara något problem att den gör det. Det är normalt beteende kan man säga.

Mattias:
    Hmm okej. Får väll se vad Tele2 säger då.

17. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Inte så bra att låta batteriet ladda ur mer än absolut nödvändigt.

How to prolong lithium-based batteries - En riktigt bra guide.

18. Kanjtozzft

Kanjtozzft Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Just nu har jag 16 Timmar upptid efter urdragning av laddaren varav 6 är när jag sov. så säg 10 timmar då jag fullt använt luren. Mail, sms, några samtal, pillat med appar å spel vid frukost . är nu på 61%. Och jag är jävligt nöjd, har varit det nästan från början. Har laddat ur luren 2-3 gånger endast. och laddar fullt varje gång. Jag ser inget problem med batteritiden. Inte än iallafall, för mig.

19. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag testade det här men det verkade inte hjälpa mig alls iallafall.

20. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag hade kass batteritid i början. Då toppladdade (laddade upp batteriet när det hamnade någonstans mellan 60 och 80%) jag mobilen några gånger om dagen och hade laddaren i över natten. Fick ca 50% bättre batteritid efter en vecka.