Problem: Blir galen på multitaskingen! Så dålig!

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av mb-dape, 18 juni 2012.

1. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Många appar lämnar services igång, har alarm eller har manifest registrerade receivers aktiva i onödan vilket ofta gör att det blir väldigt lite plats kvar i minnet för andra/vanliga appar.

En del appar behöver givetvis fungera på det här sättet för att kunna fylla sin funktion. Det svåra är att se skillnad på appar som behöver använda services, alarms och broadcast receivers och de som gör de i onödan. Eller avgöra om man har "för många" sådana appar installerade.

Nu kan man väl iofs se det som Androids fel att det ens går att göra fel. Men tyvärr är ju lösningen att göra som det fungerar på tex Windows Phone 7 där en app inte kan göra mycket av det en app kan göra på Android.

Tex, tittade nu på min mobil under Inställningar -> Appar -> Kör och ser att Swedbank och Pinball Arcade lämnar kvar sina services igång, troligtvis av misstag. Kan inte ens komma på någon anledning för Swedbank att ens ha service, och Pinball Arcade använder in-app payment vilket kräver att en service körs ett extremt kort tag medans den genomför köp eller kollar att man har köpt något men de har troligtvis glömt att anropa stopService/stopSelf någonstans.

Sen så har Spotify appen ett fel vilket gör att dess process alltid ligger kvar i minnet. Är osäker på hur de ens lyckats med detta utan att de har en körande service, verkar vara någon bugg orsakad av att deras service krashar regelbundet om man inte lyssnar på musik.

Tyvärr är det väldigt svårt att övertyga utvecklare om att de gjort fel, de verkar testa sina appar på mobiler med bara deras app installerad och då orsakar det givetvis inga problem.

2. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Men eftersom det uppenbarligen fungerar bra på andra telefoner, bla min, kan man ju knappast klaga på Android när appar prioriteras bort? Tror också att prioritering av sense har något med saken att göra

Skickat från min LT26i

3. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Visst kan det bero på appar som HTC skickar med/gör. Enda sättet att reda ut det är att analysera vad som faktiskt händer genom att undersöka med logcat, dumpsys och sådana verktyg.

4. Vader

Vader Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag skrattade så mycket så att jag fick ont i magen. De är plastiga, långsammare, ingen Sense, och från en tillverkare som gör skitmobiler. Jag hade flera Samsungmobiler, de gick sönder efter att jag tappade de i marken från ca 20 cm. :ehm:

5. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Men alltså, det här med operativet etc.

Jag har som sagt en x10 mini pro.
    Den klarar av det här med webläsaren, tom med flera sidor igång. Visst tar det lite tid att ladda siter etc. Och den går inte att jämföra i övrigt, men visst är det lite larvigt?

Problemet ni beskriver upplevde jag dock inte alls på min xperia s

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

6. Vader

Vader Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har installerat ett mod så multitaskningen fungerar ännu bättre. Man behöver root. Just nu så funkar den galant, facebook, webbläsare, XDA appen, Google Play har inte refreshat någonting.

sasafarkas gillar detta.
  7. bEPH

bEPH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Till er som skriver att ni inte har det problemet, kolla först om ni har det, det finns i princip på alla androidmobiler skulle jag tro.
    Det är därför S3 finns i en 2GB version för japan för de är lite mer medvetna.
    I väst där användare inte har så stor koll släpper de 1GB och folk köper ändå.
    Prestandan skiljer ju inget mellan 1 och 2 GB men just multitaskingen skiljer enormt när den inte behöver stänga ner programmen lika ofta.
    Sen att minnet slukas av dåliga appar & servicear till höger och vänster är dels androids fel men även dåliga programskapare.

8. mb-dape

mb-dape Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Jo, men det var just det att det tar tid att ladda om sidan som är problemet. HOX:en klarar också att ha massor av appar "igång" men när man byter tillbaka till en app så laddas den om (en refresh), vissa appar märks det mer på, andra mindre.

Men det vore ju lite roligt om X10i Minin med 256 MB ram och 600 MHz CPU skulle klara det bättre än HOX:en. :)

9. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Långsammare? Vi pratar om sgs3 och inte din hjärna. Sgs3 är snabbare på allt i stort sett.
    Och håller högre kvalité än Hox.

10. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Hahaha.
    Du är älskad av många eller hur?

11. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det sköna med fanboys är att dom alltid är så konstruktiva.. :teeth:

12. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag är ingen fanboy, gillar både HTC och Samsung, skiter i vad det är för märke på luren. Efter att ha haft både HOX och nu SGS III kan jag bara hålla med Facit för en gångs skull :-)

Skickat från min GT-I9300

13. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Två telefoner kan ju knappast stå för ett riktigt omdöme av varken Samsung eller HTC, eller hur?

OnT. Har TS mailat HTC supporten? Kan ju vara bra om de är medvetna om det här

Skickat från min LT26i

14. easycure1974

Mottagna gillanden:
    1.368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag har sett betydligt fler av varje då jag fått hjälpa ett antal kompisar med deras krånglande HOXAR. Nu har iofs flera fått byta sina lurar till S3 och då behöver det inte så mycket hjälp längre :)

15. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Men nu var det ju inte ö.h.t det denna tråd handlade om. Jättebra att du och "Facit" är nöjda! Då kan ni sluta kidnappa denna tråden nu kanske?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

16. easycure1974

Mottagna gillanden:
    1.368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Vaknat på fel sida?

17. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Det är ju fortfarande samma modell, problemen med HOX är välkända. Men båda företagen har släppt betydligt fler telefoner

Skickat från min LT26i

18. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Håller med.

- Multitaskingen suger.
    - GPSen suger.
    - Kvalitén suger (min telefon knakar).
    - HTC har utrustat telefonen med en MT-knapp istället för menyknapp så varannan app har en gigantisk menybar.
    - Webbläsaren laggar.
    - En laddning tar _4_ jävla timmar.
    - Att roota brandar en för evigt på internet och är mer komplicerat än vad jag sett någonsin på Samsungs telefoner.

Skulle med facit i hand behållit min S2 och sålt HOX i obruten förpackning.. Men man vill såklart se vad HTC kan åstadkomma också, och det har jag nu gjort..:/

19. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Fast nu missförstod du mig. Jag menar inte att den laddar om utan när man besöker siten "första gången" så att säga, att den är kass på att browsa eller att det tar lång tid att buffra ett youtube klipp, men enkla och grundläggande funktioner som den vi talar om nu går utan problem.

Testade nu ett exempel; När jag väl har en site uppe (nt.se standard version) så ligger den där om jag växlar och gör något annat - trycker hemknapp, går in i spotify via taskbar eller ikonen, byter låt, hemknapp för att sen välja telefon/sms/whatever sen hemknapp för att dra upp drawern och öppna stock webläsaren så är jag direkt kvar där jag var.

Och det är som sagt bara larvigt.

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

Last edited: 20 juni 2012
  20. OakNinja

OakNinja Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Japp, det är intended design men det går att fixa med cache och bakomliggande servicetrådar. Problemet är att androids minneshantering är anpassad efter enheter med typ 128 mb ram. Även om minnet inte är fullt så garbagecollectar oset appar.

Förhoppningsvis blir det bättre dels av att enheterna blir kraftfullare och dels att anpassningar i oset sker. Helst skulle jag vilja kunna prioritera processer själv.