Ditt svar är väldigt märkligt. I denna fråga är jag så fullkomligt övertygad om att min uppfattning är den enda rätta att jag blir uppriktigt paff att det finns folk som tycker annorlunda.
Du raljerar över att man ska "tänka sig för när man ska ut och resa" och att "man bör stanna hemma om man vill använda sitt abonnemang som hemma". Då kan jag upplysa dig om att jag är väldigt noggran med mitt mobilanvändande och alltid har koll på vilka villkor som gäller. Du verkar föreställa dig att jag är en vårdslös person som skulle kunna råka få en mobilräkning på 100 000, men då ska jag upplysa dig om att jag är totalt motsatt typ av person.
Jag vill att du föreställer dig följande situation:
Du lämnar Helsingfors med en färja på väg mot Stockholm. Hela kvällen kommer färjan ligga några mil utanför finska kusten, och du kommer ha perfekt mobiltäckning från land i många timmar framöver. Det är först sent på kvällen som färjan i egentlig mening befinner sig på öppet hav i Östersjön. Om du inte förstår vad jag menar ber jag dig studera färjerutten på Google Maps. Någon gång under kvällen kommer du alltså tappa mobiltäckning från land, men det är omöjligt att veta exakt när, det kan ske när som helst. Av egen erfarenhet vet jag att min mobil kopplades upp mot det dyra fartygsnätet ungefär kl 23 senast jag åkte, och färjan hade lagt ut kl 17 om jag minns rätt. Dvs sex timmar senare. Men det kan variera, som ni förstår, och bero på väderförhållanden, sändningsförhållanden osv.
Enligt ditt resonemang ska du inte använda din telefon någonting under hela denna kväll på färjan, för då är du ansvarslös. Trots fri EU-roaming ska du stänga av telefonen och stoppa den i hytten. Har jag förstått dig rätt?
"Två klick, sen är datatrafiken avstängd och problemet är ur världen" - denna mening visar att du överhuvudtaget inte har förstått problemet. Varför skulle jag stänga av datatrafiken när jag vill surfa?
De som använder mobilen i ett annat land utan att bry sig om att ta reda på villkoren får skylla sig själva om de får 100 000 i mobilräkning. Där tycks vi vara ense. Fast i denna situation är man inte ett dugg skyddad ens om man har brytt sig om att ta reda på villkoren. När som helst kan man kopplas upp mot ett förbaskat ockernät som ingen förnuftig människa nånsin skulle använda. På vilket sätt är det jag som gör något fel i den situationen?
"Ett stort plus att vi kan använda vanliga mobiler till sjöss"? Jag har absolut inget behov av ett dyrt fartygsnät. Och verkligen inget behov av att surfa på ett sådant nät. Så varför ska jag tvångsuppkopplas till ett sådant nät? Jag vet inte någon människa som tycker om dessa nät, eller har minsta behov av dem. Om du vet någon, så berätta gärna vad det är för person. Har du någon ovanligt slösaktig person i din vänskapskrets eller är du bekant med en lottomiljonär?
Behöver jag verkligen datatrafik så betalar jag gärna för Wifi, vilket vi har kommit fram till brukar finnas på båtar - ofta till och med gratis. Hittills har jag aldrig haft behov av att
betala för någon slags mobilanvändning på en båt, inte ens för Wifi men det gör jag gärna om det saknas gratis Wifi. Är det en riktig nödsituation så ska man komma ihåg att samtal till 112 aldrig kostar pengar. Varför man nu skulle ringa 112 på en färja.
"
På sätt och vis" är det bra att
Telenor/Vimla har infört sin spärr? Hur kan du säga "på sätt och vis"? Det är väl tveklöst bra, förbannat jävla bra, till och med en ren jäkla självklarhet att ha en sådan spärr?
Jag har aldrig hört någon klaga över att det inte går att ringa på fartyg. Har du? Brukar folk klaga på att det inte går att ringa på flygplan också?
Väljer själv om man vill använda det? Jag har inte fått någon fråga om jag vill använda nätet, så jag vet inte varför du påstår något sånt? Det är rent av så att jag inte ens har fått ett sms som upplyser om priserna varje gång. Således är det extremt svårt att skydda sig mot dessa nät. Man kan inte vänta på att få smset, man måste bevaka telefonen och upptäcka manuellt att den är uppkopplad om man verkligen vill vara säker. Eller slå på flygplansläge. En lösning är såklart att avaktivera roaming, men varför ska jag behöva avaktivera roaming när jag vill använda mobilen för att surfa?
Till saken hör alltså att man har täckning från land i flera timmar när man åker på en färja. Detta gäller inte bara från Helsingfors, som jag nämnde ovan. Även om man åker från Stockholm är man i de inre farlederna i flera timmar. Kolla själv på Google Maps om du inte tror mig. Det går inte att veta säkert när fartygsnätet eventuellt tar över.
Detta var ett problem redan innan fri EU-roaming infördes, men är ett problem i synnerhet nu anser jag.
Välja nät manuellt är inget jag uppfattar som en pålitlig metod, du kan ändå bli uppkopplad mot ett annat nät. Antingen om telefonen själv scannar på nytt, eller om nätet du valt helt enkelt inte går att nå längre.
Flygplansläge? Varför skulle jag slå på flygplansläge när jag vill surfa? Och varför skulle jag stänga av roaming när jag vill surfa på finska fastlandets mobilnät?
Problemet här är inte mig som användare och mitt beteende, problemet är helt och hållet fartygsnäten som borde förklaras olagliga.
Att operatörerna säger upp dessa avtal överhuvudtaget är väl en första åtgärd, eller åtminstone förhandlar bort ockerpriserna.
En annan åtgärd - om man inte vill gå så långt - att mobilsurf och MMS går att använda på ett fartygsnät endast om man aktiverar det manuellt hos kundtjänst, så som Vimla gjort.
I detta forum brukar vi ofta ha lätt att enas och ta avstånd från skurkaktigt och fult beteende från aktörer vi diskuterar, såsom operatörer. Det övergår mitt förstånd hur det kan finnas personer som tar operatörernas parti i denna fråga, och tycker att användaren är den som ska skärpa sig.
Click to expand...