Börjat tröttna på galaxy S forumet

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av DigiMan, 5 okt 2010.

1. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Med tanke på hur mycket aktivitet det är, behövs någon form av separation. Jag hade nog valt något annat än Allmänt och frågor & svar dock, det känns lite luddigt. Mitt förslag är att dela upp det i "Allmänt" och "Hack" delforum istället (namnen i sig är kanske inte de bästa, någon kanske har bättre förslag).

"Allmänt" - Generella frågor om telefonen, appar , tips och tricks (som att byta till launcher pro, hancent osv), problem med batteritider, frågor om kies och andra allmänna grejer.

"Hack" - Odin, CustomROMs och annat. Allt som kräver root eller inte är allmänt tillgängligt från Samsung/Market.

Jag är inte helt oerfaren vad gäller sådant (och inte heller helt okontroversiell skulle jag påstå), men det är helt och hållet upp till "ledningen" att avgöra huruvida de känner att jag passar eller inte. Jag tar inte ställning innan jag vet vilka krav som ställs på mig från deras sida, och särskilt inte innan jag ens blivit tillfrågad. :D

Last edited: 5 okt 2010
  2. noname

noname Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag tycker också mickeko är en stark kandidat om han(och ledningen) nu vill:)

3. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag tror att många nya Androidanvändare har lite svårt med att det är så många telefoner som har samma OS och samma appar. De hänger bara i "sin" del av forumet och tror att det är enda stället att få hjälp på.

För nån som inte är så insatt i Android är det inte heller lätt att skilja på telefonspecifika problem och problem som rör Android. Det i kombination att sökfunktionen är ganska kass gör att likadana trådar dyker upp på många ställen.

När det händer nått stort i Androidvärlden kommer det alltid massor av trådar med samma ämne.

Sen finns det sånna som ställer samma fråga på flera ställen samtidigt. Jag gissar att det beror på att dom inte vet riktigt var frågan hör hemma och garderar sig. Eller så tror dom att dom får snabbare svar.

Det här problemet inte är specifikt för Galaxy S-forumet och tråden skulle kanske flyttas till någon annan del av Swedroid ;):innocent:

4. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Helt klart, jag läser inte mycket i de andra trådarna så jag vet inte hur dom funkar!

5. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Japp kan bara hålla med. Det är samma sak vid varje lansering av stor telefon.. HTC Hero->HTC Desire->Galaxy S
    Men jag tycker inte sökfunktionen är kass. Däremot så måste man vet hur man ska söka för att få ett bra resultat ;)
    Man kanske skulle ha en stor popruta med snabbguide för oregistrerade?

6. DigiMan

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Sökfunktionen är kass om man inte vet hur den fungerar.
    Prova att sök på :

HUR SKA MAN KAN MAN DET GÖR DU SÅ SGS SMS APN APK TRE ROM LAG FIX GPS JM1 JPK JF3 PUK SIM FEL USB RAM MAC VPN LED TFT

"De följande orden är väldigt vanliga, för långa eller för korta och inluderades därför inte i din sökning"

7. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag skulle nog behöva en kurs i sökfunktionen. Det är otroligt frustrerande när man försöker söka efter trådar man vet finns och får noll träffar. Det verkar inte spela nån roll om man söker smalt eller brett, skriver man inte helt rätt sökord så tycker jag chansen är liten att hitta tråden.

Att det sen finns en 10 sekundersbegränsning och att man inte kan söka på ord med bara 2 bokstäver gör inte saken bättre. Till sist stör jag mig på att när man trycker på "Sök" så måste man sen klicka i textfältet för att kunna skriva sökorden. Varför hamnar inte Markören där automatiskt?

Jag har löst det med att skapa en "Google Custom Search" och har gjort en sök-plugin till den. Då kan jag bara skriva sökorden i sökfältet och får nästan jämt betydligt bättre träffar.

Vill nån använda sökmotorn finns den här
    http://www.google.se/cse/home?cx=012833876688331585973:2chf5v_sixk

Nu gick jag ruskigt off topic :innocent:

8. DigiMan

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Skitbra...
    I <3 You
    Kan du inte skaffa en SGS och hänga mer på denna forumdel...

9. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Bra tråd.

Principiellt sett ser jag helst en tråd snarare än en massa undertrådar, men om den ska delas upp så vore mitt förslag att lyfta ut de få tunga bitarna istället för de många små.

Det finns några frågor som ständigt kommer upp i nya trådar fastän det finns gamla. Till exempel har jag en känsla av att det dyker upp minst en ny tråd i veckan om när Froyo släpps för SGS. Sådana frågor borde egentligen läggas i en sticky så att de syns. Av dagens 5 Sticky-trådar är 4 guider. Dessa skulle kanske snarare kunna läggas i en särskild avdelning just för HowTo-trådar.

En annan sak som genererar ständigt nya trådar är de inofficiella ROM som dyker upp med jämna mellanrum och - med rätta - alltid tas upp och diskuteras varsin ny tråd. Dessa borde kanske också få sin egen avdelning.

Mitt förslag vore alltså:

1. Gör nya avdelningar för de specifika ämnen som kräver flera egna trådar (Guider, ROM...)

2. Använd sticky-trådarna till de stora diskussionerna som ständigt kommer upp i nya trådar men som eg inte behöver en egen ny tråd (Froyo, Kies, Tillbehör, etc.).

På så sätt behåller vi den stora delen av forumet som en enhet men filtrerar bort många onödiga trådar genom att de som redan finns om ämnet blir lättare att hitta.

Bara ett förslag. Synpunkter naturligtvis välkomna.

10. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Tanken är god, men problemet med att mer underforum leder till att fler felpostar vilket leder till en massa extra jobb för oss moderatorer. Det blir lätt väldigt rörigt. Sen så får inte folk lika mycket svar eftersom inläggen inte visas lika mycket.
    Sticky trådarna är bra.
    Något jag tror på är en ha sticky i varje telefonforum för "Snabba frågor -Snabba svar" -tråd. Där man skriva något snabbt oavsett om det har postast 100 gånger tidigare i tråden. Då kan alla otåliga själar posta sina frågor där utan att söka.
    Typ som denna.

*Länkar den tråd till Förslagsforumet*

11. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Tacktack:)
    Min Hjälte får hålla tills det finns nått roligare än SGS

Dina exempel visar exakt varför jag tycker att sökfunktionen är kass. Vill jag hitta apn-tråden så söker jag givetvis på APN och får då noll träffar!

Sökningen i den anpassade sökmotorn ger exakt det man letar efter
    http://www.google.com/cse?cx=012833876688331585973:2chf5v_sixk&ie=UTF-8&q=apn&sa=S%C3%B6k&siteurl=http://www.google.com/cse/home?cx=012833876688331585973:2chf5v_sixk

Man kan även lägga till "puffade" länkar likt den jag har gjort för APN och på så sätt skicka folk rätt direkt. Det kräver lite jobb men det blir så mycket bättre.

12. Denoud

Denoud Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det här är väl något alla forum måste stå inför när de växer.

Men det är inget enkelt problem. FAQ:en för SGS är faktiskt uppdaterad, vilket är bra, men det är svårt att veta vad man ska leta efter, framförallt om man inte kan alla termer. Den kanske borde utgå ifrån "explain it to me like I'm a four year old"..

Sökfunktionen borde bli bättre men jag vet inte om det finns något bättre till vBulletin. Att söka är dessutom rätt svårt, visst slipper man captcha, men vissa "sökord" finns i var och varannan tråd och information blir snabbt utdaterad.

Tja, inget lätt problem, verkligen.

13. Waiter

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan också vara en bra idé, men då (som du säger) som sticky och inte som en egen underavdelning som i din länk. Problemet är ju uppenbart om du går in på den andra Desire-avdelningen som INTE heter Frågor/Problem (alltså "Allmänt") där mer än varannan tråd ändå är just en fråga eller ett problem.

Jag tror att poängen är just att folk som har frågor och problem vill ha sin fråga i en tråd som ligger högt upp i trädet och syns. Inte gömd i någon sorts internt supportforum längre ner ibland grenarna dit bara de mest supportvilliga springer vilse då och då. Även om funktionen egentligen är nästan densamma så tror jag att en sticky känns mer synlig än en egen avdelning.

Det känns som om vi har två helt olika sätt att komma till samma resultat. Mitt alternativ handlar om att göra de viktigare och återkommande frågorna till sticky för att hålla dem uppe och synliga, och ditt alternativ är att göra en sticky för småfrågorna för att hindra att de dränker de större trådarna. Nackdelen med det tror jag tyvärr är att många engångspostare som bara vill ha svar på sin fråga helt enkelt skiter i etiketten och gör en egen tråd trots att det finns en sticky för just sådana frågor.

Ta ett exempel - någon undrar vad som händer med Froyo. Om det då finns en sticky tråd som handlar om just det så läser man och ev. postar i den tråden. Finns det bara en "Frågor/Problem"-tråd så är nog sannolikheten mindre att man orkar leta i den efter ett svar och resultatet blir att man gör en egen ny tråd. Jag tror också att en tråd där samma fråga ställs om och om igen ("När kommer nästa uppdatering?") kan leda till en viss irritation och taskig stämning på forumet.

14. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Många intressanta förslag och synpunkter. Fler moderatorer behövs, det vet vi. Det är A och O att ha folk som gör jobbet. De stackarna vi har nu hinner inte med hur gärna de än vill.

Att en eventuell moderator med specialfokus på Galaxy S-forumet själv bör ha en Galaxy S ser jag som en självklarhet. Det är hart när omöjligt att hålla sig ajour och intresserad nog att i längden hänga på ett forum som man inte har något egenintresse i.

Om ni som är bekanta med Galaxy S-forumet har namn på lämpliga kandidater (hög aktivitet och stort tålamod är nyckelord) så får ni gärna lägga fram dem här.

mickeko verkar ha fått en del röster hittills. Någon mer?

15. DigiMan

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Den här tråden kommer att dö då nästan ingen tittar under denna forumdel...
    :sealed::ehm::cry::(

Det känns ungefär som att bli placerad ensam i ett källarkontor med dead-end-projekt.

16. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag känner nu, jag har kanske lagt 1200 av mina poster i Desireforumet. Och nu blir det mindre aktivitet där, pga DesireHD / Z . Det är lite tråkigt . Jag hjälper gärna till i alla forum, men jag spenderar ju mest tid i det forum där jag har mest tillhörighet, dvs Desire.

Jag gör så gott jag kan, men jag tror inte de dör ut. Tänk på alla sedan som köper begagnade sgs och Desire, kommer att komma en generation till sen som behöver hjälp ;) .

Jag tror inte vi ska oroa oss så mycket.
    Det kommer alltid finnas personer som inte kan söka, "äh, jag är säkert den första som tar upp detta" .
    Och det kommer ju alltid finnas folk som använder lmgtfy.com.

Vet inte vad jag ska skriva mer. Men har ni något Androidrelaterat problem så släng ett pm då :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Naw blir du ledsen i ögat för du har spammat mitt forum ;)? Du blir inte ensam i desireforumet. Jag lär hänga där ett bra tag till...

18. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

http://www.youtube.com/watch?v=ypxYio8-Wjc

19. DigiMan

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
  20. Waiter

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tror nog att du missuppfattade Digiman, om det var hans "dö ut" du menade. Det gällde inte forumet utan bara den här tråden och det faktum att den blev flyttat/förpassad från SGS-forumet till det här lite mer avlägsna hörnet av Swedroid.

Jag förstår att det är ett allmänt ämne, men jag tycker ändå att det är synd. Dels för att tråden egentligen handlar specifikt om SGS-forumet, men kanske ändå mer som Digiman säger att den blir gömd i en liten skrubb och inte finns bland de användare som den vänder sig till. Det är nog inte många av de som postar på SGS-forumet som faktiskt hittar den vär tråden här.