Diskussion: Börjar fulspelet med Roaming redan?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Adder, 2 jul 2017.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 318
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De satellitnät som finns på färjor och flygplan drivs ju oftast av en fristående operatör, som sedan respektive operatör får teckna roamingavtal med.

AeroMobile, som erbjuder 3G-täckning på vissa flygplan har ju roamingavtal med vissa operatörer i Sverige, som exempel 3 och Telenor - men inte med Telia (om jag inte missminner mig). Så det skiljer ju sig.

Men det är precis som att vara utanför EU egentligen.

2. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det är ju det som är lurigt, att man tror sig befinna sig inom EU när man i själva verket befinner sig i Afrika i svenskt territorialvatten.

T.ex. operatören Bite i Lettland erbjuder en tjänst där man hör en hund skälla i luren när man är på väg att ringa ett potentiellt dyrt samtal. Man måste göra en opt-in för att slutföra samtalet.

Det kan vara t.ex. när ens mobil har råkat koppla upp sig till ett nät i Belarus när man befinner sig inom gränszonen ute i skogarna i östra Lettland (där min frus mor har ett torp).

Något sådant borde Telia kunna kosta på sig tycker jag.

Nu såg jag i inställningarna i Mitt Telia att man kan helt spärra köp av extrasurf i hela världen.
    Det löser surfproblemet för min del, återstår samtal.

Last edited: 25 feb 2018
    Hultan gillar detta.
  3. cobben

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Här har jag hos Bite hittat tarifferna för Telenor Maritime som tydligen är operatören.

Inkommande samtal kostar EUR 1.65/minut - som hittat!

(på ryska):

Тарифы роуминга на кораблях

Telenor Maritime. Enabling the best mobile experience at sea.

Telenor Maritime is the leading global mobile operator at sea. With our technology people can use their mobile devices at sea much as on land.

4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Ditt svar är väldigt märkligt. I denna fråga är jag så fullkomligt övertygad om att min uppfattning är den enda rätta att jag blir uppriktigt paff att det finns folk som tycker annorlunda.

Du raljerar över att man ska "tänka sig för när man ska ut och resa" och att "man bör stanna hemma om man vill använda sitt abonnemang som hemma". Då kan jag upplysa dig om att jag är väldigt noggran med mitt mobilanvändande och alltid har koll på vilka villkor som gäller. Du verkar föreställa dig att jag är en vårdslös person som skulle kunna råka få en mobilräkning på 100 000, men då ska jag upplysa dig om att jag är totalt motsatt typ av person.
    Jag vill att du föreställer dig följande situation:
    Du lämnar Helsingfors med en färja på väg mot Stockholm. Hela kvällen kommer färjan ligga några mil utanför finska kusten, och du kommer ha perfekt mobiltäckning från land i många timmar framöver. Det är först sent på kvällen som färjan i egentlig mening befinner sig på öppet hav i Östersjön. Om du inte förstår vad jag menar ber jag dig studera färjerutten på Google Maps. Någon gång under kvällen kommer du alltså tappa mobiltäckning från land, men det är omöjligt att veta exakt när, det kan ske när som helst. Av egen erfarenhet vet jag att min mobil kopplades upp mot det dyra fartygsnätet ungefär kl 23 senast jag åkte, och färjan hade lagt ut kl 17 om jag minns rätt. Dvs sex timmar senare. Men det kan variera, som ni förstår, och bero på väderförhållanden, sändningsförhållanden osv.
    Enligt ditt resonemang ska du inte använda din telefon någonting under hela denna kväll på färjan, för då är du ansvarslös. Trots fri EU-roaming ska du stänga av telefonen och stoppa den i hytten. Har jag förstått dig rätt?

"Två klick, sen är datatrafiken avstängd och problemet är ur världen" - denna mening visar att du överhuvudtaget inte har förstått problemet. Varför skulle jag stänga av datatrafiken när jag vill surfa?

De som använder mobilen i ett annat land utan att bry sig om att ta reda på villkoren får skylla sig själva om de får 100 000 i mobilräkning. Där tycks vi vara ense. Fast i denna situation är man inte ett dugg skyddad ens om man har brytt sig om att ta reda på villkoren. När som helst kan man kopplas upp mot ett förbaskat ockernät som ingen förnuftig människa nånsin skulle använda. På vilket sätt är det jag som gör något fel i den situationen?

"Ett stort plus att vi kan använda vanliga mobiler till sjöss"? Jag har absolut inget behov av ett dyrt fartygsnät. Och verkligen inget behov av att surfa på ett sådant nät. Så varför ska jag tvångsuppkopplas till ett sådant nät? Jag vet inte någon människa som tycker om dessa nät, eller har minsta behov av dem. Om du vet någon, så berätta gärna vad det är för person. Har du någon ovanligt slösaktig person i din vänskapskrets eller är du bekant med en lottomiljonär?
    Behöver jag verkligen datatrafik så betalar jag gärna för Wifi, vilket vi har kommit fram till brukar finnas på båtar - ofta till och med gratis. Hittills har jag aldrig haft behov av att betala för någon slags mobilanvändning på en båt, inte ens för Wifi men det gör jag gärna om det saknas gratis Wifi. Är det en riktig nödsituation så ska man komma ihåg att samtal till 112 aldrig kostar pengar. Varför man nu skulle ringa 112 på en färja.

"På sätt och vis" är det bra att Telenor/Vimla har infört sin spärr? Hur kan du säga "på sätt och vis"? Det är väl tveklöst bra, förbannat jävla bra, till och med en ren jäkla självklarhet att ha en sådan spärr?

Jag har aldrig hört någon klaga över att det inte går att ringa på fartyg. Har du? Brukar folk klaga på att det inte går att ringa på flygplan också?
    Väljer själv om man vill använda det? Jag har inte fått någon fråga om jag vill använda nätet, så jag vet inte varför du påstår något sånt? Det är rent av så att jag inte ens har fått ett sms som upplyser om priserna varje gång. Således är det extremt svårt att skydda sig mot dessa nät. Man kan inte vänta på att få smset, man måste bevaka telefonen och upptäcka manuellt att den är uppkopplad om man verkligen vill vara säker. Eller slå på flygplansläge. En lösning är såklart att avaktivera roaming, men varför ska jag behöva avaktivera roaming när jag vill använda mobilen för att surfa?
    Till saken hör alltså att man har täckning från land i flera timmar när man åker på en färja. Detta gäller inte bara från Helsingfors, som jag nämnde ovan. Även om man åker från Stockholm är man i de inre farlederna i flera timmar. Kolla själv på Google Maps om du inte tror mig. Det går inte att veta säkert när fartygsnätet eventuellt tar över.
    Detta var ett problem redan innan fri EU-roaming infördes, men är ett problem i synnerhet nu anser jag.

Välja nät manuellt är inget jag uppfattar som en pålitlig metod, du kan ändå bli uppkopplad mot ett annat nät. Antingen om telefonen själv scannar på nytt, eller om nätet du valt helt enkelt inte går att nå längre.
    Flygplansläge? Varför skulle jag slå på flygplansläge när jag vill surfa? Och varför skulle jag stänga av roaming när jag vill surfa på finska fastlandets mobilnät?
    Problemet här är inte mig som användare och mitt beteende, problemet är helt och hållet fartygsnäten som borde förklaras olagliga.

Att operatörerna säger upp dessa avtal överhuvudtaget är väl en första åtgärd, eller åtminstone förhandlar bort ockerpriserna.
    En annan åtgärd - om man inte vill gå så långt - att mobilsurf och MMS går att använda på ett fartygsnät endast om man aktiverar det manuellt hos kundtjänst, så som Vimla gjort.

I detta forum brukar vi ofta ha lätt att enas och ta avstånd från skurkaktigt och fult beteende från aktörer vi diskuterar, såsom operatörer. Det övergår mitt förstånd hur det kan finnas personer som tar operatörernas parti i denna fråga, och tycker att användaren är den som ska skärpa sig.

Hultan, cobben och Moby gillar detta.
  5. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 052
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Vilken Finlandsfärja har du åkt som har eget mobilnät ?

Senast jag åkte till Helsingfors hade jag iaf täckning med Telia i stort sett hela vägen, var en sträcka strax efter Åland (utanför Kökar) och påväg in i Finska viken som täckning saknades (färjan går så pass långt från land där) men då kan man använda fartygets WiFi istället, som har sin uppkoppling via 3G/4G, via externa antenner.

Senast jag åkte Stockholm - Åbo hade jag täckning hela resan med Telia egna nät.

Jag kan faktiskt förstå din irritation när / om mobilen väljer fartyget egna mobilnät.
    Dock har de flesta fartyg ganska bra utbyggt WiFi, då kan man helt stänga av dataroaming för mobilnätet och sedan ta det försiktigt genom att kolla vilket mobilnät mobilen använder innan man ringer/ svarar eller skickar sms.

Stena har t.ex gratis WiFi, det har de flesta rederier.

Mobiltelefoni ombord

Kontakta Telia och fråga om de kan stänga av ditt abonnemang från dessa dyra operatörer som har som affärsidé att erbjuda mobilnät på fartyg ?

Båtroaming - Surf & priser utomlands – dataroaming - Privat - Telia.se

Surfen kostar ju 99 kr för 25 MB / dygn, efter det bryts uppkopplingen om du inte gör ett aktivt val att köpa mer surf.

Surf Abroad - Surf & priser utomlands – dataroaming - Privat - Telia.se

katho gillar detta.
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 072
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Likt @6150@6150 så undrar jag vart du har fått fartygstäckning mellan Sverige o Finland/Estland. När jag åkte dit så hittade aldrig min telefon något fartygsnät:
    Screenshot_20170423-201610.png
    Dessa nät hittade jag när jag förlorade täckningen från Estland när jag åkte hem därifrån. Hittade inget fartygsnät. Inte ens när jag var i hytten ombord på färjan där man inte har något fönster, där mobiltäckningen inte når in, inte ens när båten är i hamnen i Stockholm, fick jag in något fartygsnät, utan då hittade inte mobilen något nät överhuvudtaget

Om man väljer nät manuellt, så ska telefonen inte ansluta sig till något annat nät, utan då ska du inte få någon täckning alls om det nät du vält inte längre har täckning. På min telefon kan jag stänga av Välj automatiskt och då väljer den inte nät, utan jag själv måste välja det varje gång om jag förlorar täckningen

7. cobben

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Sverige - Finland vet jag inte, länge sedan jag har åkt färja, men på Stena Lines två tidigare lastbilsfärjor Ventspils - Nynäshamn har det bara funnits wi-fi i baren, inte i hyttorna, och inget GSM nät.

GSM täckning har saknats nästan helt under överfarten, utomför i närheten av Gotland.

Nu har de satt in en tredje färja Stena Nordica, och det är på den som jag oväntat fick MCP NO nätet, och faktiskt även wifi som sträcker sig in i hyttorna, om än nätt och jämt.

Den färjan står det "London" på, den har antagligen gått en annan rutt tidigare där det har funnits större krav på mobiltäckning.

Så det kan vara olika på olika färjor även hos samma färjebolag.

8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 072
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Fast det är ju dumt o ta ett exempel på något som du inte ens vet om det finns fartygsnät på eller inte.
    Ventspils - Nynäshamn kan jag förstå på ett annat sätt, då fartyget inte går utmed länders kust och därmed har mobiltäckning från länderna under hela resan (i stort sett)

katho gillar detta.
  9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 318
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alltså, som alltid är det ens eget ansvar att se till att kontrollera priserna innan man använder sin mobiltelefon. Om man befinner sig på en färja där det finns ett satellitnät kan man ju aktivt välja att stänga av mobildata och ansluta till Wi-fi om man vill känna sig tryggare.

Det finns en marknad för dessa nät, det är därför de erbjuds. Att kunna ringa ett samtal ute till havs finns det folk som är beredda att betala extra för. Samma sak ombord på flygplan.

Man kan inte alltid lägga ansvaret på sin mobiloperatör, men självklart är det alltid en fördel om de erbjuder valmöjligheter. Men i slutändan ligger alltid ansvaret på slutanvändaren att kontrollera vilket nät man är ansluten till osv. Känner man inte för att hålla koll eller ta eget ansvar, så går det alldeles utmärkt att byta till kontantkort eller till en operatör som inte har roamingavtal med operatörer som erbjuder uppkoppling vis satellit.

Min åsikt.

katho, 6150, jnsson och 2 andra gillar detta.
  10. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    430
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Detta är ju också relevant när man reser utanför EU idag, något jag fick erfara personligen för inte så länge sedan.

Eftersom jag reser mest inom EU så har jag roaming påslagen, för att ha en tillgång till internet när jag är utomlands, i julas var jag ner till Schweiz, som inte är med i EU eller ESS, vilket innebär att då omfattas man inte av EU priserna, ergo 30 kr/dag så fort internet slås på.

Det tokiga i det fallet är att telefonen slår igång internet så fort den får nätverk, medan smset som informerar om priserna kommer ca 5-10 minuter senare, när jag redan "dragits" pengarna för den dagen.

Roaming priser bör man vara medveten över innan man slår igång roaming på telefonen.

6150 gillar detta.
  11. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 052
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Och sådant kollar man lämpligen innan avresa, vad det finns för möjligheter dit man ska & även under resan.
    Jag själv undviker t.ex flyg om det inte finns WiFi.
    Undviker insideshytt på färjor också just på grund av sämre mobiltäckning jämfört med utsideshytt. Utsikten bryr jag mig inte om iaf, jag vill kunna streama Netflix, Telia Play+ osv.

jnsson gillar detta.
  12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 072
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag trodde inte att det skulle vara så begränsat gällande mobiltäckning i insidehytt som det är. Det är typ omöjligt o få någon täckning, även när båten är i en hamn. Helt otroligt!
    Nej precis. Jag har dock läst att någon operatörer (inte i Sverige) i EU ändå ger "fri roaming" även där. Men det är inte många

13. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Du försöker göra detta till en fråga om ansvar. Du har fel - det är inte en fråga om ansvar. En användare som har vidtagit alla rimliga åtgärder för att inte drabbas kan ändå råka ut för oväntade kostnader pga dessa fartygsnät. Då är det ett systemfel och något som operatörerna måste rätta till. Då kan användaren inte längre ha något ansvar.

Jag lägger stor ansträngning på att kontrollera priser och villkor när jag rör mig utanför Sverige. De puckon som surfar utan koll och får en räkning på 100 000 kr - ja, de får skylla sig själva. Det håller jag med om. "Man kan inte alltid lägga ansvaret på sin mobiloperatör", det är helt sant. Men vad har det med saken att göra? Hur är det ens jämförbart med situationen vi diskuterar? Det är väl skillnad mellan att inte bry sig och få stå till svars för det, och att ha stenkoll men ändå drabbas för att det finns ett puckat system?

Ett exempel:
    Du åker med din bil till jobbet varje dag. Av någon anledning har biltillverkaren lagt till en funktion i din bil som gör så att varje gång en låt från 80-talet spelas, så kommer bilen att tvärnita och motorn stängas av. Dessutom kommer ratten göra ett fullt rattutslag åt höger.
    Om jag får höra talas om en sådan funktion så skulle jag såklart ha sagt att det låter puckat och att biltillverkaren har ett ansvar att ta bort skiten. Du ska kunna fortsätta köra bil till jobbet, och du ska kunna lyssna på radio utan att oroa dig för att det kommer en 80-talslåt.
    Det du säger är att du som bilförare har ett ansvar att känna till funktionen, att du får stänga av radion under färden om du inte har tid att hålla koll samt att det kan vara dags att byta bilmärke om det inte passar. Förstår du det bakvända? Jag anser att du ska kunna fortsätta köra bil till ditt jobb, och att jag själv ska kunna fortsätta surfa med min mobil på ett fartyg - även med masten från land.

Du skriver: "man kan ju aktivt välja att stänga av mobildata och ansluta till Wi-fi om man vill känna sig tryggare".
    Jag VILL alltså använda mobildata, från masterna i land. Varför skulle jag då stänga av mobildata, vilket du föreslår? Och varför skulle jag koppla upp mig till fartygets Wifi, som ofta är långsamt, när jag har perfekt täckning från land?

Du föreslår ingen lösning på problemet, du föreslår bara krångliga omvägar.

Du skriver:
    "Men i slutändan ligger alltid ansvaret på slutanvändaren att kontrollera vilket nät man är ansluten till".
    Så du tycker alltså att man ska lägga hela sin kväll på kryssningen på att sitta och titta på mobiltelefonen för att säkerställa att det står "Telia" och inte "Telenor Maritime"? Varför ska man som användare behöva lägga hela sin kväll på det?

Du skriver:
    "Att kunna ringa ett samtal ute till havs finns det folk som är beredda att betala extra för".
    Ja, att RINGA finns det säkert vissa som vill betala för. Telefonsamtalen är ju förhållandevis rimligt prissatta på fartygsnäten även fast det är långt över EU-priset. Men att betala hundratals kronor för lite surf kan jag garantera dig att ingen annan än en slösaktig miljonär vill.

Du skriver:
    "byta till en operatör som inte har roamingavtal med operatörer som erbjuder uppkoppling via satellit".
    Ja, det har du rätt i. Som jag nämnde, detta får mig nästan att byta till Vimla, som erbjuder en spärr mot att datatrafik och MMS används på ett fartygsnät. Så viktigt är det för mig att jag kan tänka mig att byta operatör. Kan du inte bara hålla med istället om att alla operatörer borde ha en sådan spärr?

Hur ska man veta i förväg att det finns ett satellitnät, och vid vilken tidpunkt man kommer kopplas upp? Jag har aldrig sett det anslaget på färjan att det finns ett satellitnät, och även om det finns information om det så är det omöjligt att räkna ut när under resan telefonen kommer välja att byta nät.

Smset som ska varna för priserna kan komma en lång stund efteråt eller inte alls.

Ja, då är det ett puckat system som måste bort.

Hultan, induktion och cobben gillar detta.
  14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 318
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tack för ett långt och välskrivet svar.

Till att börja med så finns det en länk på Telias sida med roamingpriser, där det står ”Priser till havs”. Inte supertydlig, men den finns där. Om man har stenkoll så kan jag personligen tycka att man ska ögnat igenom roamingsidan som operatören man har erbjuder.

Återigen så finns valet att manuellt välja ett nät på alla mobiltelefoner, där kan man då välja sin operatör i listan.

Systemet kanske absolut inte är det bästa som finns. Men samtidigt så får man själv ha ansvar att kolla upp vad som gäller. Ett avtal har skrivits på och roaming nämns i det, inte priser i detalj. Men vad som gäller vid användning i andra nät nämns garanterat. Då får man se till att man inte använder ett annat nät om man är orolig. Jag förstår absolut att det kan vara surt att få en högre faktura än vad man förväntat sig. Men samtidigt är det pga sitt egna användande i detta fall.

Du tar ett exempel med en bil och radio - du kan inte bestämma vilken musik som en viss radiokanal spelar. Men om du köper en bil så förutsätter jag, kanske är jag dum(?), att man kollar upp vad för funktionen bilen har. Exemplet du gett håller inte riktigt heller, eftersom du med en mobil kan välja ett nät som telefonen ansluter sig till. Hade du inte kunnat göra det, hade jag accepterat din poäng.

Så i slutändan ligger ansvaret på dig. Om du inte vill ta ansvar kan du lägga en kostnadskontroll på ditt abonnemang, spärra det helt från roaming (direkt i mobilen eller via kundtjänst), byta operatör, åka med ett annat rederi, alternativt sluta använda mobiltelefoner helt. Du har flera alternativ - men om inget av de första passar kanske det sista är det bästa.

6150, iterva och rufy93 gillar detta.
  15. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Ok, för det första:
    När jag pratar om att man som kund inte har något ansvar i en viss situation så menar jag moraliskt ansvar - inte juridiskt ansvar. Visst kan en domstol anse mig skyldig att betala pengar men poängen gällde att ingen ska kunna säga "du får skylla dig själv, du har gjort bort dig". Blir jag uppkopplad till ett fartygsnät så har jag absolut inte gjort bort mig, för jag har inte kunnat göra något för att undvika situationen. Det är det jag kritiserar.

För det andra, du skriver:
    "det finns en länk på Telias sida med roamingpriser, där det står ”Priser till havs”. Inte supertydlig, men den finns där. Om man har stenkoll så kan jag personligen tycka att man ska ögnat igenom roamingsidan som operatören man har erbjuder".
    Jag förstår inte riktigt poängen, den sidan har jag såklart läst flera gånger. Jag känner till hur båtroaming funkar och vad priserna är, det är ju just därför jag vill undvika det? Så vad är poängen med att påpeka att denna information finns hos Telia?
    Om du menar detta jag skrev: "Smset som ska varna för priserna kan komma en lång stund efteråt eller inte alls" så får jag omformulera det till att smset för mig har innebörden som en varning att jag överhuvudtaget är uppkopplad, inte att jag nödvändigtvis måste bli upplyst om priserna genom smset.

Telia anger på sin webbsida inte heller vilka fartyg som har näten, de räknar bara upp vissa rutter som KAN ha det. Informationen hjälper alltså inte mycket.

För det tredje:
    Flera har tidigare pratat om möjligheten att manuellt välja ett nät i telefonens inställningar. Jag har aldrig upplevt det som speciellt pålitligt, jag har bilden av att den funktionen inte är avsedd att fungera som en spärr på det sättet vissa verkar tro. Men visst, det kan vara en halvhjärtad lösning men om oron finns kvar att jag möjligtvis KAN bli uppkopplad så är halva problemet kvar.

Hade det dykt upp ett meddelande, typ: "Smsa FARTYG till 4433 för att anslutas till fartygets mobilnät" eller någon slags dialogruta så hade jag inte klagat. Men nu är problemet att jag inte ges något val, jag blir ansluten helt automatiskt till något som kan bli snordyrt.

Du förutsätter att man kollar upp vilka funktioner bilen har innan köpet. Ja, det är sant. Nu är ett bilköp ett oändligt mycket större köp än val av mobilabonnemang, och exemplet som innefattade en funktion med dödsfara var valt just för att göra poängen övertydlig. Vid val av operatör är det nog väldigt få som väger in roamingvillkoren i kalkylen. Men visst, nu när jag känner till att Vimla har en mycket bättre lösning så överväger jag att byta dit. Dessutom, när jag valde mobilabonnemang senast - 2011 - så var situationen annorlunda, Vimla fanns inte och båtroaming blev det stora problem det är för mig först förra året när fri EU-roaming introducerades. Således kunde jag inte redan 2011 ha vägt in detta i mitt köp.

Du räknar slutligen upp ett antal åtgärder som du tycker jag kan vidta. Kostnadskontroll, spärr av roaming, byte av operatör, välja annat rederi, sluta använda mobilen helt.
    -Kostnadskontrollen har jag redan, det minsta beloppet är 600 kr så det hjälper knappast.
    -Spärr av roaming, varför skulle jag spärra roaming när jag vill använda roaming i utlandet? Det är ju bara fartygsroaming jag vill spärra. Om det går att göra, upplys mig snarast om hur, det är ju precis den funktionen jag efterfrågar!
    -Välja annat rederi eller annan båt, det är ingen lösning för det finns inte obegränsat med fartyg som trafikerar kryssningssträckorna här i Norden och de konkurrerar knappast om roamingvillkor. Och hur jag ska veta på förväg om en viss båt kommer ha fartygsroaming får du gärna upplysa mig om. Står det i bokningsbekräftelsen?
    -Byte av operatör, det kollar jag upp för närvarande. Men är det rimligt att behöva byta operatör för en sådan grej som denna? Vore det inte bättre om Telia fixade till sitt puckade system?

Som sagt tidigare, jag är uppriktigt sagt förbluffad över att ni försvarar mobiloperatörerna i denna fråga. Varför kan vi inte göra gemensam sak om att detta är ett jätteproblem som användaren inte rår för och skicka några gemensamma klagobrev till t.ex. Telia? Själv har jag Halebop men de använder Telias roamingvillkor.

Hultan gillar detta.
  16. cobben

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Exakt, jag vill kunna använda roaming under hela överfärden mellan två EU stater, utan att behöva riskera kopplas upp mot ett utomeuropeiskt nät, som det här är frågan om.

Hultan och N6290 gillar detta.
  17. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 072
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Varje gång jag manuellt valt nät, så när jag tappade det nätet så fick jag alltid ”Ingen tjänst” på dem telefoner jag använt, dem har inte plötsligt börjat använda ett annat

18. chaffis

chaffis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Nu med de nya "gratis roaming" reglerna i EU så tycker jag de ställs andra krav på mobilen. Förr hade jag roaming default av men idag har jag de på. Jag har sökt efter en app som skulle kunna styra vilka nät jag vill ha roaming för´, tex att man skapar en lista att dessa näten har jag roaming påslaget men dessa ska de vara av. Jag har nu förstått att detta inte är möjligt med de APIer som finns i Android idag vilket är synd.
    Jag gillar att vimla har stängt av dessa väldigt dyra nät default, fler borde följa deras exempel.
    Ingen här som jobbar på Google och kan få till en sådan feature i nästa kaka.

Hultan och cobben gillar detta.
  19. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 072
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jobbar inte på Google, men har en vän som jobbar på Google, men hon jobbar inte på Android delen

20. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Ok, i så fall skulle det fungera som en ganska bra lösning. Ska experimentera lite! Har känslan av att det någon gång för länge sedan blivit så att jag visst blivit uppkopplad och jag har därför valt att inte lita på funktionen, men jag kan ju ha haft ett enstaka fall av otur/bugg eller något.