Bluetooth till högtalare, ansluten via USB?

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av Megadroid, 29 jul 2019.

  1. Megadroid

    Megadroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej. Har ett problem och jag tänker att någon av er kanske kan hjälpa mig:

    Äger ett par högtalare, Alesis M1 Active 520 USB (https://www.alesis.c...1active-520-usb), vilka alltså inte behöver varken DAC eller förstärkare.

    Har hittills kopplat dessa till datorn via vanlig USB-sladd, allt har funkat felfritt. Har nu dock tänkt mig bredda funktionaliteten lite genom att istället koppla ihop dem via Bluetooth, en funktion dessa inte har.

    Mitt problem är att det inte går att koppla in dem via en vanlig Bluetooth --> 3,5mm (och sen 3,5mm --> RCA, 2xRCA --> 2x 6,3mm) , då ljudet som produceras blir en knappt hörbar viskning.

    Hur löser jag lättast detta problem?

    Går det att bara koppla in en adapter för Bluetooth-USB (som man vanligtvis kopplar in i en gammal dator som inte har Bluetooth) och sen är allt klappat och klart?
    (ex denna: https://www.amazon.c...=gateway&sr=8-4)


    Eller kan man använda sig av en adapter 3,5mm - USB och på så sätt koppla in sig?
    (ex denna: https://www.amazon.c...way&sr=8-4&th=1)

    Eller kan man helt enkelt bara köpa en sådan här?: https://www.amazon.c...=gateway&sr=8-6

    Alla dessa lösningar känns lite för enkla och bra för att vara sanna?

    Tacksam för all hjälp.
     
  2. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Vad har du använt dig av för bluetooth-adapter? Det låter som att volymen i adaptern inte var uppställd, alternativt bluetooth-volymen i telefonen.
    Fungerar det att köra med 3,5mm direkt från telefonen till högtalarna?

    För att kunna köra en sådan typ av bluetooth-adapter du länkar till behövs stöd för det i högtalarna, vilket jag tvekar starkt på att det finns, tyvärr.
     
  3. Megadroid

    Megadroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nej, högtalarna har ingen ingång för 3,5mm, endast 6,3mm (L/R), därav min något konstiga koppling.

    Bluetooth-adaptern var en ganska vanlig typ, liknande denna: https://www.kjell.com/se/produkter/...core-bluetooth-mottagare-for-vagguttag-p97035
    Den har funkat väl i andra sammanhang, så jag tror inte det är den det beror på.

    Grejen är, att när jag maxat volym på både telefon och högtalare hör jag knappt ljudet, och i vanliga fall lyssnar jag aldrig på mer än 40% på högtalarna. Tror det beror på att förstärkaren endast är inkopplad på det ljud som kommer in via USB, inte på det analoga ljudet.

    Hmm, men iom att de ändå har ett USB-interface för musik (som jag använt och som funkat), borde inte det betyda att det finns inbyggt? (eller är det bara jag som önsketänker?)
     
  4. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Så kan det såklart vara!

    När du kopplar till en dator så är det ju via kabel och inte bluetooth. För att bluetooth ska fungera på en enhet måste drivrutiner finnas där för att enheten ska veta hur den ska kommunicera med bluetooth-enheten och det har jag aldrig hört talas om på ett par högtalare.

    Den lösning jag kan komma på är via en Raspberry Pi eller liknande i så fall. De nyare har inbyggd bluetooth. Sen koppla högtalarna via USB till den.
     
  5. Megadroid

    Megadroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    OK, förstår. Tack så mycket för hjälpen!
     
    johanruda gillar detta.
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Lite spekulationer/tankar:
    1. Är det rätt spänningsnivåer? Dvs producerar bluetoothadaptern den spänning som högtalaren förväntar sig få på TRS-ingången? Det finns väl olika standarder för analogt ljud som t.ex. "line", "mic" och säkert annat.
    2. Är alla adaptrar du använt rätt kopplade eller är det så att det lilla ljudet du hör är överhörning mellan kablar som inte egentligen är ihopkopplade? 3,5mm-pluggarna finns väl i olika varianter beroende på om det är med mic eller utan, beroende på om det är för iphone eller android (vissa android har samma som iphone).
     
  7. Megadroid

    Megadroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Oj, många bra frågor! Kan kanske vara här problemet ligger, vem vet? Skall kolla up.
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER