Blopper [Nytt spel]

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av hiitti, 2 jun 2011.

  1. THEAWESOMEDUDE

    THEAWESOMEDUDE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Kul spel!

    Jag håller på med ett annat sorts pussel spel också. Jag tänkte passa på att fråga, hur tänker du när du gör banor? Jag tycker det svåraste är att klura ut hur man gör pussel banor?
     
  2. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tack :)

    Jag har gjort en riktigt bra leveleditor som räknar ut lösningen i realtid medan jag lägger ut alla element. På så sätt kan man bara pluppa ut några och sen flytta runt lite tills den har så svår lösning som jag söker :P Ibland börjar jag med någon uppbyggnad, tex lägger blocken i ett mönster, och provar mig fram till en bra startpunkt. Min lösare säger även hur många olika vägar som går att prova innan optimal lösning hittas (hur många sätt man kan göra fel på), vilket ger ett bra hum på hur svår lösningen är.

    Vad är det för sorts pusselspel?
     
  3. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Servern har varit nere någon dag nu. Den är dock uppe igen! En färsk build av Blopper också (0.3.4 Alpha). Har ändrat en hel del. Borde kunna se bättre ut på större skärmar nu också. Uppdaterad grafik också.
     
  4. Inequality

    Inequality Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Testade på en galaxy tab 10.1. Ser helt okej ut till större delen. Dock var den stora texten samt sen gröna gubben där det stod "intro" lite väl "låg-res".
    Spelade även om bana 5 ett antal gånger efter varandra för att se om jag kunde hitta någon bugg, ca varannan gång laggade det till lite och det "knackande" ljudet som kommer när man träffar en plattform var borta. "klara-banan" ljudet verkade fortfarande vara där dock :-).

    Helt okej spelide, krävs bara en del polishing med kanske extra små animationer eller dylikt :-).

    Keep up the good work :-)
     
    Last edited: 9 jul 2011
  5. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tackar :)

    Kul att få det testat på en så stor skärm! När du säger att det laggade till lite, var det då i början eller när du gjort några drag? Jag vet om en bugg att allt låser sig en liten stund ibland när man börjar en bana, men det är svårt att få det att upprepa sig för felsökning. Konstigt att ljudet saknades om det andra ljudet fungerade. Jag har svårt att välja det där med upplösning gentemot minnesplats. Har fina stora bilder på alla planeter tex, men de tar så stor plats för min Desire...

    Håller på med polishingen för fullt nu och lägger upp nytt varje kväll nu :)

    Tackar :)
     
  6. Inequality

    Inequality Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Lagget verkade vara i början precis som du sa. Kanske var den mänskliga faktorn som låg bakom känslan av att det laggade utöver starten :-).
    Testade igen ljudproblemet, verkar fortfarande ske varannan/var tredje gång..

    Kanske att du kan fundera på att lägga till power-ups i spelet? Kanske att man tar en power-up som senare gör att du kan förstöra något på banan? Kanske kan göra senare levels mer dynamiska :-)

    Klart man hjälper till :-)
     
    Last edited: 9 jul 2011
  7. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag tror nästan lagget i början har nått med Adsen att göra, inte helt säker dock. De kan mycket väl ha laggat lite annars också och då troligen en GC som android kör. Det där ljudproblemet har jag inte haft alls, men jag kör iof nästan alldrig med ljud utan brukar använda "mute", ska testa med ljud.

    Jag har designat så att jag enkelt kan lägga till nya sorters blocks osv, så det är helt klart något jag tänkt på. Men i så fall i ett senare skede när det varit ute ett tag.

    Härlig inställning! :D
     
  8. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Kan medela att det fungerar även på små skärmar! (minipro)
    Har inte provat så många banor ännu men speliden är inte dum alls! :D
     
  9. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Skönt, då är extremvärdena testade alltså! :P Bara kvar att testa på någon svag telefon.
     
  10. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    I vanlig ordning så är en ny build uppe! Denna gång 0.4.0 Alpha. Vad tycker ni om den nya ikonen? Märker ni att Blopper är annorlunda?

    Tack än en gång för att ni vill testa och delar med er av era synpunkter! :D
     
  11. Inequality

    Inequality Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hm, vet inte. Men det flyter på bättre nar man flyttar runt gubben, typ fler uppdateringar/sec..
     
  12. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har inte ändrat något sånt :P Ny grafik till backgrunden för Blopper "gubben".
     
  13. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har inte lyckats upprepa det där ljudproblemet du beskriver :/

    Någon annan som har upplevt det?
     
  14. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    0.4.1 Alpha ligger uppe nu! Inte så jätte stora ändringar. Lagt till knappar så man förstår tex att man kan skippa banor samt en navigator för "planet väljaren". Var inte helt självklart för alla att man kan scrolla sig till fler banor än de 4 första.
     
  15. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Efter mycket svett och tårar har jag löst buggen med att spelet kan frysa till när man börjar en bana! Om det fortfarande förekommer så vet jag inte vad det kan bero på. Prova gärna :P Det är nu 1.0.0 Beta. Alpha perioden är alltså över!

    Snart ska jag lägga upp den på market!
    http://christoferjh.com/blopper som vanligt. :)
     
  16. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har uppdaterat alla bilder nu! Skulle gärna höra hur de ser ut på en 10.1 skräm :P
    Lade även till app2sd stöd då det blev lite större app.
    1.0.1 Beta som ligger uppe.
     
  17. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

  18. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Last edited: 27 jul 2011